اخبار داغ

در نشست مجازی تأکید شد؛

شناخت قانون و بهبود اعتماد به نفس دانش آموزان با آموزش حضوری/ لزوم توجه به راهبردهای درون و برون سازمانی برای ارتقا نظام آموزشی

شناخت قانون و بهبود اعتماد به نفس دانش آموزان با آموزش حضوری/ لزوم توجه به راهبردهای درون و برون سازمانی برای ارتقا نظام آموزشی
نخعی گفت: شناخت قانون و تمرین قانونمندی و احترام به مقررات، افزایش آستانه تحمل دانش آموزان و بسیاری موارد دیگر از جمله آثار حضور دانش آموزان در مدارس است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ با شیوع کرونا در سطح کشور شاهد آموزش مجازی در سطح مدارس و مؤسسات آموزش عالی بوده ایم. بر همین اساس به منظور بررسی شرایط حاضر در مدارس، تأثیر آموزش حضوری بر دانش آموزان و معلمان، تصویب طرح رتبه بندی فرهنگیان و پیامدهای مثبت این طرح، ارزایابی رویکرد وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم و مواردی که جهت ارتقا نظام اموزشی از سوی مسئولان باید اتخاد شود، نشست مجازی را با حضور دو تن از فرهنگیان شهر کرمان برگزار کرده ایم که مشروح آن را در گزارش زیر می خوانیم.

حضور دانش آموزان چه تاثیراتی در روند تدریس معلمین دارد؟

معصومه خدادادی در این خصوص با بیان اینکه تعلیم و تربیت در بستر آموزش حضوری اتفاق می افتد، گفت: با آموزش حضوری تعاملات میان دانش آموزان و معلم افزایش می یابد و معلم بهتر می تواند در یک ارتباط تعاملی  مشکلات دانش آموزان را حل کند.

این معلم کرمانی ادامه داد: ماهیت آموزش و پرورش زمانی است که معلم و دانش آموز در فضای مدرسه تعاملات خود را شکل می دهند و دانش آموز در همه ابعاد و موقعیت ها به رشد مورد نظر می رسد.

تقویت شایستگی های پایه دانش آموزان با آموزش حضوری

وی ابراز کرد: آموزش حضوری برای دانش آموزان به ویژه در یادگیری پایه و دروس مرتبط بسیار مهم است؛ چرا که شایستگی های پایه مانند خواندن، نوشتن و محاسبه کردن باید در دانش آموزان تقویت شود و این امر با آموزش غیرحضوری به طور کلی امکان پذیر نیست.

نخعی در این باره گفت: مهمترین فرایند در دستگاه تعلیم و تربیت، فرایند یاد دهی و یادگیری است و سایر فرایندها برای تسهیل در اجرای فرایند یاد دهی و یادگیری ایجاد شده اند که متولی این فرایند معلمین و محل اجرای آن مدرسه است.

این معلم کرمانی با بیان اینکه یاد گیری عبارت است از تغییر (ایجاد-اصلاح) رفتار در دانش آموزان که منظور از رفتار نیز رفتارهای ذهنی، اجتماعی و جسمی دانش آموزان است، عنوان کرد: مدارس در واقع محیط یادگیری را فراهم می کنند و بسیاری از رفتارهای دانش آموزان به ویژه رفتارهای اجتماعی (مهارتهای اجتماعی ) الزاما در بستر فعالیت های گروهی شکل می گیرد.

شناخت قانون و بهبود اعتماد به نفس دانش آموزان با آموزش حضوری

وی بیان کرد: بسیاری از نیازهای اجتماعی دانش آموزان نیز همچون نیاز به تعلق، نیاز به احترام و غیره در قالب فعالیت های گروهی پاسخ داده می شود و از سوی دیگر مشاهده رفتار دانش آموزان در محیط های واقعی منجر به شناخت استعداد های دانش آموزان و بسترسازی برای رشد و توسعه آنها و همچنین شناخت اختلالات رفتاری دانش آموزان و برنامه ریزی برای درمان و بهبود آنها می شود.

نخعی اظهار کرد: شناخت قانون و تمرین قانونمندی و احترام به مقررات، افزایش آستانه تحمل دانش آموزان، تمرین و پرورش مهارتهای همدلی، ارتباط موثر، مسئولیت پذیری، تصمیم گیری و هدف گذاری، شکل گیری رفاقت های سازنده و ایجاد رقابت های دوستانه، کسب تجارب عینی و دست اول از طریق طراحی و انجام آزمایش، بهبود اعتماد به نفس دانش آموزان، افزایش تحرک دانش آموزان و بهبود عملکرد جسمی آنها و امکان پیاده سازی روش های تدریس متنوع تراز سوی معلمین و افزایش جذابیت فعالیت های یادگیری از جمله آثار حضور دانش آموزان در مدارس است.

طرح رتبه بندی را چگونه ارزیابی می کنید؟ و این طرح چه پیامدهای مثبتی دارد؟

خدادادی در این زمینه با اشاره به اینکه طرح رتبه بندی معلمان فرایندی است که منجر به ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی در این وزارت خانه می شود، اظهار کرد: هدف مستقیم این طرح، افزایش حقوق نیست، اما منجر به افزایش حقوق هم می شود.

تربیت نسلی مسئولیت پذیر و نظام مند در جامعه جهانی مهدوی در سایه نظام رتبه بندی

این بانوی معلم کرمانی ادامه داد: صلاحیت های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصص آنها در مواردی همچون دانش، توانمندی های آموزشی و پرورشی و حرفه ای از جمله مجموعه ای از شایستگی ها، توانمدی ها و مهارت هایی است که طبق این فرایند معلم حین انجام کار به دست می آورد و خود را ارتقاء می دهد که البته کاملا مرتبط با شغل معلمی است، در این طرح مد نظر قرار می گیرد.



وی در رابطه با پیامدهای مثبت طرح رتبه بندی معلمان تصریح کرد: ایجاد انگیزه برای ارتقاء شایستگی ها، توانمدی های مهارتی معلمان، کسب پست های مدیریتی، اجرای هدف 10و راهکار عملیاتی2/10 مقرر در فصل ششم سند تحول بنیادین مبنی بر ارتقاء منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم از جمله مزابای این طرح است.

خدادادی افزود: ارتقاء کیفیت آموزش در سایه نظام رتبه بندی، رفع مشکلات معیشتی معلمان طبق منطق و اصول کاربردی پیش بینی شده در قانون، رفع تبعیض ها و اعمال سلیقه های شخصی در خصوص ارتقاء معلمان و کسب برخی عناوین و پست های مدیریتی و تربیت نسلی مؤمن، متعهد، کارآمد، مسئولیت پذیر و نظام مند در جامعه جهانی مهدوی در سایه نظام رتبه بندی رقم خواهد خورد.

اجرای طرح رتبه بندی مستلزم تدوین دستور العمل علمی بر اساس شاخص هاست

نخعی دیگر معلم کرمانی در این خصوص گفت: توجه به کرامت و منزلت معلمان هم در آموزه های دینی مورد تاکید قرار گرفته هم آثار و پیامدهای عمل به آن در بسیاری کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه مورد توجه است.

وی بیان کرد: روح رتبه بندی حکایت از آن دارد که معلمین باید بر اساس شاخص های حرفه ای رتبه بندی شوند و متناسب با رتبه ای که در آن قرار دارند از مزایای مختلف از جمله حقوق برخور دار باشند تا معلمین فرصت داشته باشند به طور مستمر با کسب صلاحیت های حرفه ای به رتبه های بالاتر دست پیدا کنند.

این معلم کرمانی تصریح کرد: هر چند نفس عمل ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ اما بدون تردید اجرای این طرح مستلزم تدوین دستور العمل است که در آن کاملا علمی و منطقی شاخص های رتبه بندی تدوین شوند.

پیام کلیدی مدرسه فعال است و تعطیل نیست باید به شعار ملی در آموزش و پرورش تبدیل شود

با گذشت نزدیک به دو سال از شیوع بیماری کرونا، نکاتی که برای تسهیل امور آموزشی و تربیتی دانش آموزان باید از سوی وزارتخانه و ادارت کل آموزش و پرورش اتخاذ شود، چه مواردی است؟

خدادادی در این زمینه گفت: فعالیت مدارس در دوره کرونا باید محور برنامه ریزی ها قرار گیرد و این پیام کلیدی که مدرسه فعال است و تعطیل نیست به شعار ملی در آموزش و پرورش تبدیل شود؛ همچنین توجیه و آموزش برخط و برون خط همه ذینفعان و دست اندرکاران مدارس ( مدیران، معلمان، عوامل اجرایی، دانش آموزان و والدین ) متناسب با مسائل پیش روی مدارس از جمله تغذیه دانش آموزان در مدرسه، بودجه، ضد عفونی کننده مدارس، فاصله فیزیکی در مدرسه باید اتخاذ شود.

این بانوی معلم کرمانی بیان کرد: بهزیستی روانی و عاطفی دانش آموزان، خدمات مدرسه ای به صورت جدی باید صورت پذیرد، نحوه آموزش و تنطیم فعالیت های جریان یادگیری از طریق رویکرد آموزش ترکیبی شامل آموزش حضوری و غیر حضوری در دوران کرونا و پسا کرونا به عنوان یک سیاست کلان باید مد نظر قرار گیرد.

وی ابراز کرد: آموزش های تکمیلی ارتقاء دانش و ادراک معلمان از آموزش و پرورش مجازی از طریق دوره هایی که با همکاری خود معلمان تشکیل می شود مانند طراحی تکالیف، فعالیت های یادگیری، مدیریت کلاس مجازی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و ارتقاء زیرساخت های یادگیری الکترونیکی اعم از سخت افزاری و نرم افزاری و نیز مکان و فضای مناسب برای استفاده مدیران
و معلمان و دانش آموزان و عوامل اجرایی باید به خوبی اتخاذ شود.

آموزش های مهارتی و توسعه مهارت افزایی رویکرد وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است

نخعی این معلم کرمانی در این باره اظهار کرد: همسو سازی دیدگاه معلمین و مدیران مدارس در رابطه به ضرورت انجام فعالیت های آموزشی دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس، اعتمادسازی در دانش آموزان و خانواده های آنها برای حضور بدون دغدغه دانش آموزان در مدارس و بهره گیری از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی برای این موضوع باید مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین آموزش و آگاه سازی دانش آموزان نسبت به پروتکل های بهداشتی و ضرورت رعایت آنها، آماده سازی و تجهیز مدارس به امکانات مورد نیاز برای فعالیت در شرایط فعلی، ضدعفونی روزانه کلاس ها، صندلی ها و سرویسهای بهداشتی پس از تعطیلی روزانه و مشارکت دادن تمامی ارکان مدرسه در بازگشایی مدارس در این عرصه باید انجام شود.



رویکرد جدید وازرت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم را چگونه ارزیابی می کنید و به جهت ارتقا نظام آموزشی چه مواردی از سوی مسئولان باید اتخاذ شود؟

خدادادی ابراز کرد: بنا به تاکید مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای و رئیس جمهورآیت الله رئیسی آموزش های مهارتی و توسعه مهارت افزایی رویکرد این وزارت خانه است که شامل دسترسی کلیه فراگیران به آموزش و پرورش در هر مکان و زمان، تاکید بر جامعیت آموزش و پرورش، تاکید بر تفکر نقّاد، تحقق اهداف سند تحول بنیادین به منظور ارتقاء نظام آموزشی کشور و تربیت شهروند جهانی است.

لزوم توجه به راهبردهای درون و برون سازمانی برای ارتقا نظام آموزشی

این بانوی معلم کرمانی با بیان اینکه نظام های آموزشی به عنوان بارزترین نمود سرمایه گذاری نیروی انسانی در زمینه شکوفایی در جامعه نقش اصلی را بر عهده دارند، اظهار کرد: امروزه این نظام ها سهم قابل توجهی از بودجه هر کشور را بهخود اختصاص داده و با توجه به اهمیت و نقش آن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ضروری است در جهت بهبود کیفیت نظام های آموزشی ، اقدامات اساسی صورت گیرد و از هدر رفتن سرمایه های انسانی و مادی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین راهبردهای ارتقاء نظام آموزشی را شاید بتوان به دو گروه راهبرد درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم کرد، عنوان کرد: در راهبرد درون سازمانی عواملی همچون تجهیز مدارس و مکان های آموزشی به امکانات و تجهیزات متنوع از جمله فناوری های نوین، ارتقاء فرایند مشاوره ای در نظام آموزشی، توجه و تاکید عملی به اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همسو با برنامه درس ملی و تعامل سازنده با ادارات و مراکز معتبر آموزشی طبق راهکارهای سند تحول بنیادین موجب ارتقا کیفیت خدمات آموزشی می شود.

خدادادی در خصوص راهبردهای برون سازمانی تصریح کرد: این عوامل از بیرون نظام آموزش و پرورش تحت تاثیر قرار می دهند و اجرای آنها در اختیار نظام آموزشی نیست اما نظام آموزشی می تواند با تعامل سازنده با دیگر نهادهای اجتماعی نقشی مؤثر در اجرای آن داشته باشند که از جمله آن می توان به تخصیص بودجه و منابع مالی کافی جهت انجام امور آموزشی و پرورشی، تعامل وزارت آموزش و پرورش با سایر وزارت خانه ها و تحقق اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران و استفاده از تجارب آموزشی سایر وزرت خانه ها و ادارات اشاره داشت.

تشریح ابعاد سه گانه اساسی سیستم آموزش و پرورش

این بانوی معلم کرمانی ادامه داد: ارتقاء و بهبود معیشت فرهنگیان و نیازهای آنان و نیز اعتباربخشی به شغل معلمی و تغییر نگاه مصرف گرایانه به آموزش و پرورش به نگاه سرمایه ای آموزش و پرورش از دیگر راهبردهای برون سازمانی است که می توان به ان اشاره کرد.

نخعی در این رابطه با بیان اینکه آموزش و پرورش یک سیستم اجتماعی و دارای سه بعد اساسی است، گفت: بعد اول فرهنگی است به عبارتی ارزشها، باورها، نگرشها و سنتهای حاکم بر آموزش و پرورش که منجر به شکل گیری نظام ارزشی و منشور
اخلاقی آموزش و پرورش می شود که این بعد از سیستم تعلیم و تربیت سایر ابعاد را تحت تأثیر خود قرار می دهد و بنابراین باید به صورت مستمر رصد شود.

این معلم کرمانی با اشاره به اینکه بعد دوم، ساختار رسمی آموزش و پرورش است، خاطر نشان کرد: برای نهادهای مختلف دستگاه تعلیم و تربیت تعدادی نقش و برای هر نقش وظایفی تعریف شده است که این ساختار طی سال های گذشته بارها تغییر کرده و در اغلب موارد پیوست پژوهشی نداشته و سلیقه افراد در آن بیشتر نقش داشته است.

وی با اشاره به مطلب فوق افزود: به همین دلیل بعضی از بیماری های سازمانی مثل پرباری، کم باری، موازی کاری و تداخل در آن به چشم می خورد و سیستم چابک عمل نمی کند؛ لذا جا دارد ساختار آموزش و پرورش یکبار متناسب با رویکرد و اسناد تحولی از جمله سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی با تهیه طرح پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد و متناسب ترین ساختار طراحی شود.

نخعی با بیان اینکه بعد سوم، بعد فردی است، خاطر نشان کرد: افرادی که در نقش های بعد دوم ابلاغ می گیرند و به کار مشغول می شوند؛ برای انجام کار حرفه ای و وظایف هر نقش، فرد باید وظایف حرفه ای خود را بداند و برای انجام آنها اقدام کند یعنی اثر بخش باشد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
, حضور دانش آموزان چه تاثیراتی در روند تدریس معلمین دارد؟, حضور دانش آموزان چه تاثیراتی در روند تدریس معلمین دارد؟,
,
,
,
,
,
, تقویت شایستگی های پایه دانش آموزان با آموزش حضوری , تقویت شایستگی های پایه دانش آموزان با آموزش حضوری ,
,
,
,
,
,
,
,
, شناخت قانون و بهبود اعتماد به نفس دانش آموزان با آموزش حضوری, شناخت قانون و بهبود اعتماد به نفس دانش آموزان با آموزش حضوری,
,
,
,
,
,
, طرح رتبه بندی را چگونه ارزیابی می کنید؟ و این طرح چه پیامدهای مثبتی دارد؟, طرح رتبه بندی را چگونه ارزیابی می کنید؟ و این طرح چه پیامدهای مثبتی دارد؟,
,
,
,
, تربیت نسلی مسئولیت پذیر و نظام مند در جامعه جهانی مهدوی در سایه نظام رتبه بندی, تربیت نسلی مسئولیت پذیر و نظام مند در جامعه جهانی مهدوی در سایه نظام رتبه بندی,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
, اجرای طرح رتبه بندی مستلزم تدوین دستور العمل علمی بر اساس شاخص هاست, اجرای طرح رتبه بندی مستلزم تدوین دستور العمل علمی بر اساس شاخص هاست,
,
,
,
,
,
,
,
, پیام کلیدی مدرسه فعال است و تعطیل نیست باید به شعار ملی در آموزش و پرورش تبدیل شود, پیام کلیدی مدرسه فعال است و تعطیل نیست باید به شعار ملی در آموزش و پرورش تبدیل شود,
,
, با گذشت نزدیک به دو سال از شیوع بیماری کرونا، نکاتی که برای تسهیل امور آموزشی و تربیتی دانش آموزان باید از سوی وزارتخانه و ادارت کل آموزش و پرورش اتخاذ شود، چه مواردی است؟, با, گذشت, نزدیک, به, دو, سال, از, شیوع, بیماری, کرونا،, نکاتی, که, برای, تسهیل, امور, آموزشی, و, تربیتی, دانش, آموزان باید, از, سوی, وزارتخانه, و, ادارت, کل, آموزش, و, پرورش, اتخاذ, شود،, چه, مواردی, است؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آموزش های مهارتی و توسعه مهارت افزایی رویکرد وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است , آموزش های مهارتی و توسعه مهارت افزایی رویکرد وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است ,
,
,
,
,
,
, ,
,
, رویکرد جدید وازرت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم را چگونه ارزیابی می کنید و به جهت ارتقا نظام آموزشی چه مواردی از سوی مسئولان باید اتخاذ شود؟, رویکرد, جدید, وازرت, آموزش, و, پرورش, در, دولت, سیزدهم, را, چگونه, ارزیابی, می, کنید, و, به, جهت, ارتقا, نظام آموزشی, چه, مواردی, از, سوی, مسئولان, باید, اتخاذ, شود؟,
,
,
,
, لزوم توجه به راهبردهای درون و برون سازمانی برای ارتقا نظام آموزشی, لزوم توجه به راهبردهای درون و برون سازمانی برای ارتقا نظام آموزشی,
,
,
,
,
,
,
,
, تشریح ابعاد سه گانه اساسی سیستم آموزش و پرورش , تشریح ابعاد سه گانه اساسی سیستم آموزش و پرورش ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه