اخبار داغ

گزارشی از بررسی وضعیت حمایت‌های بیمه‌ای از درمان ناباروری؛

سیر تا پیاز طرح حمایتی بیمه‌ها از درمان ناباروری/ از موظف شدن بیمه‌ها نسبت به ارائه خدمات تا حمایت از زوجین نابارور فاقد بیمه

سیر تا پیاز طرح حمایتی بیمه‌ها از درمان ناباروری/ از موظف شدن بیمه‌ها نسبت به ارائه خدمات تا حمایت از زوجین نابارور فاقد بیمه
جوان‌سازی جمعیت به یکی از مهمترین برنامه ها و سیاست های کشور در سال های اخیر تبدیل شده که در این طرح، جایگاه زوج های نابارور نیز دیده شده و این امر نشانگر اهمیت این قشر در پیشبرد سیاست های کلی جمعیتی در کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، جمعیت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های پیشرفت سراسر جهان به شمار می‌رود، به طوری که «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» در سال‌‌های دهه ۶۰ شعاری بود که در بسیاری از رسانه‌های رسمی و غیر رسمی کشور تبلیغ می‌شد و با توجه به شرایط کشور و تحقق آینده‌ای افتخارآمیز راه‌حلی هوشمندانه محسوب می‌شد، اما در دهه هفتاد با توجه به عدم فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز رشد جمعیت، سیاست های جمعیتی کشور به سوی «فرزند کمتر، زندگی بهتر» تغییر جهت داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

متأسفانه نرخ رشد جمعیت ایران در سالهای اخیر روند خوبی نداشته و اکنون به زیر یک درصد رسیده است و تخمین‌ها نشان می‌دهد در صورت ادامه شرایط فعلی، این عدد تا سال ۱۴۱۰ به صفر می‌رسد.

,

این زنگ خطری است که اگر برای آن تمهیداتی اندیشیده نشود، میتواند مشکلات بزرگ اقتصادی اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

,

علی رغم تأکیدات مقام معظم رهبری در مقوله افزایش جمعیت و تکرار این موضوع در برهه های مختلف، تلاش چشمگیری از مسئولان در این حوزه دیده نمی‌شود.

,

جوان سازی جمعیت به یکی از مهم ترین برنامه ها و سیاست های کشور در سال های اخیر تبدیل شده است؛ برنامه ای که به جهت ارتقا، پویایی و بالندگی جمعیت دنبال می شود و امسال با عنوان طرح جوانی جمعیت به تصویب رسیده که هدف کلی آن، افزایش نرخ باروری و جلوگیری از کاهش جمعیت است.

,

وجود 3 میلیون زوج نابارور در کشور

, وجود 3 میلیون زوج نابارور در کشور,

در این طرح، جایگاه زوج های نابارور نیز دیده شده و این امر نشانگر اهمیت این قشر در پیشبرد سیاست های کلی جمعیتی در کشور است.

,

آمارها نشان می‌دهد از هر پنج زوج، در کشور یک زوج نابارور است و براساس این آمارها در ایران سه میلیون زوج نابارور وجود دارد، که اینها بخشی از ماجرا هستند و مشکل بزرگتر درمان ناباروری است که در کنار کمبود نیروی متخصص در این حوزه و تجهیزات تخصصی در کشور، هزینه های بالای ناباروری سدی بر سرراه خانواده هایی هستند که تمایل به درمان برای فرزندآوری دارند اما به دلیل موانع موفق به انجام نمی شوند.

,

با این که حل مشکلات ناباروری در توازن جمعیت و تدوین سیاست های جمعیتی نقش مهمی را برعهده دارد اما زوج های نابارور در خراسان شمالی همچنان با مشکلات و دست‌اندازهایی در مسیر درمان خود مواجه هستند.

,

نبود مرکز مجهز یکی از عمده مشکلات درمانی زوج های ناباروراست که این امر آن ها را با چالش های متعددی مانند سفر به دیگر استان ها و تحمیل هزینه های اضافی مواجه کرده است.

,

 

,

, ,

 

,

نبود مرکز مجهز درمانی ناباروری در خراسان شمالی

, نبود مرکز مجهز درمانی ناباروری در خراسان شمالی, نبود مرکز مجهز درمانی ناباروری در خراسان شمالی,

یکی از زوجین که درگیر مشکل ناباروری در استان هستند، در گفتگو با خبرنگار ما توضیح داد: درمان ناباروری بسیار زمان بر و پر هزینه است، برای درمان باید بارها به مراکز درمانی مراجعه کنیم تا مراحل شناسایی دلیل ناباروری و درمان آن به تدریج انجام شود.

,

وی با اشاره به اینکه مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی مجهز نیست، گفت: ما برای انجام امور درمان به استان تهران سفر می کنیم که علاوه بر هزینه های درمان و دارو، هزینه اسکان، رفت و آمد نیز فشار مضاعفی به این خانواده ها وارد می کند.

,

این بانوی بجنوردی با بیان این که هفته گذشته در تهران «آی وی اف» انجام دادم، ادامه داد: این اقدام در استان به دلیل نبود تجهیزات لازم انجام نمی شود، در حالی که این تجهیزات از ابزار الزامی و موردنیاز درمان ناباروری است.

,

تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری در بیمه سلامت از آذرماه سال جاری

, تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری در بیمه سلامت از آذرماه سال جاری,

محسن رعنایی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه ضوابط پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری در آذرماه سال ۱۴۰۰، از طریق شورای عالی بیمه به سازمان های بیمه گر و متعاقبا ادارات کل بیمه در سراسر کشور ابلاغ شد، گفت: لازم به ذکر است که به جهت کمک به زوجین نابارور، از ابتدای سال ۱۴۰۰، کسانی که اقدام به دریافت اقدامات درمانی باروری کرده‌اند، می توانند اسناد پزشکی مرتبط را به سازمان های بیمه گر تحویل و تا ۹۰ درصد هزینه ها رو بر اساس قوانین بیمه‌ای  دریافت کنند.

,

وی با اشاره به اینکه این دستورالعمل با هدف حمایت مالی و پوشش خدمات توسط سازمان های بیمه گر، رضایتمندی بیمه شدگان، راحت شدن دسترسی به این خدمات در سراسر کشور جهت بیماران، افزایش نرخ رشد جمعیت، افزایش دسترسی عادلانه به خدمات درمان ناباروری و در نهایت کاهش پرداخت از جیب مردم برای درمان ناباروری تصویب شده است، ادامه داد: پیش از این  اقدامات تشخیصی ناباروری مانند ویزیت، خدمات پاراکلینیکی(آزمایش و سنوگرافی)، دارو در تعهد سازمان‌های بیمه گر بوده است.

,

کلیه مراکز درمان ناباروری موظف به اجرای طرح حمایت بیمه ای از زوجین هستند

, کلیه مراکز درمان ناباروری موظف به اجرای طرح حمایت بیمه ای از زوجین هستند,

رعنایی با بیان اینکه عمده هدف طرح جدید، تحت پوشش قرار دادن هزینه اقدامات درمانی جهت باروری زوجین نابارور است که هزینه های خیلی زیادی را به خانواده ها تحمیل می کند، افزود: این خدمات شامل روش های مختلف و نوین باروری است که به زوجین نابارور مساعدت می شود.

,

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی با اشاره به اینکه براساس اجرایی شدن این طرح، کلیه سازمان های بیمه گر پایه از جمله بیمه سلامت موظف به پیروی از این قائده را دارند، گفت: براین اساس کلیه مراکز مجاز ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری در بخش‌های دولتی، عمومی غیر دولتی، خصوصی و خیریه موظف هستند که این دستورالعمل را رعایت کنند.

,

این مقام مسئول دامنه شمول این طرح را در دو قسمت ناباروری اولیه و ثانویه عنوان کرد و گفت:  در ناباروری اولیه زوجین پس از یک سال تلاش برای باروری، به طور طبیعی بارداری موفقی نداشتند که البته این مدت برای خانم های بالای ۳۵ سال، به ۶ ماه کاهش پیدا می کند و باروری ثانویه نیز شامل زوج هایی هستند که دارای فرزند زنده بوده ولی برای بارداری مجدد دچار مشکل بوده و یک سال بدون هیچگونه پیشگیری نتوانسته اند باردار شوند.

,

وی خدمات مورد تعهد این طرح را شامل بسته خدمتی میکرواینجکشن یا icsi سه بار در هر سال، بسته خدمتی Ivf سه بار در هر سال و بسته خدمتی تلقیح داخل رحمی یا IuI سه بار در هر سال عنوان کرد.

,

 

,

, ,

 

,

سهم پرداختی بیمه سلامت در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی تا 90 درصد تعرفه ها است

, سهم پرداختی بیمه سلامت در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی تا 90 درصد تعرفه ها است, سهم پرداختی بیمه سلامت در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی تا 90 درصد تعرفه ها است,

رعنایی ادامه داد: به موجب این طرح، سهم پرداختی بیمه سلامت از هزینه های بسته های مورد اشاره در این طرح، به میزان ۹۰درصد تعر‌فه های دولتی در  مراکز دولتی و مراکز عمومی غیر دولتی است، اما در مورد مراکز خیریه و مراکز خصوصی، مابه التفاوت تعرفه این مراکز با مراکز عمومی غیردولتی می بایست توسط بیمه شده پرداخت شود.

,

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی اضافه کرد: توصیه ما به کسانی که می خواهد از مزایای این طرح استفاده کنند این است که قبل از هرگونه اقدام تشخیصی و درمانی، وضعیت پوشش بیمه های خودشان را مشخص کنند و در صورت نداشتن پوشش بیمه پایه، حتماً نسبت به برقراری پوشش بیمه‌ای اقدام کنند.

,

رعنایی با اشاره به اینکه مدت زمان زیادی از اجرایی شدن این طرح نگذشته است، گفت: تاکنون تمام کسانی که به بیمه سلامت استان مراجعه داشتند، افرادی بوده اند که هنوز برای درمان ناباروری اقدام نکرده اند و قصد مراجعه به مراکز ناباروری و درمان را داشته اند که راهنمایی های لازم در این زمینه به آنها انجام شده است.

,

وی بیان داشت: در صورتی که مرکز درمان ناباروری با سازمانهای بیمه گر قرارداد داشته باشد، سهم سازمان بیمه گر از هزینه های درمانی به زوجین تخفیف داده می شود و وجه تخفیف داده شده، طبق ضوابط و قرارداد منعقده به مرکز مربوطه پرداخت خواهد شد.

,

 

,

افراد فاقد بیمه، مدارک درمانی ناباروری را به سازمان های بیمه گر ارائه دهند

, افراد فاقد بیمه، مدارک درمانی ناباروری را به سازمان های بیمه گر ارائه دهند, افراد فاقد بیمه، مدارک درمانی ناباروری را به سازمان های بیمه گر ارائه دهند,

رعنایی ادامه داد: این در حالی است که اگر مرکز فاقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌ای باشد، بیمه شده می تواند اسناد و مدارک مورد لزوم را بعد از اتمام اقدامات درمانی، از آن مرکز دریافت و به سازمان بیمه تحویل دهد تا هزینه ها طبق ضوابط و در قالب خسارت به آنها پرداخت شود.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح خراسان شمالی، یک مرکز درمان ناباروری دولتی در بیمارستان بنت الهدی فعال هست، گفت: بیمه سلامت برای عقد قرارداد با این مرکز و کاهش هزینه های بیمه شدگان آمادگی کامل را دارد.

,

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی اظهار داشت: خدماتی که بیمه سلامت در این طرح به بیمه شدگان ارائه می دهد، صرفا پوشش بیمه‌ای و کاهش هزینه های درمان خدمات ارائه شده در حوزه تشخیصی و درمان در مراکز مجاز درمان ناباروری است و هیچگونه وام و یا  تسهیلات قبل از هرگونه اقدام تشخیصی درمانی به بیمه شدگان پرداخت نخواهد شد.

,

وی افزود: علاوه بر این در صورت مراجعه بیمه شده به مراکز درمانی مجاز غیرطرف قرارداد و ارائه مدارک مثبت، بر اساس قانون، مبلغ پرداختی بیمه شده محاسبه و پس از اعمال قوانین بیمه‌ای هزینه به حساب زوجین پرداخت خواهد شد.

,

 

,

18 درصد از زوجین خراسان شمالی مشکل ناباروری دارند

, 18 درصد از زوجین خراسان شمالی مشکل ناباروری دارند, 18 درصد از زوجین خراسان شمالی مشکل ناباروری دارند,

عیسی برجی، مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه سپاه حضرت جوادالائمه (ع) در سه حوزه ماموریتی سازمان بسیج جامعه پزشکی، معاونت بهداشت و درمان و موسسه خدمات درمانی بسیجیان در خصوص  سلامت به عموم مردم  خدمات می دهد، اظهار داشت: در واقع بسیج جامعه پزشکی واسط بهداشت و درمان سپاه و موسسه تامین درمان بسیجیان و دانشگاه  علوم پزشکی در حوزه سلامت است.

,

وی ادامه داد: بسیج جامعه پزشکی علاوه برارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مناطق محروم وکم برخوردار، شناسایی بیماران نیازمند وارائه به مراکز درمانی جهت دریافت خدمات تخصصی و انجام عمل های جراحی را انجام می دهد، که یکی از این خدمات شناسایی زوج های نابارور است.

,

برجی با بیان اینکه در حال حاضر 18 درصد از زوج های خراسان شمالی، در واقع جمعیت آماری در حدود چهار هزار زوج نابارور هستند، ادامه داد:در خصوص درمان ناباروری در طول سال‌های گذشته چند طرح اجرا شده اما متاسفانه به سرانجام نرسیده و در حال حاضر تنها مرکز ناباروری با خدمات محدود توسط دانشگاه علوم پزشکی در استان فعالیت دارد.

,

 

,

, ,

 

,

سپاه خراسان شمالی آمادگی راه اندازی مرکز خدمات ناباروری را در استان دارد

, سپاه خراسان شمالی آمادگی راه اندازی مرکز خدمات ناباروری را در استان دارد, سپاه خراسان شمالی آمادگی راه اندازی مرکز خدمات ناباروری را در استان دارد,

وی با بیان اینکه موسسه خدمات درمانی بسیجیان وابسته به بنیاد تعاون بسیج  در قالب بسته های حمایتی، تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال کمک هزینه های ناباروری  رایگان را تامین می کند، گفت: لازم به ذکر است که بسیجیان ضمن ارائه گواهی بسیج عادی یا فعال به بنیاد تعاون بسیج واقع در جنب زایشگاه  بنت الهدی بجنورد مراجعه کنند.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مرکز ارائه خدمات ناباروری را در استان راه اندازی کرده و این خدمات به عموم مردم ارائه می شود، گفت: در صورت عدم جوابگویی مرکز و افزایش تقاضا، سپاه و بسیج آمادگی راه اندازی مرکز ناباروری در استان را دارد.

,

برجی اضافه کرد: با توجه به‌ موضوعات اخیر در خصوص افزایش جمعیت و جوانی جمعیت، اقدامی موثری در خصوص حمایت از فرزند آوری، هزینه های درمان و ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گفتن، همچنین ایجاد و توسعه مراکز درمانی مربوط به ناباروری در دستور کار دولت،مجلس و دستگاه‌ها قرار گرفته است.

,

 

,

شناسایی 1600 زوج نابارور طی سال 1400 در خراسان شمالی

, شناسایی 1600 زوج نابارور طی سال 1400 در خراسان شمالی, شناسایی 1600 زوج نابارور طی سال 1400 در خراسان شمالی,

وی افزود: بصورت  کلی در خصوص  افزایش جمعیت، موضوع  تجرد و ازدواج نکردن، دیرازدواج کردن، نخواستن فرزند، ناباروری  و سقط های قانونی و غیر قانونی نقش زیادی در کاهش روند جمعیتی کشور داشته است که سهم دیر ازدواج کردن و عدم تمایل برای فرزند آوری مهم ترین نقش را در بین این عوامل دارا هستند.

,

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوالائمه (ع) استان ادامه داد: تسهیل در شرایط ازدواج آسان، ازدواج به موقع و کاهش سن ازدواج و افزایش تعداد فرزند را می توان با مشوق های مختلفی از طریق آموزش و فرهنگ سازی جهت روند افزایش جمعیت در جامعه مدنظر قرار داد.

,

 

,

ارائه خدمات درمان ناباروری رایگان به 200 زوج در خراسان شمالی طی امسال

, ارائه خدمات درمان ناباروری رایگان به 200 زوج در خراسان شمالی طی امسال, ارائه خدمات درمان ناباروری رایگان به 200 زوج در خراسان شمالی طی امسال,

وی با اشاره به اینکه مراکز خدمات درمانی در حوزه درمان ناباروری و جلوگیری از سقط ها می توانند نقش موثری را ایفا کنند، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هشت کلاس آموزشی مرتبط با جمعیت و ناباروری در استان برگزار شده و یک هزار و 600 زوج نابارور شناسایی شدند که از این تعداد 200 زوج موفق به دریافت خدمات درمان ناباروری رایگان بسیج شدند.

,

 

,

تجهیز مرکز ناباروری خراسان شمالی از نیازهای اساسی استان

, تجهیز مرکز ناباروری خراسان شمالی از نیازهای اساسی استان, تجهیز مرکز ناباروری خراسان شمالی از نیازهای اساسی استان,

فرزانه سرایی، کارشناس باروری سالم در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه تجهیز مرکز ناباروری بیمارستان بنت الهدی از نیازهای اساسی زوج های نابارور در خراسان شمالی است، گفت: اکنون مرکز درمان ناباروری سطح دو در استان فعال است.

,

وی با بیان اینکه برای تجهیز مرکز ناباروری استان نیازمند راه اندازی مرکز سطح سه هستیم، ادامه داد: لازم به ذکر است که این مهم با تخصیص اعتبار و تجهیز مرکز کنونی ممکن است، زیرا نیروهای انسانی متخصص و فضای راه اندازی این مرکز موجود است و با تامین متخصص جنین شناس و خرید تجهیزات ناباروری، این مرکز در استان ارتقا پیدا می کند.

,

سرایی مسائل و دغدغه های مالی را یکی از مهم ترین مشکلات زوج های نابارور اعلام کرد و گفت: تسهیلاتی به زوج های نابارور که به مرکز درمان ناباروری بیمارستان بنت الهدی مراجعه می کنند، پرداخت می شود اما این تسهیلات تنها به زوجین برای درمان ناباروری اولیه پرداخت می شود.

,

 

,

, ,

 

,

ثبت 3400 زوج نابارور در خراسان شمالی

, ثبت 3400 زوج نابارور در خراسان شمالی, ثبت 3400 زوج نابارور در خراسان شمالی,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بخش بزرگی از زوج های نابارور دارای مشکلات ناباروری ثانویه هستند و به دلیل مشکلات مالی قادر به درمان نیستند، گفت: گفتنی است که علاوه بر این تحت پوشش نبودن هزینه های درمان ناباروری توسط بیمه ها، یکی دیگر از مشکلات اساسی زوج های نابارور است.

,

سرایی خاطرنشان کرد: طبق آخرین اطلاعات موجود، سه هزار و 409 زوج نابارور در استان ثبت شده اما این عدد قطعی نیست و همچنین در آخرین بررسی انجام شده برای ارتقای مرکز ناباروری استان، 55 میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز برآورد شده است.

,

 

,

اختصاص سه میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان برای تجهیز مرکز ناباروری خراسان شمالی

, اختصاص سه میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان برای تجهیز مرکز ناباروری خراسان شمالی, اختصاص سه میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان برای تجهیز مرکز ناباروری خراسان شمالی,

سید محمد پاکمهر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با این موضوع اظهار داشت: امکانات و تجهیزات بهداشت و درمان باید عادلانه در کشور توزیع شود و مناطق محروم نیز از آن بهره‌مند شوند.

,

وی ادامه داد: سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای تجهیز مرکز درمان ناباروری این استان اختصاص یافت که این میزان اعتبار قابل افزایش است.

,

نماینده مردم پنج شهر استان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه خدمات به زوج‌های نابارور در استان افزود: بیمه سلامت استان نیز برای هر زوج نابارور و تحت پوشش نهاد‌های حمایتی ۵۰ میلیون تومان کمک می‌کند.

,

 

,

تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری در بیمه تامین اجتماعی از شهریور 1400

, تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری در بیمه تامین اجتماعی از شهریور 1400, تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری در بیمه تامین اجتماعی از شهریور 1400,

داریوش کاظمی، معاون خرید راهبردی مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه پیش از این داروهای ناباروری و یک سری اقدامات تشخیصی و درمانی مرتبط با ناباروری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داشت، اظهار کرد: این در حالی است که اقدامات انتقال جنین، تلقیح مصنوعی داخل رحم تحت پوشش بیمه نبوده است، از ابتدای شهریور ماه سال 1400، به تصویب دولت رسیده که این خدمات توسط بیمه ها تحت پوشش قرار بگیرد.

,

وی با بیان اینکه از ابلاغ این طرح تاکنون خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعیی قرار گرفته است، گفت: زوجین نابارور در مرحله نخست باید از مراکز تحت درمانی گواهی مبنی براینکه مبتلا به ناباروری هستند به بیمه ارائه دهند، برای زوجین در سامانه تشکیل پرونده داده می شود و از تاریخ ارائه طرح مدارک مرتبط با اقدامات درمان ناباروری از مراکز مجاز ارائه می شود و هزینه ها براساس مصوبه پرداخت می شود.

,

 

,

داروهای ناباروری در استان موجود هستند

, داروهای ناباروری در استان موجود هستند, داروهای ناباروری در استان موجود هستند,

کاظمی با اشاره به اینکه مرکز مجهز درمان ناباروری در استان وجود ندارد، گفت: زوجین نابارور برای ادامه روند درمانی به تهران، مشهد، گرگان مراجعه می کنند و در صورتی که مرکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی باشد، تخفیف ها در زمان ارائه خدمات لحاظ می شود و در غیر اینصورت اسناد پزشکی به بیمه ارائه می شود و تحت عنوان خسارت متفرقه هزینه ها به بیمار پرداخت می شود.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه داروهای درمان ناباروری در استان موجود است، گفت: بیمار در زمان مراجعه به مراکز درمانی خارج از استان، نسخه را داخل استان تایید و از داروخانه هلال احمر بجنورد دریافت می کنند.

,

کاظمی افزود: در سطح کشور 30 درصد زوجین مبتلا به مشکل ناباروری هستند.

,

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه