اخبار داغ

گزارشی از پای لنگِ درمان و کمبود پزشک متخصص در شرق کشور؛

دست تأمین اجتماعی زیر سنگ قوانین ناکارآمد!/ چنبره نگاه اقتصادی و مشکلات ساختاری بر بیمارستان میلاد بیرجند

دست تأمین اجتماعی زیر سنگ قوانین ناکارآمد!/ چنبره نگاه اقتصادی و مشکلات ساختاری بر بیمارستان میلاد بیرجند
با گذشت ۶ سال از افتتاح بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) بیرجند یا همان میلاد ۳، اما هنوز مشکلات زیادی که مهمترین آن نبود پزشک متخصص است، سد راه استفاده از همه ظرفیت‌های این بیمارستان پیشرفته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بیمارستان فوق تخصصی حضرت ابوالفضل العباس (ع)‌ بیرجند (میلاد۳) شهریور ۹۴ با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت و جمعی از مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد و حدود یک سال بعد با جذب نیروی انسانی به بهره برداری رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

این بیمارستان ۱۴۰ تختخوابی در بخش مسکونی سایت اداری بیرجند در ۵ طبقه احداث شده و شامل بخش‌های فوق تخصصی، کلینیک‌های تخصصی و بخش‌های پاراکلینیک است؛ بخش اورژانس بیمارستان نیز دارای تجهیزات پیشرفته‌ای است و تمامی اتاق‌ها به صورت VIP و مجهز به امکانات رفاهی کامل است.

,

, ,

با توجه به اینکه حدود نیمی از جمعیت استان را بیمه شدگان تامین اجتماعی تشکیل می دهند و امکانات و تجهیزات بیمارستان شهید رحیمی به عنوان یک مرکز درمانی ویژه بیمه شدگان تامین اجتماعی در بیرجند جوابگوی نیاز مراجعه کنندگان نبود، با افتتاح میلاد سر ریز جمعیت به سمت این بیمارستان هدایت شد که اقدام بسیار بزرگی بود اما با همه این شرایط چالش های موجود در بخش های مختلف این بیمارستان سبب شده که بعد از گذشت ۶ سال از افتتاح، هنوز زمینه استفاده از همه ظرفیت های این بیمارستان فراهم نشود.

,

شنیده ها حاکی از آن است که ساختار معیوب هیات مدیره ، تصمیمات اشتباه مدیران و سازمان تامین اجتماعی در سال هایی که گذشت، تعیین تکلیف نشدن بیمارستان به رقم این که یکی از مصوبات سفر مدیرعامل سازمان در آبان ماه امسال بوده است در کنار تبعیض در مبلغ دریافتی و قراردادهای بیمارستان های ملکی و هیات مدیره ای با وجود تشابه کار و بدهی بالای میلیاردی بیمارستان و تمایل نداشتن به همکاری پزشکان  و…. دست به دست هم داده اند تا رسیدن به شرایط ایده آل در این بیمارستان فوق تخصصی سخت تر شود.

,

نگاه اشتباه اقتصادی

, نگاه اشتباه اقتصادی, نگاه اشتباه اقتصادی,

بر اساس گفته یک منبع موثق که نخواست نامش فاش شود، سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های متمادی به‌منظور گسترش کیفی و کمی خدمات درمانی خود اقدامات متعددی انجام داده که آخرین آن تأسیس هلدینگ درمان (شرکت میلاد سلامت تأمین اجتماعی) بوده است و بیمارستان میلاد بیرجند هم زیر مجموعه آن است.

,

وی افزود: تامین اجتماعی در سه زمینه بیمه بازنشستگی، درمان و اقتصاد فعالیت می کند که متاسفانه میلاد بیرجند هم زیر مجموعه اقدامات اقتصادی قرار گرفته است.

,

به گفته وی با توجه به حساسیت موضوع بیمارستان و ارتباط مستقیم آن با جان شهروندان نباید به دلیل کمبود اعتبار و کاهش هزینه ها به دید اقتصادی به آن نگاه شود بلکه باید بودجه ثابت داشته باشد نه این که بر مبنای نسخه و بستری بیمار دیدگاه درآمدزایی داشته باشد.

,

مشکلات ساختاری

, مشکلات ساختاری, مشکلات ساختاری,

به گفته وی برای جذب نیروی انسانی این بیمارستان سال ۹۵ ازمون استخدامی به نام تامین اجتماعی توسط استانداری برگزار شد که ۱۱هزار نفر شرکت کردند و قرار بود بعد از مدتی معین پذیرفته شدگان استخدام پیمانی شوند اما ۴ ماه که گذشت قرارداد موسسه میلاد را برای امضا به آن ها دادند و با وجود گذشت ۵ سال هنوز تبدیل وضعیت نشدند.

,

وی که از تبعیض ها گلایه دارد افزود: در حالی پرسنل این بیمارستان با این مشکل روبرو هستند که پرسنل بیمارستان شهید رحیمی با وجود تشابه کار حدود ۳ برابر این پرسنل دریافتی دارند.

,

آن طور که یکی دیگر از این افراد به خبرنگار خاورستان گفت: حدود ۱۲۰ نفر از پرسنل این بیمارستان در یک سال اخیر به دلیل شرایط بد مالی و نبود امنیت شغلی و پرداخت نشدن ۱۴ ماه اضافه کار و ۳ سال بهره وری تسویه حساب کرده اند.

,

وی، نبود مدیریت صحیح و اعمال سلیقه را دلیل مشکلات ساختاری این مجموعه بیان کرد و اظهار داشت: در مجموعه مدیریتی جدید امیدواریم که مشکلات موجود مرتفع شود هر چند وعده هایی داده شده اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

,

بلاتکلیفی ام آر آی

, بلاتکلیفی ام آر آی, بلاتکلیفی ام آر آی,

به گفته یکی دیگر از افراد مسلط به این مجموعه بزرگ، از سال اولی که بیمارستان به بهره برداری رسیده هنوز دستگاه ام آر آی و سنگ شکن به بیمارستان نرسیده است؛ در حالی که زمین بالای بیمارستان برای احداث ساختمان ام آر آی در نظر گرفته شده است.

,

وی با اشاره به این که هنوز از همه ظرفیت های بیمارستان استفاده نمی شود تاکید کرد: برخی از بخش های درمانی بیمارستان به صورت نیمه فعال هستند، تنها دلیل بلا استفاده ماندن هم تجهیزات میلیاردی نداشتن، مدیریت صحیح و نبود متخصص است.

,

در کنار موارد مطرح شده فعالیت غیر مستمر برخی متخصص ها، فعال نبودن بخش‌های کاربردی از جمله دندان پزشکی در بیشتر ماه های سال و …. موارد و مشکلاتی است که شهروندان هم از وجود آن گلایه دارند.

,

, ,

منتظر دریافت نتیجه از تهران

, منتظر دریافت نتیجه از تهران, منتظر دریافت نتیجه از تهران,

فرزاد فیروزی مدیر درمان تامین اجتماعی در پاسخ به اظهارات مطرح شده به خبرنگار خاورستان گفت: در سفر مدیر سازمان تامین اجتماعی همه موارد عنوان و قرار شد کارگروهی در تهران تشکیل و یک سری تصمیمات گرفته شود و نتیجه به استان اعلام شود که منتظر خبر از تهران هستیم.

,

به گفته وی بعد از آن مدیرکل درمان مستقیم تامین اجتماعی هم در سفر پرکاری به بیرجند در یک بازدید مفصل از همه بخش های این بیمارستان و صحبت با پرسنل و برگزاری جلسه ۷ ساعته قرار شد نتیجه این سفر از طریق همان کار گروه در تهران بررسی و به استان اعلام‌شود.

,

مدیر درمان تامین اجتماعی استان در پاسخ به این سئوال که برای خروج این بیمارستان از رویکرد اقتصادی چه تصمیماتی گرفته شد گفت: در عین حالی که موافق با نظر دوستان هستیم که بیمارستان یک مکانی برای درآمد زایی نیست بلکه هدف از راه اندازی آن ارائه خدمات به مردم است اما باید به این نکته اشاره کرد که درآمدزایی در این بیمارستان به عنوان محلی برای کار اقتصادی مد نظر نیست بلکه بحث در آمدزایی بر اساس عملکرد است که این عملکرد حاکی از ارائه خدمات کمی و کیفی است.

,

به گفته وی تا اوایل دهه ۷۰ بیمارستان ها بودجه ثابتی داشتند و عملکرد مطرح نبود اما بعد از تصویب قانون بیمه همگانی شرایط تغییر کرد دیدگاه نسبت به درآمد بیمارستان ها دیدگاه عملکردی است نه دیدگاه اقتصادی که در این موضوع یک تفاوت  ظریف وجود دارد.

,

فیروزی اظهار داشت: با این موضوع که بخشی از منابع بیمارستان از عملکرد به دست آید موافق هستیم اما این که همه منابع بیمارستان از عملکرد باشد باعث می شود که بیمارستان تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شود و خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که برخی خدمات که ارزشمند هستند چون سود آور نیست حذف و بعضی خدمات که سود آور است بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، رویکردی که بعضی بیمارستان های خصوصی دارند.

,

به گفته وی اتفاقات مثبتی که برای بیمارستان میلاد در چند ماه گذشته افتاده و  در سفر مدیر سازمان تامین اجتماعی به بیرجند یک مقداری کمک شد مبلغی قابل توجهی هم استان گذاشت که تا حدودی جبران نقدینگی شود با این وجود اما مدار تامین اعتبار بیمارستان میلاد همان مدار عملکرد خودشان هستند.

,

به گفته وی هر چند با این شرایط کار کردن سخت است چرا که ارائه خدمات پزشکی با تعرفه دولتی هزینه های بیمارستان را تامین نمی کند و این بیمارستان تنها بیمارستان خودگردان استان است و بیمارستان های دیگر اعم از دولتی‌ها، دانشگاهی، ارتش و تامین اجتماعی یک مقداری از منابع بودجه های ثابتی و یک مقداری عملکردی است که هم مردم خدمات دریافت می کنند و هم بیمارستان معطل نمی ماند.

,

ساختار هیئت مدیره‌ای

, ساختار هیئت مدیره‌ای, ساختار هیئت مدیره‌ای,

این مقام مسئول در تامین اجتماعی استان افزود: مدیریت این بیمارستان هیئت مدیره ای است و هیچ تعییری در ساختار بیمارستان رخ نداده است فقط اعضای هیئت مدیره تغییر کردند که با همین تغییرات وضعیت عملکردی بیمارستان بهبود یافته است.

,

فیروزی با اشاره به این که نظرات مختلفی وجود دارد عده ای بر این عقیده هستند که بیمارستان ملکی شود و عده ای هم بر این نظر هستند که بیمارستان با همین وضعیت هلدینگ ادامه فعالیت بدهد، افزود: اقدامات دیگری در بخش بهبود وضعیت نیروی انسانی و در رابطه با توسعه‌ای در نظر داریم که منتظر تصمیمات مرکز هستیم.

,

نبود پزشک متخصص

, نبود پزشک متخصص, نبود پزشک متخصص,

به گفته وی در شرایط فعلی معضل بزرگ این نیست که این بیمارستان شرکتی یا ملکی باشد بلکه این است پزشک متخصص در اختیار بیمارستان نیست.

,

وی تاکید کرد: بیمارستانی که پزشک متخصص نداشته باشد هیچ عملکردی ندارد پزشک های متخصص موجود مهمان هستند و هیچ تضمینی برای ماندگاری آن ها وجود ندارد.

,

او با گلایه از وضعیت موجود ادامه داد: گفته شده که پزشک مورد نیاز سازمان از بازار  آزاد به کارگیری شود که آمار نشان می دهد از ۲۶۰ متخصص موجود در استان فقط ۵۰ نفر آزاد کار می کنند که بیشتر آن ها باتوجه به کهولت سن توان کار ندارند و افرادی هم در مطب ها و کلینیک هایی که دارند مشغول و حاضر نیستند در بخش دولتی کار کنند شاید از این بین فقط ۲۰ نفر  واجد شرایط باشند، استانی ‌با این تعداد پزشک طبیعی است که تامین‌اجتماعی پزشک متخصص نداشته باشد.

,

او از نبود همکاری بین بخش های مختلف استان هم گلایه کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی اجازه داده که با شرایط خاص با نهایت دقت بتوانیم از پزشکان متخصص این مجموعه در شهرستانها به صورت محدود استفاده کنیم و توافق نامه هم امضا شده، چند ماه گذشته اما هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ چون بیمه سلامت بیان کرده در این صورت پزشکان را از حمایت دوکا خارج می کنیم.

,

به گفته وی، بیمه سلامت تاکید کرده باید تعرفه دولتی باشد که‌ تعرفه تامین اجتماعی براساس قانون مصوب هیئت وزیران است و در تمام کشور اجرا کرده‌اند و هیچ بیمه سلامتی مشکلی نداشته است. فقط در خراسان جنوبی این اتفاق افتاده است. حتی چند پزشک معدودی هم که دانشگاه علوم پزشکی اجازه داده بود که با ما همکاری کنند همان ها هم انصراف داده اند چون برایشان توجیه ندارد.

,

, ,

قانون مستحکمی نداریم

, قانون مستحکمی نداریم , قانون مستحکمی نداریم,

مدیر درمان تامین اجتماعی استان دلیل وضعیت موجود را نبود قانون مستحکم بیان کرد و ادامه داد:تامین اجتماعی از سرمایه های مردمی این زیرساخت را به وجود آورده و بر اساس قانون الزام به تولید درمان است و با توجه به رسالت وزارت بهداشت مبنی بر پرورش پزشک متخصص باید این ظرفیت را در اختیار تامین اجتماعی قرار دهد.

,

فیروزی تاکید کرد:هم اکنون هیچ پزشکی از دانشگاه فارغ تحصیل نمی شود مگر این که تمام وقت در اختیار دانشگاه باشد و دانشگاه در این استان بضاعت متخصص اش کم است و وزرات بهداشت هم سهمیه ای را برای تامین اجتماعی در نظر نگرفته است.

,

به گفته وی؛ مقصر هم نماینده های مجلس در دور قبل هستند آن ها هیچ ابزار قانونی را فراهم نکردند که بتوانیم از طریق آن پزشک متخصص بگیریم فقط آمدند در دور قبل  یک تبصره ای ح ذیل ماده ۷۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه گذاشتند که به صورت توافقی پزشک بگیریم که با این وضعیت امکان پذیر نیست.

,

فیروزی اظهار داشت: نظام و حاکمیت و مجلس اگر نظرشان بر این است که تامین اجتماعی درمان تولید کند باید زیرساخت لازم که آن هم پزشک متخصص است را فراهم کند.

,

وی افزود: باید مشخص شود اگر جزو مملکت نیستیم که اجازه دهند از خارج کشور متخصص بگیریم اگر هستیم که به ما متخصص بدهند.

,

به گفته وی  در استان نتوانستیم حتی یک پزشک متخصص بگیریم تمام مراکز شهرستان ها هم فقط خدمات پزشک عمومی ارائه می کنند و در مرکز استان مشکلات زیادی داریم.

,

مدیر درمان تامین اجتماعی استان تاکید کرد: در مرکز بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) هر بودجه ای بگذارند و حتی اگر ملکی شود اما زمانی که پزشک نباشد هیچ فایده ای ندارد خدمات پزشکی با پزشک حل می شود و عملکرد را افزایش می دهد با ساختمان و پول نیست، این ها ابزار است.

,

به گفته فیروزی؛ تامین اجتماعی هیچ قصوری نکرد زیرساخت های لازم را در استان فراهم کرده طوری که بر اساس آمار تعداد تخت به نسبت جمعیت در کشور رتبه اول را داریم.

,

وی افزود: امکانات لازم را فراهم کردیم و حتی توسعه در دستور کار داریم و بر اساس برنامه ریزی ها قرار است دستگاه ام آر آی و سنگ شکن خریداری شود و  براساس نظر کارشناسی در یکی از بیمارستان ها نصب خواهد شد اما این تجهیزات  بدون پزشک متخصص هیچ فایده ای ندارد.

,

وی به پیگیری ها برای رفع مشکل پزشک متخصص هم اشاره کرد و افزود: با استاندار در این رابطه صحبت شده و دستور دادند جلسه ای تشکیل و موضوع بررسی شود.

,

فیروزی گفت: با مدیر کل اجتماعی استانداری بیش ار ۷ جلسه داشتیم و با هم مذاکره کردیم. این موضوعات به نماینده های مجلس هم منتقل شده و حتی از سوی نماینده بیرجند به وزارت بهداشت هم نامه ای داده شده که قول نهایت همکاری را داده اتد اما هیچ نتیجه ای دریافت نشده است.

,

وی تاکید کرد: با این روال هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد چون قانون مشکل دارد، مگر این که قانون مستحکمی داشته باشیم تا بتوانیم برای تامین اجتماعی پزشک متخصص جذب کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه