اخبار داغ

با فرا رسیدن فصل زمستان؛

رقص حاجی لک لک ها بر فراز آسمان کرمانشاه دیدنی است

رقص حاجی لک لک ها بر فراز آسمان کرمانشاه دیدنی است
یکی از جلوه های زیبای فصل زمستان در استان کرمانشاه حضور پرندگان مهاجر از جمله لک لک ها در این منطقه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، با آمدن فصل زمستان شاهد مهاجرت شماری از لک لک ها به کرمانشاه هستیم که با توجه به‌ شرایط آب و هوایی موجود، این منطقه برای لانه گزینی موقت توسط لک لک ها انتخاب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

پرواز لک لک ها بر فراز بام شهر زیبایی های خاص خود را دارد و البته به دلایلی از جمله شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیازمند اعمال مراقبت‌های ویژه ای است.

,

, ,

همشهریان از آزار و اذیت لک لک های مهاجر بپرهیزند

, همشهریان از آزار و اذیت لک لک های مهاجر بپرهیزند, همشهریان از آزار و اذیت لک لک های مهاجر بپرهیزند,

فردین الفتی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با بیان اینکه از یازدهم دی ماه سرشماری حیات وحش در سطح استان کرمانشاه آغاز شده و تا یازدهم بهمن ماه ادامه دارد، اظهار داشت: اکنون فصل کوچ پرندگان مهاجر است که شماری از آنها به استان کرمانشاه آمده اند و لک لک ها هم جزیی از آنها محسوب می شوند.

, مرصادنیوز,

وی افزود: در استان کرمانشاه لک لک های بومی هم زیست می کنند و در مناطقی چون محوطه شرکت نفت و حاشیه رودخانه قره سو دیده می شوند و البته تعداد آنها نیز افزایش یافته است.

,

الفتی تصریح کرد: لک لک ها پرندگانی بی آزار و دوست داشتنی هستند که عده ای برای آنها نوعی تقدس هم قائل هستند.

,

وی درباره چگونگی رفتار شهرنشین ها با لک لک ها عنوان کرد: نیازی نیست که مردم برای لک لک ها، دانه پاشی کنند بلکه آنها معمولا در حاشیه رودخانه ها تغذیه می کنند.

,

, ,

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: همشهریان از آزار و اذیت لک لک های مهاجر بپرهیزند.

,

الفتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم لک لک های بومی و هم لک لک های مهاجر در کرمانشاه حضور دارند که لک لک های مهاجر تا حدود یک ماه و چند روز دیگر مهمان استان کرمانشاه هستند و پس از آن به سمت مناطق جنوبی کشور کوچ می کنند.

,

وی با بیان اینکه تعدادی از پرندگان مهاجر در استان کرمانشاه باقی خواهند ماند، افزود: برخی پرندگان از جمله لک لک ها ناتوان هستند و برخی به دلیل امنیت موجود، کرمانشاه را برای لانه گزینی انتخاب می کنند.

,

الفتی گفت: مردم از اذیت و آزار لک لک ها بپرهیزند و امنیت محلی که آنها برای لانه گزینی انتخاب کرده اند را برهم نزنند‌.

,

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از بیماری های خطرناکی است که احتمال انتقال آن توسط پرندگان مهاجر وجود دارد

, بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از بیماری های خطرناکی است که احتمال انتقال آن توسط پرندگان مهاجر وجود دارد, بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از بیماری های خطرناکی است که احتمال انتقال آن توسط پرندگان مهاجر وجود دارد,

علیرضا حیدری نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: یکی‌از بیماری های خطرناکی که پرندگان مهاجر ممکن است در این فصل آن را انتقال دهند بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

, مرصادنیوز,

, ,

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های حاد در صنعت طیور است و معمولا در فصول سرد سال که دمای هوا از نظر برودت پایین است، شیوع می یابد.

,

حیدری تصریح کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از دو جنبه بهداشت عمومی و تاثیر آن بر روی صنعت طیور حائز اهمیت است.

,

وی افزود: با توجه به وجود سویه های مشترک بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با انسان، احتمال دارد که بیماری های مشترکی برای انسان ایجاد کند و همچنین صنعت طیور به دلیل حساسیت های مواد غذایی، مورد توجه هستند‌.

,

حیدری با تاکید بر اینکه کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار دارد، تصریح کرد: در همین راستا برنامه های مدون سازمانی به صورت سالیانه تدوین و پیگیری می شود.

,

وی عنوان کرد: در اداره کل دامپزشکی، دستورالعمل های تدوین شده توسط کارشناسان را به جامعه هدف ارسال می کنیم و در این میان از واحدهای صنعتی و تالاب‌ها با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، اطلاعاتی را جمع آوری و پردازش می کنیم و وضعیت بیماری را از نظر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بررسی می کنیم.

,

, ,

حیدری خاطرنشان کرد: در مراقبت‌های انجام شده هرگونه تلفات را تا حصول نتیجه نهایی مورد نمونه گیری و آزمایش قرار می دهیم تا در صورت تایید ابتلا به این ویروس، آن را در نطفه خفه کنیم و بیماری گسترش نیابد.

,

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیمایهای طیور دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: با اقدامات انجام شده سالانه بیش از ۱۱ هزار مورد بازدید از واحدهای مذکور و حدود سه هزار و ۵۰۰ مورد نمونه برداری انجام شده و در این راستا از هر تلفات مشکوکی نمونه برداری به عمل می آید.

,

حیدری خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون هفت هزار آزمایش درباره احتمال ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده با این حال تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در سطح واحدهای صنعتی استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

,

وی با بیان اینکه زمستان فصل حضور پرندگان مهاجر در استان کرمانشاه است و احتمال دارد که آنها بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را منتقل کنند، تصریح کرد: ترشحات دفعی پرندگان مهاجر آلوده شامل ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع می تواند در ارتباط مستقیم با پرنده سالم، بیماری را انتقال دهد همچنین احتمال انتقال آلودگی از طریق آلوده کردن آب و غذای پرندگان وجود دارد.

,

حیدری خاطرنشان کرد: معمولا بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از پرندگان مهاجر به پرندگان روستایی انتقال می یابد چون بیشتر با آنها در ارتباط هستند.

,

وی افزود: پرندگان مهاجر وحشی در ارتباط نزدیک با پرندگان وحشی  محلی مانند کلاغ و گنجشک، بیماری را انتقال می دهند و آنها هم در ارتباط نزدیک با پرندگان بومی نظیر مرغ و خروس به راحتی ناقل بیماری خواهند بود.

,

, ,

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیمایهای طیور دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کنترل بیماری در واحدهای صنعتی با رعایت پروتکلهای بهداشتی امکان پذیر است که البته آموزش‌ها به شکل مدون در کلاسهای آموزشی برای مرغداران ارائه می شود.

,

حیدری از برگزاری ۲۶ کلاس آموزشی که عمدتا به شکل وبینار بوده، خبر داد و گفت: یک هزار نفر از مرغ داران صنعتی و واحدهای مرغداری در روستاها، آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

,

وی با بیان اینکه در کلاسهای آموزشی رعایت پروتکلهای بهداشتی و توجه به اصول امنیت زیستی به ویژه در ترددها ارائه می شود، افزود: واحدهای صنعتی باید این دستورالعمل ها را به کار گیرند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

,

حیدری گفت: خوشبختانه از سال ۸۴ تاکنون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با وجود شیوع در دنیا، در واحدهای صنعتی استان کرمانشاه مشاهده نشده هرچند که طی سالهای ۹۶ تا ۹۸ در روستاها دیده شده است.

,

وی افزود: یکی از دلایل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مناطق روستایی آزاد بودن پرندگان است برهمین مبنا روستاییان نباید پرندگان را در محیط روستا رها کنند بلکه باید آنها را در حیاط روستا با تور فلزی محصور کنند و همانجا به آنها آب و غذا بدهند تا آنها ارتباطی با کلاغ و گنجشک نداشته باشند.

,

, ,

حیدری خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم موضوع محصور کردن پرندگان بومی در حیاط روستا به وسیله تور فلزی را فرهنگ سازی کنیم، مانند کشورهای توسعه یافته که در مناطق روستایی مشکلی ندارند و تنها در حیات وحش خود با مشکل مواجه اند، ارتباط ما با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قطع خواهد شد.

,

وی عنوان کرد: همچنین به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به هیچ وجه نباید از خودروهای وانت باری و دوره گردها نسبت به خریداری پرندگان زنده اقدام کرد زیرا ممکن است آن پرنده در دوره کمون بیماری باشد و پس از چند روز باقی پرندگان را مبتلا کند و سبب از بین رفتن آنها شود‌.

,

حیدری گفت: شکارچیان نیز نباید در این فصل، پرنده شکار کنند زیرا به دنبال شکار و دستمالی پرنده، احتمال آلودگی آنها وجود دارد.

,

وی افزود: واحدهای صنعتی هم برای کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باید در واحدهای تخم گذار، بوقلمون و مرغ مادر ضمن استفاده از واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اصول امنیت زیستی را رعایت کنند.

,

حیدری تصریح کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که درمانی ندارد و تنها راه آن پیشگیری و کنترل است.

,

وی عنوان کرد: مردم به منظور حفظ سلامت خود و خانواده هایشان به هیچ عنوان، پرنده را از کشتار کنندگان خیابانی و وانت باری های دوره گرد خریداری نکنند زیرا پرندگانی که در کشتارگاه های صنعتی تحت نظر دامپزشک ذبح و در مراکز معتبر عرضه می شوند، فاقد مشکل هستند.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه