اخبار داغ

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

هنر خوشنویسی نستعلیق ایران، ثبت جهانی شود/ لزوم برگزاری کنگره علمی نظامی گنجوی در ایران

هنر خوشنویسی نستعلیق ایران، ثبت جهانی شود/ لزوم برگزاری کنگره علمی نظامی گنجوی در ایران
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل خواستار ثبت جهانی هنر خوشنویسی نستعلیق به نام ایران شد و گفت: ما باید این هنر را ارج نهاده و نستعلیق را که میراث گذشتگان است، به خوبی صیانت و به نام خود ثبت جهانی کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  سبلان ما ، آیت‌الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل عصر امروز در آیین افتتاحیه نمایشگاه هنرواره ملی خوشنویسی ایران دل که در حوزه هنری اردبیل برگزار شد به تاریخچه هنر خوشنویسی در ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: هنر خوشنویسی ، هنر ناب ایرانی است که برگرفته از مفاهیم و مبانی ارزشی و الهی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما,

 وی  خواستار ثبت جهانی خوشنویسی نستعلیق به نام ایران شد و گفت: ما باید این هنر را ارج نهاده و  نستعلیق را که میراث گذشتگان است، به خوبی صیانت و به نام خود ثبت  جهانی کنیم.

,

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خط ثلث به نام کشور ترکیه به ثبت رسیده است، گفت: به جای آنکه کشور عراق خط ثلث را به نام خود ثبت کند، ترکیه در این زمینه پیشقدم شده و با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در کنار ابنیه‌های تاریخی سعی می‌کند خط ثلث را به اسم کشور خود ترویج و تبلیغ کند.

,

آیت‌الله عاملی هنر خطاطی را آمیخته‌ای از سایر هنرها به ویژه انتقال مفاهیم ارزشمند توصیف کرد و گفت: شایسته است نمایشگاه‌های خوشنویسی در سطح ملی برگزار شده و از پدیدآورندگان آثار با مفاهیم عالی تجلیل شوند.

,

وی استفاده از اشعار ناب ایرانی را در خلق خوشنویسی نستعلیق و نستعلیق شکسته یادآور شد و گفت: شعر «همه عالم تن است و ایران دل»  عنوان شایسته ای بود که هنرمندان از سراسر کشور توانستند آثار زیبایی را خلق کنند.

,

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم استفاده از زبان هنر در انتقال مفاهیم تربیتی، ارزشی، دینی و اعتقادی  اشاره کرد و گفت: نباید از شاهکارهای هنری در بستر انتقال این مفاهیم غتفل شد.

,

وی  از ارائه پیشنهاد برگزاری کنگره علمی  نظامی گنجوی  شاعر برجسته ایرانی با همکاری دانشگاه تبریز خبرداد و گفت: در این راستا ۲ جلد مقالات تحقیقی در رابطه با آثار نظامی گردآوری شده که انتظار می‌رود این آثار به زبان‌های بین‌المللی ترجمه و انتشار یابد.

,

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل از فعالان حوزه تربیتی به ویژه مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی خواست تا از طریق آثار هنری همچون فیلم، انیمیشن، کارتون در کنار انتقال مفاهیم ارزشی و قدسی، مبانی تربیتی را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

,

, ,

امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل نیز در این مراسم به تعداد آثار دریافتی در این هنرواره اشاره کرد و گفت: در مجموع  ۱۸۰ اثر  در ۲ بخش شکسته نستعلیق و نستعلیق به دبیرخانه ارسال شده بود.

,

وی گفت: از این تعداد ۷۰ اثر برای بخش نمایشگاهی انتخاب شد که امروز با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، مدیران فرهنگی و هنرمندان شاهد افتتاح این نمایشگاه در حوزه هنری هستیم.

,

رئیس حوزه هنری استان اردبیل افزود: از بین آثار ارسال شده ۳ اثر خوشنویسی نستعلیق، ۳ اثر منتخب نستعلیق شکسته و ۳ اثر ترکیبی و تلفیقی به عنوان آثار منتخب معرفی شدند که در روز ۲۱ اسفند روز بزرگداشت نظامی گنجوی از این هنرمندان در سطح ملی تجلیل خواهد شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه