اخبار داغ

تهدیدی طبیعی که به خدمت جهادی تبدیل شد؛

سیل همدلی در استان‌های جنوبی کشور؛ از برآورد خسارت بارندگی‌های اخیر تا پای کار آمدن دولت و سپاه به عشق مردم

سیل همدلی در استان‌های جنوبی کشور؛ از برآورد خسارت بارندگی‌های اخیر تا پای کار آمدن دولت و سپاه به عشق مردم
بارش های اخیر در استان های جنوبی کشور و ایجاد سیل در برخی از نقاط منجر به خسارت های مالی و جانی گردید، اما حضور به موقع دستگاه های اجرایی و سازمان های نظامی در بحران، از آلام مردم کاسته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ کم بارشی و خشکسالی های سال های اخیر در جنوب کشور به ویژه در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان مشکلات عدیده ای را برای مردم ساکن در مناطق سکونتی ایجاد کرده بود.

سال ها از کم بارشی در این مناطق می گذشت و موجی از دل نگرانی ها بابت کاهش ذخایر آبی  همچنین در حوزه های دامپروری و کشاورزی مردمان مناطق جنوبی کشور را تحدید می کرد.

حضور دو سامانه فعال بارشی در هفته اخیر آن هم در استان هایی که به شدت نیازمند این رحمت الهی بودند علاوه بر سیراب کردن مناطق مورد نیاز، سیلی از آب را در شهرها و روستاها به راه انداخت که موجب خسارت های مالی، تاسیساتی و حتی در برخی نقاط نیز جانی گردید.

وقوع بحران بر اثر بارندگی های اخیر نگاه مسئولین کشور را به سمت جنوب کشور جلب نمود، تا جایی که معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و همچنین وزرای دیگر نیز پایشان به عرصه مدیریت بحران باز گردید.

علاوه بر حضور به موقع دولتمردان می توان به دستور جهادی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد که با بسیج نیروهای کل سپاه، در استان های جنوبی به کمک مردم سیل زده شتافته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

خسارت سیل و تگرک به ۲۷۰۰هکتار از زمین های کشاورزی و باغی در بخش تخت و شمیل بندرعباس
در حوزه مرکزی بندرعباس بخش شمیل و تخت ، بالاترین میزان خسارت ها را شامل بودند تا جایی که در مجموع به ۲هزار و ۷۰۰هکتار از زمین های زراعی و باغی در این بخش آسیب جدی وارد شد.

زمین های زراعی و باغی در برخی مناطق دچار تخریب ۱۰۰درصدی شده که به‌دلیل خسارت های وارده، امکان تأخیر دوساله در برداشت محصول وجود دارد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان به عنوان نماینده عالی دولت از این بخش بازدید کرد و پس از حضور میدانی اظهار نمود: بررسی‌های کارشناسی و برآورد خسارت ها منجر به تصمیماتی شده که امیدواریم بتوانیم بخشی از خسارت های وارده را با استمهال تسهیلات و کمک‌های دولتی جبران کنیم و مردم بتوانند به‌عنوان موتورهای محرکه اصلی تولید در بخش کشاورزی، به فعالیت خود ادامه دهند.

, خسارت سیل و تگرک به ۲۷۰۰هکتار از زمین های کشاورزی و باغی در بخش تخت و شمیل بندرعباس, خسارت سیل و تگرک به ۲۷۰۰هکتار از زمین های کشاورزی و باغی در بخش تخت و شمیل بندرعباس,
,
,
,
,
,

, ,

سرزمین فروچاله ها سیراب شد
اما دامنه خسارت ها در استان هرمزگان به این بخش منجر نشد و در شهرستان های شرقی استان به خصوص در دومین شهرستان بزرگ هرمزگان(میناب)، سرزمین فروچاله ها عمق فاجعه بیشتر نمایان شد.

پر و سر ریز شدن بزرگترین سد تامین ذخیره آبی استان هرمزگان با نام سد استقلال میناب که تا روزهای قبل مسئولان به ظرفیت ۲۰ درصدی ذخیره آب آن اشاره می کردند به نوعی قابل توجه بود تا جایی که برای جلوگیری از حادثه ای بزرگتر، دریچه های تحتانی این سد بزرگ باز شد و چندین روستای مجاور این سد به ناچار دستور تخلیه گرفت.

حجم وسیع آب گرفتگی معابر و منازل مسکونی شهر میناب و حتی روستاهای تابعه این شهرستان نیز بخش دیگری از بحران پیش آمده برای مردم ساکن در این شهرستان بزرگ به شمار می رفت.

, سرزمین فروچاله ها سیراب شد, سرزمین فروچاله ها سیراب شد,
,
,
,
,
,

, ,

محله سنگی شهر رودان در سیل غرق شد/گروه های جهادی گل کاشتند
بارندگی های اخیر هرمزگان علاوه بر شهرستان میناب، در شهرستان رودان نیز خسارت های دیگری را بر جای گذاشت که بارزترین آن را می توانیم به آب گرفتگی ۱۰۰ درصدی محله سنگی این شهر اشاره کرد اما همت و همدلی جوانان مومن و بسیجی شهرستان رودان باعث گردید با بسیج امکانات بخش اعظمی از مشکل بوجود آمده در سریع ترین زمان ممکن مرتفع شود.

همدلی مردم و نیروهای جهادی بسیج با حضور امام جمعه شهرستان باعث گردید که منازل مردم که دچار آبگرفتگی شده بود تخلیه و وسایل قابل شستشو توسط همین نیروهای جهادگر پاک سازی و در اختیار سکنه قرار گیرند.

, محله سنگی شهر رودان در سیل غرق شد/گروه های جهادی گل کاشتند, محله سنگی شهر رودان در سیل غرق شد/گروه های جهادی گل کاشتند,
,
,
,

, ,

خسارت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی سیل در استان هرمزگان
مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این رابطه اظهار کرد: تاکنون طبق برآورد صورت گرفته، سیلاب اخیر بالغ بر هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به بخش های کشاورزی، باغات، منازل مسکونی و زیرساخت‌های استان هرمزگان، خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: عمده‌ترین خسارت‌های سیل در هرمزگان در بخش کشاورزی بوده و در جلسات برگزار شده با حضور وزیر کشور و همچنین وزیر نیرو، برای جبران این خسارت‌ها تصمیم‌گیری شد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت امدادرسانی به سیل‌زدگان، افزود: بر اثر سیل، دو هزار واحد مسکونی در هرمزگان، دچار آبگرفتگی و آسیب شدند که بلافاصله اقدامات جهت امدادرسانی و تخلیه آب از این منازل، صورت گرفت.

دوستی تصریح کرد: اسکان اضطراری و توزیع اقلام مورد نیاز در میان سیل‌زدگان از دیگر اقدامات بود و همچنین در برخی مناطق سیل‌زده، غذای گرم در حال پخت و توزیع است.

وی گفت: با وجود گستردگی سیلاب و آسیب های وارد شده به زیرساخت‌ها، اما با اقدامات صورت گرفته، آب، برق و ارتباطات مخابراتی مناطق سیل‌زده هرمزگان که پس از وقوع سیل قطع شده بود، برقرار و وصل شده و در حال حاضر تنها آب و برق سه روستا در هرمزگان قطع است.

, خسارت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی سیل در استان هرمزگان, خسارت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی سیل در استان هرمزگان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

خسارت ۱۵۰میلیارد ریالی بارندگی به تاسیسات آبرسانی منطقه سه بندرعباس
امین قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اکیپ مدیریت بحران و حوادث و اتفاقات آبفای هرمزگان با پیش بینی سیلاب در مناطق مختلف هرمزگان تمهیدات لازم را اندیشید ، اظهار کرد: با توجه به گستردگی خسارت ها، عملیات رفع اتفاقات را در دستور کار خود قرار داد که به دلیل سیلابی شدن مسیرهای روستایی بویژه در حوزه منطقه سه بندرعباس، زیر ساخت های تامین، انتقال و توزیع آب این شهرستان دچار آسیب شد که عملیات رفع آن در دستور کار آبفا قرار گرفته است.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد خسارت های ناشی از سیلاب این مناطق مرتفع و درصد باقی مانده نیز در حال انجام است که با تلاش اکیپ رفع اتفاقات، آب تمامی روستاهای منطقه سه آب و فاضلاب (شرق بندرعباس) در اسرع وقت به پایداری لازم خواهد رسید.

به گفته قصمی، با توجه به تمهیدات صورت گرفته از جمله خارج کردن پمپ ها از مدار تولید، ایجاد خسارت در این بخش کاهش قابل ملاحظه ای نسبت به سایر بخش ها داشت.

مدیرعامل آبفای هرمزگان ادامه داد، بر اساس برآورد صورت گرفته پس از بارش های اخیر، ۱۵۰ میلیارد ریال به تاسیسات آبرسانی مناطق روستایی شرق بندرعباس وارد شده که عمده این خسارت ها در بخش شبکه توزیع، خطوط انتقال، تاسیسات برق و.. رخ داده است.

, خسارت ۱۵۰میلیارد ریالی بارندگی به تاسیسات آبرسانی منطقه سه بندرعباس, خسارت ۱۵۰میلیارد ریالی بارندگی به تاسیسات آبرسانی منطقه سه بندرعباس,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

خسارت ۸۵ میلیارد ریالی سیل به بناهای تاریخی هرمزگان
سهراب بناوند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد:  ۸ اثر تاریخی استان به دلیل بارش باران شدید و جاری شدن سیلاب، آسیب و خسارت‌ دیده‌اند.

وی افزود: با توجه به‌شدت باران ‌های اخیر و سیلابی شدن رودخانه‌ها، آثار تاریخی شهرستان میناب ازجمله قلعه هزاره، قلعه گوربند و قلعه کردر دچار خسارت شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان با اشاره به اینکه قلعه مغویه در شهرستان بندرلنگه نیز در اثر باران‌های سیل‌آسا آسیب‌دیده است، افزود: در شهرستان بستک هم به قلعه و حمام خان آسیب وارد شده است.

بناوند ادامه داد: قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز و قلعه کمیز در رودان نیز به دلیل بارش باران شدید و جاری شدن سیلاب آسیب و خسارت دیده‌اند.

, خسارت ۸۵ میلیارد ریالی سیل به بناهای تاریخی هرمزگان, خسارت ۸۵ میلیارد ریالی سیل به بناهای تاریخی هرمزگان,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

امداد رسانی به بیش از ۱۴ هزار فرد آسیب دیده از سیلاب در هرمزگان
مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: به دنبال وقوع بارندگی شدید در هرمزگان کار امدادرسانی به مردم آسیب دیده در ۱۲ شهرستان ۱۶ شهر و ۳۹ روستا توسط تیم های عملیاتی در حال انجام است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان افزود: تعداد ۱۴ هزارو ۹۱۵ نفر آسیب دیده توسط نجاتگران این جمعیت امداد رسانی شدند که از این تعداد ۸۸۵ نفر اسکان اضطراری داده شده اند.

وی ادامه داد:تاکنون ۱۷۷ دستگاه چادر امدادی، ۹۸۹ تخته موکت، ۱۶۰۰ تخته پتو و ۱۲ هزارو ۸۳۷ کیلو گرم نایلون در بین آسیب دیدگان توزیع شده است.

سلحشور با اشاره به توزیع اقلام امدادی بین حادثه دیدگان سیل اخیر اظهار کرد: ۴۶۹ بسته غذایی ۷۲ ساعته ، ۶۱ شعله والور و فانوس، ست ظروف و بخاری در مناطق آسیب دیده توسط نجاتگران این جمعیت توزیع شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان خاطر نشان کرد: همچنین عملیات تخلیه آبگرفتگی ۴۶۵ واحد مسکونی و رها سازی ۵ خودرو توسط امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر استان هرمزگان انجام شده است.

, امداد رسانی به بیش از ۱۴ هزار فرد آسیب دیده از سیلاب در هرمزگان, امداد رسانی به بیش از ۱۴ هزار فرد آسیب دیده از سیلاب در هرمزگان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

بازدید وزیر کشور از مناطق سیل زده بخش توکهور و هشتبندی شهرستان میناب
احمد وحیدی ضمن دلجویی از آسیب دیدگان، دستورات لازم را به منظور جبران بخشی از خسارت های سیل زدگان به خصوص در زمینه تامین نیازهای اولیه آنان صادر کرد.

وی پس از آن به بخش توکهور و هشتبندی رفت و از کمپ اسکان موقت سیل زدگان این بخش بازدید کرد.

وحیدی همچنین در بازدید ۲ ساعته خود از بخش توکهور و هشتبندی، با اقشار مختلف مردم به ویژه آسیب دیدگان از سیل دیدار و ضمن بررسی نیازهای آنان، دستورات لازم را صادر کرد.

وزیرکشور بیش از پنج ساعت از مناطق مختلف آسیب دیده از سیل در شهرستان میناب بازدید و این بازدیدها تا پاسی از شب ادامه داشت.

وحیدی همچنین در جلسه فوق‌العاده ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان رودان در جمع مسئولان و جمعی از اقشار مختلف مردم از همه تلاشگران در عرصه مهم خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان در استان هرمزگان تشکر و قدردانی کرد.

وزیر کشور افزود: در استان هرمزگان اقدامات لازم بلافاصله پس از وقوع سیل انجام و آب هدایت شد و از همه دست‌اندرکاران که با تدابیر خوب این کارها صورت دادند تشکر و قدردانی می‌کنم.

وحیدی با اشاره به درخواست‌های مطرح شده در این نشست بیان داشت: احداث پل و لایروبی رودخانه‌ها از جمله موارد ضروری است که باید برای آن برنامه‌ریزی و به سرعت انجام شود که در راستای پیشگیری از اتفاقات بسیار مهم خواهد بود.

وزیر کشور گفت: دیگر موارد همچون تامین تجهیزات و ماشین‌آلات و جبران خسارت‌های وارد شده به کشاورزان پیگیری می‌شود.

این مقام عالی کشور اظهار داشت: همه باید به وظایف خود عمل کنیم که آلام سیل‌زدگان به ویژه کشاورزان که زحمت کشیدند اما دچار خسارت شده‌اند جبران شود.

وحیدی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان هرمزگان هم که در بندرعباس برگزار شد عنوان کرد: همه دستگاه‌های مسئول تا پایان رفع مشکلات و آلام مردم مناطق سیل‌زده استان هرمزگان، همچنان با تسریع در اقدامات، خدمات‌رسانی به این مردم صبور و نجیب را به عنوان اولویت بسیار مهم انجام می‌دهند و بازدید از مناطق سیل‌زده به صورت مستمر باید توسط مدیران صورت گیرد.

, بازدید وزیر کشور از مناطق سیل زده بخش توکهور و هشتبندی شهرستان میناب, بازدید وزیر کشور از مناطق سیل زده بخش توکهور و هشتبندی شهرستان میناب,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

بسیج امکانات و ظرفیت های سپاه برای امدادرسانی به سیل زدگان استان های جنوبی کشور
خبر دلگرم کننده ای که سردار شریف سخنگوی سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی به نقل از سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه منتشر نمود، حجم وسیعی از امید را در دل مردمان جنوب کشور زنده کرد.

در این خبر سخنگوی سپاه از دستور سرلشکر سلامی مبنی بر بسیج نیروها ، امکانات و تجهیزات سپاه و بسیج برای امدادرسانی و رفع مشکلات و تامین نیازهای مردم شهرها و روستاهای سیل زده استان های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبرداد.

در متن این خبر آمده بود،در پی نزولات آسمانی و فراگیری بارش ها در مناطق جنوبی کشور و وقوع سیلاب شدید و آبگرفتگی در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و کرمان و بروز شرایط بحرانی برای مردم این مناطق ، دستوری از سوی فرمانده کل سپاه به فرماندهان نیروها، سپاه های استانی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و همچنین رئیس سازمان بسیج مستضعفین مبنی بر بسیج نیروها ، امکانات و تجهیزات برای امدادرسانی ،اسکان و رفع مشکلات و تامین نیازهای مردم شهرها و روستاهای سیل زده استان های فارس، کرمان ،سیستان و بلوچستان و هرمزگان ابلاغ شده است.

, بسیج امکانات و ظرفیت های سپاه برای امدادرسانی به سیل زدگان استان های جنوبی کشور, بسیج امکانات و ظرفیت های سپاه برای امدادرسانی به سیل زدگان استان های جنوبی کشور,
,
,
,
,
,

, ,

ماشین آلات سنگین راهسازی قرارگاه مدینه به مناطق سیل‌زده هرمزگان اعزام شد
سرهنگ پاسدار شهرام اسکندری معاون هماهنگ کننده قرارگاه منطقه‌ای مدینه منوره نیروی زمینی سپاه  در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: ماشین های سنگین راهسازی سپاه پاسداران برای کمک به مناطق سیل زده استان هرمزگان وارد این استان شده است.

اسکندری با بیان اینکه با توجه به دستورسرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه مبنی بر خدمت رسانی به مناطق سیل زده استان های جنوبی کشور این اقدام صورت گرفته است گفت: تمام امکاناتی که در این زمینه در اختیار این قرارگاه منطقه بود را در عرصه میدان آورده ایم.

وی با اشاره به اینکه امکانات قرارگاه مدینه منوره در حال حاضر در مناطق سیل زده شرق استان حضور دارند گفت:  یک دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه بولدوزر، دو دستگاه کمپرسی ده چرخ، دو دستگاه لودر و یک دستگاه گریدر از سوی معاونت فنی این قرارگاه به مناطق سیل‌زده اعزام شده است.

گفتنی است با بسیج امکانات دستگاه های دولتی و نظامی در مناطق سیل زده استان هرمزگان تا کنون اقدامات خوبی حاصل شده است که توانسته بخشی از آرامش پس از وقوع بحران را به مردمان منطقه بازگرداند.

این تدبیر به موقع دولت و دستگاه های نظامی باعث گردید که حتی گروه های جهادی مردم پایه نیز در مناطق محروم حاضر شوند و در روند امدادرسانی اقداماتی شایانی تا کنون شکل گیرد.
 

, ماشین آلات سنگین راهسازی قرارگاه مدینه به مناطق سیل‌زده هرمزگان اعزام شد, ماشین آلات سنگین راهسازی قرارگاه مدینه به مناطق سیل‌زده هرمزگان اعزام شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه