اخبار داغ

جاذبه‌ای نفس‌گیر در دل کویر؛

غارهای نمکی گرمسار؛ بستری برای ورود به قطب گردشگری کشور

غارهای نمکی گرمسار؛ بستری برای ورود به قطب گردشگری کشور
غارهای نمکی گرمسار علاوه بر استخراج نمک، هرساله مقصد گردشگران زیادی است و فرصتی جهت تبدیل شدن شهرستان گرمسار به قطب گردشگری کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ گرمسار شهری جذاب و دیدنی در استان سمنان است که قدمت آن و جاذبه هایی که در آن دارد به سال های پیش و دوران اشکانیان باز می گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در همسایگی این شهر دیدنی یک کویر پهناور، کوه دماوند و چندین قله ی دیگر قرار گرفته است که جلوه ی بی نظیری را برای بازدیدکنندگان فراهم می آورد. 

,

در این میان غارهای  نمکی در گرمسار یکی از شگفت انگیزترین جاذبه هایی است که برای طبیعت دوستان و گردشگران گزینه ای عالی محسوب می شود و سالانه مسافران زیادی برای بازدید از این منطقه به استان سمنان و شهر گرمسار سفر می کنند.

,

اما این مقصد گردشگری برای تبدیل شدن به یک فضای توریستی ماندگار نیازمند همراهی مسئولین است تا در کنار ایجاد فضای امن از ظرفیت این  گنج پنهان به طور کامل  بهره گیری شود.

,

, ,

محمد ابراهیم برهانی مسئول نظام مهندسی معدن استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با این غارهای نمکی در شهرستان گرمسار گفت: غارها از لحاظ تقسیم بندی به دودسته غارهای طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند و غارهای مصنوعی حاصل استخراج و برخی عوامل دیگر هستند که البته غارهای نمکی مد نظر در این دسته طبقه بندی می شوند.

,

برهانی در ادامه اذعان کرد: در حال حاضر حدود ۲۱ معدن نمکی فعال در شهرستان گرمسار وجود دارد که در حال استخراج زیر زمینی نمک هستند و بزرگترین آنها معدن نمک کوهدشت کهن است.

,

وی با اشاره به اینکه تنها معادن پس از پایان دوره استخراج یا بهره برداری می توانند در اختیار میراث فرهنگی جهت مقاصد گردشگری قرار گیرند، افزود: درحال حاضر برخی معادن به طور توامان هم در بحث گردشگری و بهره برداری در حال استفاده هستند که قطعا مخاطراتی را به همراه داشته و از لحاط ایمنی گردشگران بسیار آسیب پذیر ومخاطره امیز خواهد بود.

,

مسئول نظام مهندسی استان سمنان با اشاره به وجود نمک های رنگی در این غارها بیان کرد: این نمک ها به دلیل دارا بودن مواد معدنی مانند آهن یا پتاسیم و بسته به درجه خلوص انها رنگ های متفاوتی را به خود می گیرند و البته در کنار جذابیت های بصری خواص درمانی شگفت انگیزی را نیز دارند.

,

, ,

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر وزارت بهداشت تنها نمک‌های تبلور یافته را جهت مصارف خوراکی تایید می کند و این نمک ها با وجود دارا بودن خواص بسیار در اختیار مردم قرار نگرفته و به صورت خام صادر می‌شود.

,

برهانی در رابطه با مباحث انرژی درمانی در این غارهای  توریستی و گردشگری نیز ابراز کرد: در حال حاضر استفاده از سنگ های نمکی در منازل و یا محل کار بدلیل مباحث انرژی درمانی بسیار پرطرفدار است و این مهم نیز در این غارهای نمکی نیز اثبات شده و از سوی دیگر در این غارها برای مشکلات تنفسی و ریوی  نیز بسیار سودمند است.

,

وی همچنین از اجرای یک طرح گردشگری و توریستی با بهره گیری از ظرفیت این غارها برای اولین بار در کشور خبرداد و افزود: در این طرح از یک غار متروکه جهت ایجاد فضای گردشگری استفاده شده و البته هنوز در پیچ و خم های اداری قرا دارد و در تلاش هستیم تا از آن به عنوان اولین معدن ویژه گردشگری رونمایی شود که نیازمند همراهی مسئولین است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه