اخبار داغ

مسئولان استان پاسخگو باشند؛

جایگاه صنعت گیاهان دارویی کهگیلویه‌وبویراحمد در تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی کجاست؟

جایگاه صنعت گیاهان دارویی کهگیلویه‌وبویراحمد در تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی کجاست؟
۴۰۰ گونه گیاهان دارویی بی‌نظیر، علاج مطلوب اقتصادی و درد بیکاری جوانان کهگیلویه و بویراحمدی بوده که نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه صنعتی استان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران سال 1400 را به علت در پیش بودن انتخابات و همچنین وجود زمینه مناسب برای شکوفایی جهش تولید، سالی حساس و مهم خواندند و افزودند: انتخابات خرداد 1400 و روی کارآمدن مدیریتهای جدید و احتمالاً تازه‌نفس و با انگیزه‌های قوی، امسال را سالی بسیار مهم، حساس و تأثیرگذار در آینده کشور کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: علاوه بر این، در سال 99 جهش تولید حرکتی در کشور به‌جود آورد که زمینه خوبی برای شکوفایی آن در سال جدید است.

,

ایشان افزودند: چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه‌جانبه‌ی قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: بر این اساس شعار سال 1400، «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است.

,

با انتخاب شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و تغییر دولت ها در خرداد ماه یک بار دیگر مردم محروم استان کهگیلویه و بویراحمد امید وار تر از گذشته چشم انتظار حرکت دولتمردان در توسعه این استان شدند تا سرزمین چهار فصل و پر از داشته های خدادادی به توسعه صنعتی در حوزه های مختلف بیا ندیشد.

,

صنعت اگر چه در کهگیلویه و بویراحمد با وجود ذخایره خاص مغفول مانده است اما در بخش های کشاورزی و گردشگری در افق اقتصادی کشور توانسته است تا حدودی معرفی شود که لزوم این معرفی نیازمند ایجاد زیر ساخت برای توسعه در شان است و آنگونه که باید نتوانسته است به پایداری اقتصادی در این 2 حوزه نزدیک شود.

,

گیاهان دارویی و صنعتی علاوه بر این که نقش خاصی در اقتصاد داخلی دارند، می توانند تاثیر به سزایی در صادرات غیر نفتی یک منطقه داشته باشند ، داشته ای که کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن پوشش متنوع تا کنون نتوانسته از آن بهره کافی را ببرد.

,

این استان با دارا بودن بالغ بر 2 هزار گونه گیاهی یکی از متنوع ترین پوشش های گیاهی سراسر کشور و حتی منطقه جنوب غرب آسیا را دارد که تا کنون بیش از 400 گونه دارویی کم نظیر آن شناسایی شده تا در این بین 46 گونه گیاهی آندومیک و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه،آنغوزه و گزانگبین به وفور در ارتفاعات این استان یافت می شوند.

,

اگر چه به اذعان مسئولان استانی کهگیلویه و بویراحمد در افق 10 ساله سند گیاهان مشخص شده که 5 درصد ارزش داروهای کشور از این استان تامین شود اما تاکنون ندیدیم مسئولان اقدام خاصی برای ایجاد زیر ساخت های توسعه ای این حوزه بردارند.

,

آمارها نشان می دهد که از مجموع 8000 گونه گیاهی در اروپا تنها 10 درصد آن معادل 800 گونه دارویی شناخته شده است در حالی که در کشور ایران 750 گونه گیاه دارویی وجود دارد و این در حالی است که سهم اروپا از فروش گیاهان دارویی 63 درصد و ایران 3/0 درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد 02/0 درصد است نشان دهنده این است که با وجود پتانسیل های بالا از این نظر متاسفانه سهم کمی از بازار گیاهان دارویی به ما اختصاص دارد.

,

حال سوال اصلی و اساسی این است که مسئولان استانی در این راستا چه برنامه ریزی و اقدامی برای حمایت از تولید، مانع زدایی و پشتیبانی از این صنعت دارند تا بتوانیم در حوزه اقتصاد گیاهان دارویی به توسعه دست یابیم؟ آیا ضعف در ایجاد زیر ساخت ها همانند دیگر ذخایر استان منجر به خام فروشی و یا ناشناخته ماندن می انجامد؟آیا دولت سیزدهم و دولتمردان در استانی می توانند گامی موثر در امید بخشی توسعه اقتصادی و صنعتی این حوزه داشته باشند.

,

این موضوع را رسانه صبح زاگرس از دسترس خارج نخواهد کرد و از مسئولان استانی به طور حتم حمایت و پیگیری می کند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه