اخبار داغ

تشریح مهمترین پرونده‌های قضایی حقوق بشری ایران از زبان غریب‌آبادی؛‌

از ترور شهید سلیمانی تا حمایت از شاه؛ پرونده قطور شکایت ایرانی‌ها از آمریکا در داخل و خارج از کشور

از ترور شهید سلیمانی تا حمایت از شاه؛ پرونده قطور شکایت ایرانی‌ها از آمریکا در داخل و خارج از کشور
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از تشکیل پرونده شکایت از آمریکا به دلیل ترور شهید سلیمانی خبر داد و گفت: زمینه شکایت ایرانی‌های خارج از کشور از کارشکنی‌های آمریکا فراهم است. همچنین برای بیماران پروانه‌ای که در اثر تحریم‌ها در معرض مرگ قرار گرفته‌اند نیز شکایت تنظیم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: در کشور بیش از ۱۷ هزار شهید ترور داریم و گسترده ترین و ظالمانه ترین تحریم های یک جانبه به ایران اعمال شده که باید خسارت های مادی و معنوی آن قابل بیان نیست و  باید پیگیری شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تنها در سه سال و نیم گذشته که رئیس جمهور آمریکا از توافق برجام خارج شد، جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار در حوزه فروش نفت آسیب دید.

,

غریب آبادی از تشکیل پرونده ترور شهید سلیمانی خبر داد و گفت: با همکاری کشور عراق یک کمیته تحقیق مشترک برگزار کردیم؛ دور سوم آن در دهه دوم بهمن در بغداد برگزار می شود و پیش بینی ما این است که بعد از آن دادسرای امور بین الملل تهران کیفر خواست خود را صادر و به دادسرای تهران ارسال کند.

,

وی افزود: ۷۰ پرونده شامل دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر از خانواده مدافعان حرم که اعتقاد آنها بر آن بوده که شهادت شهید سردار سلیمانی منجر به خسارت‌های روحی و معنوی به خانواده شهدای مدافع حرم شده شکایتی را علیه آمریکا آغاز کردند.

,

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه به تشکیل چهار پرونده در خصوص ترور دانشمندان هسته ای کشور اشاره کرد و افزود: رای این پرونده ها صادر و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

,

غریب آبادی بیان کرد: دکتر مسعود سلیمانی که بعد از پیگیری های زیاد در چارچوب یک روند تبادلی از زندان‌‌های آمریکا آزاد شد در شعبه ۵۵ شکایت خود را علیه آمریکا به ثبت رسانده است.

,

وی در خصوص ضمانت اجرایی آرا گفت: عموما پس از آنکه آرای حقوقی صادر می شود شناسایی اموال در دیگر کشورها در دستور کار قرار می گیرد و این اموال مصادره می شود و برای این منظور نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی هستیم.

,

این مقام مسئول بیان کرد: بیش از ۵۰ نفر از استان های مختلف کشور علیه آمریکا طرح شکایت کردند که به دلیل از حمایت از رژیم شاه و ساواک و به دلیل رنج و خسارت هایی که دید‌ه‌اند قاضی پرونده برای برای آنها ۱۳ میلیارد دلار حکم صادر کرده است.

,

غریب آبادی بیان کرد: آمریکایی‌ها در احکامی که علیه ما داشتند برای هر روز زندانی شدند و بازداشت دو هزار و ۷۰۰ دلار رای صادر می‌کنند و براساس حقوق بین الملل و اصل اقدام متقابل ما نیز اینگونه عمل می کنیم و همچنین قانون گسترش صلاحیت دادگستری را داریم که می توانیم علیه کشورهایی که برای ما رای صادر می کنند برای آنها نیز رای صادر کنیم.

,

وی افزود: در دستور کار داریم که این پرونده ها گسترش پیدا کند و تمام ایرانی ها که در خارج از کشور به صورت غیر قانونی بازداشت شدند، تشویق می‌کنیم که طرح دعوی حقوقی داشته باشند.

,

این مقام مسئول متذکر شد: برای کودکانی که دچار بیماران پروانه ای شدند که به دلیل نرسیدن دارو جان آنها به خطر افتاده است نیز رای صادر شده است.

,

غریب آبادی بیان کرد: به طور رسمی چهار میلیون ایرانی خارج از کشور داریم. از بین آنها سه هزار و ۷۰۰ ایرانی زندانی در خارج از کشور داریم که برخی از آنها مشکلات قضایی دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه