سواد از عوامل اصلی پیشرفت جوامع به شمار می رود که همین امر اهمیت تلاش برای ریشهکنی بیسوادی را در کشورها دوچندان کرده است. برخی استانهای کشور ما علیرغم پیشرفت در زمینه سوادآوزی اما همچنان با چالشهایی روبرو هستند.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، سن و سالش بالا است اما همچنان در پی کسب علم و سواد است آفاق خانم ساکن یکی از روستا های استان کردستان است است روستای که به گفته وی قبل از انقلاب رنگ هیچ گونه امکاناتی را به خود نگرفته بود اما مدتی بعد از به پیروزی رسیدن این انقلاب تغییرات زیادی در حوزه آبادانی و پیشرفت به خود دید که یکی از آن تحولات ورود نهضت سواد آموزی به روستاها بود.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,وی می گوید در گذشته ها امکانات سواد آموزی در بسیاری از شهرها یا کم بود یا اصلا وجود نداشت چه برسد به اینکه در روستاها این امکانات وجود داشته باشد و به همین دلیل افراد بسیار زیادی در روستا ها از کودک و نوجوان، زن و مرد بخاطر کمبود امکانات آموزشی بی سواد می ماندند و یکی از آن افراد خود من بودم و با اینکه همیشه آرزوی درس خواندن داشتم اما هرگز امکانات آن فراهم نبود.
احمدی گفت: خواندن و یاد گرفتن را از سن 35 سالگی و با ورود نهضت سواد آموزی به روستا آغاز کردم در سن و سالی که شاید کمتر کسی حاظر بود در آن خواندن را شروع کند اما با علاقه ای که من به آن داشتم شروع کردم.
وی افزود: با کمک معلم نهضت سواد آموزی در روستا شروع به خواندن و نوشتن کردم و توانستم با کمک معلم مربوطه تا پایه ی سوم راهنمایی درس بخوانم.
احمدی عنوان داشـت: از ضرورتهای اولیه برای زندگی هر انسانی کسب علم و دانش است چرا که این امر ثابت کرده است در کشورهایی که سطح علم و دانش در آنها پایین است بیشتر مورد استعمار قرار میگیرند و بیشتر در رنج و محنت هستند.
وی خاطر نشان کرد: در بین جوامع امروزی هر کشوری که تعداد بیسوادان کمتری دارد، از نظر رشد و توسعه در جایگاه بالاتری نسبت به سایر کشورها دارد.
بیسوادی، عامل تهدید کننده سلامت اجتماعی
در ادامه مصطفی موذن کارشناس مسائل اجتماعی در این باره در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: بیسوادی تهدیدی علیه سلامت اجتماعی و روانی یک جامعه است که مسئولین باید تلاش کنند تا با ریشه کنی آن بتوانند از بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری به عمل آوردند.
وی با بیان اینکه بیسوادی، عامل تهدید کننده سلامت اجتماعی است افزود: در یک جامعه بیسواد یا کم سواد، شاخص های سلامت جسمی، روانی و اجتماعی نیز در پایین ترین سطح قرار دارد، زیرا مردم به خوبی نمی دانند که چگونه از سلامت خود مراقبت کنند.
این کارشناس مسائل اجتماعی خاطر نشان کرد: بیسوادی به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی روند توسعه جوامع را کند می کند و در این میان سهم کشورهای در حال توسعه در این حوزه بیشتر است، و این مساله نشان می دهد که رفع بیسوادی همواره باید در خور توجه برای مسئولین مربوطه در این حوزه باشد.
وی گفت: امروز نقش دانش و آگاهی در توسعه اقتصادی، تکنولوژیکی، توسعه های فرهنگی و اجتماعی در جوامع به خوبی آشکار است چرا که گسترش آموزش و پرورش و کاهش درصد بیسوادی یکی از شاخصهای مهم پیشرفت هر جامعه محسوب میشود.
راه اندازی ۲۳ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی با تعداد یک هزار و ۹۲۱ سواد آموز
در ادامه رشید قربانی مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان در این باره در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: قربانی با بیان اینکه نرخ باسوادی استان در گروه سنی شش سال و بالاتر براساس سرشماری سال ۱۳۵۵ کمتر از ۳۰ درصد بوده است؛ اظهارداشت: در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۸۱.۵۲ درصد افزایش و درسال ۱۳۹۹ به عدد ۸۴.۳۸ درصد سیده است که ۵۴.۳۴ درصد رشد را نشان می دهد.انتهای پیام/
وی می گوید در گذشته ها امکانات سواد آموزی در بسیاری از شهرها یا کم بود یا اصلا وجود نداشت چه برسد به اینکه در روستاها این امکانات وجود داشته باشد و به همین دلیل افراد بسیار زیادی در روستا ها از کودک و نوجوان، زن و مرد بخاطر کمبود امکانات آموزشی بی سواد می ماندند و یکی از آن افراد خود من بودم و با اینکه همیشه آرزوی درس خواندن داشتم اما هرگز امکانات آن فراهم نبود.
,احمدی گفت: خواندن و یاد گرفتن را از سن 35 سالگی و با ورود نهضت سواد آموزی به روستا آغاز کردم در سن و سالی که شاید کمتر کسی حاظر بود در آن خواندن را شروع کند اما با علاقه ای که من به آن داشتم شروع کردم.
,وی افزود: با کمک معلم نهضت سواد آموزی در روستا شروع به خواندن و نوشتن کردم و توانستم با کمک معلم مربوطه تا پایه ی سوم راهنمایی درس بخوانم.
,احمدی عنوان داشـت: از ضرورتهای اولیه برای زندگی هر انسانی کسب علم و دانش است چرا که این امر ثابت کرده است در کشورهایی که سطح علم و دانش در آنها پایین است بیشتر مورد استعمار قرار میگیرند و بیشتر در رنج و محنت هستند.
,وی خاطر نشان کرد: در بین جوامع امروزی هر کشوری که تعداد بیسوادان کمتری دارد، از نظر رشد و توسعه در جایگاه بالاتری نسبت به سایر کشورها دارد.
,, ,
بیسوادی، عامل تهدید کننده سلامت اجتماعی
, بیسوادی، عامل تهدید کننده سلامت اجتماعی, بیسوادی، عامل تهدید کننده سلامت اجتماعی,در ادامه مصطفی موذن کارشناس مسائل اجتماعی در این باره در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: بیسوادی تهدیدی علیه سلامت اجتماعی و روانی یک جامعه است که مسئولین باید تلاش کنند تا با ریشه کنی آن بتوانند از بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری به عمل آوردند.
,وی با بیان اینکه بیسوادی، عامل تهدید کننده سلامت اجتماعی است افزود: در یک جامعه بیسواد یا کم سواد، شاخص های سلامت جسمی، روانی و اجتماعی نیز در پایین ترین سطح قرار دارد، زیرا مردم به خوبی نمی دانند که چگونه از سلامت خود مراقبت کنند.
,این کارشناس مسائل اجتماعی خاطر نشان کرد: بیسوادی به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی روند توسعه جوامع را کند می کند و در این میان سهم کشورهای در حال توسعه در این حوزه بیشتر است، و این مساله نشان می دهد که رفع بیسوادی همواره باید در خور توجه برای مسئولین مربوطه در این حوزه باشد.
,وی گفت: امروز نقش دانش و آگاهی در توسعه اقتصادی، تکنولوژیکی، توسعه های فرهنگی و اجتماعی در جوامع به خوبی آشکار است چرا که گسترش آموزش و پرورش و کاهش درصد بیسوادی یکی از شاخصهای مهم پیشرفت هر جامعه محسوب میشود.
,, ,
راه اندازی ۲۳ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی با تعداد یک هزار و ۹۲۱ سواد آموز
, راه اندازی ۲۳ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی با تعداد یک هزار و ۹۲۱ سواد آموز, راه اندازی ۲۳ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی با تعداد یک هزار و ۹۲۱ سواد آموز,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه