اخبار داغ

در گفت‌و‌گو با کارشناس سوانح رانندگی مطرح شد؛

«تصادفات زنجیره‌ای»؛ پدیده‌ای منشعب از خطای انسانی/ «معاینه فنی خودرو» قبل از مسافرت، حلقه مفقوده ایمنی سفر!

«تصادفات زنجیره‌ای»؛ پدیده‌ای منشعب از خطای انسانی/ «معاینه فنی خودرو» قبل از مسافرت، حلقه مفقوده ایمنی سفر!
کارشناس تصادفات گفت: یکی از پدیده های امروز تصادفات زنجیره ای است که علت وقوع آنها سفررفتن با خودروی غیر مناسب و عدم چک کردن خودرو در مراکز معاینه و تعمیرگاه های مجاز قبل از سفر است که برای پیشگیری باید قوانین سلبی و جرایم سنگین اعمال شود.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از پدیده هایی که در چند وقت اخیر به کرات در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بصورت اخبار مکتوب و فیلم و تصویر مشاهده می کنیم؛ وقوع تصادفات زنجیره ای است. قسمی از تصادف که در گذشته کمتر رخ می داد اما امروزه در برخی از تصادفات جاده ای مانند تصادف زنجیره ای محور بهبهان- رامهرمز که صبح امروز با تصادم و برخورد 59 خودرو منجر به آتش سوزی کامل سه خودرو و جان باختن چهار هموطن شد. با این احوال برای آگاهی از دلائل وقوع این دست از تصادفات جاده ای با کارشناس حوزه سوانح رانندگی گفتگو کرده ایم که ماحصل آن را در ادامه  می‌خواتید؛

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

, ,

 

,

عرفان صمصامی کارشناس سوانح رانندگی و تصادفات در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: متاسفانه در چند وقت گذشته ما شاهد تصادفات زنجیره‌ای در محور های مواصلاتی بین شهری هستیم در حالیکه در گذشته اگر سه چهار خودرو با هم برخوردی داشتند برای همه جای تعجب بود. اما امروز می بینیم که این گونه از سوانح دارد به اتفاقی عادی و روز مره مبدل می شود و تصادفات به طور زنجیره‌ای و کاروانی با هم برخورد می‌کنند و متاسفانه تلفات بسیار زیادی به افراد و برخی از ارگان ها وارد می شود.

, عرفان صمصامی کارشناس سوانح رانندگی و تصادفات در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , عرفان صمصامی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه گفت: مسلما در اینگونه تصادفات خطای انسانی وجود دارد و به نظر می‌رسد مشغله های فکری مردم و برخی از گرفتاریهایی که مربوط به زندگی امروز است، حواس رانندگان خودرو ها را پرت کرده و در پاره ای از موارد سوانح دلخراش رانندگی پدید می آید که در این میان اولین خطای رانندگان عدم رعایت فاصله طولی با خودروهای ابتدایی خود است.

,

, ,

 

,

این کارشناس تصادفات در بیان بخشی دیگر از این تحلیل عنوان می کند: اطمینان رانندگان از سلامت خودرو خود یکی دیگر از ضروریات سفر با خودرو شخصی است که امروزه به دلایل مختلف مورد غفلت واقع شده است. چرا که قاعده سفر با خودرو شخصی اینگونه است که رانندگان به صورت روتین قبل از سفر باید اقدام به تعمیر لوازم نقلیه خود کنند. راننده خودرو قبل از آنکه سفر خود و سرنشینان دیگر خودرو را آغاز کند، باید خودرو خود را در مکانیکی ها و مراکز معاینه فنی برده تا کارشناسان این مراکز از همه لحاظ خودرو او را چک کنند. راننده باید مقدار تخمینی مسافت را به متخصصان فنی اعلام کند تا آنها با چک کردن خودرو جواب دهند که آیا این خودرو توان سفر در چنین مسافتی را دارد یا خیر و دقیقا این نکته مغفول واقع شده و در برخی موارد حادثه ساز می شود.

,

وی در ادامه می افزاید: رانندگان به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها این قلم یعنی بردن خودرو در مراکز فنی و تعمیرگاه های مجاز را که از همه موارد سفر ضروری تر است را حذف می‌کنند در حالی که چک کردن خودرو قبل از سفر یکی از الزامات بسیار ضروری مسافرتها و تضمین‌کننده جان و مال مسافران در بخش ایمنی سفر می باشد.

,

 

,

, ,

 

,

صمصامی گفت: نکته ای که نباید فراموش کرد این است که برخی از خودروها مانند خودروهای ایرانی قابلیت سفر کردن را ندارند به ویژه آنکه بسیاری از خودروهایی که ما در جاده‌ها می‌بینیم، خودروهای مستهلک و چند سال کار کرده هستند که عموماً برای سفر کردن نه مناسب هستند و نه به واسطه سهل انگاری رانندگان تجهیز می‌شوند. این خودروها عموما به مراکز و متخصصان معاینه فنی نشان داده نمی شوند و همین مسئله باعث رخداد حوادثی مانند تصادف زنجیره‌ای امروز محور بهبهان- رامهرمز است که در یک حادثه تصادف حدود 60-50 خودرو به هم برخورد و یکی از عجیب ترین سوانح سال را به وجود آورده بودند.

,

 

,

, ,

 

,

صمصامی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: با این وجود به نظر می‌رسد پلیس راهور باید کنترل بیشتری در این زمینه اعمال کند و حتی با تدوین قوانین سلبی و جرایم سنگین ترتیبی داده شود تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری به عمل آید. اگر دقت کنید در همین تهران با تاریک شدن هوا خودروهای را می‌بینیم که متاسفانه نه چراغ جلو دارند و نه چراغ خطر! تمام این موارد در جایگاه خود حادثه ساز هستند. گرچه امروزه وظیفه پلیس راهور بسیار دشوار است اما از آنجایی که فعلا چاره دیگری نداریم باید دوباره دست به دامان پلیس راهور شویم و انتظار داریم پلیس راهنمایی و رانندگی و راهور در برخورد با خودروهایی که به لحاظ معاینه فنی مشکل دارند کوتاه نیاید و به قول رانندگانی که در لحظه برخورد با پلیس قول می دهند خودروی خود را درست کنند؛ اعتماد نکند. و در منتقل کردن چنین خودروهایی به پارکینگ تردید نداشته باشد و اگر چنین خودروهایی قصد ورود به جاده ها و محورهای مواصلاتی دارند یا در جاده ها هستند، بدون هیچ اغماضی با آنها برخورد کنند و اجازه سفر و ورود به محورهای مواصلاتی به این خودروها ندهند.

,

, ,


ویدئویی از تصادف زنجیره ای محور بهبهان- رامهرمز، 20 دی ماه 1400
 

,
, ویدئویی از تصادف زنجیره ای محور بهبهان- رامهرمز، 20 دی ماه 1400, ویدئویی از تصادف زنجیره ای محور بهبهان- رامهرمز، 20 دی ماه 1400,
,

این کارشناس تصادف و سوانح رانندگی در خاتمه اظهاراتش تصریح کرد: من به آن دسته از افرادی که به مجرد چند روز تعطیلی با خودرو خود یا قرض گرفتن خودرو دیگران به دل جاده می زنند و سفر بی سرانجامی را آغاز می کنند باید بگویم که شما در قبال جان سرنشینانی که خود وظیفه رانندگی آنها را بر عهده دارید و همچنین سایر هموطنانی که در جاده های در حال سفر هستند، مسئول هستید. باید کاملا عاقلانه در این موارد تصمیم گیری کنید و اگر تصمیم شما بر سفر رفتن است دست کم نکات فنی و ایمنی را رعایت کنید تا نه خود و نه دیگران را به ورطه گرفتاری نیندازید. برای مثال اگر به تصادف امروز محور بهبهان توجه کنید خواهید دید که آغاز این فاجعه از خطای یک نفر شروع شده و سایر خودروها یکی پس از دیگری با همدیگر تصادف کرده و چنین وضعی را رقم زده اند و خسارت های فردی بسیار و خسارت های دیگر به بیت المال نتبجه یک کار ناپخته و غیر عقلانی و غیر اساسی است.

,

, ,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه