اخبار داغ

پژوهشگر اقتصاد سیاسی:

عدم بهره‌برداری سیاست اقتصادی کشور از فتوحات جبهه مقاومت و شهید سلیمانی/ دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت باید احیا شود

عدم بهره‌برداری سیاست اقتصادی کشور از فتوحات جبهه مقاومت و شهید سلیمانی/ دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت باید احیا شود
بهرامی گفت: سیاست اقتصادی کشور از پیروزی‌های نظامی کشور و جبهه مقاومت و در رأس آن شهید سلیمانی استفاده نکرده و از ۳.۵ میلیارد دلاری سوریه سهم ناچیزی نصیب ایران شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عطا بهرامی، کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با صبح‌توس، پیرامون نقش اقدامات شهید سلیمانی در زمینه شکوفایی اقتصادی ایران در منطقه اظهار کرد: در این باره چیزی وجود دارد که معمولا افراد به آن توجه نمی کنند و حتی علیه نیروهای نظامی کشور موضع گیری می‌کنند و افرادی که اقدامات اقتصادی انجام می دهند گمان می کنند حضور ایران در منطقه مانع فعالیت های اقتصادی شده است و متأسفانه بدیهی ترین موضوعات را در این باره نمی دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح‌توس,

وی  افزود: در دنیا گسترش فعالیت های اقتصادی و تجاری نیاز به مقدماتی دارد که این مقدمات را سیاست تأمین می کند.

,

ضرورت تبیین نقش حاج قاسم در شکوفایی اقتصادی منطقه

, ضرورت تبیین نقش حاج قاسم در شکوفایی اقتصادی منطقه,

اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: ضریب نفوذ سیاسی کشورها، آنها را سوی تجارت میل می دهد و اینطور نیست که تجارت و سیاست جدای از هم باشند؛ به عنوان مثال آمریکا بزرگ ترین استفاده را از قراردادهای نظامی و تجاری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می برد چراکه در این مناطق نفوذ سیاسی زیادی دارد و بیشترین سرمایه گذاری در اروپا صورت می گیرد چون آمریکا اتحاد سیاسی بالاتری با این کشورها دارد لذا سیاست مقدمه اقدامات اقتصادی است.

,

بهرامی با اشاره به اینکه این موضوع برای برخی فعالان اقتصادی در کشور برعکس جا افتاده است و از اقدامات محور مقاومت و شهید سلیمانی در راستای تأمین مقدمات اقتصادی اطلاعی ندارند تصریح کرد: اتحاد مطلوب میان ایران با عراق، سوریه و لبنان زمینه خوبی برای فعالان اقتصادی فراهم آورده است و اگر ذهنیت ها اصلاح شود خواهند دید چه میزان در این عرصه فرصت سازی شده است.

,

ایجاد امنیت پایدار در منطقه اولین شرط فعالیت‌های اقتصادی

, ایجاد امنیت پایدار در منطقه اولین شرط فعالیت‌های اقتصادی,

وی افزود: باتوجه به اینکه ناامنی اولین مخل و مانع فعالیت‌های اقتصادی است، شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم در منطقه این امنیت را برقرار کردند و ارتباطات ایران را با سایر کشورهای منطقه عمیق کردند و با توجه به قدرت منطقه ای ایران سایر کشورها باید ملاحظه این همبستگی را داشته باشند چراکه نمی توانند آن را نادیده بگیرند.

,

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: عربستانی ها تا قبل از پیروزی های ایران در منطقه بسیار در مسائل اقتصادی توهین آمیز رفتار می‌کردند که به سیاست خارجی منفعل ان زمان مربوط بود ولی پیروزی جبهه مقاومت موجب شکست عربستان در منطقه شد و محوریت این اقدامات اقتدارآمیز در منطقه با شهید سلیمانی بود.

,

, ,

وی افزود: قدرت واقعی در پی حضور و جان فشانی رزمندگان در میدان حاصل شده است، با دیپلماسی می توان این قدرت واقعی را روی میز مهندسی کرد و موضوغ مستقلی نیست.

,

سهم 170 میلیون دلاری ایران از بازار 3.5 میلیارد دلاری سوریه

, سهم 170 میلیون دلاری ایران از بازار 3.5 میلیارد دلاری سوریه,

بهرامی با بیان اینکه دیپلمات ها در دنیا درجه بندی دارد و نباید حضور در میدان رزمندگان را امری جنگ طلبانه و در برابر دیپلماسی دانست ادامه داد: سوریه به طور رسمی اعلام کرد که 40 درصد اقتصاد این کشور مربوط به ایران است و از واردات موجود 40 درصد سهم ایران باشد که حدود 3.5 میلیارد دلار برآورد شده است ولی متأسفانه مراودات اقتصادی با سوریه بسیار کم است و در سال 92 حدود هفتصد میلیون دلار با سوریه تعاملات داشتیم که سال گذشته این عدد تبدیل به 170 میلیون دلار شده است.

,

وی با اشاره به اینکه سیاست اقتصادی کشور از پیروزی‌های نظامی کشور و جبهه مقاومت و در رأس آن شهید سلیمانی استفاده نکرده است افزود: اگر در ایران واردات منسوجات داریم از کشور ترکیه بوده، در حالیکه نساجی سوریه رتبه بالاتری از ترکیه دارد و برخی واردات اقلام دیگر مانند روغن زیتون از کشورهای دشمن سیاسی صورت می‌گیرد.

,

عدم استفاده جریانات اقتصادی از فرصت واقعی و میدانی پیروزی‌های بزرگ کشور

, عدم استفاده جریانات اقتصادی از فرصت واقعی و میدانی پیروزی‌های بزرگ کشور ,

اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: عملاً از این فرصت‌های اقتصادی منطقه استفاده نشده و بخشی از آن در پی جوسازی های رسانه ای بوده و شایعات در این فضا غلبه پیدا کرده است ولی متاسفانه از فرصت های واقعی و میدانی پیروزیهای بزرگ کشور جریانات اقتصادی به دلیل وجود ذهنیت ها بهره مند نشده و پیشرفت نکرده است.

,

وی افزود: خون هایی در مسیر پایداری نظام اسلامی ریخته شده و پیروزی های بزرگی نصیب جبهه مقاومت شده است لذا باید فعالیت تجاری در این راستا احیا شود و مورد توسعه قرار بگیرد تا فرصت های اختصاصی ویژه ایران تباه نشود.

,

بهرامی اظهار کرد: ایران دارای40 سفارت‌خانه در اروپا است ولی با توجه به دیپلماسی ضعیف اقتصادی در مجموع 2 میلیارد دلار با اروپا مراودات اقتصادی نداریم و شریک اول اقتصادی خود اروپایی‌ها کشور چین است.

,

وی افزود: منافع ملی ثابت است و متأسفانه برخی فقط تصور دارند که غرب تأمین کننده منافع کشور است، در صورتیکه آمریکا و اروپا با تحریم ها نقض کننده منافع ملی ایران هستند و باید در این مراودات معقولانه رفتار کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه