اخبار داغ

یادداشت؛

حضرت صدیقه کبری(س) الگوی برجسته و شایسته برای زنان و مردان

حضرت صدیقه کبری(س) الگوی برجسته و شایسته برای زنان و مردان
مقامات این بانوی بزرگوار عالم آنقدر بالا و رفیع است که همه فرشتگان و آسمانیان به حال او غبطه می‌خورند و بر ایشان سلام و درود می‌فرستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ حضرت صدیقه کبری سلام‌الله علیها الگوی برجسته و شایسته ای برای زنان و مردان در همه تاریخ و جغرافیای جهان است؛ الگویی که تأسی به آن نه‌تنها آثار رنج و زحمت را از زندگی‌ها بیرون می‌برد، بلکه منشأ خیرات و برکات زیادی برای زندگی فردی و اجتماعی ما خواهد بود. در این میان، الگو بودن آن حضرت نکته‌ای نیست که تنها شیعیان به آن اذعان داشته باشند، بلکه وقتی منابع تاریخی و روایی را بررسی می‌کنیم با نمونه‌های بسیاری مواجه می‌شویم که حتی علمای غیر شیعی اعم از دانشمندان اهل سنت و حتی بزرگان مسیحیت و سایر ادیان به آن اشاره کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

آن حضرت در هر مرحله از زندگی خود به نوعی رفتار می‌کردند. گاهی در نقش دختر کاملی برای پدر خود حاضر بودند و نقش فرزندی را به نحوی ادا می‌کردند که پیامبر صلی‌الله علیه و آله به ایشان لقب «ام ابیها» را دادند. یعنی فرزندی که از شدت دلسوزی و وفاداری و مهربانی نسبت به پدر خود، مانند مادر و پدر است. زمانی در نقش همسری برای حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام بودند. آن هم همسری کامل، دلسوز، وفادار، مؤمن و دارای جمیع خصلت‌های نیکو و پسندیده‌ای که در زندگی اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد. از سوی دیگر گاهی در نقش مادری ظاهر می‌شدند و نمونه کامل از مادری هستند که می‌توانند فرزندان خود را به بهترین وجه ممکن تربیت کنند. چه فرزندان پسر و چه فرزندان دختر خود را، به طوری که هر کدام از آن‌ها بهترین و کامل‌ترین انسان‌های روی زمین هستند و خود، سرمشقی برای مردم تاریخ شده‌اند.در یک دوره‌ای هم حامی امامت بودند. ایشان به نحوی از امام زمان خود، دفاع کردند که مردان آن روزگار و بلکه همه تاریخ باید دفاع از امام زمان را از آن بانوی مکرم فرا بگیرند. ایشان گاه با سخنرانی و خطابه کار را پیش می‌بردند و نمونه آن خطبه جامع و پندآموز فدکیه است. در شرایطی هم جان خود و فرزندی که باردار بودند را برای دفاع از حق و دفاع از امام به خطر انداختند تا جایی که این فداکاری و ایثار منجر به شهادت ایشان و فرزندشان شد.

,

در حدیثی از سوی حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌خوانیم که: «حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها الگوی کاملی برای من هستند.» وقتی ایشان از بانوی مکرم اسلام الگو می‌گیرند، جای بحث و شکی باقی نمی‌ماند که همه مردان و زنان مؤمن ایشان را الگو و سرمشق خود قرار بدهند.

,

در حقیقت اگر حضرت زهرا سلام الله علیها نبود و فرزندان آن حضرت پا به عرصه حیات نمی‌گذاشتند رسالت، ولایت و اسلام به ثمر نمی‌رسید. مقامات این بانوی بزرگوار عالم آنقدر بالا و رفیع است که همه فرشتگان و آسمانیان به حال او غبطه می‌خورند و بر ایشان سلام و درود می‌فرستند. رسول گرامی اسلام نیز نسبت به صدیقه اطهر فاطمه زهرا سلام الله علیها علاقه فراوانی داشتند، دست ایشان را می‌بوسیدند و همواره ایشان را بر دیگران مقدم می‌داشتند. بارها و بارها از پیامبر اکرم (ص) شنیده شد که می‌فرمودند دخترم زهرا بهترین و برترین زنان روی زمین و بهشت برین است و ایشان را سیده نساء العالمین، سرور زنان جهان معرفی فرمودند.

,

ابن ابی الحدید که از دانشمندان بزرگ اهل سنت و معتزلی مذهب است در تفسیر آیه «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» مطرح می‌کند؛ فاطمه زهرا سلام الله علیها از اهل بیت است و این آیه دلالت بر عصمت آن حضرت دارد و در تأیید آن به حدیث شریف نبوی استناد می‌کند آنجا که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «فاطمه بضعه منی فمن آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذی الله» فاطمه پاره تن من است هر کس او را برنجاند مرا رنجانده و هر کس مرا برنجاند خدا را رنجانده است. ابن ابی الحدید این سخن پیامبر اکرم (ص) را دلیل بر عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها می‌داند.

,

نویسنده؛حجت‌الاسلام محمد فولادی کارشناس مسائل دینی استان هرمزگان

, نویسنده؛حجت‌الاسلام محمد فولادی کارشناس مسائل دینی استان هرمزگان,

انتهای یادداشت/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه