اخبار داغ

تحلیلگر سیاست خارجی:

"میدان" به مذاکره‌کنندگان؛ ابهت و عزت می‌دهد/ حاج قاسم‌ها باید دیپلمات‌های ما باشند

"میدان" به مذاکره‌کنندگان؛ ابهت و عزت می‌دهد/ حاج قاسم‌ها باید دیپلمات‌های ما باشند
قدیری ابیانه گفت: ما نیاز داریم که امثال حاج قاسم ها دیپلمات های ما باشند؛ باورمند، محکم، قوی، و نه افراد متزلزلی که وقتی مقابل یک قدرت قرار بگیرند خودشان را ببازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد حسن قدیری ابیانه،سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت گو با صبح زاگرس؛ در خصوص شاخصه های مکتب شهید سلیمانی گفت:باید توجه کرد که "شهید سلیمانی" تکلیف مدار بود و از آن موقعی که احساس تکلیف کرد و وارد جبهه های نبرد حق علیه باطل شد برای دفاع از اسلام تا زمان شهادت، همیشه در صحنه بود و یکی از ویژگی های سردار سلیمانی همین تکلیف مداری بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

وی افزود:حقیقتا شهیدسلیمانی به تکلیفش عمل می کرد آنهم تکلیف برای اسلام ، نظام اسلامی و نجات کشور درحالی که از خود گذشته و ذوب در تکلیف و حمایت از نظام جمهوری اسلامی را تماما در اندیشه داشت، وقتی حضرت امام راحل بیان کردند که حفظ جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است و یا پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد "حاج قاسم" این موضوع را نیز به واقع عملی کردند.

,

قدیری ابیانه ادامه داد:اما دیگر ویژگی شهید سلیمانی این بودکه اسلام و قرآن را به معنای حقیقی باورداشت، اگرچه خداوند حامی شهید سلیمانی بودند و وقتی "حاج قاسم "آرزوی شهادت می کردند واقعا هم آرزوی شهادت می کردند و شهادت را یک فوز عظیم می دانستند، و لذا خدا این نورانیت را در ایشان قرار داده بود و معلوم بود این انسان شهید زنده است.

,

دیپلمات ارشد سابق درادامه اظهارکرد:بنابراین مکتب شهید سلیمانی، مکتب ادای تکلیف است. مکتب جستجو برای تشخیص تکلیف است و مکتب ایثار در راه خدا است و البته مکتب پیروی از ولایت است او باور داشت ولایت را و اطاعت از ولایت را برخودشان واجب می دانستند.

,

وی تصریح کرد:با این وجود نیز پایه های مکتب شهیدسلیمانی باور به اسلام و قرآن است، باور به جمهوری اسلامی و نظام ولایی است و باور به اینکه تکلیف خودش را عمل کند و باور به وعده های الهی است.

,

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال که چه کنیم که «مکتب حاج قاسم» در جامعه سکه‌ رایج بشود؟ ،افزود:سکه رایج شدن به این نیست که فقط مسئولین منطبق بر این اصل بشوند بلکه تک تک مردم  در هرکاری که هستند نیز باید ادای تکلیف و مسئولیت کنند، شهید سلیمانی وقتی وارد سپاه پاسداران شد احساس تکلیف می کنند، حتی کارگری هم می کردند اما نگفت که من  حتما باید مدیر و یا فرمانده باشم.

,

تحلیلگر سیاست خارجی ادامه داد: اما هرکدام به عنوان یک شهروند تکلیف مان چیست؟ باید توجه کنیم که از ویژگی های "حاج قاسم" این بود که بیش از مطالبه گری مسئولیت پذیر بود و لازم است در جامعه بیش از مطالبه گری مسئولیت پذیری را رایج کنیم، چرا که مسئولیت پذیری ملاک انقلابی گری است.

,

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا اظهارکرد: اگر تک تک اعضای جامعه همچون شهید سلیمانی تکلیف گرا و مسئولیت پذیر بودیم وضع مان بسیار خوب بود به هرحال بایستی روی این موضوع کار کنیم و همه باید خودشان را بخشی از راه حل بدانند و نه بخشی از صورت مسئله.

,

وی تصریح کرد:بنابراین برای پیشرفت و توسعه همه جانبه کشورمان همه باید صاحب نقش باشند و درست عمل کنند،اگرچه کافی نیست اینکه فقط مسئولین عمل کنند هرچند این مشکل از نظر فرهنگی درایران وجود دارد که گمان می کنند اگرمسئولین درست شوند همه چیز هم درست می شود، بنابراین مهم است که مسئولین درست عمل کنند درحالی که مردم هم بسیار تاثیرگذارنددر نهج البلاغه پر از گلایه از مردم زمان امام علی علیه السلام است که به وظیفه شان به خوبی عمل نکردند.

,

دیپلمات ارشد سابق در خصوص لزوم استفاده دستگاه دیپلماسی از ابعاد و درس‌های «مکتب حاج قاسم هم گفت: ما نیاز داریم که امثال حاج قاسم ها دیپلمات های ما باشند. باورمند، محکم، قوی، و نه افراد متزلزلی که وقتی مقابل یک قدرت قرار بگیرند خودشان را ببازند و نه کسانی که اصولا برای اینکه مثلا با اتباع و مقامات خارجی در رفت و آمد و گفتگو باشند وارد وزارت خارجه بشوند،کسانی باشندکه رابطه میدان و دیپلماسی را بدانند درحالی که متاسفانه در راس وزارت خارجه ما کسی بود که میدان را مانع دیپلماسی می دانست.

,

وی افزود:هرچند اگر به حرف خود او هم توجهی می شد بخاطر قدرت میدان بود و این را نمی فهمید که میدان قوام بخش دیپلماسی است ، میدان ابهت و عزت به مذاکره کنندکان می دهد و باید کسانی باشند که با این چنین روحیه وارد وزارت خارجه بشوند و با این روحیه نیز خارج بشوند.

,

قدیری ابیانه در پاسخ به اینکه چرا باید همواره تاکید بر روحیه ساده زیستی،مردمی بودن و جهادی شهید سلیمانی به عنوان یک مطالبه از مسئولین را داشته باشیم،گفت:کسانی می توانند چنین مطالبه ای داشته باشند که خودشان نیز همین گونه باشند و در صحنه باشند، در گود بودن اینکه هر کارمندی کارش را درست انجام بدهند و خودش را خدمتگذار مردم بداند بنابراین کسی می تواند مطالبه کند که کارش را درست انجام دهد .

,

وی در پایان تصریح کرد:البته همه باید خدامحور و  همچون شهید سلیمانی باشیم، شهید سلیمانی انسانی است که به امر به معروف و نهی از منکر با بهترین رفتار عمل می کند و ما همه باید شهید سلیمانی باشیم و به قول "حاج قاسم" باید شهید باشی تا شهید بشوی .پس ما هم اولا باید خودمان شهید سلیمانی باشیم تا اینکه خودمان بخواهیم مسئولین شهید سلیمانی باشند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه