اخبار داغ

در پی تولید برق کثیف بررسی شد؛

چالش‌های صنعت برق برای کاهش آلودگی هوای مشهد/ پای شرکت ژاپنی به تصفیه آلودگی هوا باز شد

چالش‌های صنعت برق برای کاهش آلودگی هوای مشهد/ پای شرکت ژاپنی به تصفیه آلودگی هوا باز شد
بر اساس اظهارات مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق خراسان مهمترین مشکل آلودگی هوای مشهد استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس و همچنین در صنایع است که سبب شده تا بیش‌ از‌ پیش هوای دومین کلانشهر کشور آلوده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ آلودگی هوای کلانشهر مشهد از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه مردم و رسانه‌های خراسان رضوی بوده اما هر بار با شانه خالی کردن برخی ارگان‌ها یا وعده‌های مسئولان بدون نتیجه مانده است. در حال حاضر بر اساس اظهارات مسئولان محیط زیست خراسان رضوی مهمترین مشکل آلودگی هوای مشهد استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس است که سبب شده تا بیش از پیش هوای دومین کلانشهر کشور آلوده شود و مردم بجای هوای پاک، دود حاصل از سوخت مازوت را به داخل ریه‌های خود هدایت ‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

تکنولوژی ساخت نیروگاه توس و مشهد مربوط به چهل سال گذشته است

, تکنولوژی ساخت نیروگاه توس و مشهد مربوط به چهل سال گذشته است, تکنولوژی ساخت نیروگاه توس و مشهد مربوط به چهل سال گذشته است,

در همین خصوص هاشم مرتضوی، مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق خراسان در گفت‌و‌گو با صبح توس اظهار کرد: دو نیروگاه برق توس و مشهد که در دو سمت مشهد قرار دارند، تکنولوژی ساخت آن ها مربوط به بیش از چهل سال گذشته است که در آن زمان با استانداردهای محیط زیستی سازگاری داشته اند اما رفته رفته این استانداردهای محیط زیستی بهبود یافته اند اما تکنولوژی ساخت این نیروگاه ها تغییری نداشته و شاخص محیط زیستی که چهل سال گذشته بی خطر یا کم خطر اعلام شده بود امروز خطرناک تشخیص داده شده است.

,

, ,

وی افزود: در زمان احداث نیروگاه توس، این نیروگاه با مشهد فاصله 20 کیلومتری داشته است ولی امروز با گسترش وسعت شهر، شاهد آن هستیم که نیروگاه توس به مشهد متصل شده است و آلودگی های حاصل از سوخت نیروگاه وارد فضای شهری می شود.

,

میزان آلودگی حاصل از نیروگاه‌ها با بهبود سوخت کاهش می‌یابد/ گاز طبیعی کمترین آلایندگی را دارد

, میزان آلودگی حاصل از نیروگاه‌ها با بهبود سوخت کاهش می‌یابد/ گاز طبیعی کمترین آلایندگی را دارد, میزان آلودگی حاصل از نیروگاه‌ها با بهبود سوخت کاهش می‌یابد/ گاز طبیعی کمترین آلایندگی را دارد,

مرتضوی با تاکید بر اینکه می توان میزان آلودگی حاصل از نیروگاه ها را با بهبود سوخت ورودی آن ها کاهش داد، گفت: نیروگاه توس و مشهد زمانی به کمترین میزان آلایندگی خود می رسند که سوخت گاز برای تولید برق استفاده شود اما به دنبال شروع فصل سرما و بالا رفتن میزان مصرف گاز خانگی، کشور با کمبود گاز مواجه است لذا نیروگاه توس و مشهد مجبور به سوزاندن مازوت و گازوئیل هستند بنابراین زمانی می توانیم از این نیروگاه ها انتظار کمترین آلودگی را داشته باشیم که به آن ها سوخت با کیفیت داده شود.

,

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق خراسان خاطرنشان شد: سهم نیروگاه های برق در آلودگی هوا چیزی حدود 15 درصد است و آلودگی حاصل از نیروگاه ها در طول سال یک میزان ثابت است که تنها به دلیل افزایش یا کاهش سایر عوامل متغیر آلودگی هوا در مشهد، این میزان بیشتر به چشم می آید لذا نمی توان تنها نیروگاه های مشهد و توس را عاملان آلودگی هوای مشهد دانست.

,

چرا هیچگاه سهم شهرک‌های صنعتی و کارخانه ها در آلودگی هوا بیان نمی‌شود

, چرا هیچگاه سهم شهرک‌های صنعتی و کارخانه ها در آلودگی هوا بیان نمی‌شود, چرا هیچگاه سهم شهرک‌های صنعتی و کارخانه ها در آلودگی هوا بیان نمی‌شود,

وی یادآور شد: چرا هیچگاه سهم شهرک های صنعتی و کارخانه هایی مانند کارخانه سیمان که چسبیده به مشهد در حال فعالیت هستند و میزان قابل توجهی آلودگی ایجاد می کنند در آلودگی هوای مشهد بررسی و اعلام نمی شود این بدین معنی است که مسئولان ما صدها کارخانه ریز و درشت را که باعث آلودگی هوا می شوند را رها و تنها به آلودگی نیروگاه ها تمرکز کرده اند.

,

انتقال آلاینده‌ها از هوا به خاک با نصب فیلترها در نیروگاه‌ها

, انتقال آلاینده‌ها از هوا به خاک با نصب فیلترها در نیروگاه‌ها, انتقال آلاینده‌ها از هوا به خاک با نصب فیلترها در نیروگاه‌ها,

مرتضوی بیان کرد: این بدان معنی نیست که ما در نیروگاه ها هیچ اقدامی در راستای کاهش آلاینده های نکرده ایم. چند ماه گذشته توافقی با یکی از شرکت های ژاپنی در جهت کاهش آلاینده های نیروگاه ها در خراسان رضوی منعقد کردیم که با بررسی های انجام شده توسط کارشناسان ژاپنی، به ما اعلام شد که ابتدا سوخت مصرفی در نیروگاه ها باید دارای کیفیت باشند و از طرفی اعلام شد اگر بخواهیم با نصب فیلترهایی در دودکش نیروگاه ها از آلایندگی هوا بکاهیم، آلایندگی را از هوا به خاک منتقل خواهیم کرد.

,

امکان نصب فیلترهای آبی در نیروگاه های مشهد وجود ندارد

, امکان نصب فیلترهای آبی در نیروگاه های مشهد وجود ندارد, امکان نصب فیلترهای آبی در نیروگاه های مشهد وجود ندارد,

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق خراسان ادامه داد: از طرف دیگر برای نصب فیلترهای آبی که با چرخش آب باعث کاهش آلاینده های حاصل از سوخت در نیروگاه ها می شود، چیزی بالغ بر یک میلیون لیتر آب تنها برای یک نیروگاه مانند نیروگاه توس نیاز است لذا با توجه به اینکه مشهد در منطقه ای خشک قرار دارد تامین این حجم آب برای تصفیه دودهای خروجی نیروگاه امری غیر ممکن است.

,

, ,

امکان جابه‌جایی و تعطیلی نیروگاه توس وجود ندارد

, امکان جابه‌جایی و تعطیلی نیروگاه توس وجود ندارد, امکان جابه‌جایی و تعطیلی نیروگاه توس وجود ندارد,

وی ضمن تاکید بر اینکه امکان خارج کردن نیروگاه توس از شبکه تولید برق استان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید برق در خراسان رضوی به حدی است که میزان مصرف و تولید تا حدودی با هم برابری می کنند لذا امکان خارج کردن یکی از نیروگاه ها و جابه جایی آن ها وجود ندارد زیرا جمع آوری و نصب دوباره یک نیروگاه بیش از 5 سال به طول می انجامد علاوه بر این هزینه جابه جایی نیروگاه سیکل ترکیبی مانند نیروگاه توس بسیار بالاست و صرفه اقتصادی ندارد.

,

وزارت نفت سوخت پاک به نیروگاه‌ها تحویل دهد

, وزارت نفت سوخت پاک به نیروگاه‌ها تحویل دهد, وزارت نفت سوخت پاک به نیروگاه‌ها تحویل دهد,

مرتضوی تصریح کرد: ما در نیروگاه ها موظف به تامین برق پایدار هستیم اما از طرف دیگر وظیفه تامین سوخت مورد نیاز برای نیروگاه ها بر عهده وزارت نفت است و ما مجبور هستیم تا همان سوختی که آن ها در اختیار ما قرار می دهد را بسوزانیم.

,

ضرورت ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در صنعت برق

, ضرورت ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در صنعت برق, ضرورت ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در صنعت برق,

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق خراسان با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری جدی باید در صنعت برق انجام شود، گفت: پیش از این پیشنهادی به استاندار گذشته مبنی بر جایگزینی دستگاه های قدیمی در نیروگاه مشهد دادیم که وی با این پیشنهاد موافقت کردند و استاندار جدید نیز بر این موضوع تاکید دارند که در این راستا مناقصه ای نیز برگزار شد اما این را باید قبول کنیم که درآمد حاصل از سرمایه گذاری در صنعت برق به مراتب پایین تر از درآمد حاصل از سرمایه گذاری در سایر صنایع است از این رو سرمایه گذاران رغبت چندانی برای هدایت سرمایه های خود به این صنعت ندارند.

,

, ,

اصل 44 جلوی دولت را برای سرمایه گذاری در بخش صنعت برق گرفته است

, اصل 44 جلوی دولت را برای سرمایه گذاری در بخش صنعت برق گرفته است, اصل 44 جلوی دولت را برای سرمایه گذاری در بخش صنعت برق گرفته است,

وی خاطر نشان شد: بر اساس قانون و اصل 44 دولت باید 80 درصد نیروگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کند و از تصدی‌گری خود بکاهد از این رو اگر سرمایه و بودجه دولتی نیز به گسترش و توسعه نیروگاه ها اختصاص یابد این میزان بسیار کم است و در حد همان 20 درصد از سهم دولت است.

,

مرتضوی تاکید کرد: تا زمانی که دولت به حامل های انرژی یارانه پراخت می کند و قیمت آن ها پایین تر از میزان واقعی آن ها برای صنایع و کارخانه ها تمام می شود، آن صاحب صنایع هیچ انگیزه ای برای مدیریت انرژی ندارد از طرف دیگر چرا نظارت کافی بر میزان مصرف انرژی در صنایع وجود ندارد و هر صنعتی که میزان بیشتری از حامل های انرژی استفاده می کند در واقع از یارانه بیشتری برخوردار می شود و سود بیشتری نصیب آن می شود که باید این رویه اصلاح شود.

,

کارخانه‌ها آلاینده و پرمصرف چینی در راه ایران

, کارخانه‌ها آلاینده و پرمصرف چینی در راه ایران, کارخانه‌ها آلاینده و پرمصرف چینی در راه ایران,

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق خراسان یادآور شد: چندی پیش چین اعلام کرد کارخانه های دارای آلایندگی زیست محیطی و پر مصرف مانند مزارع ارز دیجیتال باید در این کشور تعطیل شوند و شاهد آن هستیم که این کارخانه های دست چندم چینی با قیمت های بسیار پایین در بازار به فروش رسیدند و از کشور ما نیز سردرآورند و متاسفانه نظارت در این خصوص نیز بسیار ضعیف است.

,

وی خاطر نشان شد: از این رو ما نیز باید در کشور کارخانه هایی که آورده چندانی ندارند و دارای مصرف بالا و آلایندگی زیاد هستند را محدود کنیم یا حداقل اجازه ساخت این گونه کارخانه ها را ندهیم همچنین در طولانی مدت باید با اصلاح الگوی مصرف و بالابردن میزان تولید و راندمان تولید در نیروگاه ها ظرفیت تولید برق را افزایش دهیم که متاسفانه در سال های گذشته شاهد آن بودیم که برخی وزارت خانه ها به وظایف خود در قبال بالابردن راندمان تولید برق عمل نکرده اند و امروز ما با مشکل مواجه شده ایم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه