اخبار داغ

رییس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بجنورد خبر داد؛

خراسان شمالی مجری بررسی کارایی سموم برای بیماری‌های مهم گیاهی کشور شد

خراسان شمالی مجری بررسی کارایی سموم برای بیماری‌های مهم گیاهی کشور شد
حمیدنامور با اعلام اینکه اجرای پروژه بررسی کارآیی سموم برای بیماری های مهم گیاهی در کشور به استان خراسان شمالی واگذار شد، گفت: هدف از اجرای این طرح، شناسایی سموم مناسب، استفاده از آنها در زمان مناسب به منظور کاهش مراحل سمپاشی برای گیاهان مورد نظر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید نامور، رییس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهنه کند بجنورد در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: اجرای پروژه بررسی کارآیی سموم برای بیماری های مهم گیاهی، از سال جاری در استان خراسان شمالی و شماری دیگر از استان ها از جمله آذربایجان های غربی و شرقی همچنین اردبیل به طور همزمان شروع شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

نامور در ادامه با یادآوری این مطلب که سال ها است کشاورزان و باغداران عنوان می کنند از اثرات سموم بکار گرفته در سمپاشی ها برای مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی راضی نیستند، بیان کرد: در همین راستا، موسسه گیاه پزشکی کشور نیز پروژه بررسی کارآیی سموم برای بیماری های مهم گیاهی در کشور را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: موسسه گیاه پزشکی کشور، استان خراسان شمالی را به عنوان استان معین در اجرای این پروژه انتخاب کرد که بنده مجری این پروژه هستم.

این مسئول در ادامه درباره اجرای این پروژه بیان کرد: در سطح کشور، در بخش زراعی وجود برخی از محصولات از جمله گندم، جو و کلزا که امنیت غذایی کشور را تضمین می کنند همچنین برخی از محصولات باغی از جمله سیب، هلو و انگور که صادرات گرا هستند همواره تحت تاثیر بیماری هایی از جمله سپتوریوز، سفیدک پودری غلات، لکه سیاه سیب، پیچیدگی برگ هلو، سفید داخلی انگور و پوسیدگی خاکستری انگور قرار می گیرند.

وی گفت: کشاورزان و باغداران نیز همواره برای کنترل و مقابله با این بیماری ها محصولات خود را در مراحل مختلف سمپاشی می کنند.

نامور تصریح کرد: این رویه موجب شده است علاوه بر اینکه باقیمانده سموم بر روی محصولات را به همراه داشته باشد همچنین تجارت محصولات کشاورزی به بازارهای خارجی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی عنوان کرد: بنابراین، در راستای اجرای پروژه بررسی کارآیی سموم برای بیماری های گیاهی به دنبال آن هستیم که در سطح مزارع و باغات استان های تحت پوشش این برنامه عوامل بروز و طغیان بیماری های گیاهی بر روی محصولات اشاره شده را شناسایی و عملکرد سموم بکار گرفته شده را بررسی کنیم. 

این مسئول گفت: نتایج بررسی های انجام شده همچنین بررسی باقیمانده سموم بر روی گیاهان در این مزارع و باغات ثبت و تجزیه و تحلیل خواهند شد.

وی افزود: در پایان، بهترین سم برای کنترل و مقابله با بیماری ها برای گیاهان اشاره شده، انتخاب می شوند که پس از اخذ تاییدیه از موسسه گیاه پزشکی کشور میان کشاورزان مبتنی بر روش های  مدیریت بیماری های گیاهی ترویج می شوند.

رییس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بجنورد همچنین تصریح کرد: در این پروژه به دنبال این هستیم که برای کنترل و مقابله با بیماری های گیاهی از سم مناسب و در زمان مناسب استفاده شود تا تعداد مراحل سمپاشی ها کم شوند و هزینه های تولید نیز کاهش پیدا کنند.

نامور همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اجرای این پروژه دو ساله است، در سال دوم به دنبال آن هستیم که برای کنترل و مقابله با بیماری های گیاهی بر روی این محصولات اشاره شده، استفاده از روش های بیولوژیک نیز انجام شود تا مدیریت تلفیقی ( مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی) در سطح مزارع و باغات در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه