اخبار داغ

تداوم تاخت و تاز بارش‌های زمستانی در سیستان و بلوچستان؛

ضربه سهمگین طوفان به مردم و زیرساخت‌های جنوب شرق/ از اسکان اضطراری ۳۸۶ خانواده تا خسارت به منازل مسکونی

ضربه سهمگین طوفان به مردم و زیرساخت‌های جنوب شرق/ از اسکان اضطراری ۳۸۶ خانواده تا خسارت به منازل مسکونی
بارش های زمستانی در سیستان و بلوچستان همچنان با خسارت های زیادی در حال فعالیت است و تاکنون تخریب و آبگرفتگی منازل مسکونی، انسداد برخی محورها و آسیب دیدگی زیرساخت ها را به همراه داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ بارش های زمستانی که طی دو مرحله از چهارشنبه هفته گذشته در سیستان و بلوچستان فعال شده، ضمن تلطیف کردن هوا و خوشحالی بسیاری از مردم، کام برخی را تلخ کرده، چراکه با خسارت هایی برای عده زیادی از ساکنان جنوب سیستان و بلوچستان همراه شده است.

شرایط به گونه ای است که معابر و منازل مردم کنارک از جمعه گذشته تا امروز همچنان گرفتار آبگرفتگی است، وضعیتی که به دلیل شروع سامانه جدید ادامه دارد، از سوی دیگر تعدادی از راه های مواصلاتی به دلیل طغیان رودخانه های فصلی و برخی مسیرها نیز به علت بارش سنگین دچار خسارت و مسدود شده است.

قطعی برق در دلگان و تخریب خانه برخی مردم شهرستان های جنوبی از دیگر خسارت هایی است که از طریق فضای مجازی و مردم و مشاهدات خبرنگار ما گزارش شده که البته مسئولان ستاد بحران در این رابطه در حال حاضر آماری ندارند!

بارش فوق سنگین باران و وزش تندبادهای لحظه ای

اما علاوه بر بارش های سنگین، طوفان شدید وضعیت را به مراتب بدتر کرده و خسارت هایی را بر جای گذاشته، با توجه به این مهم مدارس سراسر استان امروز فعالیت خود را به صورت غیر حضوری دنبال کردند. بسیاری از دستگاه های خدمات رسان از جمله هلال احمر، مراکز بهداشت و سازمان های آتش نشانی نیز برای کمک به مردم در حال امداد رسانی یا آماده باش هستند.

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در پی فعالیت سامانه جدید بارشی در استان از ایستگاه های هواشناسی کله شه توت ۵۴، نرون ۲۸.۵، میرآباد ۲۶، توتان، شهرک گلخانی و تیمور آباد ۲۵، تمندان ۲۲.۵، ترشاب و قلعه بید ۲۰، بزمان ۱۹، کوشه ۱۷، زهک ۱۶.۳و قلعه رستم ۱۵.۲، خیرآباد بالا، محمدآباد کورین، نوک آباد و سنیب ۱۵، هامون ۱۲.۸، نیمروز: ۱۲.۵، زابل ۱۲.۱ و هیرمند ۷ میلی متر باران گزارش شده است.

وی اضافه کرد: بارش سنگین تا فوق سنگین باران، در برخی نقاط رگبار و رعد و برق، وزش تندبادهای لحظه ای، احتمال بارش تگرگ و درارتفاعات تفتان و خاش بارش برف، وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک در زاهدان و سایر مناطق مرکزی، نوار غربی و جنوب شرق استان از جمله پدیده های غالب این سامانه جدید است.

آبگرفتگی معابر و گرفتاری مردم کنارک و چابهار

روح الله سرگزی، معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: فعالیت مرحله اول سامانه بارشی از چهارشنبه هفته گذشته در استان آغاز و از ۱۲۰ ایستگاه بارندگی گزارش شد که بیشترین میزان آن مربوط به شهر کنارک با ۱۸۹ میلی متر بود که با خسارت هایی همراه بود.
 
وی ادامه داد: سامانه جدید از دیروز وارد استان شده و بارش ها همچنان ادامه دارد، طبق گزارشی که تاکنون دریافت کردیم از قطعی برق و آب گزارش نشده، اما از آنجایی که بارش ها ادامه دارد، ممکن است این اتفاق رخ دهد. معابر کنارک و چابهار دچار آبگرفتگی شده بود که با تلاش شبانه روزی آبگرفتگی ها امروز صبح بر طرف شد، اما مجدد شاهد فعال شدن سامانه بارشی مجدد در این شهرستان ها هستیم.

انسداد مسیرها و تداوم باد و باران
 
این مقام مسئول اظهار کرد: مسیرهای مواصلاتی دلگان - رودبار، بزمان – دلگان، دلگان – زهکلوت مسدود شده و در محور دسترسی به زرآباد رانندگی ها به کندی انجام می شود.
 
وی افزود: تعدادی مسیر مواصلاتی روستایی و مسیر فرعی دیگر نیز دچار خسارت شده اند، اما برآورد میزان دقیق خسارت ها توسط گروه های ارزیاب بعد از اتمام بارش ها انجام می شود. با توجه به هشدار سطح قرمز و به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، به دلیل بارندگی و طوفان شدید تمام فعالیت های آموزش و پرورش به صورت غیر حضوری بود.
 
به گفته سرگزی، در پنج شهرستان چابهار، کنارک، سرباز، فنوج و نیکشهر ۳۸۶ خانوار دچار آسیب شدند که اسکان اضطراری برای آن ها فراهم شد، همچنین امدادرسانی توسط نیروهای هلال احمر و توزیع پتو، چادر، مواد غذایی و سایر تجهیزات مورد نیاز در حال انجام است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, بارش فوق سنگین باران و وزش تندبادهای لحظه ای, بارش فوق سنگین باران و وزش تندبادهای لحظه ای,
,
,
,
, ,
,
,
,
, آبگرفتگی معابر و گرفتاری مردم کنارک و چابهار , آبگرفتگی معابر و گرفتاری مردم کنارک و چابهار ,
,
,
,
,
,
, انسداد مسیرها و تداوم باد و باران , انسداد مسیرها و تداوم باد و باران ,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه