اخبار داغ

دست یاری به سمت دشتیاری؛

واحدهای مسکونی نیازمند فوری به مقاوم‌سازی و احداث بناهای جدید است/ تخمین خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی بارندگی‌ها به حوزه راه

واحدهای مسکونی نیازمند فوری به مقاوم‌سازی و احداث بناهای جدید است/ تخمین خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی بارندگی‌ها به حوزه راه
فرماندار دشتیاری خواهان دست یاری بنیاد مسکن، گروه های جهادی و سایر متولیان امر برای رسیدگی به وضعیت مسکن شد و گفت: واحدهای مسکونی این شهرستان در مناطق شهری و روستایی نیازمند فوری به مقاوم سازی و احداث بناهای جدید هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عادل عفتی در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: میزان بارندگی ها طی هفته اخیر بر اساس ایستگاه های هواشناسی در شهر نگور بیش از 115 میلیمتر و در باهوکلات حدود 110 میلیمتر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه سیلاب های بعد از بارش بیشترین اثر را در آبگرفتگی معابر به وجود آورد، افزود: پس از اتمام بارندگی آب های بالادست چابهار، سرباز، قصرقند، راسک به ویژه زیر دست سد پیشین و زیردان با وقوع یک سیلاب، شهرستان دشتیاری را به عنوان یک دشت فرا می گیرند که به این علت درگیر روان آب ها و سیلاب های پس از باران هستیم.

این مقام مسول تصریح کرد: براساس سیلاب های پس از باران تا عصر دیروز راه دسترسی هجده روستا از محورهای اصلی و فرعی به راه های روستایی مسدود شده بود که از این تعداد به علت انسداد راه یا شدت بالای تخریب در چهار محور امکان تردد ماشین آلات سنگین وجود نداشت.

به گفته وی، در حال حاضر آرام آرام آب در حال فروکش کردن است، و از طریق خلیج گواتر و پل باهو به دریای عمان تخلیه می شود، امید که راه های منتهی به مجموعه های مسکونی و روستایی نیز کم کم فروکش کرده تا ترددها به روال عادی بازگردد.

فرماندار دشتیاری در بخش دیگر سخنان خود به میزان خسارت های وارده اشاره کرد و گفت: در سطح شهرستان حدود 490 کیلومتر راه روستایی وجود داشته که از این میزان 217 کیلومتر خاکی بوده و 80 درصد آنها آسیب دیده اند.

وی تاکید کرد: بر اساس برآورد اولیه ای که تخمین زده شده حدود 200 میلیارد تومان به زیرساخت های اصلی در حوزه راه خسارت وارد شده، و در بخش کشاورزی نیز متولیان امر در حال برآورد خسارت ها به ویژه در مزارع هندوانه، صیفی جات و سبزی جات هستند.
 
لرزه های پنهان و سقف های لرزان

عفتی در ادامه مشکل اصلی شهرستان دشتیاری را موضوع مسکن عنوان کرد و اذعان داشت: در 2 نقطه شهری بریس با سابقه 50 سال و نگور با قدمت 60 سال خساراتی وارد شده، از آنجایی که بافت اکثر خانه ها به ویژه سقف آنها از جنس کاهگل و خشت و چوب است در حال حاضر حدود 20 هزار از سقف ها تخریب شده، که متاسفانه بر اثر تخریب یکی از آنها در ساعت سه بامداد روز سه شنبه 14 دیماه جاری شاهد جان‌باختن مادر و فرزند دوساله اش بودیم.

وی تصریح کرد: روستاهای این شهرستان نیز با این معضل مواجه بوده در وضعیت کنونی حتی اگر بحرانی هم نداشته باشیم، نگران ککنده است؛ چرا که این سقف ها تحمل بار مُرده(وزن خود) را ندارند.

این مقام مسئول اظهار کرد: درخواست ما از متولیان امر بنیاد مسکن و گروه های جهادی این است که دست یاری به دشتیاری رسانده، چرا که واحدهای مسکونی این منطقه نیاز فوری به مقاوم سازی و استحکام سازی دارند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از واحدهای مسکونی حتی در حد مقاوم سازی نبوده و باید تخریب شوند، تصریح کرد: تقاضای ما از بنیاد مسکن این است که طبق مصوبه ستاد مدیریت بحران کار شروع کند و با همکاری شهرداران و دهیاران اقدام به تشکیل بانک اطلاعاتی از تک تک واحد های مسکونی در روستا و شهرها کنند، ما نیز در قالب شورای هماهنگی مسکن کمک رسان خواهیم بود تا هرچه سریعتر این اقدام انجام شود.

عدم وجود پل در راه ها معضلی در منطقه

فرماندار دشتیاری با بیان اینکه هم اینک حدود 10 روستا راه آنتنی داشته و درمسیر سیلاب قرار دارند، ادامه داد: یکی از مشکلات در جنوب بلوچستان عدم وجود پل در راه ها است که برای پایین آوردن هزینه در قالب آبنما استفاده شده اند، اکنون این آبنماها رودخانه شده و تا آب فروکش نکند نمی توان کاری کرد چرا که رودخانه جریان دارد و تا آن موقع نمی توان ابنیه ای بکارگیری کرد.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, لرزه های پنهان و سقف های لرزان, لرزه های پنهان و سقف های لرزان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, عدم وجود پل در راه ها معضلی در منطقه, عدم وجود پل در راه ها معضلی در منطقه,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه