اخبار داغ

کارشناس محیط زیست مطرح کرد؛

پسماندهای سربی همچنان در مراتع قم تخلیه می شود+تصاویر

پسماندهای سربی همچنان در مراتع قم تخلیه می شود+تصاویر
کارشناس محیط زیست گفت: : متاسفانه مشاهدات میدانی و خبرهای رسیده از جوامع محلی مناطق مختلف قم بخصوص بخش سلفچگان حکایت از آن دارد حجم زیادی پسماندهای ویژه بخصوص پسماندهای بازیافت ضایعات سربی در مراتع استان تخلیه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نفل از  قم فردا، ​​​انتشار تصاویری از کشف یک مکان جدید با تخلیه دهها کامیون پسماندهای ویژه در بخش سلفچگان در هفته گذشته حکایت دارد از آن دارد که در سایه غفلت و عدم توجه مسئولین ذیربط، تخلیه پسماندهای ویژه بخصوص سرباره های خطرناک باطری های سربی در مراتع و آبراهه های استان قم همچنان ادامه دارد. عباس جعفری  کنشگر اجتماعی و فعال محیط زیست در گفتگو خبرنگار قم فردا اظهار کرد: متاسفانه مشاهدات میدانی و خبرهای رسیده از جوامع محلی مناطق مختلف قم بخصوص بخش سلفچگان حکایت از آن دارد حجم زیادی پسماندهای ویژه بخصوص پسماندهای بازیافت ضایعات سربی در مراتع استان تخلیه شده است. 

جعفری گفت: هفته پیش بود که یک منطقه جدید توسط فعالان محیط زیست استان کشف شد که برآورد اولیه شاهدین پیش از پنجاه بار کامیون تخمین زده شده است. کم خونی و بروز بیماری های کلیوی، قلبی و عصبی از عوارض ورود این فلز سنگین به درون بدن انسان است.   

کارشناس و محقق محیط زیست استان با اشاره به اینکه سرب سبب کاهش حافظه جوامع انسانی در معرض استشاق می شود و بروز گسترده سرطانهای مختلف از عوارض دیگر آن در مناطق آلوده می باشد. در کودکان بدلیل اینکه سیستم عصبی در حال رشد آنها آسیب پذیری ۴ تا ۵ برابر بیشتر است و سبب عقب ماندگی ذهنی، مشکلات رشدی و اختلالات رفتاری می شود. همچنین در دوران بارداری سرب سبب می شود مغز جنین به خوبی تشکیل نشود و در هنگام تولد وزن بسیار کمی داشته باشد.

جعفری با اشاره به اینکه بیش از ده سال است فعالان محیط زیست استان نسبت به فعالیت غیرقانونی برخی مراکز بازیافت باطری و تخلیه پسماندهای ویژه و فوق خطرناک این مراکز در نقاط مختلف استان و بخصوص تخلیه پسماندهای سایر استان ها در کنار مسیر های پر تردد استان آگاه سازی و نسبت به عدم مدیریت و نظارت قانونی بر متخلفین اعتراض کرده اند، اظهار داشت: تمام مسئولین از آسیب های وارد به سلامتی انسان و محیط زیست اطلاع دارند و صدها جلسه برگزار شده است اما دریغ از اینکه اقدام درخوری صورت گرفته باشد.

وی گفت : هر ساله پسماندهای سربی تخلیه شده در مسیر روان آبها شستشو می شود و به سمت پایین دست و مناطق مستعد فرسایش و تولید گردوغبار مانند دشت مسیله قم هدایت می شود. بازدیدهای سالانه ای که انجام شده است کاملا نشان می دهد حجم پسماندها در حال کاهش و به سرعت در حال انتشار و پخش در محیط اطراف می باشد.  این عناصر ضمن عبور از خلل و فرج لایه های مختلف خاک وارد سفره های آب زیرزمینی شده و منجر به آلودگی منابع آب و تخریب اکوسیستم می شوند‌.
وی افزود: برخی پسماندها دقیقا در مسیر بندهای جوی های کشاورزی تخلیه شده است. متاسفانه فلزات سنگین برخلاف آلاینده های آلی، از نظر بیولوژیکی قابل تجزیه نبوده و نیمه عمر طولانی دارند و می توانند در طولانی مدت، تأثیرات نامطلوبی بر اکوسیستم خاک و فرایندهای بیولوژیک آن بگذارند این نوع آلاینده های صنعتی و انسان ساخت توسط ریشه گیاهان و محصولات کشاورزی جذب شده و علاوه بر ایجاد سمیت برای گیاهان و ریزجانداران خاک، وارد زنجیره غذایی انسان و حیوان می شوند. عوارض انتشار آلودگی سربی بر روی سلامت انسانها بسیار مخرب و در برخی موارد کشنده است.


جعفری خاطر نشان کرد: با اطمینان خدمت شما عرض می کنم تمامی ارگان هایی که مسئول پیگیری بر سلامت و ایمنی زیستی استان هستند از این فاجعه ای که سالها است در استان رخ داده است مطلع هستند، وقت آن رسیده است به‌جای  برگزاری جلسات متعدد بدون خروجی عملی یک اقدام هماهنگ و یکپارچه با مشارکت تمامی سازمان‌های دولتی و نظارتی جهت پایان این روند ناصواب صورت گیرد. جعفری گفت: باور کنید آنقدر هم حل این مسائل سخت و پیچیده نیست، تمامی افرادی متخلفی که نسبت به‌ تخلیه و بازیافت غیرقانونی اقدام می کنند قابل شناسایی هستند. مدتی قبل با یکی از مسئولین ذی ربط دیداری داشتم گفت این موضوع کلا تا یک هفته دیگر حل خواهد شد و یک برنامه جامع داریم که کل این پسماندها جمع آوری و ساماندهی خواهد شد از آن یک هفته ماه‌ها است می گذرد اما کوچکترین اقدام عملی مشاهده نشده است.


کارشناس محیط زیست عنوان داشت:  مسئولین باید هرچه سریعتر اقدامی جهادی انجام دهند زیرا در بین فلزات سنگین، سرب از اهمیت و درجه آلایندگی بالایی برخوردار است و آلودگی محصولات کشاورزی رشد یافته در خاکهای آلوده به این عنصر می تواند سلامتی انسان را سرب از جمله در معرض خطر قرار دهد فلزات سنگین و سمی محسوب می شود که دارای کارکرد زیستی مشخصی نیست و قادر است در گیاهان و سایر موجودات زنده ایجاد مسمومیت کند. این فلز نه تنها ریزجانداران خاک را تحت تأثیر قرار داده و سبب از دست رفتن حاصلخیزی خاک نیز می شود‌.​​​

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   قم فردا، , , , قم فردا، , قم فردا, ، ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه