اخبار داغ

معاون پارک علم و فناوری خراسان شمالی عنوان کرد؛

رنج پارک علم و فناوری از فقدان قانون برای آماده‌سازی زیرساخت‌های کارگاهی و فناوری/مخالفت با اختصاص زمین برای توسعه پارک

رنج پارک علم و فناوری از فقدان قانون برای آماده‌سازی زیرساخت‌های کارگاهی و فناوری/مخالفت با اختصاص زمین برای توسعه پارک
رضا فیض آبادی گفت: تامین زمین و آماده سازی زیرساخت های خدماتی برای پارک های علم و فناوری با فقدان قانون مواجه است که این امر، دست پارک ها را در ارائه خدمات به فناوران را با محدودیت کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا فیض آبادی، معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: نقش اصلی پارک های علم و فناوری در کشور پذیرش ایده ها، ارائه خدمات به فناوران و انجام پشتیبانی از آنها برای تبدیل ایده به محصول همچنین تجاری سازی محصولات آنان در بازارهای داخلی و خارجی برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان، اشتغالزایی و درآمدزایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

فیض آبادی گفت: با توجه به چنین نقشی که برای پارک علم و فناوری تعریف شده است، هنوز این پارک ها برای آماده سازی زیرساخت ها به منظور عمل به این وظایف خود دست خالی هستند.

,

وی عنوان کرد: در هر استانی باید زمین به منظور احداث ساختمان اداری و کارگاهی همچنین زیرساخت های آب، برق، گاز، مخابرات و راه تامین شود تا پارک علم و فناوری، مستقر و امکان استقرار واحدهای فناور و دانش بنیان نیز در فضاهای کارگاهی فراهم شود.

,

این معاون تصریح کرد: متاسفانه هنوز قانونی در زمینه نحوه تامین و آماده سازی این زیرساخت ها برای فعالیت پارک های علم و فناوری در کشور تعریف نشده است که در این راستا، قوه مجریه موظف به آماده سازی این امکانات بشود.

,

وی همچنین یادآور شد: تبدیل ایده به محصول فناورانه و یا دانش بنیانی به اختصاص اعتبارات نیاز دارد تا بتوان به واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان به منظور ارائه خدمات به آنها به منظور حرکت در مسیر توسعه اعطا کرد که متاسفانه نحوه و محل تامین این حمایت مالی نیز در قانون تعریف نشده است.

,

فیض آبادی بیان کرد: شکل گیری پارک های علم و فناوری در سطح استان ها ( که زیرمجموعه وزارت علوم هستند) متاثر از درک استانداران و مدیران کل استان ها میسر شده اند چون آنان معتقد بوده اند که فناوری، مسیر رشد و رونق اقتصادی، درآمدزایی و اشتغالزایی را رقم خواهد زد.

,

وی افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری نیز به لحاظ اعتباری و تسهیلاتی پارک های علم و فناوری استان ها در زمینه انجام وظایفشان حمایت کرده است.

,

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی در ادامه با اشاره به استان خراسان شمالی اظهار کرد: پارک علم و فناوری استان در سال 90 فعالیت خود را آغاز کرد و استان نیز برای ایجاد ساختمان اداری و کارگاهی این پارک در مرکز استان موافقت کرد تا هفت هکتار زمین در سایت تخته ارکان بجنورد به این پارک اختصاص داده شود.

 

,
,
,

اختصاص قطره چکانی زمین 

, اختصاص قطره چکانی زمین , اختصاص قطره چکانی زمین ,

وی گفت: از سال 90 تا به کنون به صورت قطره چکانی زمین ها در مساحت های دو هکتار و 2.2 هکتار همچنین در سال گذشته نیز در مساحت 2.5 هکتار به این پارک در سایت تخته ارکان بجنورد اختصاص یافتند که در مجموع مساحت زمین اختصاص یافته به 6.7 هکتار رسیده است.

,

فیض آبادی خاطرنشان کرد: اعتبار انجام عملیات راهسازی، انتقال آب، گاز، برق، فیبرنوری به ساختمان اداری و کارگاهی پارک علم و فناوری مرکز استان از محل سفر مقام معظم رهبری به مبلغ پنج میلیارد تومان تامین و هزینه شد.

,

وی افزود: احداث ساختمان های اداری و کارگاهی پارک علم و فناوری مرکز استان نیز با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شدند.

,

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی در ادامه به شهرهای شیروان، آشخانه و اسفراین نیز اشاره کرد و گفت: در این شهرها به ترتیب زمین هایی به مساحت دو هزار و 500 متر مربع، دو هزار متر مربع و 380 متر مربع از سوی شهرداری، خیر، دانشگاه و اوقاف اختصاص یافتند تا ساختمان اداری مراکز رشد پارک علم و فناوری این شهرها ساخته شوند.

,

وی گفت: با توجه به اینکه مساحت این زمین ها بسیار کم بود، در این مراکز، فضای کارگاهی ایجاد نشد.

,

فیض آبادی بیان کرد: این شرایط موجب شد تا واحدهای فناور این شهرها در فضای کارگاهی تخته ارکان شهر بجنورد مستقر شوند.

,

وی گفت: در حال حاضر، دیگر فضای کارگاهی اضافه در سایت تخت ارکان بجنورد برای اختصاص به واحدهای فناور جدید نداریم.

,

این معاون افزود: حتی برخی از واحدهای فناور مستقر در بجنورد برای توسعه فعالیت خود مجبور شدند که در سایر نقاط استان زمین تامین کنند.

,

 

,

پاسخ منفی سازمان ملی مسکن به درخواست پارک علم و فناوری خراسان شمالی 

, پاسخ منفی سازمان ملی مسکن به درخواست پارک علم و فناوری خراسان شمالی , پاسخ منفی سازمان ملی مسکن به درخواست پارک علم و فناوری خراسان شمالی ,

وی اعلام کرد: در همین راستا، پارک علم و فناوری استان از سازمان ملی مسکن کشور تقاضا کرد تا با اختصاص زمینی به مساحت 15 هکتار در مجاورت زمین 6.7 هکتاری تخته ارکان به منظور توسعه فضای کارگاهی موافقت کند که متاسفانه این سازمان به این تقاضای استان پاسخ منفی داد.

,

وی افزود: این در حالی است که دستگاه های اجرایی ذی ربط استان با اختصاص این زمین اعلام موافقت کردند.

,

در عین حال، فیض آبادی یادآور شد: هنوز در شهرستان های فاروج، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان نیز نتوانسته ایم امکان راه اندازی مراکز رشد پارک علم و فناوری را ایجاد کنیم.

,

وی تصریح کرد: در خراسان شمالی در سایه این خلاء قانونی، توسعه متوازن از شکل گیری واحدهای دانش بنیان و فناور همچنین توزیع ثروت از محل فعالیت این واحدها در سطح شهرستان ها رقم نمی خورد.

,

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی در خاتمه در پاسخ به این سوال که بودجه سال مالی 1400 پارک علم و فناوری استان چه بود؟ اظهار کرد: بودجه مصوب امسال برای این پارک 9 میلیارد و 400 میلیون تومان بود که تا به کنون فقط پنج میلیارد تومان آن اختصاص یافته است که این مبلغ اعتبار برای هزینه های جاری صرف شد.

,

وی تصریح کرد: آیا با این مبلغ اعتباری می توان به واحدهای فناور و دانش بنیان استان خدمات ارائه داد؟

,

فیض آبادی گفت: در بودجه سال 1401 نیز پیش بینی اعتبار برای پارک علم و فناوری استان 10 میلیارد و 500 میلیون تومان است که این مبلغ برای هزینه های جاری و ارائه خدمات به واحدهای اشاره شده بسیار ناچیز است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه