اخبار داغ

صید اشتغال با صنعت آبزی‌پروری/ فرصتی طلایی که پویایی اقتصاد را به دنبال دارد

صید اشتغال با صنعت آبزی‌پروری/ فرصتی طلایی که پویایی اقتصاد را به دنبال دارد
با توجه به اینکه لرستان رتبه نخست تولید ماهی در استان‌های غیر ساحلی را دارد، صنعت آبزی پروری در این استان زمینه ساز اشتغال و فرصتی برای پویایی اقتصاد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، لرستان به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی، بستر مناسبی برای توسعه صنعت آبزی پروری است به طوری که تاکنون این استان رتبه اول تولید ماهی در استان های غیر ساحلی کشور را کسب کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

لرستان از نظر منابع طبیعی و کشاورزی بسیار بی نظیر است به طوری که پنج درصد اراضی کشاوزی در استان است، ۱۴ هزار میلیارد تومان تولید محصول کشاوزی دارد و ۳۲ درصد اشتغال در این بخش می باشد.

,

دسترسی به منابع آبی و ایجاد زیر ساخت های لازم سبب شده تا فرصت برای رشد و توسعه شیلات در این استان فراهم شود، این در حالیست که لرستان در بیشتر بخش های کشاورزی شرایط بالقوه و ویژه ای دارد که توجه به این ظرفیت می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال برای جویندگان کار، ثروت آفرینی کند.

,

طی سال های اخیر صنعت آبزی پروری در بخش های مختلف و پرورش گونه های جدید ماهی بسیار رشد و توسعه یافته و سرمایه گذاری در این بخش می تواند سوددهی بسیار بالایی داشته باشد، امروزه پویایی اقتصاد در گرو توجه ویژه به بخش آبزی پروری است.

,

تولید ماهی و صادرات این محصول می تواند در اقتصاد نقش ممتازی داشته باشد به طوری که به دلیل کیفیت بالای تولید ماهی در استان سالانه بخشی از تولیدات به کشورهای دیگر صادر می شود.

,

,

, ,

اگرچه سرانه تولید ماهی در لرستان هشت کیلوگرم به ازای هر نفر است اما این رقم در میانگین کشوری بیش از ۱۳ کیلوگرم است که می طلبد برای افزایش مصرف ماهی در استان تبلیغات مناسبی صورت گیرد.

,

کیارش بیرانوند مدیرکل شیلات لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: با توجه به اینکه لرستان رتبه نخست تولید ماهی در استان های غیر ساحلی را دارد، ظرفیتی است که می توان با توسعه آن در راستای ایجاد اشتغال و تولید ماهی، گام برداشت.

,

وی افزود: در استان ۶۰۰ مزرعه پرورش ماهی وجود دارد که بیش از ۱۶ هزار نفر در این مزرعه ها مشغول به کار هستند، ظرفیت تولید ماهی در استان ۳۵ هزار تن در سال است ولی با توجه به خشکسالی و سایر عوامل اثر گذار در این راستا، هم اکنون ۳۰ هزار تن ماهی در این مزارع تولید می شود.

,

خسارت ۱۰۰ میلیاردی سیلاب به شیلات

, خسارت ۱۰۰ میلیاردی سیلاب به شیلات, خسارت ۱۰۰ میلیاردی سیلاب به شیلات,

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به خسارت سیل دو سال پیش به شیلات لرستان، تصریح کرد: سیل سال ۹۸ به شیلات استان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد که برای جبران این میزان خسارت، ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۴۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.

,

بیرانوند عنوان کرد: یکی دیگر از ظرفیت های بخش آبزی پروری در استان، پرورش ماهیان خاویاری است که پیگیر مجوز شش مجتمع خاویاری هستیم که با توجه به این ظرفیت، ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که زیرساخت های لازم برای پرورش این نوع ماهی فراهم شود.

,

وی بیان کرد: پروژه سپیددشت از دیگر پروژه های بخش آبزی پروری در استان است که بعد از گذشت مدتها، زیر ساخت آن تکمیل شده است، این پروژه با ظرفیت شش هزار تن ماهی سرد آبی می تواند برای هزار نفر شغل ایجاد کند.

,

,

, ,

۲ پروژه آبزی پروری تا پایان سال کلنگ زنی می شود

, ۲ پروژه آبزی پروری تا پایان سال کلنگ زنی می شود, ۲ پروژه آبزی پروری تا پایان سال کلنگ زنی می شود,

مدیرکل شیلات لرستان از کلنگ زنی دو پروژه شیلات خبر داد و افزود: مجتمع سه هزار تنی ماهی در بخش پیرامام شهرستان الیگودرز و دو مجتمع خاویاری در کوهدشت و رومشکان امسال کلنگ زنی می شوند.

,

بیرانوند خاطرنشان کرد: همچنین مجتمع پرورش ماهی سردآبی شول آباد و فیروز آباد با ظرفیت هزار تن آماده بهره برداری است که بهره برداری از پروژه های جدید در استان می تواند هفت هزار تن به ظرفیت تولید ماهی اضافه نماید.

,


وی بیان کرد: هر چه زیر ساخت ها در بخش آبزی پروری افزایش یاید می تواند به توسعه شیلات، افزایش اشتغال و تولید ماهی بینجامد که تلاش می شود طی چند سال آینده میزان تولید ماهی در استان به بیش از ۴۰ هزار تن برسد.

,
,

مصوب شدن ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهوری

, مصوب شدن ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهوری, مصوب شدن ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهوری,

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به سفر ریاست جمهوری به استان گفت: در پی این سفر ۲۰۰ میلیارد تومان برای بخش شیلات مصوب شد که ۱۰ مجتمع آبزی پروری با ظرفیت ۲۰ هزار تن ماهی در دستور کار قرار گیرد.

,

بیرانوند خاطر نشان کرد: در استان ۲۰ مرکز تکثیر بچه ماهی با ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون قطعه وجود دارد که بخشی از نیاز کشور به بچه ماهی در استان تولید می شود.

,

,

, ,

وی با بیان اینکه سالانه ۱۴۰ میلیون قطعه تخم چشم زده در استان تولید می شود، گفت: در کشور سالانه به بیش از ۵۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده نیاز است که از این میزان ۱۴۰ میلیون قطعه در استان لرستان تولید می شود و حدود ۶۵ درصد تولیدات در استان مورد استفاده قرار می گیرد.

,

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به پرورش ماهی در قفس گفت: برای این نوع ماهی، ظرفیت تولید سه هزار تن ایجاد شده است، همچنین با توجه به تولید ۳۰۰ کیلو خاویار، تلاش می شود که لرستان، استان برتر تولید خاویاری در کشور شود.

,

بیرانوند به تسهیلات پرداختی در حوزه شیلات اشاره کرد و افزود: حدود ۱۵ میلیارد پرونده در بانکها متقاضی دریافت تسهیلات هستند که امسال تاکنون پرداختی در این راستا نداشته اند.

,

شیلات یکی از ظرفیت های بخش کشاورزی استان لرستان است که به دلیل تولید بالا و فراهم بودن شرایط می تواند در این بخش رشد ویژه ای داشته باشد، تنها نیاز است که ظرفیت های هر منطقه در تولید گونه های ماهی شناسایی و با در نظر گرفتن اعتبارات لازم، به سمت تولید آن حرکت کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه