اخبار داغ

در گفت‌وگوی دانا با دکترمردانی مطرح شد؛

چرا در مقابله با اومیکرون، باید گارد «پیشگیری» گرفت؟/ فاجعه یعنی پتانسیل «ترکیب آنفلوآنزا و اومیکرون» و «ساده انگاری جامعه»!

چرا در مقابله با اومیکرون، باید گارد «پیشگیری» گرفت؟/ فاجعه یعنی پتانسیل «ترکیب آنفلوآنزا و اومیکرون» و «ساده انگاری جامعه»!
متخصص بیماریهای عفونی گفت: اظهارنظر در مورد تبعات اومیکرون خیلی زود است و از آنجایی که این سویه به یکباره فوران می کند باید گارد پیشگیری در مقابل آن گرفت؛ با این وجود رعایت حداقلی پروتکل ها و شیوع آنفلوآنزا در این ایام می تواند منجر به بروز فجایع غیر قابل جبرانی شود.
[

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار  اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با اهمال ورزی ها و ساده انگاری هایی که این روزها در زمینه نقض تعمدی پروتکل های بهداشتی و گسترش سوش اومیکرون در سطح جامعه قابل مشاهده است، گفت: فعالیت سویه اومیکرون در کشور ما، بطرز عجیبی مشکوک به نظر می رسد و از مواردی‌ست که همه را متعجب کرده است؛ چراکه با وجود رعایت حداقلی پروتکل های بهداشتی به ویژه آمار بسیار پائین استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و به رغم رفع محدویت ها و بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و اماکنی چون مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی سالن‌های سینما و تاتر و .. که مردم در این اماکن در سطح وسیعی رفت و آمد می‌کنند و رابطه تنگاتنگی با هم دارند، اما خوشبختانه آمار اومیکرون در کشورمان تا به اینجا نگران کننده نیست و به نظر می رسد این سویه کنترل شده است که مهمترین عامل کنترل این واریانت واکسیناسیون گسترده مردم است.

, دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار  اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , دکتر مسعود مردانی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,
, ,
 
,
وی در ادامه افزود: تا به اینجایی که گفته شد، ظاهر قضیه است گویا مردم هم این گونه برداشت کرده‌اند که بدون ماست و رعایت پروتکل های بهداشتی حضورشان در جامعه و رفت و آمدها و مهمانی ها و دورهمی ها هیچگونه مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر همین مردم به باطن موضوع نگاه کنند، خواهند دید که خطرات این سویه مانند آتش زیر خاکستر است. چرا که با شاخص‌هایی که از اومیکرون شناخته ایم، این سویه و این واریانت در مقابل تست های آزمایشگاهی مقاوم است و به گونه‌ای تست ها را گول می زند و منفی اعلام می‌کند و هر کس که علائم اومیکرون داشته باشد با انجام تست ها و آزمایش ها ممکن است تست اومیکرون او منفی اعلام شود، در حالی که ویروس در بدن او فعالیت تخریبی می کند.
,
 
,
این متخصص بیماری های عفونی در مبحث دیگری از سخنانش گفت: نکته دیگری که مردم ما را دچار غفلت کرده این است که همه باور کرده‌اند که واریانت اومیکرون خطر مرگ و میر ندارد و به همین واسطه از انجام و رعایت پروتکل ها و رعایت فواصل اجتماعی شستن دست ها و زدن ماسک خودداری می‌کنند؛ در حالی که این سویه در آینده و برای کسانی که دچار اومیکرون شوند خطرات بسیار جدی را به همراه خواهد داشت. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
مردانی با ورود به بحثی مرتبط گفت: از نگرانی هایی که در این فصل متولیان بهداشت و درمان کشور را نگران کرده، شیوع آنفولانزا است. به طوری که در سال گذشته به واسطه رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک آمار بسیار بسیار کم و ناچیزی از ابتلا به آنفولانزا گزارش شده بود؛ اما امسال آنفولانزا در کشور آمار قابل توجهی داشت که مربوط به کنار گذاشتن ماسک از سوی مردم بود. با این احوال اومیکرون در فصل آنفلوآنزا می‌تواند در ترکیب جدید منجر به ظهور و فراگیری بیماری های جدیدی مانند «فلورونا» شود که این بیماریهای ترکیبی ویروسی خطرات بسیار جدی را به همراه خواهند داشت.
,
 
,
همانطور که در کشورهای دیگر فاجعه آفرید، می تواند در کشور ما هم منجر به وقایع ناخوشایندی شود.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 وی اضافه کرد: توصیه من به مردم این است که حتماً نسبت به تزریق واکسن ها حساسیت داشته باشند و اگر کسانی که دو دوز واکسن خود را تزریق کرده اند، نسبت به تزریق واکسن دوز یادآور و واکسن سوم خود اقدام کنند و همینطور خانواده‌ها فرزندان دانش‌آموز خود را برای تزریق واکسن کرونا تشویق و ترغیب کنند. ضمن آنکه مسئله ای که می تواند در مقام پیشگیری از تمام بیماری‌های ویروسی نقش مهمی ایفا کند، استفاده از ماسک است. اگر مردم از ماسک استفاده کنند، قطعاً هیچگونه نگرانی نخواهند داشت؛ چرا که ماسک شانس ابتلا به گونه‌های مختلف کرونا و همینطور سایر بیماری های ویروسی در فصول سرد سال را کاهش میدهد.
,
 
,
 
,
مردانی افزود: آخرین نکته ای که مردم ما باید مد نظر قرار دهند این است که از زمان ظهور و گزارش اومیکرون در کشور ما زمان زیادی نمی‌گذرد. برای همین زود است در مورد تاثیر این سویه در کشور اظهار نظر کرد، ضمن آنکه ما هم امیدواریم خطر اومیکرون در این حد باقی بماند. اما واقع امر این است مه این واریانت جدید به صورت یک باره و انفجاری عمل می کند. ترس ما این است که اهمال ورزی برخی از هموطنان شرایطی فراهم کند که در هفته‌های آتی با فاجعه هایی در این زمینه روبرو شویم. پس درخواست تمام متولیان بهداشت و درمان کشور این است که آحاد و اقشار مختلف مردم در تمام شهرها پروتکل ها را رعایت کنند؛ چرا که کادر درمان ما آنقدر فرسوده است که به هیچ عنوان قدرت مقابله با پیک و موج دیگری از کرونا را نخواهد داشت.
,
 
,
, ,
 
,
وی با تصریح بر این نکته که رعایت پروتکل ها و گرفتن گارد پیشگیری به ویژه در این شرایط کشور بهترین راهی است که می توان با این رویه و پیشگیری و رعایت پروتکل ها با سویه های کرونا و تمام بیماری های ویروسی مقابله کرد، افزود: در این خصوص متخصصان و صاحب‌نظران حوزه بهداشت و درمان بیش از قدر کفایت هشدار داده اند و اظهار نظر کرده اند و مردم ما هم به اندازه کافی با چون و چرای رعایت پروتکل ها آشنا هستند. امیدوارم به زودی تمام مردم دنیا به ویژه مردم خوب کشورمان از تمام مخاطراتی که کرونا برای آنها پیش آورد آسوده شوند و مانند گذشته به زندگی های خود برگردند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه