اخبار داغ

رئیس انجمن دیابت ایران:

دیابتی ها دز سوم واکسن کرونا را حتما تزریق کنند

دیابتی ها دز سوم واکسن کرونا را حتما تزریق کنند
رئیس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه آمار مرگ و میر بیماران دیابتی مبتلا به کرونا بسیار کاهش یافته، تاکید کرد: بیماران مبتلا به دیابت حتما دز سوم واکسن علیه کرونا را بزنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران گفت: در گذشته میزان مرگ و میر دیابتی هایی دارای بیماریهای زمینه ای مانند چاقی، قلبی و عروقی و فشار خون بالا  به علت ابتلا به کرونا ۲۲ درصد بود که با انجام واکسیناسیون این بیماران در دزهای اول و دوم این رقم بسیار کاهش  یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی اظهار داشت: انجام واکسیناسیون بویژه دز سوم برای بیماران دیابتی با توجه به شیوع سویه اومیکرون بسیار ضروری است زیرا  واکسن‌ در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها، آنتی‌بادی‌های لازم را تولید و از بدن محافظت کرده و این آنتی‌بادی‌ها با میکروب‌هایی که وارد بدن می‌شوند مبارزه می‌کند.  

,

رجب تصریح کرد: واکسن هایی که علیه ویروس کرونا در کشور استفاده می شود، عوارض جانبی خفیفی دارند و شدید نیستند، افرادی که بیماری های زمینه ای دارند باید برای تزریق این واکسن با پزشک معالج مشورت کرده و پس از انجام واکسیناسیون ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در محل تزریق واکسن بمانند و تحت نظر مراقبان بهداشتی باشند تا اگر عارضه شدیدی رخ داد، اقدامات درمانی سریع انجام شود.

,

رئیس انجمن دیابت ایران تاکید کرد: مشاهده شده پس از واکسیناسیون، سیستم ایمنی بدن در مقابل واکسن کرونا واکنش نشان داده و باعث بروز برخی عوارض جانبی مانند خستگی، تب، لرز، اسهال، سرگیجه، قرمزی، التهاب و تورم در محل تزریق و غیره می شود، این علائم طبیعی بوده و نشانه‌هایی از فعالیت بدن برای ایجاد ایمنی است.

,

به گفته رجب، در کنار واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مکرر دست ها یا ضدعفونی کردن آنها و پرهیز از تردد در محیط های شلوغ برای بیماران مبتلا به دیابت حائز اهمیت است زیرا در صورت ابتلای یک فرد دیابتی به ویروس کرونا، علائم شدیدتر و وخیم‌تری را تجربه می کند.

,

وی افزود: مبتلایان به دیابت باید با دور کردن استرس و ترس از خود و نوشیدن کافی آب، دمای بدن خود را کنترل و توصیه های بهداشتی را دنبال کنند، آنها همچنین به طور مرتب باید دست های خود را با صابون و آب بشویند یا از محلول های ضدعفونی کننده استفاده کنند.

,

این پزشک اظهار داشت: مبتلایان به بیماری دیابت در شرایط کنونی مانند سایر افراد باید به اصول تغذیه ایمن و سالم خود توجه ویژه کنند و نیازی نیست آنها مصرف ویتامین ها و مکمل های دارویی را جزو تغذیه خود قرار دهند و بیشتر از مواد غذایی مفید استفاده کنند.

,

رجب با بیان اینکه ۱۲ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور دیابت دارند، خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ درصد جمعیت کشور اضافه وزن و چاقی د ارند که از عوامل اصلی بروز بیماری دیابت است و تغذیه نامناسب، چربی بالا، فشارخون بالا، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی و اختلالات خواب از جمله عواملی است که ابتلا به  این بیماری را تشدید می کند.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه