اخبار داغ

نقمت سیل با همت گروه های جهادی نعمت شد؛

حضور میدانی سپاه و بسیج آلام مردم سیل زده جنوب کشور را کاهش داد/ تداوم سیل خدمت رسانی همزمان با بارش رحمت الهی+فیلم

حضور میدانی سپاه و بسیج آلام مردم سیل زده جنوب کشور را کاهش داد/ تداوم سیل خدمت رسانی همزمان با بارش رحمت الهی+فیلم
بارش های سیل آسا روزهای اخیر جنوب کشور زندگی بسیاری از مردم مناطق شهری و روستایی را درگیر خود ساخته ، به گونه ای که در برخی از نقاط دستور تخلیه مناطق مسکونی صادر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ به لطف بارش رحمت الهی خشکسالی جنوب پس از چندین دهه انتظار رو به پایان است اما این آغاز خوب، با مخاطراتی نیز همراه بوده که جاری شدن سیلاب در برخی از شهرها و روستاهای مناطق جنوبی کشور همراه بوده است.

پس از وقوع سیل خوزستان شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که در استان های جنوبی باری دیگر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم، اما ورود چند سامانه بارشی قوی به این مناطق تمامی معادلات فکری را برهم زد.

باران های سیل آسا دهه ۷۰ فراموش شد

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
, باران های سیل آسا دهه ۷۰ فراموش شد, باران های سیل آسا دهه ۷۰ فراموش شد,

, , , ,


استان هرمزگان در جنوبی ترین نقطه کشور با  بارش هایی مواجه شد که در چندین سال اخیر بی سابقه بوده است، به گونه ای که باران های سیل آسا دهه ۷۰ نیز در مقابل بارندگی های روزهای اخیر قابل قیاس نمی باشد.

سرریز شدن بزرگترین سد ذخیره آبی استان، با نام “استقلال میناب” در شرق این استان حکایت از حجم عظیمی از بارندگی در دو هفته اخیر تا کنون دارد، به گونه ای که دریچه های تحتانی این سد باز گردید و با آبگرفتگی برخی از روستاهای مجاور این سد همراه شد.

با پایان یافتن بارش ها در روزهای گذشته همه مردم فریاد خوشحالی سر دادند، چرا که زمین های تشنه سیراب شدند، اما این پایان ماجرا نبود و با اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود دو سامانه قدرتمند دیگر این بار به دنبال برآورد و راه حل برای مخاطره جدی بودند. خطری همچون سرریز شدن سد استقلال ، این بار چگونه می خواهد دو برابر حجم خودش را مجدد در بر گیرد.


کمک مضاعف سپاه و بسیج به مردم سیل زده

,
,
,
,
,
,
,
,
, کمک مضاعف سپاه و بسیج به مردم سیل زده, کمک مضاعف سپاه و بسیج به مردم سیل زده,

, , , ,


از این رو حضور جهادگونه دستگاه های نظامی و بسیج در کنار سایر دستگاه های اجرایی کمک های شایانی به مردم سیل زده کرده است، از استقرار ماشین آلات سنگین راهسازی تا خودروهای سبک امدادی و از سویی دیگر امداد رسانی در تخلیه روستاهایی که سیلاب آنها را به صورت جدی تهدید می کند، یک همدلی مضاعفی را برای مردمان منطقه ایجاد کرده است.

حضور میدانی سردار مارانی فرمانده قرارگاه مدینه منوره سپاه در کنار سایر نیروهای این قرارگاه نشان از اهمیت موضوع دارد، این اقدامات تا جایی ادامه پیدا می کند که سپاه برای کاهش مخاطرات سیل اقدام به احداث سیل بند ۵ کیلومتری می نماید.

تخلیه اضطراری روستاهای پایین‌دست سد استقلال میناب

,
,
,
,
,
, تخلیه اضطراری روستاهای پایین‌دست سد استقلال میناب, تخلیه اضطراری روستاهای پایین‌دست سد استقلال میناب,

, , , ,


سد استقلال میناب کاملاً پر و ظرفیت آن تکمیل شده و دریچه سد نیز به‌خاطر این بارندگی بازگشایی شده است، نیاز است حجم خروجی از سد بیشتر شود تا بتوان سیلاب میناب و سیلاب ورودی از جنوب کرمان را توسط سد کنترل کرد.

فرماندار میناب با حضور میدانی در روستاهای پایین‌دست از مردم درخواست دارد تا هرچه سریع تر نسبت به تخلیه اضطرای روستایشان اقدام نمایند، چرا که حجم سیلاب ورودی بسیار زیاد بوده و امکان زیر آب رفتن روستاها وجود دارد.

در این رابطه نیروهای جهادی سپاه از جمله قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه نیز که در منطقه حاضر هستند به کمک مردم شهرستان آمده و از مردم خواسته‌اند منازل خود را برای حفظ جانشان تخلیه کنند.

در ادامه این اقدامات، با آغاز بارش های روز جاری، روستاهای مازغ بالا، مازغ پایین و تمبک که در بارندگی‌های گذشته نیز آسیب های فراوانی دیدند در صدر روستاهای قابل تخلیه بودند که با حضور گروه های جهادی بخشی اعظمی از آن روستاها تخلیه شدند.

اما این پایان ماجرا نخواهد بود چرا که تمام حوادث پیش آمده را باید فراموش کرد و در روزهای آینده با سامانه بارشی قوی تر مواجه شد.

امشب بارندگی های شدیدتری در راه است

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امشب بارندگی های شدیدتری در راه است, امشب بارندگی های شدیدتری در راه است,

, , , ,


رضا مدرس معاون استاندار هرمزگان گفت: امشب بارندگی شدیدی در تمامی شهرهای استان خواهیم داشت و احتمالا مجبور خواهیم بود تا شدت خروجی سدهای استان را نیز افزایش دهیم و لذا حجم رواناب جاری در پایین دست سد استقلال میناب و سد شمیل و نیان بالاست و از مردم می‌خواهیم به هیچ وجه به آبنماها و کانون‌های خطر نزدیک نشوند.

مدرس، از اعلام هشدار نارنجی به تمامی دستگاه‌ها و اعلام آماده‌باش کامل به دستگاه‌های امدادی خبر داد و گفت: در تخلیه یک هزار نفر از اهالی روستاهای مازغ بالا و پایین و تمبک شاهد همکاری بسیار نزدیک سپاه و بسیج بوده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم در ساعات آینده نیز با همکاری هرچه بیشتر دستگاه‌های امدادی از حجم خسارات به مردم بکاهیم.

وی همچنین از تلاش اکیپ‌های آب و برق برای وصل کردن آب و برق مناطق دچار قطعی، خبر داد و عنوان داشت: در برخی مناطق شاهد سیلاب هستیم که خطوط انتقال را آسیب زده است و برای اصلاح وضعیت شبکه در این مناطق مجبوریم تا پایان بارش‌ها و فروکش‌کردن رودخانه‌ها و مسیل‌ها صبر نماییم.

سامانه بارشی شدید تا اوایل بهمن ماه در هرمزگان فعال است

از این رو، هشدار تداوم ناپایداری های جوی و دریایی از ۲۷ دی تا اول بهمن ماه توسط مدیر کل مدیریت بحران استانداری  هرمزگان صادر می شود که نشانگر سطح نارنجی هواشناسی است.

مهرداد حسن زاده با اشاره به تداوم ناپایداری های جوی و دریایی در استان هرمزگان طی روزهای آینده، می گوید: طبق پیش بینی هواشناسی با تداوم فعالیت سامانه بارشی از اواخر روز دوشنبه ۲۷ دی ماه تا اوایل روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه، شاهد رگبار باران و رعد و برق، طی ساعاتی رگبار نسبتا شدید باران همراه با تندباد لحظه ای و احتمال بارش تگرگ خواهیم بود.

به گفته حسن زاده، بالا آمدن آب رودخانه های فصلی، سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر عمومی را از اثرات مخاطره آمیز این سامانه بارشی در نقاط مختلف مرکز، شرق و غرب استان هرمزگان و تنگه هرمز، خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان  باری دیگر در خصوص احتمالات ناشی از این بارندگی ها هشدار می دهد و می گوید: باید ضمن اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص مدیریت سیلاب به خصوص در شرق استان هرمزگان، با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان و استان های همجوار به خصوص  کرمان، از قرارگیری در حریم رودخانه ها، به طور جدی پرهیز و خودداری شود.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
, سامانه بارشی شدید تا اوایل بهمن ماه در هرمزگان فعال است, سامانه بارشی شدید تا اوایل بهمن ماه در هرمزگان فعال است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه