اخبار داغ

صدای پای آب به گوش می‌رسد؛

امیدها برای ورود آب از افغانستان به سیستان بیشتر شد/ حق آبه؛ همچنان مطالبه جدی هامون‌نشینان

امیدها برای ورود آب از افغانستان به سیستان بیشتر شد/ حق آبه؛ همچنان مطالبه جدی هامون‌نشینان
خبرها حاکی از آن است که در پی بارش‌های اخیر در افغانستان بخشی از سیلاب در این کشور از شمال سیستان وارد تالاب هامون سابوری ایران و تا محدوده تختک درد دل، پخش شده؛ خبری که امید زیادی در دل مردم سیستان در خصوص ورود آب به چاه نیمه‌ها و تالاب هامون ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ سال های سال است که در پی عدم پایبندی افغانستان به معاهدات بین المللی در خصوص حق آبه ایران از هیرمند، شاهد خشکی تالاب بین المللی هامون و وضعیت نا به سامان مردم سیستان هستیم، مردمانی که معیشت آن ها وابسته به این دریاچه بزرگ شرق بود.
 
اما طی این سال ها نه تنها به دلیل دیپلماسی ضعیف دولت های گذشته از حق آبه خبری نبوده، بلکه قریب به دو سال است که به واسطه احداث سد و بند توسط افغانستان در مسیر ورود آب به کشور، حتی سیلابی هم وارد ایران نشده و وضعیت چاه نیمه ها که محل تامین آب شمال و مرکز استان بود، بحرانی شده است.
 
این روزها تصاویری از ورود مقداری آب به تالاب هامون و آبگیری ۵۰ درصد مخزن پشت سد کمال خان در فضای مجازی در حال انتشار است، تصاویری که امیدها را به ورود سیلاب به ایران بیشتر کرده است، سیلابی که شاید مرهمی بر زخم سال ها خشکسالی و تنش آبی باشد.
 
در این تصاویر طبق گفته مسئولان محیط زیست به این موضوع اشاره شده که کلیه رودهای غربی افغانستان وضعیتی سیلابی به خود گرفته و برخی از آن‌ همچون خوسپاس رود به تالاب هامون پوزک ریخته و همچنین یک ‌سوم هامون سابوری در افغانستان آبگیری شده و به علت شدت وزش باد، بخشی از این سیلاب از شمال سیستان وارد تالاب هامون سابوری ایران و تا محدوده تختک درد دل پخش شده است.
 
آب به پشت بند کمال خان رسید
 
در همین راستا محمد دلمرادی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان به خبرنگار ما گفت: در پی بارندگی های اخیر در افغانستان آب به پشت بند کمال رسیده است و در حال رایزنی هستیم و امیدواریم که دریچه های این بند را باز کنند و آبی وارد سیستان شود.
 
وی افزود: البته از سمت فراه رود و خاشرود از بخش سابوری مقداری  سیلاب وارد دریاچه هامون شده است، اما بیشتر پیگیر هستیم که بتوانیم آب را از بند کمال خان وارد کشور کنیم.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: به منظور هدایت آب به سمت چاه نیمه ها که محل تامین آب شرب مردم منطقه سیستان و زاهدان است، اقدام های لازم صورت گرفته و لایروبی انهار انجام شده است.
 
امیدوار هستیم بتوانیم چاه نیمه ها را آبگیری کنیم
 
وی اضافه کرد: در همین راستا روز گذشته از منطقه بازدید میدانی انجام و دستور کار لازم صادر شد، مشکلی از این نظر در سیستان وجود ندارد، خیلی امیدوار هستیم بتوانیم چاه نیمه ها را آبگیری کنیم.
 
دلمرادی با بیان این که حدود ۱۸ ماه است که هیچ آبی از سمت افغانستان وارد کشور نشده است، گفت: تمام دستگاه های ذیربط پیگیر هستند تا بتوانیم حق آبه ایران از هیرمند را بگیریم.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, آب به پشت بند کمال خان رسید, آب به پشت بند کمال خان رسید,
,
,
,
,
,
,
,
, امیدوار هستیم بتوانیم چاه نیمه ها را آبگیری کنیم, امیدوار هستیم بتوانیم چاه نیمه ها را آبگیری کنیم,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه