اخبار داغ

رییس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهنه کند بجنورد:

۱۱ هکتار از ایستگاه تحقیقاتی بجنورد به کشت رقم پیشگام مادری اختصاص یافت

۱۱ هکتار از ایستگاه تحقیقاتی بجنورد به کشت رقم پیشگام مادری اختصاص یافت
حمید نامور گفت: کشت بذر گواهی شده رقم پیشگام مادری گندم در سطح 11 هکتار از مزرعه آبی ایستگاه تحقیقاتی کهنه کند بجنورد به منظور کمک به رفع مسئله کمبود تولید و تامین این بذر در استان در دستور کشت قرار گرفت و اجرایی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید نامور، رییس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهنه کند بجنورد در گفت و گو با عصراترک با بیان اینکه در هر فصل زراعی برای انجام کشت محصول گندم باید از بذر گواهی شده، استفاده شود تا افزایش تولید و بهره وری در مزارع را به همراه داشته باشد، اظهار کرد: بذور گواهی شده، اصلاح ژنتیک شده و فاقد آلودگی آفتی و بیماری زایی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,  ,

نامور در ادامه با اشاره به اینکه سال ها است 70 درصد از مزارع استان برای کشت محصول گندم از بذر گواهی شده رقم پیشگام مادری استفاده کرده، گفت: با این وجود، طی چند سال اخیر، استان با مسئله کمبود در مقدار تولید این بذر گواهی شده برای توزیع میان کشاورزان مواجه شده است.

,

وی عنوان کرد: نیاز واقعی سالانه استان به تامین بذرگواهی شده گندم آبی و دیم 22 هزار و 500 تن است که در شرایط واقع بینانه در هر فصل زراعی باید 50 درصد از این نیاز برای کشت تامین شود.

,

رییس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهنه کند بجنورد افزود: در فصل زراعی پاییز امسال فقط چهار هزار تن بذر گواهی شده رقم پیشگام مادری گندم برای استان به منظور کشت تامین شد.

,

وی گفت: با توجه به کمبود تولید این بذر، سازمان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور کمک به رفع این مسئله را در دستور کار خود قرار داد.

,

 

,

, ,

نامور افزود: در همین راستا، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز تولید بذر گواهی شده رقم پیشگام مادری گندم را در سطح 11 هکتار از مزرعه آبی ایستگاه کهنه کند بجنورد را در دستور کشت خود قرار داد.

,

وی در ادامه بیان کرد: بذر گواهی شده رقم پیشگام مادری گندم با روش های کاملا مکانیزه در این ایستگاه تحقیقاتی برای کمک به رفع این کمبود در استان انجام شد که پیش بینی می شود از سطح 11 هکتار حدود 70 تن بذر گواهی شده برداشت شود.

,

رییس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهنه کند بجنورد گفت: بذر گواهی شده که در این ایستگاه برداشت خواهد شد، در فصل زراعی پاییز سال 1401 به کشاورزان استان تحویل می شود تا کشت گندم در مزارع آبی خود را در ماه های آبان و آذر را انجام دهند.

,

وی خاطرنشان کرد: بذر گواهی شده رقم پیشگام مادری گندم مقاوم به خشکی، مقاوم به شوری، مقاوم به بیماری زنگ زرد، کم آب طلب، دارای ریزش کمتر در هنگام برداشت و دارای تولید بیشتر در مقایسه با سایر ارقام بذری است.

,

وی در خاتمه تصریح کرد: همزمان با کشت این بذر در این ایستگاه تحقیقاتی، مسائل مدیریت بیماری ها و آفات بر روی این رقم بذری در حال انجام است تا بذری فاقد آلودگی به آفت ها و بیماری ها تولید شود.

,

نامور گفت: نیروهای بسیج همگام با کشاورز همچنین ناظران گیاه پزشکی نیز در این ایستگاه حضور دارند تا با دستورالعمل های کاشت و برداشت این محصول آگاه شوند و آنها را میان کشاورزان ترویج دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه