اخبار داغ

در خواب غفلت متولیان امر؛

کشتار غیرمجاز دام در کلانشهر کرمانشاه بیداد می کند/ از کشتار روزانه ۱۶۰ راس دام تا عدم حضور برخی دستگاه های متولی

کشتار غیرمجاز دام در کلانشهر کرمانشاه بیداد می کند/ از کشتار روزانه ۱۶۰ راس دام تا عدم حضور برخی دستگاه های متولی
متاسفانه در قلب کلانشهر کرمانشاه شاهد موارد بالای ذبح غیرمجاز دام هستیم با این حال اقدامی جدی در راستای مقابله با آن صورت نمی گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیور، گرانی قیمت گوشت و ناآگاهی عده ای از مردم از خطرات مصرف کشتار غیرمجاز دام سبب سو استفاده برخی افراد شده تا در قالب کشتار غیرمجاز مانند زالو خون مردم را بمکند‌.

هرچند که از سوی کارشناسان دامپزشکی و مرکز بهداشتی مکررا راجع به مصرف گوشتهای خیابانی هشدارهایی داده می شود باز هم شاهد بی اعتنایی عده ای از مردم به این موضوع هستیم از سوی دیگر نبود عزمی راسخ برای مقابله با تهدیدگران سلامت مردم سبب رشد قارچ گونه کشتارکنندگان غیرمجاز دام در کرمانشاه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیور,
,
,

, ,

مقابله با کشتار غیرمجاز دام در برخی مناطق کرمانشاه آغاز شده است

فضل الله رنجبر در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در شهر کرمانشاه وجود دارد، موضوع کشتار غیرمجاز دام در معابر عمومی است.

وی افزود: موضوع کشتار غیرمجاز دام در معابر عمومی خلاف ضوابط و شرایط بهداشتی است برهمین مبنا با دادستان محترم هماهنگی انجام گرفته و در این راستا دستورات کتبی لازم اخذ شده است.

فرماندار شهرستان کرمانشاه گفت: در راستای مقابله با کشتار غیرمجاز دام، اکیپی متشکل از نمایندگان فرماندار، مرکز بهداشت، اجرائیات شهرداری، دامپزشکی و بازرسی اتاق اصناف تشکیل شده و دستورات قضایی هم آماده است.

وی با بیان اینکه به منظور اجرای طرح های مقابله ای، ابتدا تبلیغات لازم صورت می گیرد، سپس نسبت به ضبط وسایل کشتار کنندگان غیرمجاز اقدام می شود، عنوان کرد: طرح مقابله با کشتار غیرمجاز دام تهیه شده و با محوریت دامپزشکی آماده اجرا هستیم.

فرماندار کرمانشاه گفت: در حال حاضر هم در برخی مناطق کرمانشاه مقابله با کشتار غیرمجاز دام آغاز شده اما راجع به محلات دولت آباد و شهرک پردیس که موارد کشتار غیرمجاز فراوان است قرار شد موضوع در شورای تامین مطرح شود و سپس به همراه اکیپ مقابله و با تعداد کامل نیروها برخورد لازم صورت گیرد.

رنجبر خاطرنشان کرد: توصیه بنده این است با توجه به نظر کارشناسان در مرکز بهداشت و دامپزشکی مبنی بر اینکه چنین گوشت هایی مورد تایید نیستند، مردم حتما گوشت مورد نیاز خود را از قصابی های مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

وی افزود: کشتار غیرمجاز دام ضمن اینکه چهره شهر را خراب می کند، از نظر بهداشتی هم قابل اطمینان و اعتماد نیست.

, مقابله با کشتار غیرمجاز دام در برخی مناطق کرمانشاه آغاز شده است, مقابله با کشتار غیرمجاز دام در برخی مناطق کرمانشاه آغاز شده است,
,
, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

اکیپ مقابله با کشتار غیرمجاز دام  طی نامه ای از قبل درباره همراهی نیروی انتظامی مکاتبه کنند

سرهنگ فرزاد پورنظری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: اگر موردی از برخورد با کشتار غیرمجاز دام پیش آید، مرکز بهداشت یا دامپزشکی به منظور همراهی نیروی انتظامی باید از دادستانی نامه اخذ کند.

وی افزود: کشتار غیرمجاز دام  تخلف است و افراد کشتار کننده دام مجرم نیستند بلکه مرتکب تخلف شده اند و در این هنگام هم نیروی انتظامی نمی تواند مستقیما وارد قضیه شود.

سرهنگ پورنظری خاطرنشان کرد: در چنین مواردی دادستانی دستور همراهی نیروی انتظامی با اکیپ مقابله با کشتار غیرمجاز دام را به منظور تامین امنیت آنها صادر می کند اما نیروی انتظامی وظیفه دیگری ندارد.

وی درباره حضور تیم های گشتی پلیس عنوان کرد: به منظور انجام ماموریت ها موضوعات به دو دسته فوریتی یا غیر فوریتی تعریف می شود که اگر فوریتی باشند مانند موارد قتل یا نزاع و درگیری، پلیس باید کمتر از ۱۵دقیقه در محل حاضر شود اما مواردی مانند دزدی قطعات خودرو غیر فوریتی تلقی می شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه گفت: برقراری تماس با ۱۱۰ برای همراهی نیروی انتظامی با گشت مقابله با کشتار غیرمجاز در همان لحظه معقول نیست بلکه باید طی نامه ای از قبل با نیروی انتظامی مکاتبه یا هماهنگی تلفنی انجام‌ شود.

سرهنگ پورنظری تصریح کرد: اگر با وجود مکاتبات قبلی، موردی از عدم همراهی نیروی انتظامی با تیم های مقابله با کشتار غیرمجاز وجود دارد موضوع قابل بررسی و پیگیری است اما اگر منظور در اختیار قرار دادن نیروهای گشتی در همان لحظه تماس با سامانه ۱۱۰ است باید گفت که تعداد این نیروها محدود است و با توجه به تعریف حدود ۵۰۰ ماموریت قانونی برای نیروی انتظامی باید به موضوع های فوریت دار رسیدگی شود.

, اکیپ مقابله با کشتار غیرمجاز دام  طی نامه ای از قبل درباره همراهی نیروی انتظامی مکاتبه کنند, اکیپ مقابله با کشتار غیرمجاز دام  طی نامه ای از قبل درباره همراهی نیروی انتظامی مکاتبه کنند,
,
, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

با مصرف گوشت خیابانی امکان آلودگی به انواع بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی ایجاد می شود

شاهرخ یارویسی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از نقاط شهر کرمانشاه کشتار غیرمجاز همه گیر شده، اظهار داشت: عده ای به کشتار غیر مجاز به عنوان یک عمل غیر بهداشتی که هم آلودگی های زیست محیطی دارد و هم امکان ابتلای شهروندان به انواع بیماری ها را فراهم می کند، دامن می زنند.

وی افزود: اخیرا جلسه ای در استانداری تشکیل شد و مصوباتی داشتیم که امیدواریم عملیاتی شود زیرا بر مبنای آن مقرر شده موضوع از طریق تیم مشترکی متشکل از دامپزشکی، شهرداری، علوم پزشکی،محیط زیست و اتاق اصناف با پشتیبانی نیروی انتظامی و با صدور آرای بازدارنده از طرف قوه قضائیه در سطح استان پیگیری شود که باید دید تا چه اندازه مثمرثمر خواهد بود.

یار ویسی درباره همکاری نیروی انتظامی در همراهی اکیپ مقابله با کشتار غیرمجاز، تصریح کرد: نمی توان درباره همکاری یک دستگاه دیگر قضاوت کرد اما در جلسه قبلی همه متفق بودند تیم فعلی بدون حمایت نیروی انتظامی نمی تواند وارد میدان شود و البته کارایی نخواهد داشتد زیرا با وجود استفاده از  سلاح سرد توسط کشتار کنندگان غیر مجاز کاری از دست اکیپ مذکور ساخته نیست.

وی عنوان کرد: در صورتی تیم مقابله با کشتار غیر مجاز کارایی دارد که نیروی انتظامی همراه ما در سطح شهر حضور یابد در غیر این صورت موفق نخواهیم شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشتار غیرمجاز هم محیط و هم چهره شهر و هم بهداشت شهر را هدف گرفته، تصریح کرد: در اکثر نقاط شهر درباره موارد کشتار غیرمجاز تماس تلفنی داریم و موضوع روز به روز بیشتر می شود.

یار ویسی خاطرنشان کرد: قانون به صراحت دامپزشکی را به عنوان گزارش دهنده جرم ملزم کرده و البته دیگر دستگاه ها نیز قوانین خود را دارند همچنین در آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون دامپزشکی به صراحت ذکر شده نیروی انتظامی با درخواست دامپزشکی و تیم مقابله با کشتار غیرمجاز دام موظف به همراهی است که البته قاضی هم در این راستا به آنها دستور  همکاری را صادر کرده است.

وی با اشاره به انجام اقدامات فرهنگی نظیر تولید و انتشار کلیپ از طریق فضای مجازی افزود: شهروندان هم مراقب سلامت خود باشند زیرا قطعا دام هایی که چنین کشتار می شوند نه موضوع حلالیت و شرعی بودن آنها و نه مسائل بهداشتی آن ها رعایت می شود.

یارویسی گفت: قطعا چنین کشتارهایی مربوط به دام های بیمار است که به دارو پاسخ نداده اند و به دنبال مصرف آنها امکان آلودگی به انواع بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی ایجاد می شود.

وی افزود: اثر بیماری های منتقله از حیوان به انسان به سرعت دیده نمی شود بلکه به مرور زمان بر سلامت افراد تاثیر خواهد گذاشت.

یارویسی خاطرنشان کرد: چرا مسئولان استان موضوع مقابله با کشتار غیرمجاز دام را به طور جدی پیگیری نمی کنند.

, با مصرف گوشت خیابانی امکان آلودگی به انواع بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی ایجاد می شود, با مصرف گوشت خیابانی امکان آلودگی به انواع بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی ایجاد می شود,
,
, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

 

روزانه ۱۶۰ راس دام سبک و سنگین به صورت غیرمجاز در کرمانشاه ذبح می شود

بهمن خدادادیان در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: در موضوع مقابله با ذبح غیرمجاز دام با دستور مقام قضایی و با نظارت فرمانداری بیش از ۳۳ تن گوشت غیرمجاز و فاسد توسط اکیپ مقابله با کشتار غیرمجاز اعم از مرکز بهداشت، دامپزشکی، اجرائیات شهرداری و نیروی انتظامی کشف و ضبط شد.

وی افزود: در کارگروه سلامت و امنیت غذایی به منظور مقابله با کشتار غیرمجاز دام مصوباتی داشته ایم و این موضوع مورد تاکید و حمایت فرماندار هم بوده که البته عملکرد بدی نداشته ایم اما در این رابطه رضایت هم نداریم.

خدادادیان خاطرنشان کرد: ذبح غیرمجاز دام در سطح شهر کرمانشاه وجود دارد تا جایی که برآورد شده روزانه حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ راس دام سبک و سنگین به صورت غیرمجاز در کرمانشاه ذبح می شود این میزان کشتار در حالی است که دو کشتارگاه صنعتی در استان فعال است.

وی عنوان کرد: در حوزه کشتار مرغ زنده هم وضعیت این گونه است و  با اینکه شش کشتارگاه صنعتی در کرمانشاه وجود دارد که کارشناسان دامپزشکی و ناظرین شرعی بر کشتار بهداشتی آن نظارت دارند، مرغ زنده نیز در حال عرضه است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: اکیپ مقابله با ذبح غیرمجاز دام فعال است اما به حمایت و همراهی نیروی انتظامی نیاز دارد زیرا مواردی از مقابله با ذبح غیرمجاز دام داشته ایم که به بازرسین حمله شده به خودرو آنها آسیب رساندند همچنین بازرسان را تهدید کردد و مورد توهین قرار دادند پس حضور نیروی انتظامی ضروری است.

خدادادیان تصریح کرد: تقاضا داریم همان گونه که نیروی انتظامی در همه حوزه ها پای کار بوده برای تامین سلامت مردم نیز پای کار باشد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی همه جا حضور دارد، افزود: اگر با سامانه فوریت‌های پلیس تماس بگیریم آنها حاضر می شوند اما زمان حضورشان به طول می انجامد درحالی که در انجام ماموریت ها به منظور جلوگیری از ایجاد درگیری نیاز است نیرویی ثابت با تجهیزات کامل از مجموعه انتظامی به همراه اکیپ مقابله با کشتار غیرمجاز دام حضور یابد زیرا قیمت دام گران است و با ضبط دام کشتار کنندگان غیرمجاز، آنها متضرر می شوند پس با بازرسان درگیر می شوند.

,
,
, روزانه ۱۶۰ راس دام سبک و سنگین به صورت غیرمجاز در کرمانشاه ذبح می شود, روزانه ۱۶۰ راس دام سبک و سنگین به صورت غیرمجاز در کرمانشاه ذبح می شود,
,
, رصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

خدادادیان بیان کرد: حضور نیروی انتظامی و استفاده از ضمانت اجرایی احکام قضایی صادر شده ثابت می کند که با موارد کشتار غیرمجاز برخورد می شود همچنین دیگر درگیری ایجاد نخواهد شد.

وی درباره الزام همراهی نیروی انتظامی با اکیپ مقابله با کشتار غیرمجاز دام افزود: این موضوع در کارگروه سلامت و امنیت غذایی مصوب شد که در آن نماینده دستگاه قضایی، نماینده نیروی انتظامی،  فرماندار و مدیران ادارات هم حضور داشتند در واقع در جلسات پنجم، ششم و هفتم این کارگروه به صراحت اعلام شد که باید با موارد ذبح غیرمجاز دام برخورد شود.

وی با بیان اینکه شرایط موجود را قبول نداریم و این روند آسیب زا است، افزود: اکثر دام هایی که به صورت غیرمجاز ذبح می شوند بیمار هستند زیرا فروش دام سالم زیر قیمت بازار صرفه ندارد از سوی دیگر اکنون قیمت دام زنده در بازار حدود ۶۰ هزار تومان است و در قصابی ها ۱۴۰ هزار تومان با استخوان به فروش می رسد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با تاکید بر اینکه کشتار غیرمجاز دام به مردم آسیب می رساند، گفت: دامی که بر اثر ابتلا به تب برفکی در حال تلف شدن است را با یک سوم قیمت خریداری می کنند و آن را زیر قیمت بازار به ازای هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان عرضه می کنند همچنین دل و جگر و کله پاچه را با قیمت ارزان می فروشند درحالی که اکثرا به انگل و بیماری های مشترک انسان و دام آلوده هستند نظیر تب مالت و انواع انگلها که سبب درگیری کبد و روده می شوند و اگر فردی را مبتلا کند باید حداقل دوره زمانی شش ماهه را با صرف هزینه های گزاف به منظور درمان سپری کند و در صورتی هم که دیر برای درمان اقدام کند ممکن است به روماتیسم قبلی و سایر بیماری ها مبتلا شود.

خدادادیان خاطرنشان کرد: همه مسئول هستیم پس  نباید عنوان شود که برای حضور، مصوبه ای نداریم بلکه مصوبه فراوان است و البته جدیدترین حکم قضایی هم کمتر از یک ماه اخیر صادر شد که طی آن دادستانی صراحتا دستور داد که نیروی انتظامی باید در معیت نیروهای مرکز بهداشت، دامپزشکی و اجرائیات برای برخورد مستقیم با ذبح غیرمجاز در سطح شهر همراهی کند در حالی که اکنون این دستگاه حضور ندارد همچنین عنوان نامه مذکور برای دستگاه های فوق ارسال و رونوشت آن هم برای فرمانداری ارسال شد.

وی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی موظف به اجرای احکام قضایی است، افزود: دستور مقام قضایی لازم الاجرا است با این حال مسئولان نیروی انتظامی عنوان می کنند از طریق شرکتهای بخش خصوصی که در حوزه امنیت فعالیت دارند با پرداخت هزینه امنیت اکیپ مقابله با کشتار غیرمجاز دام را تامین کنیم درحالی که چرا باید چنین مبالغ کلانی را بپردازیم وقتی نیروی انتظامی می تواند ما را کمک کند.

خدادادیان خاطرنشان کرد: البته نیروی انتظامی هم معضلات خود را دارد و با کمبود نیرو مواجه است، همچنین در برخی مواقع اولویت انجام ماموریت در موضوع دیگری بیشتر است هرچند که نیروی انتظامی در اجرای برخی طرح ها از جمله مقابله با سبزی کاری های آلوده سنگ تمام گذاشته اما باید امنیت بازرسان هم تامین شود پس نیاز است همه دستگاه ها پای کار باشند تا با ذبح غیرمجاز دام مقابله شود.

خدادادیان گفت: در حالی که ذبح غیرمجاز دام در دیگر نقاط کشور چندان مشاهده نمی شود آمار آن در محلات کرمانشاه اعم از دولت آباد، مسکن، جعفرآباد، الهیه و پردیس بسیار بالا است برهمین مبنا همکاری اعضای شورای شهر و شهرداری را می طلبد.

 

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه