اخبار داغ

ضرورت تنوع در فعالیت اقتصادی روستاها بررسی شد؛

غفلت جهاد کشاورزی از توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی/ گیاهان دارویی شفابخش اقتصاد کشاورزی است

غفلت جهاد کشاورزی از توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی/ گیاهان دارویی شفابخش اقتصاد کشاورزی است
غفلت جهاد کشاورزی از توسعه کشت گیاهان دارویی در منطقه باعث بی‌نصیب ماندن کشاورزان روستاهای خراسان رضوی از درآمد‌زایی ۱۵۹ درصدی این محصول نسبت به کشت محصولات زراعی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ در دهه‌های اخیر، نوع نگرش به روستا و اقتصاد روستایی دستخوش تحول شده است، به‌طوری که به‌منظور پایداری معیشت و امنیت اقتصادی در نواحی روستایی، اهمیت افزایش کارآمدی و اثربخشی فعالیت‌ها، میزان بهره‌وری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالقوه موجود در فعالیت‌های اقتصادی افزایش‌یافته و متنوع سازی فعالیت‌های اقتصادی در فضای روستا جهت تضمین استمرار معیشت، ایجاد اشتغال، درآمد و غیره ضرورت یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استرس به‌خصوص در اروپا و کشور‌های غربی مردم رفته‌رفته به سمت مصرف گیاهان دارویی و کنار گذاشتن آرام‌بخش‌های شیمیایی سوق پیدا می‌کنند، لذا ورود جدی و کارشناسی شده وزارت جهاد کشاورزی به عرصه توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق مستعد می‌تواند گشایشی مؤثر در حوزه اقتصاد کشاورزی کشور ایجاد کند.

, .,

در همین رابطه حمید جعفری، دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی در گفت‌وگو با صبح توس، بابیان اینکه گرایش به مصرف گیاهان دارویی در غرب نسبت به مصرف داروهای شیمیایی رو به افزایش است، اظهار کرد: ایران، با برخورداری از سابقه درخشان در طب و استعدادهای بالقوه جغرافیایی و اقلیمی (۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی)، ۳۰۰ روز آفتابی در سال و همچنین وجود تنوع گیاهی (حدود ۸۵۰۰ گونه( شرایط خوبی برای کشت و فرآوری گیاهان دارویی دارد.

, ( , .,

وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور و همچنین هجوم اقشار کم‌درآمد روستاها به کلان‌شهرها ضرورت پرداختن به موضوع روستا و توسعه آن از سوی دولت و سازمان‌های حمایتی مربوطه بیش‌ازپیش احساس شده و ذیل محور سیاست‌های توسعه  کلان کشور تلقی می‌شود.

, .,

فعالیت‌های اقتصادی روستاهای خراسان رضوی تنوع ندارد

, فعالیت‌های اقتصادی روستاهای خراسان رضوی تنوع ندارد, فعالیت‌های اقتصادی روستاهای خراسان رضوی تنوع ندارد,

این کارشناس برنامه‌ریزی روستایی با اشاره به مزیت‌های اقتصادی تولید گیاهان دارویی نسبت به سایر محصولات زراعی خراسان رضوی اذعان داشت: عدم تنوع در فعالیت‌های اقتصادی روستاهای خراسان رضوی، شرایط نامساعدی را برای درآمد روستاییان فراهم کرده و همین امر باعث مهاجرت جوانان روستایی به شهر‌ها می‌شود که پدران کشاورز ناکام خود را دیده‌اند.

, .,

وی افزود: قوچان مستعد‌ترین شهرستان برای کشت گیاهان دارویی در خراسان رضوی است، چراکه پوشش گیاهی غالب منطقه شامل گیاهان بوته‌ای، خاردار و گیاهان مقاوم در برابر خشکی مانند کنگر، کتیرا، آنغوزه، ریواس، درمنه، کُما، گل‌گاوزبان، زیره سیاه و انواع رستنی‌های دارویی می‌شود.

, .,

جعفری خاطر نشان کرد: طبق داده‌های آماری حدود ۴۲ درصد کشاورزان قوچانی که بالای ۲۱ سال تجربه کاری دارند تقریباً ۸۰ درصد آن‌ها درباره کشت گیاهان دارویی در حد زیاد و خیلی زیاد آموزش‌دیده‌اند و همین امر به دلیل کاهش هزینه آموزش کشاورزان توسط سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضرورت توجه خاص به کشت گیاهان دارویی در استان را دوچندان می‌کند.

, .,

وی افزود: در حال حاضر بیشتر کشاورزان خراسان رضوی در زمینه گیاهان دارویی و محصولات زراعی ایجاد مراکز خرید محصولات کشاورزی به‌صورت مستقیم از خودشان را، در افزایش انگیزه کشاورزان باسابقه بومی روستاها مؤثر می‌دانند.

, .,

میزان آب مصرفی در تولید گیاهیان دارویی اقتصادی‌تر از محصولات زراعی منطقه است

, میزان آب مصرفی در تولید گیاهیان دارویی اقتصادی‌تر از محصولات زراعی منطقه است, میزان آب مصرفی در تولید گیاهیان دارویی اقتصادی‌تر از محصولات زراعی منطقه است,

این کارشناس برنامه‌ریزی روستایی با بیان اینکه میزان آب مصرفی در تولید گیاهیان دارویی اقتصادی‌تر از محصولات زراعی خراسان رضوی است تأکید کرد: میانگین دفعات آبیاری در یک‌فصل زراعی برای هر هکتار از سهم گیاهان دارویی نسبت به سهم گیاهان زراعی، ۲۵ درصد بیشتر است.

, .,

وی افزود: درآمدزایی کشت گیاهان دارویی در مناطق روستایی ۱۵۹ درصد و اشتغال‌زایی آن ۲۰۶ درصد نسبت به کشت محصولات باغی و زراعی در خراسان رضوی بیشتر است.

, .,

جعفری ادامه داد: طبق نظر اکثر کارشناسان رشته گیاه‌شناسی، گیاهان دارویی فقط یک‌بار کشت می‌شوند و حدود 5 سال از شاخ و برگ، گل و یا شیرابه آن برداشت صورت می‌گیرد. این در حالی است که گونه‌های زراعی باید هرسال کشت شوند، لذا همین ویژگی خاص گیاهان دارویی بخش زیادی از هزینه‌های تولید را کاهش داده و کشاورزی کشور را بهینه می‌کند.

, .,

به‌منظور پایداری اقتصاد روستایی و در جهت رفع مسائل و مشکلات مطرح‌شده و به دلیل توجیه‌پذیر بودن اقتصادی کاشت و تولید، گیاهان دارویی می‌تواند به‌عنوان یکی از منابع درآمدی و اشتغال‌زایی در روستاها مطرح شود.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه