اخبار داغ

در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی افشاری؛

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب اسیود» برگزار شد/نماینده دادستان: «افساد فی الارض»؛ اتهام سرکرده گروه حرکه النضال

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب اسیود» برگزار شد/نماینده دادستان: «افساد فی الارض»؛ اتهام سرکرده گروه حرکه النضال
نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حبیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود، سرکرده گروهک تروریستی حرکه النضال در شعبه ۲۶دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین افشاری برگزار شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اتهام اسیود، اداره و سرگروهی گروه تروریستی به نام «حرکه النضال العربی لتحریرالاحواز» و طراحی و اجرای عملیات‌های بمب‌گذاری و تروریستی متعدد در استان خوزستان از جمله حمله به مردم اهواز در جریان رژه هفته دفاع مقدس در سال ۹۷ است که منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان اهوازی شد، اعلام شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
بمب گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمب گذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمب گذاری در اداره محیط زیست، بمب گذاری انتقال خط لوله‌های نفت، بمب گذاری در محور انتقال نفت آبادان به اهواز و ماهشهر، بمب گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان، بمب گذاری در بانک سامان اهواز و  برنامه ریزی برای بمب گذاری در دادگستری اهواز از اهم موارد تفهیم شده به این متهم در کیفرخواست است.
,
 
,
, ,
 
,
در ابتدای جلسه دادگاه قاضی افشاری  ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه گفت: رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی حرکه النضال العربی لتحریرالاحواز به سرکردگی حبیب فرج الله چعب فرزند اسیود امروز در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب آغاز می‌شود.
,
 
,
وی ادامه داد: در این جلسه وکلای متهم و تعدادی از خانواده های شهدای این گروهک تروریستی حاضر هستند.
,
 
,
قاضی افشاری اظهار داشت: تشریفات مقدماتی دادگاه مطابق با قانون و در راستای اجرای مفاد قانون آیین دادرسی کیفری اجرا می شود.
,
 
,
با دستور رئیس دادگاه وزیری نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و درباره متهم اصلی پرونده گفت: حبیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود مشهور به ابوعزیز و ابو احمد،  متولد ۱۳۵۲، شاغل در اداره کار کشور سوئد، تبعه ایرانی، مسلمان، اهل خوزستان و ساکن کشور سوئد، دارای سه فرزند، لیسانس علوم اجتماعی و دارای سابقه کیفری است که از ۲۳ آذر سال ۱۳۹۹ در بازداشت به سر می‌برد با صدور قرار تأمین کیفری بازداشت موقت بوده است.
,
 
,
وی ادامه داد: این متهم دارای وکیل مدافع و پرونده شخصیت است که حسب محتویات این پرونده وی حاکی از سلامت روانی وی و متمایل به آشوبگری بوده است همچنین این متهم دارای پیشینه روحی طردشدگی از سوی همسر و ترس از دست دادن شغل است.
,
 
,
افساد فی الارض اتهام سرکرده گروه حرکه النضال
, افساد فی الارض اتهام سرکرده گروه حرکه النضال,
وزیری اضافه کرد: طبق تحقیقات وزارت اطلاعات، اقاریر متهم و تحقیقات به عمل آمده و ادله موجود وی متهم است به افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره و سرکردگی گروهکی به نام حرکه النضال است که از طریق طراحی و اجرای عملیات های تروریستی متعدد قصد مقابله با نظام را داشته است.
,
 
,
نماینده دادستان افزود: این متهم عملیات متعدد تروریستی و  تخریب اموال عمومی و انجام چندین عملیات بمب گذاری در اماکن مختلف اهواز را انجام داده است. 
,
 
,
وی ادامه داد: عملیات بمب گذاری در فرمانداری اهواز، بمب گذاری در سازمان مدیریت و برنامه اهواز، بمب گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، بمب‌گذاری در اداره محیط زیست اهواز، بمب گذاری در خطوط انتقال نفت، عملیات بمب گذاری در محور انتقال نفت آبادان ماهشهر و برنامه ریزی به جهت بمب گذاری در دادگستری اهواز از جمله اتهامات متهم است. 
,
 
,
وزیری یادآور شد: گروهک تروریستی حرکه النضال العربی لتحریر الحواز به عنوان یک سازمان تروریستی در سال ۱۳۷۸ شمسی، هسته‌های اولیه خود را به سرکردگی حبیب وبگان تشکیل و کار خود را آغاز کرد که این گروهک تروریستی از ۲۲ خرداد سال ۸۴ اعلام موجودیت کرد و بمب‌گذاری های متعددی انجام داد. 
,
 
,
نماینده دادستان اظهار داشت: همچنین حملات مسلحانه، جاسوسی و اقدام علیه امنیت عمومی و ملی، تخریب، حمله مسلحانه، سرقت مسلحانه و خریداری و حمل و نگهداری سلاح گرم و ایجاد رعب و وحشت که منجر به شهادت و مجروحیت بیش از ۷۴ نفر از شهروندان اهوازی شده است از دیگر اتهامات متهمان است. 
,
 
,
وی اضافه کرد: عاملیت و طراحی عملیات تروریستی در کشورهای سوئد، دانمارک و هلند با همکاری‌های مالی عربستان سعودی بوده است و به رغم اعلان قرمز تاکنون اقدامی از سوی کشورهای عربی منطقه و اروپایی برای تحویل متهمان به جمهوری اسلامی ایران صورت نگرفته است و فرماندهان تیم‌های تروریستی به صورت متناوب در بین کشورهای مذکور در حال تردد هستند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
نماینده دادستان اضافه کرد: اهداف عملیات تروریستی این گروهک، شهروندان عادی از جمله زنان و کودکان و افراد غیرنظامی هستند که بخش قابل توجهی از این شهروندان عرب هستند.
,
 
,
وزیری گفت: در همین راستا گروهک تروریستی مزبور در ۳۱ شهریور ۹۷ در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس تعدادی از شهروندان را مورد تهاجم قرار داده که این موضوع منجر به شهادت ۲۵ نفر و زخمی شدن ۷۰ نفر از جمله یک کودک شده است. سخنگوی گروهک همان موقع اعلام کرد که عملیات کار آنها بوده و این گروه را عامل مراسم معرفی کرد.
,
 
,
وزیری در رابطه با نحوه تشکیل گروهک مذکور گفت: در دهه ۷۰ تعدادی از عناصر معارض عرب در قالب جلسات فرهنگی با بهانه استقلال اقدام به شناسایی و پرورش نیرو کردند و در سال‌های ۷۹ تا ۸۳ به منظور تأمین منابع مالی اقدام به سرقت مسلحانه نیز می‌کردند.
,
 
,
وی گفت: حبیب‌الله چعب به همراه اعضای کمیته مرکزی گروهک ازجمله حبیب نبگان اقدام به جذب نیرو برای انجام اقدامات تروریستی خود کردند که توسعه اقدامات این افراد منجر به تشکیل گروهک تروریستی حرکه النضال شد.
,
 
,
نماینده دادستان با اشاره به جعل نامه رئیس دفتر رئیس جمهور وقت از سوی گروهک تروریستی حرکه النضال گفت: اقدامات این گروهک با انتشار نامه مجعول در سال ۸۴ منتسب به رئیس دفتر رئیس‌جمهور و انجام عملیات‌های تروریستی وارد فاز امنیتی و نظامی شد.
,
 
,
وی افزود: گروهک تروریستی در فروردین سال ۸۴ در یک اقدام از پیش تعیین‌شده، سندی مجعول با طبقه‌بندی خیلی محرمانه مربوط به سال ۷۶ به امضای رئیس دفتر رئیس جمهور وقت خطاب به سازمان برنامه‌وبودجه مبنی بر قصد دولت برای تغییر ساختار جمعیت عرب منطقه را در سطح استان خوزستان منتشر کرد که منجر به برانگیخته شدن احساسات مردم در سطح استان شد.
,
 
,
نماینده دادستان بیان کرد: درنهایت این اقدامات تروریستی در ۲۲ خرداد ۸۴ به بمب‌گذاری فرمانداری خوزستان، اداره کل برنامه‌وبودجه و اداره مسکن استان شد و گروهک تروریستی مسئولیت این اقدامات را بر عهده گرفت.
,
 
,
وزیری ادامه داد: در ادامه گروهک تروریستی حرکه النضال در بیانیه شماره یک خود اعلام کرد ضمن قبول مسئولیت‌های این عملیات‌های تروریستی به انجام اقدامات مسلحانه بمب‌گذاری در تأسیسات نفتی تاکید کرد.
,
 
,
وی گفت: حملات تروریستی در خوزستان زمانی به نقطه بحرانی رسید که در سال۸۴ چندین مرکز دولتی و تأسیسات نفتی به‌ویژه فرمانداری خوزستان منفجر شد.
,
 
,
نماینده دادستان ادامه داد: حبیب نبگان و حبیب فرج الله چعب به همراه ۵ تن از سرکرده‌های گروهک در کشورهای اروپایی از جمله دانمارک، هلند و سوئد، مدیریت اقدامات تروریستی در خاک ایران را برعهده داشتند و علی‌رغم اعلان قرمز برای ۱۲ نفر از سران گروهک متاسفانه کشورهای اروپایی از تحویل انها به ایران امتناع کردند؛ به گونه‌ای که با وجود دستگیری چعب، توسط کشور لهستان این کشور به درخواست آمریکا و سوئد اقدام به آزادی وی کرد.
,
 
,
نماینده دادستان بیان کرد: عوامل گروهک تجزیه خوزستان را از اهداف خود اعلام کردند.
,
 
,
وزیری، گفت: گروهک حرکه النضال در راستای این هدف، از انجام هر گونه اقدام غیر قانونی و تروریستی در مرزهای ایران کوتاهی نکرده است.
,
 
,
این گروهک ضمن ارتباط با سایر گروهک‌های تروریستی اقدامات تروریستی آنها را تایید و ائتلاف با سایر گروهک‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.
,
 
,
وی گفت: حییب نبگان رسماً همکاری با گروهک‌هایی از جمله جیش‌العدل (گروهکی که عبدالمالک ریگی سرکردگی آن را بر عهده داشت)، را اعلام و این گروهک‌ها را دوستان خود معرفی کرده است. و همچنین سخنگوی این گروهک با گروهک‌ جیش‌العدل بر ایجاد اتاق‌های عملیاتی علیه کشور ایران توافق کرده بود.
,
 
,
نماینده دادستان بیان کرد: براساس این توافق، تعدادی از سران گروهک حرکة النضال به منظور آموزش نظامی و ساخت بمب عازم سوریه و شمال عراق شدند و ۱۰۰ چاشنی انفجاری بمب را داخل کشور تحویل گرفتند که با عملیات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) با شکست مواجه شدند. همچنین سخنگوی جیش العدل در مصاحبه با رسانه‌های رسمی همکاری با گروهک حرکه النضال را تایید کرده است.
,
 
,
وی ادامه داد: در زمان دستگیری عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک حرکه النضال ضمن حمایت از اقدامات تروریستی این گروهک، دستگیری ریگی را محکوم کرد.
,
 
,
همچنین از موارد کیفرخواست مطرح‌شده کشور دانمارک علیه سران گروهک حرکه النضال، به پولشویی، جاسوسی به نفع عربستان و انجام اقدامات تروریستی اشاره ‌شده است.
,
 
,
وزیری درباره سوابق حبیب فرج‌الله چعب گفت: این فرد فعالیت خود را از اواسط سال ۷۶ در قالب فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی باهدف مقابله با جمهوری اسلامی ایران و تجزیه خوزستان از طریق عملیات‌های تروریستی و ترور شروع کرد و تا سال ۸۴ ادامه داد. فعالیت‌های تروریستی گروهک به شاخه‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی تقسیم‌شده است.
,
 
,
تشکیلات تروریستی با استفاده از ایجاد اغتشاشات ناشی از انتشار نامه جعلی منتسب به رئیس دفتر رئیس‌جمهور نهایت استفاده را کرد و اقدام به انجام عملیات تروریستی ازجمله بمب‌گذاری در سال ۸۴ کرد.
,
 
,
نماینده دادستان به برخی از اقداماتی که متهم و گروهک مزبور قصد انجام آن را داشتند اشاره کرد و افزود: بمب‌گذاری در وزارت نفت در تهران، بمب گذاری در دادگاه دزفول، بمب گذاری در شرکت نفت اهواز، بمب گذاری در وزارت بازرگانی، بمب‌گذاری در دیوان عدالت اداری، بمب‌گذاری در مجتمع قضایی شهید بهشتی، بمب گذاری در اداره اطلاعات استان خوزستان، بمب‌گذاری در سازمان بورس تهران، بمب‌گذاری در نوروز سال ۸۵، بمب گذاری در اماکن و ساختمان اطلاعات خوزستان در فرمانداری ماهشهر و بمب‌گذاری در بانک پارسیان اهواز از جمله اقداماتی است که متهمان قصد انجام آن را داشتند.
,
 
,
وی به تجهیزات کشف شده از گروهک حرکه النضال اشاره کرد و گفت: ۱۵۰ کیلو مواد مخدر منفجره تی ان تی، بمب ساعتی، دو عدد بمب دست ساز، چهار قبضه سلاح تاشو، دو قبضه کلت و اسلحه چهار عدد تایمر الکترونیکی، ۵۴ عدد چاشنی، ۱۲ سوئیچ فعال کننده و تعدادی لباس نظامی از متهمان کشف شده است.
,
 
,
نماینده دادستان اظهارداشت: برگزاری ده‌ها تجمع در هلند دانمارک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با گروهک پ ک ک، ارتباط گیری با رژیم سعودی برای ایجاد ناامنی در کشور، تلاش برای تغییر مذهب از طریق تولید هزاران ساعت محتوا در همین رابطه، اتحاد در گروهک‌های جدایی‌طلب، مکاتبه با اتحادیه عرب، تلاش برای بین المللی کردن استقلال اهواز از جمله اقدامات گروهک حرکه النضال در داخل و خارج از کشور است.
,
 
,
وی اضافه کرد: راه اندازی تجمعات و اغتشاشات مختلف در خوزستان از دیگر اقدامات این گروه تروریستی است. گروهک در راستای تفرقه افکنی در سال ۹۶ با حمایت‌های مالی عربستان اقدام به راه اندازی «شبکه تلویزیونی احوازنا» می‌کند.
,
 
,
نماینده دادستان توضیح داد: احوازنا در ابتدای فعالیت خود روزانه ۴ ساعت برنامه داشت اما از آذر سال ۹۶ به بعد که به صورت رسمی آغاز به کار می‌کند، هشت ساعت روزانه فعالیت داشت. شبکه مذکور ابتدا دارای یک دفتر در هلند بود اما پس از گذشت مدت کوتاهی گروهک اقدام به تأسیس استودیو در دانمارک می‌کند.
,
 
,
وزیری افزود: انتشار فیلم‌های آتش سوزی اماکن عمومی، گسترش عقاید وهابیت و انتشار و ترویج خشونت از جمله اقدامات تروریستی گروهک در قالب این شبکه تلویزیونی است.
,
 
,
نماینده  دادستان اظهارداشت: در این شبکه تلویزیونی آسیه بنگان دختر حبیب بنگان به عنوان مجری فعالیت داشته است همچنین ناصر شاوردی معروف به  ناصر عزیز مجری دوم یکی از برنامه های شبکه احوازنا در برنامه ای که در تاریخ پنجم دی 1399 از این شبکه پخش شد به طور آشکارا اقدام به توضیح طرز تهیه کوکتل مولوتوف کرد و پلیس در همان روز کامپیوتر و وسایل آن دفتر را توقیف و به مدت دو هفته تعطیل کرد.
,
 
,
وی ادامه داد: این اقدام پلیس در اروپا (دانمارک) پیرامون ترویج خشونت و حمایت تروریستی بود.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
در ادامه فیلم‌هایی از اقدامات تروریستی این گروهک و اظهارات خانواده های شهدای حملات تروریستی در دادگاه، نمایش داده شد.
,
 
,
نماینده دادستان گفت: این فیلم ها  فقط بخشی از جنایات این گروه تروریستی است و سوال اساسی این  است که اگر این افراد قصد خسارت به اماکن عمومی و دولتی را داشتند چرا در ساعات حضور مردم اقدامات خود را  انجام دادند و نمی شود که داعیه حمایت از یک قومیت را داشت در حالی که قربانیان اقدامات  تروریستی این گروه شهروندان و هموطنان عرب بودند.
,
 
,
در این لحظه از دادگاه  قاضی افشاری اظهارداشت: با  نظر هیات قضات  و به منظور حفظ شرایط مستعد برای دفاع متهم ختم این جلسه اعلام می شود و جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام خواهد شد.
,
 
,
, ,
 
,
بیرون از دادگاه یادبودی از شهید خردسال «محمدطاهااقدامی» یکی از قربانیان گروه تروریستی حرکت النضال در مراسم رژه سال ۱۳۹۷ در اهواز با لباس‌ها و وسایل این کودک به نمایش گذاشته شده بود.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه