اخبار داغ

حاشیه‌نگاری دانا از یک تصادف زنجیره‌ای:

وقتی ارابه‌های مرگ همچنان جان می‌گیرند

وقتی ارابه‌های مرگ همچنان جان می‌گیرند
اگرچه عامل وقوع سانحه بزرگ تصادف زنجیره‌ای در محور خوزستان اخطای انسانی ذکر شد، اما به استناد اظهارنظر رئیس پلیس راهور ناجا، نباید از سهم خودروهای بی‎کیفیت داخلی در وقوت تصادفات و آمار خسارات مالی و انسانی آن‌ها غافل ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گزارش شبکه خبری تهران نیوز: ساعت حدود ۷:۴۰ دقیقه صبح روز دوشنبه بیشتم دی ماه ۱۴۰۰ خبر وقوع تصادف در کیلومتر ۱۰ محور بهبهان – اهواز اطلاع‌رسانی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , شبکه خبری تهران نیوز,
در این حادثه رانندگی که در دو لاین مخالف این محور رخ داده بود، علاوه بر برخورد ۹ خودرو با یکدیگر در یک لاین، در لاین مخالف نیز قریب به ۵۰ خودرو با یکدیگر تصادف کرده‌ بودند.
,
 
,
به دنبال وقوع این حادثه و به واسطه آتش‌سوزی سه خودرو طبیعتا قرار بود آمارها از کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان خبر دهد.
,
 
,
پعده‌ای کشته و که در پی این حادثه چند دستگاه خودرو دچار حریق شدند و در یکی از این خودروها یک خانواده سه نفره و یکی از سرنشینان یکی دیگر از خودروها(سمند) در صحنه فوت کردند.
,
 
,
پلیس در گزارش‌های اولیه با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد مصدومان حادثه در دست نیست، حال برخی از آن‌ها را خوب اعلام کرد.
,
 
,
تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو
, تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو, تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو,
 
,
علت حادثه مه‌گرفتگی شدید در محور بهبهان به رامهرمز در محدوده روبروی روستای دودانگه اعلام شد، تصادف زنجیره‌ای که بین ۵۹ خودرو رخ داده و علاوه بر ۵ فوتی، ۴۱ نفر را مصدوم و راهی بیمارستان‌ها کرد.
,
 
,
به گفته مسوولان امر، طی دو روز قبل از وقوع این سانحه تصادف زنجیره‌ای و در دو تصادف زنجیره‌ای دیگر در محور آبادان و اهواز - رامهرمز ۳۵ خودرو دیگر نیز با یکدیگر تصادف کردند که علت آن سوانح نیز مه‌گرفتگی شدید اعلام شده بود.
,
 
,
در نهایت رئیس پلیس راه خوزستان پس از بررسی ابعاد ماجرا، خطای انسانی را عامل این تصادف زنجیره‌ای اعلام و عنوان کرده تخطی از سرعت مطمئنه و عدم رعایت فاصله طولی علت اصلی وقوع این حادثه بوده است.
,
 
,
رضا دولتشاهی با اشاره به وجود مه‌گرفتگی در این محور مواصلاتی، اما با این وجود خطای انسانی و تخطی از سرعت مطمئنه و عدم رعایت فاصله طولی را علت وقوع حادثه دانسته است.
,
 
,
این مقام مسوول برای جلوگیری از برخی شائبه‌های دیگر با اشاره به رعایت فاکتورهای استاندارد در این محور مواصلاتی، آن را از بهترین جاده‌های استان خوزستان و محوری عریض با دو لاین مجزا، علائم ترافیکی و روشنایی برخوانده است.
,
 
,
عامل انسانی؛ علت اصلی حادثه
, عامل انسانی؛ علت اصلی حادثه, عامل انسانی؛ علت اصلی حادثه,
 
,
به این ترتیب رئیس پلیس راه خوزستان با قطعیت خطای انسانی را عامل تصادف دانسته و بر خلاف برخی ادعای دیگر شرایط نامساعد آب و هوایی و وجود مه‌گرفتگی در جاده را علت سانحه معرفی نکرد.
,
 
,
وقوع این سانحه تصادف زنجیره‌ای و وقایع دیگری از این دست در روزهای اخیر واکنش‌های متفاوت برخی مسوولان از جمله رئیس پلیس راهور ناجا را به همراه داشته است.
,
 
,
سردار سید کمال هادیانفر ابتدا با اعلام برخی آمار و ارقام از تتعداد وسائل نقلیه موجود در کشور، از وجود ۳۷ میلیون وسیله نقلیه خبر داده است.
,
 
,
او همچنان با نگاهی به وضعیت تصادفات و مهمترین عوامل در وقوع آن‌ها، سهم ۳۲ درصدی فوتی‌ها را برای سرنشینانی قائل شده است که از کمربندی ایمنی استفاده نکرده‌اند.
,
 
,
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه رانندگان وسایل نقلیه ۲۵ درصد فوتی‌های حوادث رانندگی را شامل می‌شوند، سهم ۱۹ درصدی دیگر فوتی‌ها را برای عابران پیاده لحاظ کرده است.
,
 
,
سردار هادیانفر تصادفات را سومین عامل مرگ و میر برشمرده و گفته است: در حالی به آمار مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا توجه می‌کنیم که از مرگ هموطنانمان در جاده‌ها و بر اثر وقوع تصادفات رانندگی غافلیم.
,
 
,
وی با اشاره به رشد ۱۲ درصدی ترددها در محورهای مواصلاتی کشور طی سال جاری، متاسفانه از آمار بزرگ و قابل توجه ١١ هزار و ۱۴۷ جانباخته خبر داده است.
,
 
,
ایربگ خودروها باز نشد
, ایربگ خودروها باز نشد, ایربگ خودروها باز نشد,
 
,
رئیس پلیس راهور ناجا بخش اصلی سخنان خود را متوجه خودروسازان کرده و با تاکید بر اینکه در تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان ایربگ هیچ کدام از خودورها باز نشده است، خطاب به خودروسازان و با انتقاد از آنان، خودروهای تولیدی را به ارابه‌های مرگ تشبیه کرده است.
,
 
,
سردار هادیانفر با انتقاد شدید از بی‌توجهی خودروسازان به رعایت و کنترل حداقل استانداردها در تولیدات، از متولیان نظارت بر عملکرد خودروسازان به شدت گلاهی و انتقاد کرده است.
,
 
,
وی با پذیرش سهم کم دقتی رانندگان در حال تردد در این محور و نقش آنان در وقوع این تصادف بزرگ با ابعاد بالای خسارت مالی و انسانی، اما این سوال را مطرح کرده است که سهم و نقش سازمان‌های مربوطه در وقوع این سانحه بزرگ چقدر است؟
,
 
,
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین از بی‌توجهی برخی رانندگان و مسافران نسبت به رعایت اصول اصلی و اولیه در هنگام سفر انتقاد کرده و سهم آن را در وقوع حوادث منجر به جرح و فوت بالا دانسته است.
,
 
,
انحصار و عدم روزآمدی؛ آفت صنعت خودرو
, انحصار و عدم روزآمدی؛ آفت صنعت خودرو, انحصار و عدم روزآمدی؛ آفت صنعت خودرو,
از این حادثه و حوادث مشابه که بگذریم، انتقاد به تولید خودروهای بی‌کیفیت داخلی موضوعی چندین ساله است، مسئله‌ای که به واسطه بی‌توجهی خودروسازان هر از گاهی البته بدون نتیجه و فایده تنها تکرار و تکرار می‌شود.
,
 
,
اگرچه صنعت خودروسازی از فعالیت‌های تولیدی اقتصادمحور و اشتغالزا بوده و زنجیره‌ای از فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی مرتبط با خود را شامل می‌شود، اما فعالیت این صنعت در کشورمان به تناسب آورده اقتصادی‌اش برای فعالان این عرصه، رضایتمندی را در جامعه مخاطب به همراه نداشته است.
,
 
,
به این ترتیب در حالی حتی همسایگانمان در خاورمیانه روز به روز با تولید خودروهای کیفی‌تر و روزآمدتر هنر و تبحر خود را به رخ می‌کشند که به همان میزان خودروسازان ایران از گرودنه رقابت در این عرصه هر چه بیشتر باز می‌مانند.
,
 
,
اگرچه همه ما شعار حمایت از تولید داخلی و "نه" به کالای مشابه خارجی سر می‌دهیم، اما متأسفانه کیفیت پایین خودروهای داخلی و نقش این موضوع در وقوع تصادفات و آمار بالای خسارات مالی و انسانی را نیز نمی‌توان نادیده گرفته و از آن چشم پوشید.
,
 
,
در شرایطی که خیلی‌ها انتخاب بین خودروهای تولید داخل را انتخاب بین "بد" و "بدتر" می‌دانند، باید پذیرفت کیفیت و ایمنی برخی قطعات خودروهای داخلی ابدا مطلوب نیست.
,
 
,
با این تفاسیر انحصاری شدن خودروسازی در کشور و یکه‌تازی شرکت‌های فعال از یک سو و بی‌انگیزگی آنان به اصل روزآمدی و کیفی‌سازی در تولید، به آفت بزرگی برای صنعت خودرو ایران تبدیل شده است.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه