اخبار داغ

کارشناس مسائل بین‌الملل:

یک‌صدایی در سیستم حاکمیتی برگ برنده‌ای در مذاکرات هسته‌ای است

یک‌صدایی در سیستم حاکمیتی برگ برنده‌ای در مذاکرات هسته‌ای است
غلامرضا کحلکی گفت: از بین رفتن چندصدایی که در دولت قبل به شدت وجود داشت و یک‌صدا بودن بدنه حاکمیتی به برگ برنده جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا کحلکی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، اظهار داشت: در عرصه سیاست خارجی یک مفهومی به‌نام عملگرایی ارزشی وجود دارد. عملگرایی ارزشی؛ یعنی اینکه کنش‌های عملگرایانه و اقدامات استراتژیک کشور که پشت آن فکر و اندیشه است مبتنی بر یک‌سری ارزش‌ها باشد. این موضوع در همه کشورها وجود دارد و تنها مختص ما نیست.

وی گفت: عملگرایی و ارزشی بودن در نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف دارد. البته در ادوار گذشته هم عملگرایی ارزشی وجود داشته اما شدت آن با هم تفاوت داشته است. در دولت گذشته ارزش‌ها و باورها به ارزش‌های غرب نزدیک شده بود؛ از این رو کنش‌هایی که رخ می‌داد خیلی با جنس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شباهت نداشت و نیز خیلی با نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران منطبق نبود و از سوی دیگر با تعریف جمهوری اسلامی ایران از اتفاقات بین‌الملل هماهنگ نبود.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در عملگرایی ارزشی جمهوری اسلامی حمایت از مظلوم یک اصل است و یا اینکه افزایش قدرت بازدارنده و قدرت موشکی یک ارزش راهبردی است، اما در دولت قبل برخی اظهارنظرهایی مطرح می‌شد که با این ارزش‌ها تناقض داشت و این مسئله به عدم تطابق در سیاست خارجی با ارزش‌های جمهوری اسلامی منجر می‌شد و هماهنگی در درون شکل نمی‌گرفت و پذیرشی هم انجام نمی‌شد.

کحلکی تأکید کرد: سیاست خارجی ادامه‌ سیاست داخلی است؛ بنابراین اگر عدم تطابق و عدم هماهنگی وجود داشته باشد، تصمیم‌سازی با مشکل مواجه می‌شود. از این رو در نهایت اتفاقی که می‌افتد این است که دستیابی به یک توافق جامع دشوار می‌شود. پس ما یک مشکل در سطح داخلی داشتیم که این مشکل عدم تطابق عملگرایی‌ با ارزش‌های نظام بود و این مسئله چندصدایی را به همراه داشت، اما در دولت فعلی این موضوع رفع شده و دیگر شاهد چندصدایی و عدم تطابق عملگرایی با ارزش‌ها نیستیم و مسیری که دولت فعلی می‌رود، فارغ از نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، نتیجه درستی است.

وی درباره عملکرد تیم سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: آقای امیرعبداللهیان و تیم همراه او تلاش می‌کنند که مسیر را به درستی پیش بروند. خوشبختانه یکسان بودن نوع نگاه در سیستم حاکمیتی؛ یعنی دولت و مجلس سبب شده تا به سمت کنش استراتژیک پیش برویم تا بتوانیم تصمیم‌سازی منطقی انجام شود. آقای امیرعبداللهیان هم این را خوب می‌داند؛ چون در بدنه حضور داشتند و با بدنه هم هماهنگ هستند، البته شاید در آینده چرخش‌هایی صورت بگیرد که ما از آن بی‌اطلاع هستیم، اما تا به این لحظه عملکرد آقای امیرعبداللهیان و تیم سیاست خارجی دولت در برابر سیاست‌بازی‌ها و کنش‌گری‌های غیرمنطقی غرب استادگی کرده‌اند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: زمانی در داخل در جریان مذاکرات چندصدایی وجود داشت، اما امروز این چندصدایی وجود ندارد و می‌تواند اتفاقات خوب را رقم در صحنه سیاست خارجی و مذاکرات رقم بزند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه