اخبار داغ

معاون وزیر نفت خبر داد:

صرفه‌جویی روزانه ۱۲میلیارد تومانی با ساخت خط لوله «تابش»

صرفه‌جویی روزانه ۱۲میلیارد تومانی با ساخت خط لوله «تابش»
معاون وزیر نفت گفت: با احداث خط لوله تابش و با کاهش هزینه حمل و نقل، صرفه‌جویی ۱۲ میلیارد تومانی در روز محقق خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلیل سالاری امروز (شنبه) در مراسم امضای تفاهم نامه خط لوله رفسنجان به مشهد (موسوم به خط لوله تابش) با حضور وزیر نفت و وزیر اقتصاد، گفت: همه خطوط فرآورده‌های نفتی به ری ختم و اگر در این منطقه اتفاقی بیفتد سوخت رسانی در شمال کشور با اختلال مواجه می‌شود.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: از سوی دیگر، مناطق شمالی کشور حدود ۴۵ درصد فراورده کشور را مصرف می کند. خط لوله ری به ساری و مشهد ۲۰ میلیون لیتر فراورده را منتقل می کند که ۶ میلیون لیتر آن در مسیر برداشت شده و بقیه به مشهد می‌رسد.

,

سالاری تاکید کرد: با خط لوله تابش مدیریت بحران اتفاق می‌افتد، همچنین بحث قاچاق فراورده در این مسیر کنترل شده و این بحران نیز رفع خواهد شد.  

,

وی با اشاره به اینکه مصرف فراورده‌های آن منطقه حدود ۱۵ میلیون لیتر است و یک‌هزار دستگاه نفتکش این میزان فراورده را جا به جا می‌کند، گفت: ۴۵۰ نفتکش نیز برای صادرات تردد می‌کنند که روزانه هفت میلیارد تومان هزینه مصرف سوخت است.  

,

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی افزود: تفاوت انتقال فراورده با خط لوله و نفتکش ۹ به یک است و سه میلیارد تومان اینجا صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد.  

,

وی اضافه‌کرد: در مجموع و با کاهش هزینه‌ها و مسیر انتقال، روزانه ۱۲ میلیارد تومان معادل ۷۳ میلیون یورو در ۱۸۰ روز صرفه جویی اتفاق می‌افتد.

,

سالاری با تاکید بر اینکه این طرح از محل بند «ق» و «ماده ۱۲» اجرا خواهد شد، گفت: خط لوله تابش از نظر امنیت انرژی، کنترل قاچاق و توسعه صادرات به همسایگان شرقی نقش‌آفرین خواهد بود.  

,

به گفته این مقام مسوول، ظرفیت این خط لوله ۲۴ میلیون لیتر در روز است.  

,

وی افزود: در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و بحث پتروپالایشگاه‌ها، عمده تکمیل زنجیره پتروشیمی خوراک مایع است و این خط لوله می‌تواند مانند خط لوله اتیلن غرب به توسعه صنایع پایین دستی در شرق کشور کمک کند.

,

به گزارش ایرنا، با احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد مقدس، اهدافی چون تامین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی)، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار، استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد کریدور انتقال شمال-شمال شرق و جنوب- شمال شرق محقق خواهد شد.  

,

برپایه این گزارش، ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی در این خط لوله ۱۵۰ هزار بشکه در روز است و مسیر احداث خط لوله از رفسنجان تا مشهد مقدس نیز از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۹۴۸ کیلومتر عبور خواهد کرد.

,

همچنین لازم به ذکر است که در این طرح، احداث ۲ تلمبه خانه و سه پایانه نیز تعریف شده است.  

,

گفتنی است، میزان برآورد اولیه سرمایه‌گذاری در این طرح ۳۷۲ میلیون یورو است.

انتهای پیام/

,
,
,

نویسنده: محمود گودرزی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه