اخبار داغ

شیعه و سنی درکنارهم به پابوسی امام رضا(ع) رفتند؛

سفر زیارتی شیعه وسنی به مشهد نمایش گفتمان وحدت شد

سفر زیارتی شیعه وسنی به مشهد نمایش گفتمان وحدت شد
شیعه و سنی در کنارهم به پابوسی امام رضا (ع) رفتند و در این سفر معنوی گفتمان وحدت را به نمایش گذاشتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛ ایام شهادت حضرت زهرا(س) ایام متبرک و با فضیلتی برای همه مسلمانان است. امسال در این ایام پربرکت کاروان شیعه و سنی  استان گلستان ازشهرهای انبارالوم وآق قلا مهمان امام رضا(ع) شدند مدتی بود که کرونا سفر و زیارت امام رضا(ع) را برای عاشقان حضرت سخت کرده بود. اما در ایام شهادت بی بی دوعالم، سفربه مشهدمقدس محقق شد. این زائرین حضرت رضا(ع) وحدت، یکپارچگی وهمدلی را به نمایش گذاشتند. همانطورکه دراین شهرها شیعه و سنی درکنارهم زندگی با آرامشی را سپری می کنند با این همدلی همراه شدند و با هم به پابوسی آقا رفتند. کاروانی که اعضایش ترکمن، سیستانی، فارس، ترک و... بود.

در چشمان آنها اشک شوق دیدار یار حلقه زده بود

دربین آنان کودک و نوجوان هم دیده می شد. نمایندگی آستان رضوی دراستان گلستان و شهرستان آق قلا مسئولیت کاروان زیارتی را بعهده داشت. این زائران ویژگی دیگری هم داشتند. اکثر آنها یا اصلا به مشهد مشرف نشده بودند ویا اینکه ۵ سال ویا بیشترازآخرین زیارت آنان می گذشت؛ قشری زحمتکش و با صفا  که به پابوسی آقا می رفتند. وقتی در کنار هر یک قرار می گرفتی برق شادی در چشمانشان دیده می شد. بعضی ها می گفتند ما خواب آقا را دیده ایم برخی هم ازدعاهای و التماس های شبانه می گفتند که برای طلبیده شدن دعا کردند. درچشمان آنها اشک شوق دیدار یار، حلقه زده بود.آنان زائران واقعی بودند که سال هایی به انتظار دیدار امام رضا (ع)نشسته بودند.کاروان عاشقان امام رضا (ع) در زائر شهرآستان رضوی مستقر شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
,
, در چشمان آنها اشک شوق دیدار یار حلقه زده بود,
,
,

, ,

ارادت اهل سنت به اهل بیت و امام رضا (ع)

داریوش الازمنی مسئول دفترنمایندگی آستان قدس رضوی شهرستان آق قلا می گوید: شهرستان آق قلا یکی از شهرهایی بود که در ۱۳۹۸ از سیل آسیب های زیادی دید.آستان رضوی دراستان گلستان و شهرستان آق قلا برای تقویت روحیه مردم تصمیم گرفت تا برای زیارت این عزیزان و تقویت روحیه آنان افرادی که یا اصلا به دیدار امام رضا (ع)مشرف نشده اند را درقالب زائر اولی و زائرینی عادی هم کسانی بودند که حداقل پنج سال مشهد مقدس نرفته باشند را اعزام کنند. باتوجه به ارادت اهل سنت بویژه برادران و خواهران ترکمن به اهل بیت و امام رضا (ع) تصمیم گرفته شد تاهم ازبین اهل سنت وشیعه، افرادی را ثبت نام کنند ودرکنارهم با وحدت و همدلی به پابوس آقا مشرف شوند. درسال ۱۳۹۸ قبل از شروع کرونا  بود، سه کاروان درقالب زائر اولی و ۸ کاروان هم در قالب زائرعادی مشرف شدند. هم اکنون بعد گذشت یکسال و اندی یک کاروان زائر اولی و یک کاروان زائر عادی سیل زده اعزام داشتیم و شرکت کنندگان فقط ۱۰ درصد هزینه را پرداخت کرده اند مابقی بعهده ماست.

محمد سراوانی، ۵۵ ساله برادرسیستانی، جانباز ۵۸ درصد با خانواده همراه کاروان بود چهره ای شکسته داشت و ازدرد و رنج پاهایش شکایت، یک پایش مصنوعی و درپای دیگرش ترکش لانه کرده بود به گفته خودش درخدمت سربازی در جبهه سال ۱۳۶۶ در منطقه دهلران و موسیان مجروح می شود. وی از اینکه همراه کاروان در جمع زائران قرارداشت و دعوت شده بود بسیار ابراز خوشحالی می کرد. وقتی پای درد دلش نشستیم ازاینکه حقوق بازنشستگی نداشت ناراضی بود و می گفت من حقوق مستمری می گیرم و با داشتن چهار فرزند زندگیم به سختی می گذارد.

زائرین در محل اسکان هرچند نفردر سوئیت یا (سراچه) اسکان شدند. غذای در سه وعده نهار، شام و صبحانه داده می شد به گفته زائران کیفیت غذا بسیار خوب بود مدت سه روزی که در زائرسرا مستقر بودیم هرروز صبح و عصر اتوبوس واحد شهری در ساعتی مقرر زائران را به پابوس آقا  می برد و دوباره برمی گرداند. از هریک از زائرین که درباره مشکلات سوال می شد از همه امکانات سوئیت ها تعریف می کردند فقط ازدور بودن محل اسکان گله داشتند و می گفتند کاش جای نزدیکتری مستقر می شدیم.

یک خانم ترکمن از من خواست که براش دعا کنم تا طلبیده بشه !!

نجمه چاری از شهر انبارالوم خاندار و دیپلمه دارای دو فرزند می گوید: من ۹ سال هست که من به زیارت نیامدم سالهاس آرزو داشتم به پابوس امام رضا (ع) بیام اما مشکلات باعث می شد موفق نشوم .ایام شهادت امام رضا(ع) خیلی اشک ریختم و از آقا خواستم تا منم بطلبه الان که اینجام باورم نمیشه فکر می کنم خواب هستم از آقا می خواهم تمام اونایی که آرزو دارند حتما بطلبه یک خانم ترکمن از من خواست که براش دعا کنم تا طلبده بشه !!

چاری همچنین ازاجرای طرح آستان رضوی ودعوت رایگان زائرین بسیار تشکر کرد. وی گفت خیلی ها هزینه آمدن را ندارند در این طرح با کمترین هزینه که فقط کرایه اتوبوس بود آمدیم و بهترین پذیرایی وامکانات را تجربه کردیم .تقاضا دارم این طرح ادامه دهند  تا همه بتوانند به پابوسی آقا نائل شوند.

سلیمه قلی زاده یکی از بانوان میانسال ترکمن  که ازآق قلا عازم شده بود و برای زیارت امام رضا (ع) خیلی مشتاق بود ومی گفت آمدم برای فامیل ها  دعا کنم تا آنها هم طلبیده شوند.

شاپری سنچولی یکی دیگراز زائرین گلستانی، ۴۸ ساله داری ۴ فرزند چهره اش نشان می داد که حال خوبی ندارد و مریض احوال است .خودش گفت من مریض شدم و از امام رضا (ع)خواستم منوبطلبه و شفایم بده چهار سال هست که مشهد مقدس نیامده ام اما الان که اینجا هستم خیلی خوشحالم .کاش می شد نوجوانان  هم همراه ما می آمدند دخترم خیلی دوست داشت زیارت بیاد.

کلثوم لگذایی ۴۸ ساله از روستای محمد آباد وشمگیر چهره ای خسته داشت مادری که با زبان محلی سیستانی می گفت من چند سال هست آرزوی زیارت دارم وقتی ثبت نام شدم ازخوشحالی حس پرواز داشتم مشکل کلیه دارم اما این خوشحالی باعث شده تا دردم را فراموش کنم .

, ارادت اهل سنت به اهل بیت و امام رضا (ع),
,
,
,
,
,
,
,
, یک خانم ترکمن از من خواست که براش دعا کنم تا طلبیده بشه !!,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

زیارت بهترین کار است

امان بی بی گلی ۵۰ساله هم از بانوان ترکمن آق قلایی بودکه زائراولی محسوب می شد در طول عمرش مشهد مقدس را ندیده بود می گفت من رو آقا طلبید پس عازم شدم و الان خیلی دلتنگ اقا هستم.من فقط به قصد زیارت آمدم خرید برام مهم نیست فقط از اینجا که برم برای همه فامیل ها ازحس و حال خوب زیارت میگم تا همه برای زیارت بیان مشهد.من از خدا می خوام تا دوباره بتوانم برای زیارت بیام زیارت بهترین کار است. همه ما باهم خواهر و برادر دینی هستیم من از همین جا از همه آنانی که بانی این کاربودند تشکر می کنم .

عزیزه بانوی ترکمن ازآق قلایی به همراه دختر خردسال و پسر نوجوانش همراه کاروان بود می گفت بسیجی هستم و از طرف پایگاه بسیج دعوت شدم ۹ سال پیش مشهد آمدم بچه هام خیلی کوچک بودند الان خیلی خوشحالم که دوباره دعوت شدم اسماعیل پاچیده پسر عزیزه خوشحال بود و می گفت من خیلی حالم خوبه مشهد رو دوست دارم با پدرم هم چند بار آمدم خیلی مشهد خوبه.

بهرامی: همراهی کاروان شیعه و سنی نمایش گفتمان وحدت شد

محمدرضا بهرامی مسئول فرهنگی و معاونت کاروان آستان قدس رضوی شهرستان آق قلا، هم هدف از همراهی کاروان شیعه و سنی در کنار هم را تجلی وحدت می خواند ومی گوید: یکی از کاروان زیارتی که همراهش هستیم نمایش گفتمان وحدت است با توجه به عرض ارادت اهل سنت بویژه برادران و خواهران ترکمن قرارگرفتن شیعه و سنی با هم و سفرزیارتی، نمایش زیبایی از دستاورد های وحدت است. امروزه دشمنان تلاش می کنند تا اختلاف در بین مسلمانان بیندازند همچنین جوانان را ازاهل بیت دورکنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.اما هرگزموفق نخواهند شد. هدف ازبرگزاری اردوهای زیارت اولی ها اعم از شیعه و سنی، تقویت گفتمان وحدت، تمرین کار جمعی و جهادی، تسهیل گری سفر برای زائران اقشار ضعیف و کم برخوردار و تسکین آلام زائران مناطق محروم و سیل زده است.

وی یکی دیگر از اهداف اعزام زائر را آشنایی با آداب زیارت می داند و براین باور است روحیه ایمان افراد تقویت می شود شیعه و سنی در کنار هم کار گروهی انجام می دهند همچنین افرادی که توانایی مالی یا جسمی و... اگر نداشته باشند با همراه شدن با این کاروان به اهداف خود می رسند. خدا را بسیار شاکریم که افتخار این میزبانی زیبا را نصیب دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی شهرستان آق قلا کرده است.

تولدی دوباره در زیارت مشهد

مسئول فرهنگی کاروان می گوید: در این سفرمعنوی خیلی ها دل‌شان زنده می‌شود، چه بسا افرادی بودند که براساس فشارهای زندگی، احساس ناامیدی می‌کردند؛ اما با حضور در مشهد مقدس و زیارت امام رضا(ع) ناگهان یک احساس جدیدی پیدا کردند، انگار تولدی دوباره یافتند و خودشان بیان می کنند که سعی دارند در مشکلات بیشتر به اهل‌بیت(ع) توسل پیدا کنند و توجه به معنویات را در خودشان تقویت نمایند. پیدا کردن حس وحال بسیار خوب، نشاط و سبک بالی از مهمترین نتایج ظاهری این زیارت است که باید حفظ شود.

به نظر بهرامی خیلی ها به علت دغدغه هایی که دارند از مباحث فرهنگی دورمانده اند دراین سفر با سیره شهدا، سبک زندگی اسلامی، آداب زیارت و نذر و غذای تبرکی(غذای حضرتی) آشنا شدند و همچنین امکان برنامه ریزی و ارائۀ خدمات ویژه به این کاروان ها، براساس علاقه مندی های آنان صورت پذیرفت و این برنامه ها شامل سخنرانی، مداحی، برنامه های قرآنی، برپایی جلسات فیض حضور، بازدید از نمایشگاه و پایگاه های فرهنگی و تهیه و توزیع بسته‌های فرهنگی و... بوده است.

محمد رضا بهرامی معاون فرهنگی کاروان بر این باوراست که برای اشتیاق و بدرقه خاطره انگیز تشرف گروه‌های زیارت اولی به حرم مطهر رضوی، تدبیر مستند سازی سفر، تدبیر بایسته و شایسته ای بوده است و از این جهت از متولیان امر بسیارممنونیم.

سطح بندی زیاد زیبنده نیست

با خیلی ها که صحبت کردیم نظرشان این بود که سطح بندی زیاد زیبنده نیست، به اینکه ما شرط زائر اولی بودن، ۵ سال نیامدن و سیل زده بودن را یدک بکشیم!! امام رضا (ع) دارای درآمد های بسیاری هست که می توان ازهرقشری برای پابوسی آقا دعوت کرد تا مریدان با کمترین قیمت به زیارت آقا مشرف شوند. این زیارت ها برای تقویت اعتقادات مردم بسیار تاثیرگذارخواهد بود و دیگر اینکه خیلی بهتر بود از سوی آستان قدس رضوی برای زائرین بویژه زائر اولی ها بسته های فرهنگی متناسب با سن و سطح سواد آنان درنظر گرفته می شد تا به یادگار بماند و خاطرات را برایشان زنده نگه دارد.

باز هم میگم امام رضا (ع) بسیار رئوف و مهربان است، فقیر نیست؛ می توان از اموالی که بنام امام (ع) وجود دارد برای تقویت اعتقادات مردم استفاده کرد و دیگر اینکه محل اسکان زائرین اگر نزدیک حرم بود زائرین استفاده معنوی بیشتری داشتند و فیض بیشتری می بردند.

اهمیت آداب زیارت و اهداف و آشنایی با سیره شهدا

زائران درروز سوم درپایگاه فرهنگی آداب زیارت درصحن کوثرحاضر شدند و استاد ناظری سیره شهدای ۸ سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را روایت کرد.

در بخش دوم به اهمیت آداب زیارت و اهداف آن پرداخته شد. به نظرحجت الاسلام حسین عرب سخنران پایگاه فرهنگی شهید هاشمی نژاد اگر آداب زیارت را ما بیاموزیم بهرمندی بیشتری خواهیم داشت؛ زیرا اهل بیت(ع) واسطه فیض بین ما و خداوند هستند، همچنین زیارت از نزدیک به مراتب از زیارت ازراه دور برکت بیشتری با خود دارد. وی معتقداست اولین هدف زیارت نزدیکی به خداوند خواهد بود که اهل بیت(ع) این وسیله را فراهم می کنند.هدف بعدی، عهد و پیمانی که با اهل بیت(ع) داریم از نزدیک می بندیم  و با زیارت می توانیم ابرازمحبت بیشتری به اهل بیت داشته باشیم.

وی می گوید: هر زائری که وارد حرم می شود و سلام به آقا می دهد. امام رضا(ع)جواب را پاسخ می دهد.آداب زیارت سه بخش هست آداب قبل زیارت طهارت است گرفتن وضو و غسل زیارت، طهارت قلبی و پاک کردن قلبها ازکینه و حسادت، طهارت مالی با مال پاک قصد زیارت داشته باشیم و...، آداب داخل شدن در حرم که گرفتن اذن ورود و خواندن نماز زیارت، خواندن دعای وداع برای برگشتن و آداب بعد زیارت این است که فضیلت را حفظ کنیم.

درپایگاه شهید هاشمی نژاد غرفه هایی برای کودکان وجود داشت تا در آن نقاشی بکشند و پایان برنامه پایگاه شهید هاشمی نژاد به زائران بسته های کوچک نمک اهدا شد.

همچنین زائران با شرکت درمراسم مداحی در رواق دارالهدایه به فیض رسیدند درآخر هم باشرکت درنماز جماعت و سپس خوردن نهار در مهمانسرای حضرت و .... روز سوم پایان گرفت. وقت وداع و برگشتن بود. زیارتی  با کسب علم و معرفت روح و جسم همراه شود سفر با برکتی خواهد بود. دعا کنیم که همیشه عاقبت بخیر شویم و بهترین دعا زیارت قبول

اهل بیت(ع) باشد؛ زیرا همه عاقبت بخیری ها را در محضر آنان بدست می آوریم. ان شاءالله /

انتهای پیام/

, زیارت بهترین کار است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تولدی دوباره در زیارت مشهد,
,
,
,
,
,
,
,
, سطح بندی زیاد زیبنده نیست,
,
,
,
,
,
, اهمیت آداب زیارت و اهداف و آشنایی با سیره شهدا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه