اخبار داغ

در نشست خبری هفته ملی هوای پاک مطرح شد؛

هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی/ ۳۳۰ پایش موردی در واحدهای صنعتی هرمزگان انجام شده است

هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی/ ۳۳۰ پایش موردی در واحدهای صنعتی هرمزگان انجام شده است
مسیحی تازیانی با بیان اینکه هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی شعار هفته ملی هوای پاک سال جاری است، گفت: در ۹ماهه سال جاری ۳۳۰ پایش موردی در واحدهای صنعتی هرمزگان انجام شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ نشست خبری هفته ملی هوای پاک امروز دوشنبه در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در این نشست اظهار کرد: هفته ملی هوای پاک از ۲۹ دی ماه تا ۵ بهمن ماه ادامه دارد که هر ساله نشست های خبری را برای ارائه عملکردهایی که در سال گذشته اتفاق افتاده است برگزار می نماییم.

مسیحی تازیانی با بیان اینکه  شعار  هفته ملی هوای پاک سال جاری به عنوان هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی مزین شده است، افزود: امسال بر اساس آمار مراکز معاینه فنی که ۱۰ مرکز در سطح استان فعال بوده اند پایش هایی انجام شده است و  در  شهرستان های حاجی آباد، بندرلنگه و جاسک با توجه به مجوزهایی که صادر کرده ایم تا پایان  سال جاری یا ابتدای سال آینده مراکز معاینه فنی تاسیس می شود.

وی ادامه داد: فراخوانی را برای مراکز معاینه فنی گذاشته ایم که یکی از مراکز فنی در شهرستان بندرعباس راغب بر این شد که با ۴۰ درصد تخفیف در هفته هوای پاک به خدمت دهی بپردازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در خصوص پایش های صنایع استان اظهار کرد: در مجموع ۳۳۰ پایش موردی در واحدهای صنعتی انجام شده  که ۱۱۹ اخطار در دو فصل منتهی به سال صادر شده و ۱۷ صنعت در لیست آلاینده ها منظور کرده ایم که پس از پایان بهمن ماه به صورت فصلی در سامانه متمرکز سازمان محیط زیست ثبت و به صورت مکتوب اعلام می شود.

وی گفت: از تعداد ۳۳۰ پایش موردی، صنایع بر اساس آنالیز دودکش های آنها  ۳۷ مورد بوده و تعداد نمونه برداری های محیط صنایع ۳۸ صنعت بوده است. تعداد پایش هایی که در ۹ ماهه سال جاری در مراکز معاینه فنی انجام شده ۳۸ مورد بوده است و در مکان هایی که گازهای مورب استفاده می شود ۲۵ گاز مورب پایش شده و استاندارهای آنها سنجیده شده است و بر اساس ضوابط قانونی، ۹۵ مورد در صنعت خوداظهاری پایشی را داشته ایم که توسط خود صنعت انجام شده است.

ثبت ۲۷ صنعت آلاینده هرمزگان در سال گذشته

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تصریح کرد: در سال گذشته ۲۷ صنعت آلاینده داشته ایم که به سازمان محیط زیست اعلام کرده ایم و بر مبناهای فصل های اعلامی مبالغ جریمه های محیط زیستی به امور مالیاتی اعلام شده است که طبق ضوابط قانونی، جرایم اخذ شده باید در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار گیرد.

مسیحی تازیانی گفت: ۳۰درصد از این جرائم اتخاذ شده به صندوق ملی محیط زیست پرداخت می شود که برای رفع آلودگی هایی که اتفاق افتاده هزینه می شود.

وی در خصوص افزایش سهم سوخت گاز نیروگاه بندرعباس ابراز کرد: با پیگیری های سال گذشته در خصوص سوخت پاک نیروگاه خلیج فارس از یک میلیون و ۸۰۰ به چهار میلیون مترمعکب رسانده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در خصوص آلودگی های بنادر استان با بیان اینکه طبق کنوانسیون جهانی ، پایش بنادر باید توسط اداره بنادر انجام شود کفت: آلودگی هایی که به صورت موردی در بنادر استان اتفاق می افتد ، چه از دولتی و غیردولتی بوده باشد با آن برخورد کرده ایم و سال گذشته با ۲۵ شناور برخورد قانونی داشته ایم.

۳۹ روز ناسالم و ۳ روز خیلی ناسالم در ۹ ماهه سال جاری ثبت شده است

مسیحی تازیانی عنوان کرد: در ۹ ماهه سال جاری تعداد ۱۶ روز هوای پاک، ، ۲۱۸ روز قابل قبول ، ۳۹ روز ناسالم و ۳ روز نیز شرایط خیلی ناسالم را داشته ایم که توسط ایستگاه های ثابت و سیار در سطح استان ثبت شده است.

وی همچنین به آمار سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در مورد مشابه سال ۹۹، هوای پاک را ۱۳ روز، قابل قبول ۲۰۴ روز ، هوای ناسالم ۵۲  روز و خیلی ناسالم ۷ روز داشته ایم .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تصریح کرد: سال گذشته در راستای پیگیری مفاد قانونی، برای جلوگیری از بحث ریزگردها، دو اقدام در شرق استان انجام شد که یک مورد آن کشت درخت در سطح ۲۰۰ هکتار از سطوحی که با مشکل ریزگردها مواجه بود، با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان انجام شده و امسال به همین میزان مراقبت آبیاری صورت گرفته است.

مسیحی تازیانی بر لزوم ایجاد کمربندهای فضای سبز در  صنایع استان تاکید کرد و گفت: انتظار می رود در راستای اقدامات تاسیسی  صنایعی در سطح استان به همان میزان نسبت به رعایت مقررات محیط زیستی و ایجاد فضای سبز اقداماتی انجام شود.

وی همچنین یک واحد کامل ۱۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در شهرستان قشم را داشته ایم و طبق  حدود ۱۷ میلیون کیلوبات ساعت در مجموع نیروگاه های خورشیدی استان وارد مدار شبکه شده که مورد مصارف خانگی قرار می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان عنوان کرد: امسال ۸ اداره و پاسگاه این اداره کل از پنل خورشیدی استفاده کرده اند که تمام روشنایی ها را بر اساس برق خورشیدی دریافت کرده اند.

نمونه برداری از ۲۰ جایگاه سوخت در استان

مسیحی تازیانی با بیان اینکه  نمونه برداری از جایگاه های سوخت به صورت متمرکز یکی از کارهایی است که هر ساله در این سازمان انجام می شود، اعلام کرد:۲۰ مورد از جایگاه های عرضه سوخت استان و ۸ مورد از صنایع استان نیز مورد پایش قرار گرفته اند  که عمده آنها استاندارهای لازم را داشته اند.

وی اظهار کرد: یکی از بزرگترین مبادی ورود دستگاه های سردکننده در استان هرمزگان است و ۵۱۰ حواله ورودی چنین دستگاه هایی را همکاران ما برای جلوگیری از گازهای مخرب لایه اوزون پایش و بررسی کرده اند که در حال حاضر عمده واردات را می توان تجهیزات و گازهایی عنوان کرد که با لایه اوزون سازگار هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از دارا بودن ۵ ایستگاه سنجش ذرات گرد و غبار محیط زیست در سطح استان هرمزگان خبر داد و افزود: یک ایستگاه آن تا یک ماه دیگر در شهرستان بندرلنگه راه اندازی می شود که در چرخه پایش آنلاین قرار می گیرد و پیشنهاد راه اندازی ۶ ایستگاه دیگر در سایر شهرستان ها به سازمان محیط زیست کشور ارائه شده است.

مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه یک ایستگاه دیگر در ابتدای سال آینده در غرب بندرعباس اضافه خواهد شد و یک ایستگاه نیز برای نصب در منطقه اقتصادی خلیج فارس در حال خریداری است که در سال آینده نصب خواهد شد، گفت:   یک ایستگاه دیگر پیش بینی شده که توسط شرکت نفت ستاره برای استفاده در غرب بندر عباس مورد استفاده قرار می گیرد و امکان پایش گازهای محیطی شهر بندرعباس را محقق می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در خصوص گسترش صنعت در غرب بندرعباس خاطرنشان کرد: برای آینده باید پیش بینی هایی از حوزه محیط زیستی شهر بندرعباس به مسئولین ارائه دهیم و نیاز به مطالعه عمیق و دارای جنبه های  محیط زیستی و اقتصادی باشد.

مسیحی از پایش های موردی شناهگاه ها در نوار ساحلی شهر بندرعباس خبر داد و گفت: در حوزه شناهگاه ها، طبق آخرین پایش، میزان آلودگی سواحل به صورت موردی تغییر می کند اما سواحل پارک دولت، پارک غدیر، سورو و دانشمند آلودگی بیش از حد استاندار را دارا هستند و ساحل خواجه عطاء در شرایط پایدارتری قرار دارد.

فاضلاب بندرعباس همچنان آلوده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هرمز در رابطه با وضعیت تخلیه فاضلاب بندرعباس در دریا اظهار کرد: میزان سی اودی و بی اودی فاضلاب بندرعباس نسبت به شرایط گذشته حداقل ۲ برابر کاهش بار میکروبی را شاهد هستیم .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه پاسخ به این سوال افزود: منتظریم که شرکت راهبری تسویه خانه بندرعباس استاندارهای مربوطه را عنقریب به عنوان تعادلی داشته باشد،  در خصوص کلر نیز جلساتی را داشته ایم و بنا شد دستگاه های کلر بروزی خریداری در محدوده تصفیه خانه داشته باشیم که این آلودگی فاضلاب را صفر کنند.

مسیحی تازیانی با بیان اینکه اما سی او دی را با انحراف کم با استاندارد را شاهد هستیم که امیدواریم این استانداردها را پاس کند، گفت: وضعیت فعلی  نتیجه مطلوب برای ما نخواهد بود و می بایست برای استفاده در منابع دیگر بازچرخانی شود.

وی اظهار کرد: به طور متوسط ۹۰ تا ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در شهر بندرعباس مورد استفاده مردم ساکن در این شهر قرار می گیرد و به دریا باز می گردد که می تواند در حوزه فضای سبز بندرعباس استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به طرح تفصیلی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد:هم اکنون سرانه فضای سبز این شهر ۲٫۸ متر مربع به ازای هر شهروند است که باید ۸ متر مربع این سرانه به ازای هر نفر افزایش پیدا کند و برای تحقق آن اهرم های خیلی خوبی به کار برده شود .

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ثبت ۲۷ صنعت آلاینده هرمزگان در سال گذشته, ثبت ۲۷ صنعت آلاینده هرمزگان در سال گذشته,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ۳۹ روز ناسالم و ۳ روز خیلی ناسالم در ۹ ماهه سال جاری ثبت شده است, ۳۹ روز ناسالم و ۳ روز خیلی ناسالم در ۹ ماهه سال جاری ثبت شده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نمونه برداری از ۲۰ جایگاه سوخت در استان, نمونه برداری از ۲۰ جایگاه سوخت در استان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, فاضلاب بندرعباس همچنان آلوده است, فاضلاب بندرعباس همچنان آلوده است,
,
, هرمز ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه