اخبار داغ

در گفت‌وگوی دانا با عضو کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد؛

مزایای«نسخه نویسی الکترونیک» و رعایت ملاحظاتی در اجراء / «نسخه پیچی الکترونیکی»؛ شلیک تیری به چند نشان

مزایای«نسخه نویسی الکترونیک» و رعایت ملاحظاتی در اجراء / «نسخه پیچی الکترونیکی»؛ شلیک تیری به چند نشان
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: نسخه‌نویسی الکترونیکی قانون بسیار مفیدی است و ما هم با اجرای آن موافق هستیم و مزایای مهم اجرای آن برای نظام سلامت را می‌دانیم؛ برای دستیابی به نتایج مطلوب این قانون تمام بسترهای لازم اجرای آن را نیز فراهم می کنیم.
[

 به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حال حاضر، نظرات متفاوتی درباره‌‌ی قانون نسخه نویسی الکترونیک که یکی از عناصر مهم پرونده‌‌ی الکترونیک سلامت در کشور به شمار می‌رود، مطرح شده است. اما مخرج مشترک تمامی اظهارات این است که این قانون به خودی خود بسیار مفید و برای نظام سلامت کشور ضروری است. برخی درباره‌‌ی وجود زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن تردید دارند و برخی نیز معتقدند که با زیرساخت‌های موجود می‌توان به سمت اجرای آن گام برداشت. گروه دوم اعتقاد دارند تا زمانیکه در عمل به اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیک نپردازیم، بسترهای آن مهیا نخواهد شد، همچنان که طی سال‌های گذشته مهیا نشده است. به منظور اطلاع از نظرات ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به گفتگو با وی نشستیم که حاصل آن در ادامه می‌آید.

,  به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس,

 

,
, ,

 

,

باید در ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم

, باید در ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم, باید در ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم,

دکتر ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ارتباط با مزایای قانون نسخه نویسی الکترونیک تصریح کرد: هر گونه پیشرفتی در جوامع مختلف به لحاظ تکنولوژیک و به خصوص «آی.تی»، گامی در جهت تسهیل امور جامعه و ارائه‌‌ خدمات بهتر به مردم است. اما وقتی می‌خواهیم تصمیمات اتخاذ شده را تبدیل به عمل کنیم، باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. سلامت جامعه یک نیاز حیاتی است و ما موظفیم که تمام امکانات را برای برخورداری شهروندان از سلامتی مهیا کنیم. 

, دکتر ملک فاضلی , دکتر ملک فاضلی , عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با , خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
, ,
 
,
امکان دسترسی به آمار کلی کشور در زمینه سلامت
, امکان دسترسی به آمار کلی کشور در زمینه سلامت, امکان دسترسی به آمار کلی کشور در زمینه سلامت,
 
,
ملک فاضلی ادامه داد: نسخه نویسی الکترونیک و حذف دفترچه‌های بیمه به کاهش وابستگی شرکت‌های بیمه‌گر به نیروی انسانی عظیم منجر می‌شود. از طرف دیگر، امکان دسترسی به آمار کلی کشور در زمینه سلامت فراهم می‌شود. این یک تحول عظیم در نظام سلامت کشور است. اما باید از خودمان بپرسیم که آیا ما شرایط لازم را برای اجرای این قانون فراهم کرده ایم. 
,
 
,
 
,
این قانون نباید تنها در شهرهای بزرگ اجرا شود
, این قانون نباید تنها در شهرهای بزرگ اجرا شود, این قانون نباید تنها در شهرهای بزرگ اجرا شود,
 
,
 
,
, , , ,
 
,
 
,
نماینده مردم سراوان با اشاره به مشکلاتی که در کشور برای اجرای درست قانون نسخه نویسی الکترونیک وجود دارد، تصریح کرد: هدف تسهیل امور و فراهم کردن شرایطی برای برخورداری کل جامعه از سلامت است؛ ما فقط با بیماران در شهرهای بزرگ مثل تهران که بسترها برای نسخه نویسی الکترونیک در آن‌ها فراهم است، مواجه نیستیم. بلکه با خیل عظیمی از بیماران در شهرهایی روبرو هستیم که شرایط لازم برای اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیک را در آنها فراهم نشده که باید برای حل این مشکلات باید سریعا اقدام کرد. 
,
 
,
 
,
باید در مرحله اجرا تمام جوانب را در نظر بگیریم
, باید در مرحله اجرا تمام جوانب را در نظر بگیریم, باید در مرحله اجرا تمام جوانب را در نظر بگیریم,
 
,
این نماینده‌‌ی مجلس اذعان کرد که نمی توان منکر پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف شد، اما واقعیت این است که در ارتباط با بسترهای لازم برای اجرای قوانین مربوط به پرونده‌‌ی الکترونیک سلامت و نسخه نویسی الکترونیک جای کار زیادی داریم. 
,
 
,
وی در ادامه خاطرنشان کرد: قانون نسخه نویسی الکترونیک دارای مزایای زیادی است و در عمل می‌تواند به موفقیت‌های بیشماری دست یابد؛ اما باید در مرحله اجرا تمام جوانب را در نظر بگیریم و بیش از پیش در راستای ایجاد بسترهای لازم برای اجرای آن اقدام کنیم. 
,
 
,
 
,
اگر بسترهای لازم را فراهم نکنیم، این قانون ناقص اجرا می‌شود
, اگر بسترهای لازم را فراهم نکنیم، این قانون ناقص اجرا می‌شود, اگر بسترهای لازم را فراهم نکنیم، این قانون ناقص اجرا می‌شود,
 
,
 
,
, , , ,
 
,
 
,
ملک فاضلی ادامه داد: اگر بسترهای لازم را برای اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیک فراهم نکنیم، این قانون اجرا می‌شود؛ اما ناقص خواهد بود و به نتایج دلخواه نمی رسد. بنابراین، اگر می‌خواهیم به نتایج مورد نظر در این قانون دست پیدا کنیم. باید به سمت ایجاد بسترهای لازم نیز برویم.
,
 
,
 
,
برای دستیابی به نتایج مطلوب باید فرهنگ‌سازی شود
, برای دستیابی به نتایج مطلوب باید فرهنگ‌سازی شود, برای دستیابی به نتایج مطلوب باید فرهنگ‌سازی شود,
 
,
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: به طور کلی قانون نسخه نویسی الکترونیک یک برنامه‌‌ی خوب و مفید است. اما برای دستیابی به نتایج مطلوب این قانون باید تمام بسترهای لازم اجرا نیز فراهم کنیم. موضوع دوم این است که باید برای اجرای این قانون، فرهنگ سازی لازم را انجام دهیم و مردم را برای مواجهه با آن آماده کنیم و اطلاع‌رسانی کاملی داشته باشیم.
,
 
,
 
,
 
,
کنترل دارو در نسخه نویسی الکترونیک
, کنترل دارو در نسخه نویسی الکترونیک, کنترل دارو در نسخه نویسی الکترونیک,
 
,
 
,
, , , ,
 
,
فاضلی در مورد دیگر مزایای قانون نسخه نویسی الکترونیک تصریح کرد: همانطور که برخی تأکید کرده اند، روش جدید نسخه نویسی باعث می‌شود که داروها از زمانیکه وارد سیستم می‌شوند و تا وقتی به دست بیمار می‌رسند، تحت کنترل باشند. در حال حاضر، در شهری مانند سیستان و بلوچستان دانش آموزان برای اینکه بتوانند از آموزش‌های آنلاین استفاده کنند، مشکل دارند. این موضوع نشان می‌دهد که ما بسترهای لازم را به لحاظ اینترنتی برای خدمات آنلاین در سراسر کشور فراهم نکرده ایم.
,
 
,
 
,
بهترین مشوق برای پزشکان مشوق مالی است
, بهترین مشوق برای پزشکان مشوق مالی است, بهترین مشوق برای پزشکان مشوق مالی است,
 
,
به گفته‌‌ی این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بهترین مشوق برای پزشکان به این منظور که با قانون نسخه نویسی الکترونیک همراهی داشته باشند، مشوق مالی است. واقعیت این است که در روش نسخه نویسی الکترونیک وقت پزشک نسبت به نسخه نویسی کاغذی بیشتر گرفته می‌شود، بنابراین باید مشوق‌هایی برای او در نظر بگیریم تا برای همراهی با این قانون انگیزه‌‌ی لازم را داشته باشد. به ویژه در شهرهای حاشیه ای مانند سیستان و بلوچستان که با کمبود پزشک مواجه هستیم، این مشوق‌ها باید قوی تر باشند.
,
 
,
 
,
نباید شاهد بی عدالتی بین شهرهای برخوردار و محروم باشیم
, نباید شاهد بی عدالتی بین شهرهای برخوردار و محروم باشیم, نباید شاهد بی عدالتی بین شهرهای برخوردار و محروم باشیم,
 
,
 
,
, , , ,
 
,
وی در پایان ضمن تأیید مزایای نسخه نویسی الکترونیک تصریح کرد: به طور کلی، قانون مورد بحث مفید است و ما هم با اجرای آن موافق و مزایای مهم اجرای آن برای نظام سلامت را می‌دانیم، اما مستلزم برخورداری تمام جمعیت کشور از بسترهای لازم برای اجرا است و نباید در این زمینه شاهد بی عدالتی بین شهرهای برخوردار و محروم باشیم. این اتفاق و هر اتفاق خوب دیگری باید در مملکت ما رخ دهد و ما برای آن مطالبه گری داریم. ما باید به صورت هوشمندانه به سمت اجرای این قانون حرکت کنیم و در عین حال محدودیت‌ها را هم در نظر داشته باشیم.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه