اخبار داغ

سایه بحران بی‌آبی بر سر شمال کشور؛

بازی با اعتبارات برای مردم گرگان آب نمی‌شود/ اعتبارات تملک اراضی میرداماد چه شد؟

بازی با اعتبارات برای مردم گرگان آب نمی‌شود/ اعتبارات تملک اراضی میرداماد چه شد؟
به گفته مدیرکل آب منطقه‌ای گلستان با مشخص‌شدن اعتبار لازم برای سد میرداماد؛ عملیات ساخت سد در سال آینده آغاز می‌شود اما این در حالی است که تامین اعتبار لازم برای تملک اراضی این سد اتفاق نیفتاده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما؛ امروز مشکل کمبود منابع آبی به یک بحران در کشور تبدیل شده است ولی این بحران در گرگان که به عنوان مرکز استان گلستان به شمار می رود جدی‌تر است.

مسئله کمبود آب شرب گرگان در یک دهه اخیر وجود داشته ولی در  تابستان امسال مردم گرگان از ۹ تا ۱۱ ساعت قطعی آب رنج بردند، این مسئله تنش های اجتماعی و همچنین اعتراضاتی نیز در پی داشت.

تاکنون اقدامات زیادی برای مدیریت منابع آب و تامین آن و همچنین آموزش برای نزدیک شدن به الگوی مصرف انجام شد ولی با این وجود بیان می شود که گرگان ۴۵۰ لیتر بر ثانیه از کبود آب رنج می برد.

به نظر می رسد برای کاهش بحران بی آبی در گرگان مسئولان باید اقدامات عاجلی را برای تامین منابع آبی انجام دهند یکی از این اقدامات حفر چاه به تعداد مورد نیاز است، ولی از آنجا که سطح آب های زیر زمینی و به تبع آن دبی آب های زیر زمینی کاهش پیدا کرده است به نظر می رسد که این مسیر مشکل بی آبی مردم گرگان را نمی تواند آنگونه که باید حل کند.

در این راستا مدیران آب منطقه ای استان گلستان به دنبال طرح هایی همچون شیرین سازی آب دریا و استفاده از آب های لب شور هستند، در تابستان که مردم مرکز استان در بی آبی به سر می بردند این خبر باعث شد که فشار های روحی و روانی مردم در خصوص کمبود آب کاهش پی دا کند ولی به نظر می رسد که در حال حاضر اتفاق چندانی برای تامین منابع اعتباری در این بخش نیفتاده است.

یکی دیگر از راهبردهای آب منطقه ای استان گلستان برای کاهش مخاطره بی آبی در گرگان ساخت سد میرداماد بود، بحران بی آبی مرکز استان گلستان باعث شد که نمایندگان مجلس برای سد میرداماد ردیف بودجه در نظر بگیرند، بنا به گفته سید محسن حسینی، مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان این سد قابلیت ذخیره حداکثر ۱۲.۸ میلیون مترمکعب آب را دارد که ۷.۵ میلیون متر مکعب آن سالانه برای مصارف شرب اختصاص خواهد یافت که این مقدار معادل ۲۰ درصد نیاز آبی گرگان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

اما و اگرها در اجرای سد میرداماد در سال آینده

, اما و اگرها در اجرای سد میرداماد در سال آینده,

بنا به گفته حسینی ردیف مستقل برای این سد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده که با مشخص شدن اعتبار لازم، عملیات ساخت سد  در سال آینده آغاز می‌شود.

اما مسئله ای که در این بخش وجود دارد این است که با وجود خط اعتباری برای ساخت سد میرداماد بخشی از اراضی مثل ابنیه و راه های دسترسی که برای اجرای این سد ضروری است باید تملک می شد که این امر اتفاق نیفتاده است.

گرچه نمایندگان مجلس برای تامین اعتبار سد میرداماد تلاش کردند ولی به نظر می رسد که بدون تامین اعتبار حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی ساخت این سد شروع نخواهد شد.

محل ایجاد سد شصت‌کلاته در بالادست روستای سیدمیران و در فاصله حدود پنج کیلومتری جنوب غرب شهر گرگان است و آب آن از رودخانه ای به همین نام تامین می شود.

رودخانه شصت کلاته به طول تقریبی ۴۳ کیلومتر از دامنه‌های شمالی کوه قل‌بلاغ گرگان سرچشمه گرفته و با عبور از دره‌ها و جنگل‌های کوه جوزبند و سیراب نمودن روستای سید میران به دشت گرگان و مازاد آن به رودخانه قره‌سو می‌ریزد.

تامین بخشی از نیاز آب شرب شهر گرگان و شهرهای کردکوی، بندرگز و گمیشان تا سال ۱۴۲۰ و تامین آب حوزه صنعت، کنترل سیل و بهبود کشاورزی استان گلستان از جمله اهداف ساخت سد شصت‌کلاته است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

ردیف اعتباری سدمیرداماد تنها برای مطالعات و کارهای کارگاهی

قدرت الله عابدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان  در این باره می گوید: به خاطر آنکه مطالعات سد میرداماد ناقص بود در کمیسیون ها برگشت می خورد ولی در سال گذشته بسیج شدیم که خط اعتباری سد میرداماد تامین شود و این مهم اتفاق افتاد.

, ردیف اعتباری سدمیرداماد تنها برای مطالعات و کارهای کارگاهی,
,
,

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان  ادامه داد: در سال گذشته دو پروژه آبی در مجلس شورای اسلامی نتوانست مجوز کمیسیون ۲۳ را دریافت کند و خط اعتباری برای آن در نظر گرفته شود ولی با این وجود سدمیرداماد مورد تایید مجلس قرار گرفت.

عابدی بیان کرد: تملک اراضی برای این پروژه باید صورت بگیرد چرا که این اراضی در اختیار مردم است و باید اعتبارات لازم را در این خصوص بیندیشند.

وی افزود: با این تخصیص اعتبار اقداماتی مثل مطالعات و کارهای کارگاهی را می توانند انجام دهند ولی برای اجرا باید اعتبارات لازم به منظور تملک اراضی اتفاق بیفتد.

وی افزود: در ماه های اخیر با وزیر نیرو با اتفاق نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه ای برگزار شد و یکی از مطالبات نمایندگان استان گلستان آب شرب بود و باید بحران بی آبی را در شهرهای مثل گرگان و آزادشهر برطرف کنیم.

به نظر می رسد که سایه بحران بی آبی با توجه به اینکه در پاییز امسال هم بارش های خوبی را شاهد نبودیم و ذخایر سدهای استان نیز ۱۶ درصد عنوان شده ادامه خواهد داشت.

از سویی دیگر اجرای پروژه هایی مثل شیرین سازی آب دریا و یا استفاده از آب های لب شور با وجود آنکه مجوز لازم را کسب کرده در سال آینده به کار مردم گرگان نخواهد آمد.

براساس نظر کارشناسان حداقل کمبود آب استان گلستان به چهار میلیارد متر مکعب بالغ می گردد که باید برای تامین آن برنامه ریزی، فرهنگ سازی، تامین اعتبار و عملیات اجرایی سنگینی را پیگیری کرد و یکی از راهکارها استفاده از آب های شور و لب شور موجود و نیز ظرفیت دریای خزر است اما بنا به گفته مسئولان آب و فاضلاب استان گلستان اجرای این پروژه نیز در یک بازده بلند مدت است و نمی توانیم مردم را به اجرای آن در سال آینده دلخوش کنیم.

افزایش اعتبارات آب به بحران بی آبی گلستان کمک کند

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش اعتبارات آب به بحران بی آبی گلستان کمک کند,

گرچه بنا به گفته حمیدرضا جانباز،رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سال گذشته کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای گلستان در نظر گرفته شده بود که این اعتبارات به ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است ولی مردم انتظار دارند این اعتبارات به بحران موجود کمک کند.

به نظر می رسد که در این مسیر دولت باید گفتمان مشترکی با مدیران استانی برسد تا بحران آب باعث تنش های اجتماعی نشود.

,
,
,
, ,

تنش آبی گلستان در دولت جدید پیگیری می شود

, تنش آبی گلستان در دولت جدید پیگیری می شود,

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: بیشترین تشن آبی و کمبود آبی استان گلستان در گرگان رقم خورد ، این مسئله باعث شد که در دولت جدید در نخستین فرصت با وزیر نیرو جلسه ای برگزار کنیم و خروجی این جلسه حضور دو معاون وزیر نیرو در استان شود.

سنگدوینی بیان کرد:  دو معاون وزیر نیرو در بخش برق و آب به گلستان سفر کردند  پروژه های مختلف در استان بررسی شد و صورت جلسه ای امضاء شده و بنا شد در این رابطه با وزیر نیرو جلسه ای برگزار شود و تاکید کردیم که اگر این مسائل مورد توجه قرار نگیرد سال آینده نیز با بحران رو به رو می شویم.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان عضوی کمیسیون انرژی این مسائل را پیگیری می کنیم و هر تصمیمی که در استان گرفته شده بنا است اجرایی شود و به وزیر نیرو تعهداتی که انجام شده تاکید کردیم.

این مقام مسئول گفت: مردم در سال آینده تحمل بی آبی را ندارند و با مشکل رو به رو خواهیم شد و مجمع نمایندگان استان آماده هستند در این زمینه هر گونه پیگیری لازم را انجام دهند.

حفر ۱۰ چاه به صورت فوری برای کاهش بحران کم آبی در گرگان

,
,
,
,
,
,
,
,
, حفر ۱۰ چاه به صورت فوری برای کاهش بحران کم آبی در گرگان,

بهزاد هرمزی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان نیز اعتقاد دارد که کاهش بحران بی آبی در گرگان در کوتاه مدت با حفر چاه ممکن است، وی می گوید: در حوزه تامین آب شرب شهر گرگان با توجه به پیگیری های انجام شده به صورت فوری بر حفر چند چاه تاکید شد.

گفتنی است در سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی در شهر گرگان داشتیم و ۴۷۰ لیتر برثانیه کمبود منابع آبی در این شهر تخمین زده می شد و اگر برنامه ریزی برای تامین منابع آبی صورت نگیرد قطعا در سال آینده نیز با کمبود منابع آبی رو به رو می شویم.

هرمزی خاطرنشان کرد: بنا شد ۱۰ حلقه چاه که نهایت ۱۵۰ لیتر بر ثانیه می تواند کسری آب گرگان ار تامین کند در دستور کار قرار بگیرد ولی برای این منظور تنها ۲۰ میلیارد اعتبار در نظر گرفته شده که کفاف لازم حتی برای حفر و اتصال سه حلقه چاه را نمی کند.

گفتنی است که در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان تاکید بسیاری از نمایندگان و کارشناسان موضوع تامین آب است و این مسئله بارها از سوی نمایندگان استان گلستان مطرح شده است.
 

,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه