اخبار داغ

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان مطرح کرد؛

ثبات نرخ ارز در گروی مهار تورم/ جراحی اقتصادی بزرگ دولت با تک‌نرخی شدن ارز

ثبات نرخ ارز در گروی مهار تورم/ جراحی اقتصادی بزرگ دولت با تک‌نرخی شدن ارز
بهرامی گفت: هیچ کسی نمی تواند بیان کند که دستوری می تواند نرخ ارز را ثابت نگاه بدارد و اگر بتوانیم تورم را مهار کنیم نرخ ارز نیز مهار خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا| و به نقل از گلستان ما؛ دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی را در لایحه بودجه سال آینده حذف کرد و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران هزینه‌ اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، خرید تضمینی گندم و یارانه نان اختصاص می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

رئیس اسبق کانون صرافان معتقد است پایین آمدن واقعی نرخ ارز به صورت دستوری ممکن نیست مگر اینکه براساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین شود که این امر با دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی محقق خواهد شد.

بنا به گفته علی اصغر سمیعی کاهش یافتن ارزش پول ملی است که در اثر بالا بودن نرخ تورم و بهره رخ می‌دهد و تا زمانی که نرخ تورم در کشور ما با کشورهای حوزه دلار تفاوت جدی دارد، چاره‌‌ای نیست جز اینکه تفاضل دو نرخ تورم، بر نرخ ارز افزوده شود.

با توجه به اینکه نرخ ارز از سال ۹۷ رشد ۵ برابری داشته این خطر را به وجود می آورد که با افزایش میزان یارانه ها و نقدینگی باز شاهد رشد صعودی قیمت ارز باشیم.

از سویی دیگر ورود ارز دولتی به بازار بنا به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی باعث ایجاد رانت و فساد شده است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی خواهان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تک نرخی شدن آن هستند.

رمضان بهرامی رئیس خانه صنعت و معدن گلستان در این زمینه می گوید: حذف ارز نه تنها بر روی نهاده دامی تاثیر می گذارد بلکه تاثیر خود را بر همه صنعت به ویژه صنعت غذایی نشان خواهد داد چرا که روغن یکی از ماده اولیه صنعت به شمار می رود و هزینه های گوشت، مرغ و تخم مرغ نیز جزو ابزار اولیه صنعت غذایی به شمار می رود که می تواند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر آن اثرگذار باشد.

بانک ها هیچ آمادگی برای حذف ارز۴۲۰۰ تومانی ندارند

بهرامی بیان کرد: برای حوزه تولید مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سخت تر خواهد بود و واحدهای تولیدی برای سرمایه در گردش به یک چالشی رو به رو می شود و بانک ها نیز باید خود را با این شرایط تطبیق بدهند و بانک ها هیچ آمادگی برای این مسئله ندارند.

وی گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود آیا بانک ها می توانند ۶ برابر شدن قیمت ارز را برای واحدهای تولیدی جبران کنند و بانک ها در سال های اخیر هیچگاه همراه تولیدکنندگان نبودند و در حوزه تولید مشارکت کمتری داشتند.

این مقام مسئول بیان کرد: دولت در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دقت لازم را نداشت، در طول سال های اخیر چند بار در خصوص افزایش یارانه ها طرح هایی مطرح شد وقتی یارانه ها افزایش پیدا کند موضوع تورم مطرح می شود و چگونه می تواند دولت این نقدینگی را از سطح بازار جمع کند.

دولت باید با تک نرخی کردن ارز جراحی اقتصادی در کشور داشته باشد

بهرامی افزود: در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید دولت باید نگاه تک نرخی به ارز داشته باشد و باید ارز نیمایی را جمع کند و اگر به آن توجه نداشته باشد سال آینده در خصوص اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد صحبت خواهیم کرد و دولت باید جراحی اقتصادی داشته باشد و ارز را تک نرخی کند وگرنه در سال آینده شاهد رشد دو برابری قیمت ارز خواهیم بود.

وی گفت: هرگونه رانت باید در قسمت ارز حذف شود، برخی از کالاهایی که با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد آیا به دست مصرف کننده نیز با این نرخ رسیده است؟  و هیچ آماری از ۲۰ میلیارد دلاری که به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده وجود ندارد، آیا این کالاها  جزو مواد اولیه و واجبات کشور بوده است؟ ولی می بینیم وارداتی انجام شده نیاز مملکت نبود و یا کالای داخلی با کیفیت تری در کشور در برابر برخی از این کالاهای وارداتی که از ارز دولتی استفاده کردند تولید می شد.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان  ابراز داشت: امروز تصمیم گیری درستی با کسانی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردند و خارج از سیستم و به صورت ارز آزاد محصول خود را عرضه کردند نشده است.

بهرامی بیان کرد: یارانه دولت به جیب افراد خاص می رود؛ همه مردم از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نکردند و در استانی مثل گلستان رقم قابل توجه ای ارز دولتی به تجارت ما اختصاص پیدا نکرد ولی در کشور عدد بزرگی بود.

وی خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی خاصی در حوزه اقتصادی با مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رقم خورده است و به جای سکوت باید رسانه ها به این مسئله بپردازند و نظر کارشناسان را باید مردم و مسئولان گوش کنند تا شاید خسارت کمتری را شاهد باشیم، اقتصاد کشور دیگر توان تحمل کارهای غیرکارشناسی را ندارد .

این مقام مسئول متذکر شد: مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به بخش های تولیدی آسیب می زند و برخی از کالاها مثل محصولات لبنی با کاهش میزان مصرف رو به رو بوده و اگر در صورت افزایش قیمت ممکن است محصولاتشان بر روی دستشان باقی بماند و به سمت ورشکستگی بروند و از سویی دیگر میزان مصرف این فرآورده های دامی نیز کاهش پیدا می کند.

بهرامی متذکر شد: باید نرخ ارز تک نرخی شود و دولت باید به مصرف کننده دهک پایین توجه داشته باشد و به جای اینکه به مردم پول بدهد می تواند مثل دولت دهم بن انرژی دهد، چرا که عرضه این نقدینگی باعث افزایش تورم خواهد شد.

وی تاکید کرد: هیچ کسی نمی تواند بیان کند که دستوری می تواند نرخ ارز را ثابت نگاه بدارد و اگر بتوانیم تورم را مهار کنیم نرخ ارز نیز مهار خواهد شد و اختلاف نرخ ارز براساس اختلاف تورم کشور ما با تورم کشورهایی است که با آن مبادلات اقتصادی داریم و اگر بتوانیم تورم را کنترل و کاهش دهیم قطعا ارزش پول نیز افزایش پیدا می کند.

این مقام مسئول بیان کرد: ثبات در بازار باعث ثبات نرخ ارز می شود و اگر امسال تورم را با عرضه نقدینگی بالا ببریم قطعا این تورم در افزایش نرخ ارز خود را نشان می دهد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, بانک ها هیچ آمادگی برای حذف ارز۴۲۰۰ تومانی ندارند,
,
,
,
,
,
,
,
, دولت باید با تک نرخی کردن ارز جراحی اقتصادی در کشور داشته باشد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه