اخبار داغ

فرهنگ‌سازی؛ نخستین گام بازیافت زباله

فرهنگ‌سازی؛ نخستین گام بازیافت زباله
به جرات می توان گفت مدیریت پسماند از جمله مسائلی است که تأثیر مستقیم در محیط زیست دارد، و اگر فرهنگی سازی و مدیریت صحیحی در این خصوص انجام نشود مخاطرات زیست‌ محیطی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس تفکیک زباله تر و خشک از مبدا همیشه مورد بحث مدیریت شهری بوده و از آنجایی که اجرای این طرح و موفقیت آن  وابسته به اصلاح ساختارهای فرهنگی اجتماعی شهروندان برمیگردد تاکنون آنگونه که باید پیاده سازی نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,
بازیافت و تفکیک زباله در نظر اول شاید هزینه بردار آید اما یکی از نخستین حقوق شهروندان جمع‌آوری و تفکیک اصولی پسماندها است متأسفانه طرح تفکیک زباله از مبدا این روزها به معضلی اساسی برای شهر دهدشت تبدیل شده است، طرحی که سال‌هاست اجرا نمی‌شود.
, تفکیک زباله, پسماند,

بنا بر آمارهای رسمی سرانه تولید استاندارد زباله در کشور به ازای هر نفر ۵۰۰ گرم است که متاسفانه در شهر دهدشت  بیش از صدگرم بیش تر از سرانه کشوری تولید زباله دارد.

, زباله,

دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله در  دهدشت سال های به یک معضل اساسی در این شهر تبدیل شده است و آن را می توان یک تهدید زیست محیطی نیز دانست.

,

دستگاه های متولی می توانند با  تامین زیرساخت‌ های طرح بازیافت و تفکیک زباله ها از مشکلی دود حاصل از سایت دفن زباله که ساکنان شهر را  آزار می دهد خلاص شد.

, دفن زباله,

سخنگوی شورای اسلامی شهر دهدشت در این خصوص گفت: در جلسه ای با حضور سرپرست شهرداری، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاداستان، مسئول مرکز رشد استان، رییس دانشگاه آزاد واحد اسلامی دهدشت و اعضای شورای اسلامی دهدشت برگزار شد به تشریح ابعاد مختلف طرح بازیافت و تفکیک زباله پرداخته شد.

, دهدشت,
ایمان داروپناه افزود:  مکانیزم طرح ارائه شده به صورت تفکیک زباله خشک و تر و استفاده از زباله تر برای کود کمپوست انجام خواهد شد.
,

وی تصریح کرد: اهتمام مجموعه شهرداری و شورای شهر دهدشت برای مرتفع کردن معظل زباله های تولیدی شهر و استفاده بهینه از این طلای کثیف، مقرر گردید شهرداری دهدشت نسبت به ارائه طرح توجیهی خود، برای بررسی های فنی و کارشناسانه اقدام کرده و نتیجه حاصله را ارائه دهد.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مزایای تفکیک زباله از مبدا را اینگونه برشمرد و گفت: تفکیک زباله از مبدا دارای چندین مزایا است که حجم زباله کم می شود، زباله های باز یافتی به چرخه اقتصاد برمی گردند و آتش سوزی کمتری رخ خواهد داد.

,

ایرج کاظمی جو،  تفکیک زباله از مبدا را نیازمند فرهنگ سازی گسترده دانست و افزود: اگر بخواهیم زباله ها از مبدا تفکیک شوند نیاز است  نهاد های فرهنگی و فعالان محیط زیست به یاری شهرداری آمده تا در قالب یک فرهنگ سازی گسترده این مورد در جامعه شود.

,

با این تفاسیر  اهمیت آموزش شهروندان و لزوم ارتقای کیفیت تجهیزات جمع‌ آوری پسماندهای شهری و نیز همراهی شهروندان با برنامه ریزی های دقیق و کارشناسانه  موجب کاهش تولید زباله و تفکیک در مبدا را راحت‌ تر می‌کند و امید است دستگاه های فرهنگی شهرستان به کمک آمده و این امر را در بین شهروندان به یک الگو مهم تبدیل کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه