اخبار داغ

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با دانا:

اجرای توافقنامه ایران و چین، اثر تحریم‌ها را خنثی می‌کند/ دولت قبل ۸ سال دنبال غربی‌ها دوید که نتیجه‌ای آن «هیچ» بود

اجرای توافقنامه ایران و چین، اثر تحریم‌ها را خنثی می‌کند/ دولت قبل ۸ سال دنبال غربی‌ها دوید که نتیجه‌ای آن «هیچ» بود
یک کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه اجرایی شدن توافقنامه ایران و چین، اثر تحریم‌های آمریکا را خنثی خواهد کرد، گفت: چین امروز نخستین شریک تجاری اکثر کشورهای دنیا حتی کشورهای غربی است.
[

عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره اجرایی توافق ۲۵ ساله ایران و چین و تاثیرات آن در اقتصاد ایران، اظهار کرد: واقعیت این است که این توافق هم اکنون با ۱۰ سال اخیر در حال انجام است، بدین معنی که الزامات واقعی اجرای این توافق به‌گونه‌ای بود که سال‌ها پیش شرایط و ضوابط رسیدن به آن وجود داشت.

وی افزود: مشکل این بود که به‌واسطه نگاه دولت قبل به غرب، اجرای این توافق عقب افتاد و امروز با نگاه دولت جدید و اقدامات انجام شده، اجرای این توافق البته به شکل سمبلیک آغاز شده است. این بدان معنی نیست که رسماً و در عمل این توافق الان، اجرایی شده، بلکه باید روی این توافق کار شود و در هر بخش دو طرف به دنبال انعقاد قراردادهای مدنظر خود باشند.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
,

این اقتصاددان ادامه داد: این قرارداد از چند جنبه برای چینی‌ها اهمیت دارد، از دیدگاه ایران هم دقیقاً به همین شکل است. برای چینی‌ها اهمیت این موضوع به مقابله با هژمونی آمریکایی‌ها و استقرار طرح یک کمربند یک جاده برمی‌گردد.

,

 

,

چینی‌ها ۳ هزار میلیارد دلار سرمایه مازاد دارند

, چینی‌ها ۳ هزار میلیارد دلار سرمایه مازاد دارند,

بهرامی توضیح داد: چینی‌ها ۳ هزار میلیارد دلار سرمایه مازاد دارند که می‌خواهند این پول را به‌گونه‌ای هزینه کنند تا سپری بازدارنده را برای خود ایجاد کنند؛ تاکنون این مبلغ را در خرید اوراق خزانه آمریکا هزینه می‌کردند و یا بدهی سایر کشورهای ورشکسته بازار یورو مثل اسپانیا، ایتالیا، یونان و... را می‌خریدند تا از سود آن بهره ببرند.

وی اضافه کرد: چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند امروز این مبلغ را در بخش واقعی و مولد اقتصادی هزینه کنند، به شکلی که در مقابل گسترش قدرت آمریکا پایداری ایجاد کنند تا در حالت ایده آل بتوانند در سال‌های آینده خودشان جایگزین این اقتصاد در دنیا شوند. طبیعتاً در این راستا ایران جایگاه خاصی دارد؛ به نوعی برای چین، هیچ جایگزینی جز ایران برای دست یابی به اهدافش وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصاد بین الملل با اشاره به موقعیت ویژه کشور مان، ادامه داد: ایران ستون خاورمیانه است؛ متأسفانه دولت قبل فهم درستی از این موضوع نداشتند و ۸ سال بدون درنظرگرفتن آن به دنبال غربی‌ها دویدند و در نهایت فهمیدند که این کار بیهوده بوده است.
 

,
,
,
,
,
,

نظام سلطه دلاری آمریکا از سال ۲۰۳۰ از بین خواهد رفت 

, نظام سلطه دلاری آمریکا از سال ۲۰۳۰ از بین خواهد رفت , نظام سلطه دلاری آمریکا از سال ۲۰۳۰ از بین خواهد رفت , نظام , نظام ,

بهرامی گفت: چینی‌ها امروز می‌خواهند در بخش اقتصاد با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ منافع دو کشور را به هم پیوند بزنند به شکلی که بعدها هم دولتی مثل روحانی نتواند بیاید و بگوید که تمایلی به کار با چین ندارد.

,

او تصریح کرد: با عملی شدن این هدف عملاً جناح غربی با توجه به محوریت چین و روسیه در راستای قرارداد شانگهای، به این نتیجه خواهند رسید که ایران منطقه را تحت کنترل خود قرار خواهد داد و از ترس و فشار احتمالی آمریکا با همکاری با بازار و ارتباطات ایران بر اقتصاد چین جلوگیری خواهند کرد.

,

وی در تشریح اهمیت این قرارداد برای ایران، گفت: آمریکایی‌ها نظام دلار محور دارند که امروز به ایران اجازه بازی در این زمین را نمی‌دهند و فشار حداکثری به ایران را اعمال کرده اند. تحقیقات نشان از این دارد که از سال ۲۰۳۰ نظام دلار محور از بین خواهد رفت و نظام چندنرخی ارز جایگزین آن می‌شود.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: با این اتفاق تحریم دیگر بی‌معنا خواهد بود و کشورها با ارزهای مختلف با کار خواهند کرد. تحریم در لایه‌های حقوقی فرو خواهد رفت و ضمانت اجرایی تحریم کمتر از یک درصد خواهد شد. به نوعی  تحریم‌های پولی دیگر اثری بر کشورها نخواهد داشت و از این جهت برای ایران اهمیت دارد که هر چه سریع‌تر به این مهم دست یابد.
 

,
,
,
,

چینی‌ها در چابهار جایگزین هند خواهند شد

, چینی‌ها در چابهار جایگزین هند خواهند شد, چینی‌ها در چابهار جایگزین هند خواهند شد,

بهرامی گفت: از سوی دیگر چین اولین شریک تجاری اکثر کشورهای دنیاست و کسانی که در دولت قبل می‌گفتند با چین نباید کارکرد، توجه نداشتند که چین بزرگ‌ترین شریک تجاری کشورهای غربی حتی خود آمریکا است. ما نمی‌توانیم بدون درنظرگرفتن این موضوع دست از تبادلات تجاری با چنین کشوری برداریم. در این راستا تا کنون حداقل ۸ سال را از دست داده‌ایم که باید امروز به دنبال جبران این سال‌ها باشیم.

وی افزود: دولت سیزدهم به این مهم پی برده است و وزیر راه و شهرسازی کشور ما اعلام کرد که ۱۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی ایجاد خواهد شد و چینی‌ها در چابهار جایگزین هند خواهند شد و در پروژه‌های صنایع و معادن می‌توانیم از تجارب چینی‌ها استفاده کنیم و صنایع را توسعه دهیم و عملاً بندرها جنوبی خلیج‌فارس و دریای عمان را می‌توانیم فعال کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی بین الملل در پایان گفت: ژئوپلیتیک منطقه نیز به ایران و چین کمک خواهد کرد که منطقه به‌جای محور غرب به نفع محور شرقی برای ارتقاء کشور ما عمل کند. این ارتباط نقش مثبت خود را در اقتصاد نشان دهد.
 

,
,
,
,
,
,

مرضیه حیدری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه