اخبار داغ

موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه:

بودجه به مذاکرات گره نخورده است/ ۲ برابر شدن تسعیر ارز منجر به نقدینگی می‌شود

بودجه به مذاکرات گره نخورده است/ ۲ برابر شدن تسعیر ارز منجر به نقدینگی می‌شود
موافقان کلیات لایحه بودجه در بیان دیدگاه خود از لایحه پیشنهادی دولت تاکید کردند: دولت بودجه سال آینده را به مذاکرات گره نزده و آن را شرطی نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جلسه علنی مجلس امروز مجلس شورای اسلامی، مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه کل کشور سال 1401 به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

موافقان کلیات لایحه بودجه:

, موافقان کلیات لایحه بودجه: , موافقان کلیات لایحه بودجه: ,

حدادی: تمرکززدایی و مشارکت بخش خصوصی از مزایای بودجه 1401 است

, حدادی: تمرکززدایی و مشارکت بخش خصوصی از مزایای بودجه 1401 است, حدادی: تمرکززدایی و مشارکت بخش خصوصی از مزایای بودجه 1401 است,

علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1401 کل کشور با تأکید بر اینکه امروز برای رفع مشکلات مردم باید با هم افزایی و وحدت دولت و مجلس قدمهای مثبتی برداریم اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده نقاط قوت متعددی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به شجاعت دولت در ایجاد یک نظام سیستمی جدید برای جلوگیری از رانت و فساد و رعایت عدالت اجتماعی اشاره کرد.

,

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه که انتظار رهبر انقلاب و مجلس بوده است از دیگر نقاط قوت لایحه است که این روند در لایحه بودجه شروع شده و لازم است که ما کمک کنیم تا تکمیل شود.

,

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همچنین افزایش اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و انظباط بخشی به سیاستهای حمایتی و نیز توجه به تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه را از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه 1401 خواند و گفت: جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی و عدم استقراض دولت از بانک مرکزی برای جلوگیری از خلق پول و افزایش تورم از دیگر نقاط قوت لایحه است.

,

حدادی گفت: این شجاعت برای جلوگیری از برخی فسادها بعد از هشت سال در لایحه بودجه دیده می‌شود و قابل تحسین است.

,

وی با اشاره به موضوع تمرکززدایی در لایحه بودجه 1401 اظهار داشت: تشکیل صندوق‌های توسعه و  عدالت در استان‌ها و تفیذ اختیار به شوراهای برنامه‌ریزی استانها که منجر به عدالت توزیع منابع بودجه و مازاد منابع پیش‌بینی شده می‌شود از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه است.

,

نماینده مردم ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی همچنین افزایشم شارکت بخش خصوصی در ایجاد اشتغال و حمایت از تولید را از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده خواند و افزود: در این لایحه تلاش شده تا منابع درآمدی پایداری تعریف شود و از ایجاد بدهی برای سالهای بعد خودداری شود که کاهش 88 هزار میلیارد تومانی انتشار اوراق از جمله مصادیق آن است.

,

شریعتی: در سال اول خدمت، به دولت اعتماد کنیم

, شریعتی: در سال اول خدمت، به دولت اعتماد کنیم, شریعتی: در سال اول خدمت، به دولت اعتماد کنیم,

مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1401 با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در چند ماه اخیر اظهار داشت: در کارایی مانند تأمین واکسن، کاهش قیمت سیمان، افزایش میزان فروش نفت و ورود ارز به کشور عملکرد دولت را تجربه کرده‌ایم و جا دارد که به دولت اعتماد کنیم.

,

وی با تأکید بر اینکه در خصوص حذف ارز ترجیحی روشهای جبرانی غیرنقدی را پیشنهاد می‌کنیم تصریح کرد: بهتر است به دولت در سال اول خدمتش اعتماد کنیم.

,

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسالمی با ارائه چند آمار از افزایش قیمت برخی اقلام کالاهای اساسی پس از اختصاص ارز ترجیحی تأکید کرد: این افزایش قیمتها نشان می‌دهد اینها نیاز کشور نبوده بلکه نیاز قاچاقچی‌هایی بوده است که با ارز ارزان وارد کشور کنند و منابع کشور را در اختیار دیگران قرار دهند.

,

وی اظهار داشت: رد کلیات لایحه بودجه معنای سیاسی دارد و باید ببینم آیا جریان اصالحات و جریان مدعی اعتدال از این اقدام خوشحال می‌شود یا خیر.

,

شریعتی تأکید کرد: بهتر است کلیات لایحه بودجه را تأیید کنیم و اصلاحات لازم را در بررسی جزئیات آن اعمال کنیم.

,

خضریان: دولت بودجه را به مذاکرات پیوند نزده و آن را شرطی نکرده است

, خضریان: دولت بودجه را به مذاکرات پیوند نزده و آن را شرطی نکرده است, خضریان: دولت بودجه را به مذاکرات پیوند نزده و آن را شرطی نکرده است,

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1401 با بیان اینکه لایحه بودجه 1401، اظهار داشت: همان طور که رئیس جمهور بیان کرد در جزئیات می‌توان اصلاحات لازم را انجام داد لذا اکنون باید برای بررسی کلیات کنار یکدیگر بایستیم.

,

وی با بیان اینکه یکی از نکات مثبت دولت در تدوین لایحه بودجه، اعلام واقعی درآمدها ناشی از نفت و مالیات است، ادامه داد: دولت با پذیرش مسئولیت ارقام را به صورت واقعی بیان کرده، برخلاف کسانی که در دولت‌های قبلی یا اعداد را کم اعلام می‌کردند تا وقتی رقم بیشتری محقق شد آن را پیروزی بزرگ بگویند و یا میزان آن را متوهمانه بالا اعلام می کردند تا کشور را گرو مذاکرات با غرب قرار دهند.

,

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دولت سیزدهم به هیچ وجه اعداد پیش‌بینی شده در بودجه را به نتایج احتمالی مذاکره با غرب پیوند نزده و آن را شرطی نکرده است لذا اقتصاد کشور در شرایط ثبات اداره می‌شود و با توجه به اینکه امسال سال استقرار دولت سیزدهم است و روند کند انتصابات باعث شده مدیران کلیدی دولت سابق همچنان سر کار باشند که در سازمان برنامه و بودجه نیز هستند، باید در شرایطی که در آستانه شکست کارزار شیطان بزرگ علیه ایران هستیم، به دنبال حذف ارز ترجیحی نباشیم و برای آن برنامه داشته باشیم تا آرامش اجتماعی بودجه برقرار باشد.

,

خضریان در ادامه با تأکید بر اینکه دارو، گندم و کالاهای اساسی نیاز به برنامه دارد و بدون جایگزین نمی‌توان ارز ترجیحی به آنها را حذف کرد، یادآور شد: نکته مثبت دیگر لایحه بودجه 1401 درآمدهای حاصل از دریافت مالیات است چنانچه تاکنون برخلاف GDP بالای کشور، مالیات کمی دریافت می‌کردیم و عموم آن بر دوش کارمندان و کارگران بود لذا باید پایه ‌های مالیاتی لحاظ می‌شد که در این بودجه دیده شده است.

,

وی تأکید کرد: جریان سرمایه‌داری و لیبرالی کشور که غرب را الگوی خود قرار داده‌اند و اکنون صدایشان در مالیات درآمده، نباید الگوی خود را فراموش کنند و نباید انتظار داشته باشند در شرایطی که باید درآمد خود را واقعی کنیم از مالیات‌ها چشم بپوشیم لذا دولت در حال عملیاتی کردن مالیات‌ها است.

,

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه افزایش 29 درصدی حداقل حقوق و کاهش شکاف طبقاتی که در سال‌های قبل ایجاد می‌شد را از نکات مثبت دیگر این لایحه است، بیان داشت: با افزایش ناخالص حقوق به صورت پلکانی معکوس از 29 درصد تا 5 درصد باعث کاهش شکاف طبقاتی می‌شود، همچنین تمرکز بودجه عمرانی در کاهش تنش آبی و خشکسالی بسیار حائز اهمیت است.

,

خضریان ادامه داد: کاهش 15 درصدی هزینه‌های دولت نیز بسیار اهمیت دارد که دولت توانست بودجه جاری خود را کاهش دهد و تاکنون این موضوع را نداشته‌ایم پس باید قدردان باشیم.

,

وی تصریح کرد: دولت بودجه را با حساب شرایط واقعی داده و نباید در شرایط جنگ اقتصادی کشور را همچون گذشته عوام فریبانه اداره کنیم و پیام بودجه امسال بازگشت به واقعیات است.

,

دهمرده: دولت در 1401 دیپلماسی آبراه‌های انتقال آب را فعال کند

, دهمرده: دولت در 1401 دیپلماسی آبراه‌های انتقال آب را فعال کند, دهمرده: دولت در 1401 دیپلماسی آبراه‌های انتقال آب را فعال کند,

حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 19 دی ماه) در جلسه علنی مجلس و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1401 اظهار داشت: دولت با تمام قوا و شجاعانه بودجه‌ای را برای مهار تورم و افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور با توجه به توانایی‌های داخلی به مجلس داده است.

,

وی افزود: گرانی‌ها و ضعف معیشت مردم تحمل‌نشدنی است و به آن گلایه داریم ضمن اینکه نقد زیادی هم به بودجه داریم، اما با کلیات لایحه بودجه 1401 موافق هستیم.

,

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زندگی مردم با گرانی‌های اخیر در کالاهای اساسی به سختی می‌گذرد و باید فکر اساسی برای آن انجام شود.

,

دهمرده گفت: موضوع آب ژرف، انتقال آب از دریای عمان و دیپلماسی آب برای کل کشور و استان سیستان و بلوچستان نیازمند اقدام جدی دولت است.

,

وی در پایان افزود: من با کلیات لایحه بودجه سال 1401 موافق هستم اما باید اصلاحات لازم به صورت جدی درباره بودجه صورت گیرد.

,

 حسین زاده بحرینی:  اصلاح ارز ترجیحی از تصمیمات مهم بودجه 1401 است

,  حسین زاده بحرینی:  اصلاح ارز ترجیحی از تصمیمات مهم بودجه 1401 است,  حسین زاده بحرینی:  اصلاح ارز ترجیحی از تصمیمات مهم بودجه 1401 است,

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1401، اظهار داشت: دلیل این تقاضا این است که اگر بنا باشد ریل اقتصاد تغییر کند، یا فرمایش رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه به دست این دولت و این مجلس عملیاتی شود، چاره ای نداریم جز اینکه قدم هایی برداریم که این قدم ها حسب ظاهر آثاری دارد که این آثار باید مدیریت شود.

,

وی ادامه داد: حذف ارز ترجیحی در کنار اصلاحات پارامترهای قواعد بازنشستگی کشور و مدیریت هزینه های جاری دولت از تصمیمات مهم و اساسی است که دولت گذشته معمولاً در این زمینه ها پای کار نمی آمد، اما آقای رئیسی این موارد را صادقانه در لایحه بودجه عنوان کرده است.

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در مجلس می توانیم کلیات را رد کنیم و اگر چنین کاری کنیم، یعنی پاسخ منفی به اصلاحات کلیدی مهم داده ایم، اما اگر کلیات را بپذیریم باید تاکید داشته باشیم که پذیرش کلیات به معنای پذیرش هر آنچه در لایحه آمده نیست.

,

حسین زاده تصریح کرد: لازمه حذف ارز ترجیحی این است که کار بسیار خوبی که دولت بیش از 3 ماه است، شروع کرده ولی هنوز آن را رونمایی نکرده، اجرایی شود. همین دو سه روز قبل در بانک مرکزی گزارش مفصل آن برای بنده ارائه شد و بانک مرکزی به درخواست دولت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه ای طراحی کرده که براساس آن می توانیم هم ارز ترجیحی را حذف کنیم و هم آرامش را به مردم هدیه کنیم.

,

وی تاکید کرد: شخصاً به رئیس جمهور عرض کردم اگر بتوانیم ارز ترجیحی را حذف کنید، این برگ برنده شما و باعث افتخار دولت، مجلس و نظام خواهد شد. نرم افزار و سخت افزار حذف ارز ترجیحی آماده شده است و بانک مرکزی این درخواست را داشت چنانچه مجلس اجازه دهد، این مهم در صحن و کمیسیون تلفیق برای نمایندگان رونمایی شود، لذا اگر توصیه به رأی مثبت به کلیات می کنیم، با همین شرط و شروط است.

,

یوسفی: کاهش فروش اوراق مالی از نقاط قوت بودجه 1401 است

, یوسفی: کاهش فروش اوراق مالی از نقاط قوت بودجه 1401 است, یوسفی: کاهش فروش اوراق مالی از نقاط قوت بودجه 1401 است,

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1401 با اشاره به برخی نقاط قوت این لایحه اظهار داشت: حرکت به سمت کاهش استقراض از بانک مرکزی و کاهش فروش اوراق از جمله این نقاط قوت است که بر این اساس،‌میزان فروش اوراق از 150 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 88 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1401 کاهش یافته است.

,

وی افزود: 180 هزار میلیارد تومان نیز برای بازپرداخت اصل و سود اوراق پیش‌بینی شده که کمک می‌کند تا این منابع به چرخه تولید بازگردد.

,

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه افزایش بودجه پروژه‌های عمرانی و زیرساختی به 250 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش‌بینی شده خاطرنشان کرد:‌ افزایش اختیار استان‌ها در هزینه‌کرد بودجه‌ها نیز از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده است.

,

یوسفی تصریح کرد:‌البته توجه به سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از اعتبارات و اصلاح قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده نیز از نقاط مبهمی است که باید در کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گیرد.

,

وی ادامه داد:‌نقطه قوت دیگر لایحه بودجه 1401 پیش‌بینی رشد اقتصادی 8 درصدی است که با اختصاص 150 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و با دغدغه‌های مردم برای تولید و اشتغال مرتبط است.

,

نماینده مردم اهواز در مجلس در پایان تأکید کرد: مشکلاتی مانند نوسان نرخ ارز و بخشنامه‌های خلق‌الساعه مانع تحقق رشد اقتصادی می‌شود که باید برای حل این موضوع تدبیر شود.

,

 

,

دهنوی: کاهش کسری بودجه و واقعی شدن درآمد نفت، نقطه قوت بودجه 1401 است

, دهنوی: کاهش کسری بودجه و واقعی شدن درآمد نفت، نقطه قوت بودجه 1401 است, دهنوی: کاهش کسری بودجه و واقعی شدن درآمد نفت، نقطه قوت بودجه 1401 است,

سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 1401 کل کشور در موافقت با کلیات لایحه اظهار داشت:‌ در لایحه بودجه نکات مهمی است که با تأکید بر لزوم اصلاح آنها باید به کلیات رأی مثبت داده شود.

, سیدمحسن,

وی افزود: کاهش کسری تراز عملیاتی از جمله نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده است که بر این اساس کسری تراز عملیاتی از 464 هزار میلیارد تومان به 300 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است و این در حالی است که یکی از اشکالات تنظیم بودجه در دولت آقای روحانی در سال قبل زیاد بودن این کسری بوده است.

,

وی افزود: واقعی بودن درآمدهای نفتی نیز از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه است که بر این اساس یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز به عنوان میزان فروش نفت در نظر گرفته شده و قیمت هر بشکه نفت نیز 60 دلار و نرخ تبدیل ارز نیز 23 هزار تومان تعیین شده است.

,

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تمرکز لایحه بودجه بر اصلاح قوانین مالیاتی گفت: دولت قبل زیر بار اجرای بسیاری از پایه‌های مالیاتی نرفت که از جمله آنها می‌توان به مالیات سلبریتی‌ها و دلال‌ها اشاره کرد اما افزایش سهم مالیات در لایحه بودجه 1401 از 5.7 درصد به 6.9 درصد نقطه مزیت دیگر این بودجه است و راه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیز همین است.

,

دهنوی با بیان اینکه اصلاح نرخ ارز گمرکی از دیگر مزیت‌های لایحه بودجه 1401 است اظهار داشت:‌دغدغه‌های نمایندگان در رابطه با ارز 4200 تومانی درست است و راه جبرانی مناسبی باید برای حذف آن تعیین شود.

,

وی با بیان اینکه به شرط اصلاح این اشکالات به کلیات لایحه بودجه رأی مثبت داده می‌شود خاطرنشان کرد: وقتی 400 هزار میلیارد تومان ارز ترجیحی حذف می‌شود باید راهکار جبرانی آن نیز تعیین شود که به نظر ما حداقل نیمی از آن باید در قالب کالا و یا به صورت پرداخت مستقیم به مردم بازگردد و این را در کمیسیون تلفیق اصلاح خواهیم کرد.

,

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه پذیرفته‌اند که این اشکالات باید در کمیسیون تلفیق اصلاح شود گفت: تبصره‌هایی مانند تبصره 16 که پرداخت تسهیلات به جوانان و نیز اقشار ضعیف را تعیین می‌کند و نیز تبصره 18 که عملا حذف شده باید بازنویسی شود که همه این کارها در کمیسیون تلفیق انجام خواهد شد.

,

امیرآبادی: همراهی مجلس و دولت می‌تواند ضعف‌های بودجه 1401 را برطرف کند

, امیرآبادی: همراهی مجلس و دولت می‌تواند ضعف‌های بودجه 1401 را برطرف کند, امیرآبادی: همراهی مجلس و دولت می‌تواند ضعف‌های بودجه 1401 را برطرف کند,

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 19 دی ماه) در جلسه علنی مجلس و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1401 اظهار داشت: از حضور بی سابقه رئیس جمهور در مجلس برای دفاع دوباره از کلیات لایحه بودجه تشکر می‌کنم که این موضوع عزم دولت را برای حل مشکلات اساسی مردم نشان می‌دهد، این در حالی است که رئیس جمهور سابق کمتر در مجلس حضور پیدا می‌کرد.

,

وی افزود: نواقص بودجه را رد نمی‌کنم، ولی کمیسیون تلفیق در سال‌های گذشته ضعف‌های بودجه را با کمک سازمان برنامه و نمایندگان دولت حل می‌کرد.

,

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رئیس جمهور امروز قول همکاری رئیس سازمان برنامه و بودجه و حضور وی و دولتمردان را برای حل مشکل لایحه بودجه سال 1401 با همراهی مجلس در کمیسیون تلفیق داده است.

,

امیرآبادی فراهانی گفت: سال قبل که کلیات لایحه بودجه در دولت سابق توسط مجلس رد شد و آن را به دولت بازگرداندیم، دولت سابق اتفاق خاصی در بودجه رقم نزد و کمیسیون تلفیق شخصا ایرادات را برطرف کرد.

,

وی افزود: تجربه نشان داده که اگر همراهی لازم بین مجلس و دولت وجود داشته باشد تا مشکلات مردم حل شود، بودجه خوبی هم در تصویب و ابلاغ خواهیم داشت و هم در اجرا.

,

نماینده قم در مجلس گفت: مسئولیت پذیری مسئولان استانی و استانداران در قبال هزینه کرد بودجه و پیش بینی صندوق عدالت و توسعه استانی برای اختصاص منابع به همان استان و نزدیک شدن شاخص های توسعه ای استان های مختلف به شاخص های کشوری و همچنین کاهش تراز منفی بودجه، نکات خوبی است که در لایحه 1401 دیده می شود.

,

امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز آزاد به جیب دلالان رفته و آنچه که باید نصیب مردم می شده، نشده است و باید فکری اساسی درخصوص آن صورت گیرد، اما اگر قرار است شرایط امروز حفظ شود، باید نظام توزیع و تامین اصلاح جدی شود و اگر قرار است ارزی حذف شود، باید برای پرداخت مابه التفاوت و تامین آن پیش بینی های لازم صورت گیرد، آنچه نگرانی است مسئله ارز ترجیحی و افزایش قیمت هاست که دولت باید برنامه های خود را برای آن اعلام و ارائه کند.

,

وی در پایان با اشاره به مسئله بورس و نگرانی های مردم در این خصوص گفت: یکی از مسائلی که بسیاری از مردم در تعامل و ارتباط با نمایندگان به آن اشاره می کنند، ساماندهی بورس و حل مشکل سرمایه ها در این بازار است که دولت 6 هزار میلیارد تومان برای این بخش در لایحه پیش بینی کرده است تا دغدغه بسیاری از مردم مرتفع شود و در سایر بخش ها نیز اگر نواقصی در بودجه وجود دارد، می توان با همکاری و تعامل بین مجلس و دولت به آن رسیدگی شود و هر دو قوه این تعامل را پذیرفته اند، لذا رفت و آمد بودجه مسئله ای را حل نخواهد کرد.

,

 

,

فیروزی: اعطای اختیارات به استان‌ها در لایحه بودجه 1401 محقق می‌‌شود

, فیروزی: اعطای اختیارات به استان‌ها در لایحه بودجه 1401 محقق می‌‌شود, فیروزی: اعطای اختیارات به استان‌ها در لایحه بودجه 1401 محقق می‌‌شود,

حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 19 دی ماه) در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1401 اظهار داشت: این لایحه اولین لایحه دولت جدید است و ایرادات آن طبیعی است؛ قرار نیست همه مشکلات کشور با این لایحه رفع شود.

,

وی افزود: گام‌هایی که امکان‌پذیر بوده که دولت جدید آن را بردارد، در کلیات لایحه وجود دارد و مجلس باید به کلیات این لایحه رأی بدهد تا اجرای این گام‌ها عملیاتی شود.

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس و کمیسیون تلفیق مجدودیتی برای اصلاحات در لایحه بودجه 1401 ندارند و چنین امکانی در مجلس وجود دارد که بتوانیم با همراهی دولت اصلاحات لازم را انجام دهیم.

,

فیروزی خاطرنشان کرد: دولت در لایحه بودجه اهدافی را هدف‌گذاری کرده که حتی اگر درصدی از این اهداف محقق شود اثرات اقتصادی خوبی برای کشور خواهد داشت.

,

وی افزود: کنترل تورم، ثبات اقتصادی، حمایت از اشتغال، عدالت در توسعه و توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته در لایحه بودجه 1401 وجود دارد که دولت در بخش‌های مختلف تبصره‌های بودجه بر آن متمرکز شده است.

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمرکززدایی و اعطای اختیارات به استان‌ها از دیگر نقاط مثبت لایحه بودجه است، این در حالی است که آرزوی چندین ساله ما این بوده است که بخشی از اختیارات کشور به استان‌ها تفویض شود.

,

فیروزی گفت: دولت در لایحه بودجه بر منابع پایدار تکیه کرده است، ضمن اینکه از ایجاد بدهی‌های جدید در لایحه بودجه پرهیز کرده و تمرکز خوبی بر کاهش صدور اوراق جدید داشته و آینده‌فروشی نکرده است.

,

وی اضافه کرد: تعیین تکلیف اموال مازاد دولت و پیش‌بینی رشد 8 درصدی اقتصاد کشور و همچنین توجه به پروژه‌های عمرانی و اصلاح پایه‌های مالیاتی در لایحه بودجه وجود دارد که می‌تواند منجر به اصلاح ساختار اقتصادی کشور شود.

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: حذف ارز ترجیحی از ضعف‌های لایحه بودجه 1401 است که البته در کمیسیون تلفیق با همراهی دولت آن را اصلاح خواهیم کرد.

,

 

,

مخالفان کلیات لایحه بودجه:

, مخالفان کلیات لایحه بودجه: , مخالفان کلیات لایحه بودجه: ,

ایزدخواه: 2برابر شدن تسعیر ارز منجر به نقدینگی می‌شود

, ایزدخواه: 2برابر شدن تسعیر ارز منجر به نقدینگی می‌شود, ایزدخواه: 2برابر شدن تسعیر ارز منجر به نقدینگی می‌شود,

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 19 دی ماه) در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه اظهار داشت: باید بودجه را به دولت بازگردانیم تا دولت کلیات آن را اصلاح کند.

,

وی با بیان اینکه بودجه به شدت دلاریزه است افزود: نمی‌توانیم ادعای تقویت پول ملی با این بودجه را داشته باشیم؛ چرا سال گذشته نرخ محاسبه ریالی دلار 11 هزار تومان بوده که در بودجه سال آینده این رقم به 25 هزار تومان رسیده است؟ معنای این کار یعنی بالا بردن قیمت دلار در کف جامعه و به نظر می‌رسد که ما شاهد 5 برابر شدن نرخ تورم کالاهای اساسی خواهیم بود.

,

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با نرخ تسعیری که در بودجه سال 1401 وجود دارد شاهد تورم در کالاهای اساسی خواهیم بود و به نظر می‌رسد که این تورم در کالاهای مختلف پالس به دشمن است که تورم تحریمی هم به این موضوع اضافه شود؛ پول داغ منجر به جریان افتادن غول نقدینگی در کشور خواهد شد.

,

ایزدخواه گفت: 45 هزار تومان یارانه سال 89 چند کیلو مرغ در آن زمان می‌شد؛ امسال این یارانه چند کیلو مرغ می‌شود؟ به نظر می‌رسد که این یارانه دل خوش‌کُنک است.

,

وی گفت: دولت پاسخ نداده که نرخ دلار در بودجه سال 1401 چند است و به نظر می‌رسد که دولت به دنبال جبران کسری بودجه با گران کردن دلار است.

,

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شکستن آقایی دلار و تقویت پول ملی از الزامات دولت باید باشد؛ کل درآمد و دستاوردی که دولت از حذف ارز دارد، 200 هزار میلیارد تومان است که می‌توانیم از بانک‌ها آن را بگیریم، در حالی که این بانک‌هایی که هم اکنون مال‌سازی می‌کنند 160 میلیارد تومان با گران شن ارز سود کرده‌اند.

,

ایزدخواه گفت:‌ ارز ترجیحی با ارز جهانگیری متفاوت است و اگر ارز ترجیحی حذف شود، اتفاقات قزاقستان ممکن است در ایران تکرار شود.

,

وی تصریح کرد: برخی دولتمردان می‌گویند که بودجه سال آینده تک نرخی می‌شود، در حالی که مجلس اصلا چنین چیزی را تصویب نکرده است.

,

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اسمی از اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در بودجه وجود ندارد و به نظر می‌رسد که عقبه فکری دولت در بودجه می‌لنگد و استمرار مکتب شیکاگو است؛ تکنوکرات‌ها تا توانسته‌اند عقبه دولت را ضعیف کرده‌اند.

,

ایزدخواه افزود: امروز نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی از 25 درصد ابتدای انقلاب به 11 درصد سقوط کرده است در حالی که متوسط اروپا 25 درصد است.

,

وی افزود: 6 میلیون شاغل غیررسمی در ایران داریم که هیچ کس از آنها حمایت نمی‌کند حتی بهزیستی و کمیته امداد؛ فقط 10 درصد روستائیان بیمه شده‌اند.

,

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فقط به خاطر 18 میلیارد دلار ارز ترجیحی، بودجه تورمی نوشته‌اند که اعتبار بیشتری به دلار می‌دهد که این جای گلایه دارد.

,

ایزدخواه گفت:‌ ادعای انقباضی بودن بودجه نادرست است چراکه 66 درصد ارقام بیش‌اظهاری شده است.

,

وی افزود: از زمان دولت خاتمی تاکنون هر سیاستی که مبتنی بر ارائه تسهیلات بوده، از اهدافش منحرف شده است.

,

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: این بودجه با شعار رئیس جمهور مبنی بر دولت قوی ناسازگار است زیرا با مبانی دولت قبل نوشته و بر اساس سیاست‌های روحانی و نوبخت نوشته شده که باید به دولت بازگردد تا بودجه رئیسی به مجلس بیاید نه بودجه دیگران.

,

 

,

گودرزوند:  یکی از ایرادات بودجه 1401 کاهش ردیف‌هاست

, گودرزوند:  یکی از ایرادات بودجه 1401 کاهش ردیف‌هاست, گودرزوند:  یکی از ایرادات بودجه 1401 کاهش ردیف‌هاست,

مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401 با بیان اینکه لایحه بودجه 1401 نقات مثبت زیادی دارد، اظهار داشت: برخی نکات مهم در لایحه بودجه مشکلات عدیده ای را برای مردم به وجود خواهد آورد، یکی از نکات برجسته موضوع ارز 4200 تومانی است.

,

وی ادامه داد: در حال حاضر این یارانه که روی ارز 4200 تومانی اعمال می شود، به درستی به دست مردم نمی رسد، اما تجربه نشان داده هر گاه ارز دو نرخی را به تک نرخی تبدیل کرده ایم، شوک بزرگی به بازار وارد و چندصد درصد تورم به اقتصاد کشور تحمیل شده است.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: راه جایگزین برای حذف ارز ترجیحی به هیچ عنوان در لایحه بودجه 1401 شفاف و مشخص نیست آنچه که مسئولان دولتی عنوان می کنند این است که پرداخت نقدی قرار است جای ارز 4200 تومانی را بگیرد، اما باید در نظر داشت که این پرداخت های نقدی همواره کشور را با تورم های جدی مواجه کرده است.

,

وی تصریح کرد: دولت حتی پس از اینکه لایحه ای دوفوریتی برای حذف ارز 4200 تومانی ارائه داد، هیچ مدل جایگزینی برای این مهم نداشت و این مسئله قطعاً اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

,

گودرزوند با بیان اینکه یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه کم کردن ردیف ها است، تصریح کرد: کم کردن ردیف ها موجب افزایش لابی گری و ایجاد رانت خواهد شد، همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که کم کردن ردیف ها ایجاد خواهد کرد، عدم پاسخگویی دستگاه ها به نمایندگان مجلس است.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در شرایط رکود اقتصادی افزایش درآمد مالیاتی دولت، جیب مردم را خالی کردن است و این مسئله مردم را تحت فشار قرار خواهد داد.

,

وی میانگین افزایش حقوق 10 درصدی را نیز یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه دانست و تصریح کرد: در برنامه توسعه تاکید شده افزایش حقوق باید متناسب با تورم موجود در جامعه ارتقا پیدا کند.

,

گودرزوند گفت: افزایش سنوات خدمت از 30 سال به 32 را نیز یکی دیگر از مشکلات لایحه بودجه است و این موضوع نیز باید در برنامه توسعه دیده شود نه در لایحه یکسال بودجه.

,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اختصاص اعتبارات صندوق پیشرفت و توسعه را بدون ضابطه خواند و گفت: نمی دانیم با این لایحه بودجه باید برای این موضوع از چه کسی یا دستگاهی سوال بپرسیم.

,

گودرزوند با بیان اینکه جسارت دولت در حذف ارز ترجیحی را قابل تحسین است، گفت: این موضوع نباید منجر به فشار به اقشار ضعیف شود، یقیناً پرداخت های مالی منجر به فشار به اقشار ضعیف جامعه خواهد شد.

,

 

,

پاک فطرت: همان تفکری بودجه 1401 را نوشته که بودجه‌های قبلی را می‌نوشت

, پاک فطرت: همان تفکری بودجه 1401 را نوشته که بودجه‌های قبلی را می‌نوشت, پاک فطرت: همان تفکری بودجه 1401 را نوشته که بودجه‌های قبلی را می‌نوشت,

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 1401 کل کشور در مخالفت با کلیات لایحه اظهار داشت: ما مخالف رویکرد دولت انقلابی نیستیم و مخالفتمان با کلیات لایحه بودجه نیز در جهت تقویت دولت است.

,

وی ادامه داد: لایحه بودجه 1401 مشکل معیشتی را حل نخواهد کرد چرا که همان تفکری آن را نوشته که بودجه‌های سالهای قبل را تنظیم کرده است.

,

وی با بیان اینکه بودجه 1401 نگاهی به پروژه‌های عمرانی ندارد گفت: در حال حاضر 70 هزار پروژه نیمه تمام عمرانی داریم که عمر آنها بالای 10 سال است و حدود 200 هزار کیلومتر راه روستایی داریم که در بودجه 1401 به این موارد توجهی نشده است.

,

وی با بیان اینکه برای آسیب دیدگاه اجتماعی برنامه رضایت‌بخشی در لایحه بودجه مشاهده نمی‌شود گفت: اغلب کارمندان از این لایحه ناراضی هستند و غیر از مدیران بانکها و شرکتهای خصولتی بقیه از لایحه بودجه 1401 ناراضی هستند.

,

وی با بیان اینکه باید در لایحه بودجه یک جراحی درست انجام می‌شد که انجام نشده است گفت: در دنیا مالیات را صرفکارهای زیربنایی می‌کنند اما در کشور ما مالیات خرج هزینه‌های جاری می‌شود. در لایحه بودجه با 60 درصد افزایش مالیات برنامه‌ای برای تولید درنظر گرفته نشدها ست.

,

وی ادامه داد: به جای صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری بودجه‌های جاری را کاهش داده ایم که این خطرناک است.

,

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان ایکه قیمت سوخت در لایحه بودجه 1401 تعیین تکلیف نشده و معلوم نیست برنامه دولت در این حوزه چیست عنوان کرد: درحال حاضر 1210 دستگاه داریم که از بودجه اعتبار می‌گیرند اما مشخص نیست چه می‌کنند. با این شکل لایحه بودجه فاصله طبقاتی بیشتر خواهد شد.

,

وی در پایان تأکید کرد: مجلس در سال 1400 نظارت خوبی بر عملکرد بودجه سال جاری نداشته و امیدواریم در سال 1401 این وضعیت جبران شود.

,

 

,

قادری: پیش‌بینی رشد اقتصادی 8 درصدی در بودجه 1401 خوشبینانه است

, قادری: پیش‌بینی رشد اقتصادی 8 درصدی در بودجه 1401 خوشبینانه است, قادری: پیش‌بینی رشد اقتصادی 8 درصدی در بودجه 1401 خوشبینانه است,

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401 کل کشور با بیان اینکه زمان کافی نداریم و دولت نیز در سال اول فعالیتش قرار دارد و لذا نهایتا باید به بودجه رأی مثبت بدهیم، در عین خاطرنشان کرد: در لایحه 1401 رشد بودجه دولت زیاد در نظر گرفته شده است.

,

وی ادامه داد: هدفگذاری رشد اقتصادی 8 درصدی در لایحه بودجه 1401 خوشبینانه است چرا که با این منابع چنین رشدی امکان ندارد.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد:‌ظاهراً فروش اوراق در لایحه بودجه کاهش یافته اما با ساز و کارهای پیش‌بینی شده عملاً فروش اوراق بیشتر خواهد شد.

,

قادری افزود: علاوه بر این، ساز و کارهای کاملی برای فعالیت صندوق‌های توسعه و عدالت استانی پیش‌بینی نشده است.

,

وی با بیان اینکه در کاهش هزینه‌ها در لایحه بودجه جدیت لازم به خرج داده نشده و کاهش 15 درصدی هزینه‌های جاری کافی نیست، تصریح کرد: برای سال آینده 28 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین آب صنایع پیش‌بینی شده که کافی نیست و لازم است از طرح‌هایی مانند تصفیه فاضلاب یا انتقال آب از دریا استفاده شود.

,

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: در لایحه بودجه 1401 برای بهبود فضای کسب و کار با توجه به رتبه‌ای که در حال حاضر داریم لازم بود که دولت تشکیلات موازی را در لایحه حذف کند اما به این موضوع توجهی نشده است.

,

فرهنگی: افزایش 62 درصدی مالیات، تولید را به شدت متأثر می‌کند

, فرهنگی: افزایش 62 درصدی مالیات، تولید را به شدت متأثر می‌کند, فرهنگی: افزایش 62 درصدی مالیات، تولید را به شدت متأثر می‌کند,

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401 با بیان اینکه جایگزین مناسبی برای حذف ارز 4200 تومانی وجود ندارد، اظهار داشت: این موضوع به معنای فشار بر امنیت غذایی مردم، افزایش تورم و بروز انواع مشکلات دیگر است.

,

وی ادامه داد: افزایش 62 درصدی مالیات، تولید را به شدت متأثر می‌کند که نتیجه آن تورم مضاعف است که برخلاف شعارهای داده شده خواهد بود و صرفاً مالیات دهندگان سابق تحت فشار قرار می‌گیرند.

,

نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه به اسم بودجه انقباضی، حقوق‌ها 10 درصد افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر 60 درصد مالیات را افزایش داده‌اند، عنوان کرد: این موضوعات تورم مضاعفی را بر کالاها، حمل و نقل و مایحتاج عمومی تحمیل می‌کند.

,

فرهنگی تصریح کرد: از سوی دیگر بسیاری از ردیف‌های پروژه‌ها در لایحه بودجه حذف شده و راه‌حلی برای آن اندیشیده نشده است لذا از آنجایی که لایحه بودجه بسته سیاستی است، باید به دولت بازگردد تا نسبت به آن تجدیدنظر شود.

,

وی بیان داشت: موضوع درآمدهای نفتی ذکر شده در تبصره 14 این لایحه قابلیت اجرا نداشته و بسته سیاستی متفاوتی می‌خواهد که لازم است دولت نسبت به آن بازنگری کند چرا که در مجلس قابل بررسی نیست.

,

 

,

دلخوش: حذف ارز ترجیحی بر روی سایر کالاها تأثیر می‌گذارد

, دلخوش: حذف ارز ترجیحی بر روی سایر کالاها تأثیر می‌گذارد, دلخوش: حذف ارز ترجیحی بر روی سایر کالاها تأثیر می‌گذارد,

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401 به سخنان رئیس‌جمهور در دفاع از لایحه بودجه اشاره کرد و اظهار داشت: رئیس‌جمهور به اصلاح حقوق کارکنان دولت اشاره کرد در حالی که اصلاحات جدیدی دیده نمی‌شود و افزایش حقوق‌ها زیر 10 درصد است.

,

وی با اشاره به سخنان موافقان کلیات لایحه بودجه گفت: بودجه‌ای که 60 تا 70 درصد مشکل دارد در کمیسیون تلفیق قابل اصلاح نیست و باید به دولت بازگردد.

,

عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس گفت: در لایحه بودجه برخی پایه‌های مالیاتی تا 70 درصد افزایش یافته است در حالی که بارها گفته‌ایم 42 درصد فرار مالیاتی داریم؛ چرا به اقشار ضعیف فشار می‌آوریم آن هم در حالی که نه بانک اطلاعاتی درستی داریم و نه اطلاعات بانکی دقیقی داریم.

,

دلخوش ادامه داد: چرا نرخ ارز را برای تبدیل فروش نفت 23 هزار تومان تعیین کرده‌اید؟ اگر تحریم بیشتر شود باید قیمت بیشتری اعمال شود و اگر تحریم‌ها لغو شود باید نرخ کمتری در نظر گرفته شود، لذا قیمت ثابت باعث فشار بر مردم می‌شود.

,

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی درباره ارز ترجیحی نیز گفت:‌می‌گویند 25 قلم کالا مشمول ارز  ترجیحی نمی‌شوند در حالی که این‌ها بر روی سایر قیمت‌ها و حداقل 700 الی 800 قلم کالا تأثیر می‌گذارند.

,

کوچکی نژاد: دولت دلیل قانع‌کننده‌ برای رشد 8 درصدی اقتصاد بیان کند

, کوچکی نژاد: دولت دلیل قانع‌کننده‌ برای رشد 8 درصدی اقتصاد بیان کند, کوچکی نژاد: دولت دلیل قانع‌کننده‌ برای رشد 8 درصدی اقتصاد بیان کند,

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 19 دی ماه) در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401 اظهار داشت: رئیس جمهور در اظهارات خود به ارز 4200 تومانی و ناعادلانه بودن حقوق و دستمزدان کارمندان دولت اشاره کرد اما باید بداند ما یک میلیون کارمند با قراردادهای شرکتی و حجمی در کشور داریم که بایستی به حقوق آنها رسیدگی شود.

,

وی افزود: رئیس جمهور در اظهارات خود از مجلس خواست که برای فقرزدایی فکری کند در حالی که مقام معظم رهبری تاکید بر این دارند که دولت لایحه کارشناسی به مجلس ارائه دهد، لذا دولت نباید حرفی برعکس بیان کند.

,

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای رشد 8 درصدی اقتصاد که در لایحه 1401 آمده بیان کند، این در حالی است که ما سرمایه‌گذاری کافی داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف کشور نداشته‌ایم.

,

کوچکی نژاد با بیان اینکه وابستگی دولت به بخش نفت در بودجه 36 درصد است افزود: دولت 300 هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است این در حالی است که ما شاهد افزایش قیlت خوراک پتروشیمی‌ها طبق لایحه بودجه سال 1401 هستیم.

,

وی خاطرنشان کرد: دولت در لایحه بودجه 1401 رقم 98 هزار میلیارد تومانی برای فروش اوراق در نظر گرفته است، این در حالی است که اگر نتوانیم رقم مناسب نفت را بفروشیم دولت مجوز فروش بیشتر اوراق را داده است.

,

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دولت 2 هزار ردیف بودجه را در لایحه بودجه 1401 به 50 ردیف متمرکز کرده که همین موضوع مشکلاتی را برای بخش‌های مختلف دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها ایجاد کرده است.

,

عسگری:  باید مبتنی بر واقعیت جامعه تصمیم گیری کنیم

, عسگری:  باید مبتنی بر واقعیت جامعه تصمیم گیری کنیم, عسگری:  باید مبتنی بر واقعیت جامعه تصمیم گیری کنیم,

مهدی عسگری نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (19 دی ماه) در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1401، اظهار داشت:نکته اول اینکه ما نباید نگاه سیاسی به بررسی کلیات بودجه داشته باشیم و اینکه برخی می گویند چون اولین بودجه دولت آقای رئیسی است باید حتما به آن رأی موافق داد اما اینگونه نیست، ما باید نگران شکاف و فاصله بین ملت و حاکمیت باشیم و این مسئله مهم امروز کشور است.

,

وی ادامه داد: اگر دولت دچار خطای محاسباتی شود ما باید به او هشدار دهیم یا کار او را توجیح کنیم، اگر کسانی در دستگاه تصمیم سازی دولت او را دچار انحراف کرده اند تکلیف مجلس چیست؟، محافظه کاری قتلگاه انقلاب است این جمله رهبر حکیم انقلاب بود لذا باید گفت؛ محافظه کاری هیچ نسبت با انقلابی گری ندارد و ما باید امروز مبتنی بر واقعیت جامعه تصمیم گیری کنیم.

,

نماینده مردم البرز در مجلس گفت: کلیات این لایحه اشکالاتی مانند عدم شفافیت، ضعیف بودن رویکرد عدالت اجتماعی، عدم انقباضی بودن بودجه علیرغم آنچه گفته می شود نسبت به منابع عمومی در قیاس با عملکرد 1400، 83 درصد افزایش داشته است.

,

عسگری افزود: حال سوال این است آیا با تصویب کلیات امکان اصلاح این احکام وجود دارد یا خیر؟ مثلا اگر حداقل ارزی که باید برای کالاهای اساسی بگذاریم را 15 میلیارد دلار محاسبه کنیم حدود 350 هزار میلیارد تومان مابه التفاوتی است که در واقع تغییر ارز ترجیحی در منابع بودجه خواهد گذاشت که می شود بالغ بر 23 درصد از منابع بودجه و طبیعتا ما همچین اصلاحاتی را نمی توانیم در مجلس انجام دهیم بنابراین باید این کلیات به مجلس بازگردد و در آنجا اصلاح شود.

,

وی گفت: نکته اول اینکه عدم توجه دولت به قانون اصلاح ساختار بودجه است چرا که در یکی از بندهای آن دولت را مکلف کرده بود که جداول ارزی و ریالی را از هم تفکیک کند تا بودجه کشور اینگونه متاثر از دلار نشود و بعد هم نرخ دلار را اینگونه افزایش دهد، ارز ترجیحی حذف شود و در نهایت یک شوک تورمی جدید به جامعه وارد کنیم. این بودجه حاوی سه نوع تورم سنگین در بخش افزایش نرخ ارز است. نخست آنکه تورم نفتی حاصل از تغییر نرخ تسعیر ارز فروش و صادرات نفت است که جداول بودجه نرخ تسعیر دو برابر شده و به 23 هزار تومان رسیده است.

,

عسگری ادامه داد: تورم دوم، تورم وارداتی است که از طریق افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک اتفاق می افتد که از 4200 به نرخ ای تی اس رسیده یعنی 5 برابر شده است. همکاران محترم توجه کنید که براساس گزارش سازمان توسعه تجارت 80  درصد واردات کشور کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است یعنی مواد اولیه تولید را در برمی گیرد اما ما علاوه بر گران کردن نرخ ارز کالاهای اساسی، با این تغییر به تولید داخلی نیز صدمه می زنیم. آن وقت دوستان در لایحه بودجه این ادعا را کرده اند که در بخش صنعت می خواهند 12.57 رشد ایجاد کنیم، این ها با هم تناقض جدی دارد.

,

نماینده مردم البرز در مجلس بیان داشت: موضوع بعدی حذف ارز 4200 کالاهای حیاتی است که این با ارز جهانگیری متفاوت است چرا که ارز جهانگیری سال 97 شامل 1200 قلم کالای غیر ضروری می شد امروز درباره ارز ترجیحی 5 قلم کالای اساسی به علاوه گندم و دارو صحبت می کنیم که در لایحه بودجه حذف شده است، نکته قابل توجه این است که مارپیچ تورم و تجربه 30 سال گذشته نشان داده که تورم از طریق شوک های وارداتی اتفاق می افتد. قیمت حامل های انرژی، قیمت کالاهای اساسی و نرخ ارز شوک های انفجاری به اقتصاد ما در طول 30 سال گذشته وارد کرده است. آنگاه چطور دولت می خواهد در چنین شرایطی این تصمیم را اجرایی کند؟.

,

عسگری تصریح کرد: آیا با این فشار سنگین اقتصادی که از طریق تحریم ناجوانمردانه بر مردم تحمیل شده مردم توان تحمل شوک تورمی جدیدی را دارند یا خیر. سوال دوم این است که آیا دولتی که تازه مستقر شده و 80 درصد مدیران میانی آن هنوز تغییر نکرده اند و بخش اعظمی از این مدیران اعتقادی به این تحولات ندارند، چگونه می توانند چنین جراحی بزرگی را محقق کنند.

,

وی با تاکید بر اینکه بیش از 10 میلیون خانوار زیر خط فقر هستند، بیان کرد: برادران و خواهران، میلیون میلیون خانوار به زیر خط فقر رفته اند، فقر یعنی ستون فقرات مردم شکسته است، چرا متوجه این شکستن نمی شوید، مردم تحمل فشار جدید را ندارند لذا نمی توان شوک جدید قیمتی به مردم وارد کرد، سفره مردم از برنج خالی شده است. با این وجود شما ارز ترجیحی برنج را حذف کرده اید و گوشت قرمز نیز حذف شده است اکنون می خواهید نون و پنیری که در سفره مردم مانده است را نیز حذف کنید؟ آستانه تحمل مردم چنین اجازه ای را به ما نمی دهد.

,

عسگری تصریح کرد: قرار ما بر این بود که تغییر به نفع مردم ایجاد شود چرا دولت جلوی نقدینگی که از طریق بانک ها ایجاد می شود و خلق پولی که اتفاق می افتد را نمی گیرید؟ چرا جلوی بی انضباطی که در شرکت های دولتی اتفاق می افتد را نمی گیرید؟ آیا تنها راه حل جبران کسری بودجه دست کردن در جیب مردم است.

,

این نماینده مجلس با بیان اینکه به دولت آقای رئیسی هشدار جدی می دهیم که جامعه مستعد تحمل چنین تورمی نیست، گفت: جامعه را دچار التهاب نکنید، شرایط منطقه را بسنجدید ضمن آنکه هنوز ارتباط برخی از وزرای دولت شما با بدنه منقطع است و برخی از استاندارها هنوز سوار کار نیستند.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه