اخبار داغ

پیامدهایی که حذف ارز ترجیحی به دنبال دارد

دلار جهانگیری چالش بزرگ این روزهای دولت سیزدهم

دلار جهانگیری چالش بزرگ این روزهای دولت سیزدهم
امروز نیز مسئله ارز ترجیحی یا دلار 4200 تومانی به یکی از مسائل چالش‌برانگیز برای دولت جدید شده است و تصمیم برای حفظ یا حذف این نوع ارز پیامدهای مختلفی را به دنبال خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، دولت روحانی به پایان رسید اما ضربات سهگینی که این دولت به کشور وارد کرد، قرار نیست به این راحتی دست از سر مردم بردارد و یقینا تا سال‌ها تأثیر آن را در فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور شاهد خواهیم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

یکی از تصمیمات دولت گذشته که ضربات جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرد خلق دلار 4200 تومانی موسوم به دلار جهانگیری بود که موجب آشفتگی اقتصادی و فسادها و سوءاستفاده‌های گسترده‌ای شد.

,

امروز نیز مسئله ارز ترجیحی یا دلار 4200 تومانی به یکی از مسائل چالش‌برانگیز برای دولت جدید شده است و تصمیم برای حفظ یا حذف این نوع ارز پیامدهای مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

,

در همین ارتباط عبدالله ایزدپناه عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 گفت: یکی از نکات مهمی که در بودجه 1401 برای دولت و مجلس چالش‌برانگیز است، بحث حذف ارز ترجیحی است.

,

در حالی که زمزمه‌هایی مبنی بر حذف ارز ترجیحی قبل از پایان سال بود، اما گفته می‌شود قرار است این اتفاق در سال آینده رخ دهد و بودجه سال 1401 نیز بر همین مبنا شکل گرفته است.

,

حذف ارز ترجیحی تکلیف قانونی دولت است

, حذف ارز ترجیحی تکلیف قانونی دولت است, حذف ارز ترجیحی تکلیف قانونی دولت است,

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در این ارتباط گفت: حذف ارز ترجیحی تکلیف قانونی دولت است و دولت متعهد به اجرای قانون است. البته معیشت و حفظ قدرت خرید مردم خط قرمز دولت است و رئیس‌جمهور تأکید دارد بدون در نظر گرفتن راهکارهای کارآمد حمایتی اقدامی در این زمینه نشود.

,

, ,

 

,

منابعِ خود مردم باید به خودشان برگردد

, منابعِ خود مردم باید به خودشان برگردد, منابعِ خود مردم باید به خودشان برگردد,

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این رابطه گفت: تلاش بر این است که حذف ارز ترجیحی اثربخش باشد. ارز ترجیحی نان و دارو در فاز دوم تعیین تکلیف می‌‌شود.

,

وی اظهار داشت: منابعِ خود مردم باید به خودشان برگردد؛ بنابراین بهترین حالت آن، پرداخت یارانه‌های مستقیم است.

,

با این همه بسیاری از کارشناسان معتقدند حذف ارز 4200 تومانی از کالاهای اساسی ممکن است پیامدهای ناگواری برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.

,

حذف ارز ترجیحی حتما به معیشت مردم شوک بزرگی وارد می‌کند

, حذف ارز ترجیحی حتما به معیشت مردم شوک بزرگی وارد می‌کند, حذف ارز ترجیحی حتما به معیشت مردم شوک بزرگی وارد می‌کند,

در همین رابطه سید مرتضی افقه، استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران بیان کرد: من به عنوان یک اقتصاددان کاملا موافق سخنان امروز رئیس‌جمهور در مجلس مبنی بر به تعویق افتادن حذف ارز ترجیحی هستم. حذف این ارز ترجیحی حتما به معیشت مردم شوک بزرگی وارد می‌کند. استدلالات موافقان حذف ارز ۴۲٠٠ تومانی اصلا محکم نیست.

,

وی افزود: اگر عده‌‌ای سودجو از رانت ارز ۴۲٠٠ استفاده می‌کنند در عوض جمعیت بزرگی بالغ بر ۶٠ میلیون نفر از مزایای این ارز بهره‌مند می‌شوند، پس منطقی این است که جلوی آن سودجویان را بگیرند نه اینکه ارز ترجیحی را حذف کنند.

,

حذف ارز ترجیحی عجولانه است

, حذف ارز ترجیحی عجولانه است, حذف ارز ترجیحی عجولانه است,

ایزدپناه عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 نیز عنوان کرد: اگر بخواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم، آزادسازی قیمت‌ها در شرایطی است که کشور دارد با وضعیت تحریم‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند و زمینه‌سازی لازم انجام نشده است. درواقع سازوکار مناسب تدارک دیده نشده. لذا فکر می‌کنم حذف ارز ترجیحی قدری عجولانه باشد.

,

, ,

 

,

حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت داروها خواهد شد

, حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت داروها خواهد شد, حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت داروها خواهد شد,

همچنین حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: یکی از نگرانی‌های جدی مجلس راجع به مسائل حوزه بهداشت و درمان است و در لایحه دولت ارز ترجیحی برای سال آینده حذف شده که این موضوع باعث افزایش قیمت داروها خواهد شد.

,

وی اظهار داشت: پولی که برای بیمه پیش بینی شده ۴۰ هزار میلیارد تومان است که ارز ترجیحی با این میزان اتفاق نخواهد افتاد.

,

واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت نیز عنوان کرد: داروی تولید داخل در ایران بسیار ارزان است. تقریبا بین ۱۸ تا ۲۸ درصد یک دارو ماده اولیه است. الان صحبت از حذف ارز ماده اولیه داروست، بدون شک با این اتفاق، دارو گران می‌شود.

,

کاهش سرانه مصرف برنج بخاطر حذف ارز 4200 تومانی در اردیبهشت 99

, کاهش سرانه مصرف برنج بخاطر حذف ارز 4200 تومانی در اردیبهشت 99, کاهش سرانه مصرف برنج بخاطر حذف ارز 4200 تومانی در اردیبهشت 99,

مروری بر سرانه مصرف برنج در سال‌های 98 و 99 نشان می‌دهد، حذف ارز 4200 تومانی که از اردیبهشت سال 1399 اتفاق افتاد، سرانه مصرف برنج را نسبت به سال قبلش 3 کیلوگرم کاهش داد و از 36 کیلوگرم در سال به 33 کیلوگرم در سال رساند.

,

رئیس اسبق کمیته تخصیص ارز وزارت صمت در این خصوص گفت: با حذف ارز 4200 تومانی، سهم برنج از سفره مردم به شدت کاهش یافت؛ دولت از تجربه حذف ارز دولتی برنج عبرت بگیرد.

,

, ,

 

,

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف ارز جهانگیری نیست

, حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف ارز جهانگیری نیست, حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف ارز جهانگیری نیست,

مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: توجه کنیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف ارز جهانگیری نیست؛ ارز جهانگیری ۱۲۰۰ قلم کالای غیر ضروری را شامل می شد این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی ۵ قلم کالای اساسی دارو و گندم را در برمی‌گیرد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه