اخبار داغ

بررسی مشکلات ساکنان مسکن فرهنگیان یک سال پس از بازدید مسئولان؛

مشکلات لاینحل ساکنان یک منطقه در قلب شهر بیرجند/ فرار روبه جلوی فرماندار با عدم پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها

مشکلات لاینحل ساکنان یک منطقه در قلب شهر بیرجند/ فرار روبه جلوی فرماندار با عدم پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها
متاسفانه در حالی که یک سال از زمان بازدید مسئولان از شهرک فرهنگیان می‌گذرد، اما هنوز هم مشکلات مردم حل نشده و تقریبا به جز بهره مندی از تلفن ثابت، همه مشکلات همچنان پابرجا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، در ۱۵ دی ماه سال گذشته بود که مسئولان از مجتمع مسکونی فرهنگیان بیرجند که در حاشیه بلوار شهید صیاد شیرازی واقع شده است، بازدید کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

طی این بازدید، مردم مشکلات خودشان را مطرح کردند و هر کدام از مسئولان هم برای حل آن، مواردی را بیان کردند.

,

از خودمان گلایه‌مند هستیم

, از خودمان گلایه‌مند هستیم, از خودمان گلایه‌مند هستیم,

علی ناصری فرماندار بیرجند نیز در این بازدید گفت: به دلیل وجود چنین مشکلاتی در محدوده شهر، از خودمان گلایه‌مند هستیم چرا که عادت کرده ایم در برخی پروژه ها، برای دکمه ای که پیدا کردیم، یک کت بدوزیم.

,

فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه اکنون برای حل برخی از مسائل شهرداری می تواند کمک کند و برخی دیگر از مسائل به دلیل اجرای خدمات دیگری معطل مانده است، اظهار کرد: تا زمانی که طرح آبرسانی انجام نشود، اجرای آسفالت امکان پذیر نیست. اما چون اجرای طرح آبرسانی و تامین هزینه ها برعهده دولت است، آماده سازی آن با مشکلاتی مواجه شده است.

,

ناصری گفت: چون برای ساخت این واحدهای مسکونی پروانه صادر شده و این منطقه جزو محدوده شهر است، بعد از اجرای طرح آبرسانی، بقیه خدمات توسط شهرداری قابل انجام است.

,

 

,

مسکن و شهرسازی هیچ تعهدی برای تامین خدمات مسکن فرهنگیان ندارد

,

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه منطقه مسکونی فرهنگیان جزو محدوده خدمات شهری است و پروانه ساختمانی توسط شهرداری وقت صادر شده است، گفت: قرارداد این پروژه مربوط به ۱۳ سال قبل است که بر اساس آن وزارت مسکن و شهرسازی هیچ تعهدی برای تامین آب، برق و گاز ندارد.

,

وی افزود: تامین خدمات زیربنایی آب، برق و گاز از وظایف دستگاه های خدمات رسان است اما چون بخشی از مقررات در خصوص تونل انرژی است، اداره کل راه و شهرسازی هم تصمیم دارد بر اساس سهم خود در این پروژه برای آب و فاضلاب هزینه کند.

,

داعی با اشاره به اینکه راه و شهرسازی در اجرای شبکه آب و فاضلاب وظیفه ای ندارد اما برای کمک به مردم در این خصوص همکاری می کنیم، بیان کرد: تاکنون برای خرید لوله دو بار مناقصه برگزار کردیم اما چون لوله های تولیدی کارخانه ها مورد تایید آب و فاضلاب نبوده است قرار است دوباره فراخوان مناقصه انجام شود.

,

برای حمل زباله باید مسیر آسفالت باشد

, برای حمل زباله باید مسیر آسفالت باشد, برای حمل زباله باید مسیر آسفالت باشد,

محمدعلی جاوید شهردار سابق بیرجند نیز تصریح کرد: برخی از مدیران از روی احساس یا تحکم، کاری انجام می دهند که بعدا عده ای را دچار مشکل می کند. مگر تهیه سطل زباله برای شهرداری چقدر هزینه دارد؟ مشکل این است که ماشین های مکانیزه حمل زباله، امکان تردد در هر مسیری را ندارد و باید ابتدا آسفالت معابر اجرا شود که آن هم معطل اجرای شبکه آب و فاضلاب مانده است.

,

وی با اشاره به اینکه تصور مردم بر این است که شهرداری نمی خواهد کاری کند، گفت: اگر قرار است اجرای شبکه آب و فاضلاب به طول بینجامد، بهتر است ابتدا مسیرها آسفالت و بعدا برای آبرسانی، آسفالت شکافی شود تا شهرداری بتواند خدمات حمل پسماند و حمل و نقل را ارائه کند.

,

 

,

برخورد دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم با مدیران بی‌تعهد

, برخورد دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم با مدیران بی‌تعهد, برخورد دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم با مدیران بی‌تعهد,

حجت‌الاسلام نسائی دادستان بیرجند نیز ضمن تشکر از مسئولان دغدغه‌مند، گفت: قطعا زمان‌بندی وعده‌ها برای حل مشکلات مردم ضروری است. اما اگر وعده ای داده شد و به آن عمل نشد، به دلیل ترک فعل، دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم به سراغ این مدیران خواهد رفت.

,

وی با اشاره به اینکه در استان مدیران توانمندی داریم، اما هرجا که کارها گره خورد، دادستانی کمک خواهد کرد، افزود: امیدوارم در بازدید بعدی که انجام می شود، ساکنان این منطقه دیگر دغدغه آب نداشته باشند.

,

, ,

تشکیل جلسه و پیگیری مشکلات مردم

, تشکیل جلسه و پیگیری مشکلات مردم, تشکیل جلسه و پیگیری مشکلات مردم,

حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر تشکیل جلسه ای با حضور همه مسئولان، گفت: باید همه مسئولان دور هم جمع شوند و کار مقطعی برای مردم انجام شود. البته این جلسه باید با حضور دادستان تشکیل شود تا ترک فعل مدیران و عدم تعهد آنها به وعده هایشان، پیگیری و مورد مواخذه قرار بگیرد.

,

خسروی افزود: مردم در این مسائل بی گناهند و این موارد باید عبرت مدیریتی شود تا در پروژه های آینده تکرار نشود.

,

اکنون که یک سال از انجام این بازدید و قل مسئولان برای حل مشکلات این ساکنان این منطقه از شهر می گذرد، اما هنوز هم داد اهالی و ساکنان از ادامه مشکلات بلند است. گویا مشکلات این مجتمع که در مرکز و دل شهر قرار گرفته، همچنان به قوت خود باقیست و کسی برای حل مشکلات اقدام و پیگیر نشده است.

,

 

,

مشکلات مجتمع فرهنگیان ادامه دارد

, مشکلات مجتمع فرهنگیان ادامه دارد, مشکلات مجتمع فرهنگیان ادامه دارد,

سنایی یکی از ساکنین مجتمع فرهنگیان بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: حدود ۱۳ سال قبل؛ تعاونی مسکن فرهنگیان زمین این مجتمع را از راه و شهرسازی خریداری کرده و سال ۱۳۹۱ هم پروانه ساخت آن را از شهرداری دریافت کرده است. تمام روند ساخت این مجتمع هم بصورت قانونی و توسط تعاونی مسکن فرهنگیان انجام شده است.

,

وی با اشاره به عدم خدمات دهی شرکت های خدمات رسان به این مجتمع، افزود: با تلاش ها و پیگیری هایی ۴-۵ ساله ای که ساکنین انجام داده اند، زیرساخت برق، گاز و اخیرا هم تلفن ایجاد شده، اما هنوز هم شهرداری و شرکت آب و فاضلاب خدماتی به این مجتمع ارائه نمی دهند.

,

او بیان کرد: مشکلات ساکنین این شهرک، این است که این محدوده هنوز در اختیار اداره راه است و تحویل شهرداری نشده است.

,

این فرهنگی با اشاره به اینکه اداره راه باید ۵۰-۶۰ درصد زیرسازی و جدول گذاری معابر را انجام دهد و سپس شرکت آب و فاضلاب و گاز لوله گذاری کنند و بعد هم آسفالت و تحویل شهرداری شود، گفت: اداره راه که برای آسفالت همکاری نمی کند، چرا این زمین را فروخت؟ شهرداری که خدمات دهی نمی کند، چرا برای آن پروانه ساخت داد؟

,

وی با بیان اینکه آب مصرفی ساکنان این مجتمع، از طریق اتصال موقت یک کنتور در محله جلیلیان است که این آب با هزینه خود ساکنان، پمپاژ می شود، گفت: این نحوه تامین آب، دردسرهای متعددی را برای ساکنین به همراه داشته است و مردم هر روز با ترکیدگی لوله، مواجه هستند. این موضوع باعث تحمیل هزینه های مضاعف برای مردم شده است.

,

سنایی افزود: فارغ از بحث افزایش هزینه، آب پس از انتقال، در دو محل تانک می شود، اما متاسفانه ضدعفونی برای آن انجام نمی شود و قطعا این آب آلودگی هایی خواهد داشت و سلامت ساکنان را به خطر می اندازد.

,

, ,

 

,

ضرب الاجل یک ماهه برای حل مشکلات به یک سال رسید

, ضرب الاجل یک ماهه برای حل مشکلات به یک سال رسید, ضرب الاجل یک ماهه برای حل مشکلات به یک سال رسید,

او با اشاره به اینکه مشکلات مهم این منطقه، مشکل آب، عدم جمع آوری پسماند، عدم روشنایی معابر، ضعیف بودن آنتن تلفن همراه، خاکی بودن معابر و … است، اظهارکرد: در دی ماه سال گذشته مسئولان شهرستان از جمله نماینده مجلس، فرماندار، شهردار، دادستان و مدیران کل مربوطه از این منطقه بازدید کردند و تاکید شد که باید مشکلات بخصوص مشکل آب سریعتر و ظرف یک ماه حل شود.

,

وی ادامه داد: آقای فرماندار هم مسئول پیگیری این مشکلات شد و چند جلسه هم در فرمانداری برگزار و مواردی مصوب شد، اما با گذشت یک سال از این موضوع، هنوز هم این مصوبات اجرا نشده است.

,

سنایی بیان کرد: یکی از مصوبات این بود که شهرداری سطل زباله نصب کند و راه و شهرسازی هم یک طرف معبر را آسفالت کند تا هم عبور و مرور ساکنان راحت تر شود و هم شهرداری امکان خدمات رسانی برای جمع آوری پسماند را داشته باشد، اما در حالی که شهرداری قبلا عدم امکان تردد خودروی حمل زباله در معابر خاکی را بهانه می کرد، پس از آسفالت یک سمت معبر هم؛ برای جمع وری پسماند اقدامی نکرد و حتی یک سطل زباله هم اختصاص نداد.

,

وی ادامه داد: علی رغم توافق برای جمع آوری پسماند، اما این در صورتجلسه ذکر نشد و اکنون هم شهرداری زیر بار نمی رود. در حالی که زباله محله جلیلیان علی رغم خاکی بودن معابر، جمع آوری می شود و معلوم است که این موضوع فقط یک بهانه است.

,

او بیان کرد: مشکل دیگر آنتن دهی تلفن همراه است که علی رغم وعده ها برای تقویت آنتن، هنوز هم اتفاقی نیفتاده است و نقاط کور زیادی وجود دارد.

,

این فرهنگی با بیان اینکه فاضلاب کشی این مجتمع هم انجام نشده است، گفت: نه تنها هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است، بلکه حدودا یک ماه قبل، شرکت آستان قدس رضوی، اقدام به حفاری خیابان دسترسی به مجتمع فرهنگیان برای لوله گذاری فاضلاب کرد، اما دو روز بعد اداره راه حفاری را به دلیل انقضای قرارداد تعطیل کرد. این حفاری نیمه کاره باعث بسته شدن راه عبور ساکنان شد که بعد از پیگیری های مکرر، تنها چاله حفر شده پر و نیمه کاره رها شد. از طرف دیگر، آسفالت معابر هم معطل اجرای شبکه آب و فاضلاب است.

,

سنایی اظهارکرد: با توجه به اینکه یک لاین خیابان آسفالت شده است، از اداره برق خواستار تامین روشنایی بصورت موقت بوده ایم، اما این اداره هم زیر بار نمی رود و می گوید باید این اراضی تحویل و سپس شبکه برق بصورت دائم اجرا شود.

,

 

,

مسئولان فقط وعده می دهند

, مسئولان فقط وعده می دهند, مسئولان فقط وعده می دهند,

وی تاکید کرد: متاسفانه مسئولان برای حل مشکلات مسکن فرهنگیان مواردی را مصوب و مردم را امیدوار کردند، اما از اجرا خبری نیست .

,

او یادآور شد: گره اصلی مشکلات در اداره راه و شهرسازی است، چرا که اراضی ملی است و هنوز تحویل نشده است. ابتدا باید اداراه راه و شهرسازی، زیرسازی و جدول گذاری معابر را انجام دهد و بعد هم شهرداری و شرکت آب و فاضلاب خدمات دهی کنند. اما سوال این است که چگونه وقتی اداره راه و شهرسازی این اراضی را به شهرداری تحویل نداده، شهرداری برای آن پروانه ساخت داده و عوارض نوسازی هم گرفته است؟ این یک موضوع دوپهلو است؛ شهرداری از یک طرف خدمات نمی دهد و از طرف دیگر هزینه می گیرد.

,

, ,

 

,

دیگر نمی دانیم باید به کجا مراجعه کنیم

, دیگر نمی دانیم باید به کجا مراجعه کنیم, دیگر نمی دانیم باید به کجا مراجعه کنیم,

سنایی بیان کرد: در خود مجتمع هم نواقصی وجود دارد که گویا تعاونی پس از ۱۳ سال، هنوز هم نمی خواهد آنها را درست کند.

,

وی گفت: این مجتمع ۱۴۱ واحد دارد، اما با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، تنها ۸۰ واحد آن ساکن شده اند و بقیه به دلیل مشکلات آب، برق، تلفن همراه، عدم جمع آوری پسماند، خاکی بودن معابر، نبود نانوایی، سوپرمارکت و عدم سرویس دهی اتوبوسرانی و تاکسی و … هنوز ساکن نشده اند.

,

او تصریح کرد: در حالی که حداقل ۲۵۰ نفر در این مجتمع ساکن هستند و این مجتمع در مرکز شهر و فاصله ۷۰۰ متری با بلوار صیادشیرازی قرار گرفته است، اما مشکلات متعددی دارد که علی رغم پیگیری ها، هنوز هم به سرانجام نرسیده است و دیگر نمی دانیم باید مشکلاتمان را به چه کسی بگوییم؟

,

سنایی گفت: یکی دیگر از مشکلات مردم در این منطقه، وجود تعداد زیادی سگ ولگرد است که با توجه به حادثه ای که اخیرا برای یک کودک اتفاق افتاد، خواستار اقدام و جمع آوری این سگ ها از مسئولان هستیم.

,

 

,

متاسفانه در حالی که یک سال از زمان بازدید مسئولان از شهرک فرهنگیان می گذرد، اما هنوز هم مشکلات مردم حل نشده و تقریبا به جز بهره مندی از تلفن ثابت، همه مشکلات همچنان پابرجا است ، البته چاله های حفر شده برای تلفن، هنوز هم پر نشده است. در حالی که خاورستان؛ نتیجه جلسات و روند پیگیری مشکلات مردم این منطقه را از دو سه ماه قبل از فرماندار بیرجند پیگیر شده است، اما متاسفانه هنوز هم موفق به دریافت جواب از فرمانداری نشده است. البته گویا خود ساکنان هم در نامه ای به فرمانداری، این موضوع را پیگیری کرده اند، اما آنها هم تاکنون جوابی دریافت نکرده اند.

,

 مسئولانی که قرار بود یک ماهه مشکلات را حل کنند، اکنون با گذشت یک سال از این موضوع، حاضر به جوابگویی به رسانه و مردم هم نیستند. این بی خیالی و رهاشدگی امور در حالی است که علی رغم تذکر برای اقدام قضایی در صورت ترک فعل مسئولان، خبری از برخورد با مسئولان هم نیست و باز هم این مردم هستند که باید علی رغم تلاش ها وپیگیری های متعدد، همچنان مجبور به تحمل مشکلات باشند.

,

موضوع وقتی دردآور تر است که این منطقه و مجتمع در مرکز شهر واقع شده و روستایی دوردست، غیرقابل دسترس و کم جمعیت نیست که حل مشکلات آن برای مسئولان سخت و برای دولت غیرقابل توجیه باشد.

,

ساکنان مسکن فرهنگیان هم مانند همه شهروندان، حق استفاده از خدمات شهری را دارند و همچنان برای حل مشکلات و تحقق وعده مسئولان امیدوارند. امید است که بزودی این مردم هم از حداقل حقوق بحق خود و ابتدایی ترین امکانات زندگی شهری بهره مند شوند.

,

انتهای پیام/۷

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه