اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

هفته آینده برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی صادر می‌شود؟/ وزارت راه و شهرسازی فردا لیست کامل را به سازمان امور مالیاتی می‌دهد

هفته آینده برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی صادر می‌شود؟/ وزارت راه و شهرسازی فردا لیست کامل را به سازمان امور مالیاتی می‌دهد
برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی در حالی قرار بود در دی ماه صادر شود که خبری از آن نشده و اختلاف بر سر شناسایی واحدهای خالی مطرح شد؛ با این حال وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که فردا لیست خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی خواهد داد و این سازمان هفته آینده برگه مالیاتی را برای مالکان املاک خالی ارسال می‌کند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ سال گذشته مجلس یازدهم پس از سال‌ها ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را که به نام قانون مالیات بر خانه‌های خالی شناخته می‌شود را مصوب کرد که براساس آن دو دستگاه متولی اجرای آن هستند که وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی تعیین و شناسایی خانه‌های خالی و سازمان امور مالیاتی به‌عنوان متولی وصول این پایه مالیاتی که باید به این قانون عمل کنند.

بنا بود با اجرای فوری این قانون، حداقل بازار اجاره مسکن ساماندهی شود و خانه‌های خالی از سکنه با استفاده از ابزار مالیاتی، در بازار عرضه شود و به اجاره رفته و از التهابات این بازار بکاهند که این‌گونه نشد.

قانون‌گذار بنا را بر این نهاده بود که دارندگان این املاک به دلیل خالی نگاه‌داشتن و عدم عرضه واحدهای مسکونی خود و نگاه سرمایه‌ای به این کالای اساسی، یا مالیات بپردازند یا واحدهای مسکونی خالی از سکنه خود را به‌سرعت در بازار خریدوفروش یا اجاره مسکن ارائه کنند که این عرضه، به افت قیمت‌ها خصوصاً در بازار اجاره مسکن کمک کند.
 

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,

خبری از صدور برگه‌های مالیاتی برای سوداگران بازار مسکن نیست

, خبری از صدور برگه‌های مالیاتی برای سوداگران بازار مسکن نیست, خبری از صدور برگه‌های مالیاتی برای سوداگران بازار مسکن نیست,

بنا بر این گزارش، حالا با گذشت بیش از یک سال از این قانون به نظر می‌رسد همچنان در همان پله نخست یعنی شناسایی خانه‌های خالی قرار دارد و هنور برگه‌های مالیاتی برای این مالکان صادر نشده است؛ البته در کنار آن باید اشاره کرد که طرح خوداظهاری سامانه املاک و اسکان نیز با استقبال کمی مواجه شد.

,

این دو بازوی اجرایی دولت هنوز در مرحله اول شناسایی خانه‌های خالی مانده‌اند و با وجود اینکه بارها در این بازه زمانی وعده ماه آینده داده شده، ولی هنوز از صدور برگه‌های مالیاتی برای این سوداگران بازار مسکن خبری نیست.

,

محمد مسیحی معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در این باره گفت: لازمه اخذ مالیات در هر منبع و پایه‌ای داشتن اطلاعات قابل‌اتکا و به‌موقع است. قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی بسیار روشن است؛ احصا و شناسایی خانه‌های خالی باهویت کامل ملک و مالک بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و در قانون مقرر شده آن را از طریق سامانه ملی املاک و اسکان جمع‌آوری کند.

,

معرفی  ۱۲ هزار خانه خالی شناسایی شده

, معرفی  ۱۲ هزار خانه خالی شناسایی شده,

وی افزود: انصافاً این کار سخت است و همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی تمام تلاش‌های خود را برای جمع‌آوری اطلاعات از طریق شیوه‌های مختلف به کار می‌برند. تا کنون بعد از تفاهم انجام شده، حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی خالی به ما معرفی شده که از این تعداد حدود ۹ هزار واحد مربوط به اشخاص حقوقی و ۳۰۰۰ واحد هم برای اشخاص حقیقی است، ولی حتی این اطلاعات نیز برای اخذ مالیات خانه‌های خالی کامل نیست.

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی توضیح داد: در اصلاح ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مکرر به‌صراحت تاکید شده که یک ملک برای آنکه مشمول اخذ مالیات بر خانه‌های خالی باشد بایستی در طول یک سال مالیاتی حداقل ۱۲۰ روز خالی باشد. تعداد زیادی از ۱۲ هزار واحد خالی که اطلاعات آن به سازمان امور مالیاتی ارسال شده در بازه زمانی اول فروردین ۱۴۰۰ تا کنون کمتر از ۱۲۰ روز خالی بوده‌اند و امکان دریافت مالیات بر اساس قانون از آنها وجود ندارد.

اوایل بهمن‌ نخستین برگه مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی صادر می‌شود

,
,
,
,
, اوایل بهمن‌ نخستین برگه مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی صادر می‌شود, اوایل بهمن‌ نخستین برگه مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی صادر می‌شود,

محمود محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در چند روز گذشته مجدداً بر اجرای مالیات بر خانه‌های خالی تاکید کرد و گفت: با اجرای این قانون عرضه واحدهای مسکونی به بازار اجاره افزایش پیدا خواهد کرد. 

,

وی تاکید کرد: ۲۸ دی‌ماه (فردا) اولین مرحله اول آمار خانه‌های خالی در تهران به سازمان امور مالیاتی تحویل می‌شود.

,

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمان اجرای مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: طبق جمع‌بندی‌هایی که با سازمان امور مالیاتی داشته‌ایم، اوایل بهمن‌ماه اولین برگه مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی در تهران صادر خواهد شد.

محمودزاده گفت: اغلب خانه‌های خالی در مناطق مرکزی شهر واقع شده‌اند و افزایش عرضه واحد مسکونی در این مناطق به کاهش اجاره‌بهای دهک‌های متوسط کمک خواهد کرد. اغلب این واحدها به دلیل فرسودگی و عدم تعمیرات و بازسازی خالی مانده‌اند که به‌زودی با وضع مالیات بر آنها این واحدهای مسکونی وارد بازار اجاره می‌شوند.

,
,
,

وی بیان کرد: به‌زودی با خروجی‌ها و داده‌های سامانه املاک و اسکان اعلام می‌کنیم که در کدام مناطق چه تعداد واحد خالی وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین افزود: آخرین پیامک‌های انبوه به مالکان واحدهای مسکونی که در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام و خوداظهاری نکرده‌اند، ارسال شده است و بر اساس آخرین خروجی‌های این سامانه تعداد واحدهای خالی در تهران به دست خواهد آمد.

جلسه هماهنگی دو بازوی اجرایی قانون مالیات بر خانه‌های

محمود زاده از برگزاری جلسه‌ای در هفته گذشته با سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: درباره اخذ مالیات بر خانه‌های خالی به ادبیات مشترک رسیده‌ایم و ۲۸ دی‌ماه مرحله اول آمار خانه‌های خالی در تهران را به سازمان امور مالیاتی تحویل خواهیم داد و شناسایی خانه‌های خالی با آخرین داده‌های سامانه مربوطه ادامه خواهد داشت و اطلاعات برای صدور برگه مالیاتی به‌روز خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این موضوع که عنوان می‌شود به برخی مالکان پیامک اشتباهی خانه خالی ارسال شده است تصریح کرد: اشتباهی در کار نیست. با توجه به اینکه این افراد از خوداظهاری امتناع کرده‌اند، برداشت این است خانه آنها خالی است. در متن پیامک نیز آمده که وضعیت املاک خود را تعیین تکلیف کنند.

محمود زاده تصریح کرد: کسانی که پیامکی برای آنها نیامده عمدتاً جزو ۶۰ میلیون‌نفری هستند که اطلاعات سکونتی‌شان موجود است. بعد از سال ۱۳۹۵ که اسناد تک برگی شده اطلاعات نقل و انتقالات به ثبت می‌رسد و به‌سهولت قابل‌دسترس شده است و کسانی که اخیراً برای آنها پیامک ارسال شده جزو کسانی هستند که اطلاعات ثبتی آنها موجود نیست.

به گزارش راه دانا؛ حال باید در انتظار هفته اول بهمن‌ماه بنشینیم و ببینیم این برگه‌های مالیاتی صادر خواهد شد نه.

,
,
,
,
, جلسه هماهنگی دو بازوی اجرایی قانون مالیات بر خانه‌های, جلسه هماهنگی دو بازوی اجرایی قانون مالیات بر خانه‌های,
,
,
,
,
,
,
,
, راه دانا,
هر چند بارها مسئولان وزارت راه و شهرسازی از شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۲ میلیون ۳۰۰ هزار خانه خالی در کشور خبر داده اند اما سازمان مالیاتی تاکید دارد که این اطلاع باید شفاف و دقیق به دستش برسد تا بتواند برگه‌های مالیاتی را صادر کند اما همان طور که اشاره شده موضوع در همان مرحله نخستن یعنی شناسایی واحدهای خالی مانده و باید منتظر ماند تا اینکه آیا وزارت راه و شهرسازی لیست دقیق خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دهد یا نه و این سازمان قادر خواهد بود که از هفته آینده برگه‌های مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال کند، در حالی که قبلا وعده دی ماه امسال داده شده بود و امروز در روزهای پایانی دی هستیم و خبری نیست.
,
 
,
بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب آذرماه ۱۳۹۹ در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر از خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد باید مالیات دریافت شود و به‌ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات‌بردرآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.
, بر اساس اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب آذرماه ۱۳۹۹ در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر از خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد باید مالیات دریافت شود و به‌ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات‌بردرآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد. ,

 

,

باجلان
انتهای پیام/

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه