اخبار داغ

افزایش تکدی‌گری در تبریزِ بدون گدا؛

شیوه‌های نوین برای سوءاستفاده از احساسات مردم/ مستحق یا کلاهبردار؟!

شیوه‌های نوین برای سوءاستفاده از احساسات مردم/ مستحق یا کلاهبردار؟!
افزایش تکدی گری در تبریز که روزی به عنوان شهر بدون گدا شناخته می‌شد، زنگ خطر را برای مردم و مسئولین به صدا در آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، تبریز شهرِ بدون گدا؛ عبارتی که تا همین چند سال قبل مردم به آن افتخار می‌کردند و مسئولین به واسطه آن می‌توانستند ادعا کنند که چقدر کارشان را خوب انجام داده‌اند! اما بیشتر از دو سال است که این عبارت با افزایش فزاینده متکدیان در تبریز خدشه دار شده و دیگر کسی نمی‌تواند ادعا کند که تبریز شهری بدون گدا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

شاید برای کسانیکه در پایتخت زندگی می‌کنند، دیدن متکدیان و کودکان کار موضوعی عادی باشد اما این مساله برای مردم تبریز تازگی دارد و همین مساله هم باعث شده که افزایش متکدیان در تبریز به حق یکی از دغدغه‌های مردم این شهر باشد. شهری که روزی در آن به ندرت کسی دستش را جلوی دیگری دراز می‌کرد حالا به جولانگاه گدایانی تبدیل شده که به یک گوشه نشستن بسنده نکرد و گاهی به زور از مردم پول دریافت می‌کنند!

,

پاک کردن صورت مساله با بهانه‌های غلط

, پاک کردن صورت مساله با بهانه‌های غلط,

در دو سال گذشته که با پدیده افزایش متکدیان در تبریز مواجه بوده‌ایم بسیاری از مسئولین تلاش داشته‌اند که عنوان کنند این متکدیان صرفا از شهرها و گاهی کشورهای دیگر برای گدایی به تبریز آمده‌اند! اگرچه ممکن است بخشی از این گدایان به واقع اهل تبریز نباشند اما با گشتی کوتاه در شهر می‌توان فهمید که بسیاری از آنها اتفاقا اهل همین شهر هستند و به تازگی چنین راهی را پیش گرفته‌اند.

,

اینکه ین گدایات واقعا سازماندهی می‌شوند و به مانند برخی فیلم‌های ایرانی سردسته‌ای دارند را باید مسئولین امر کشف کنند اما اینکه بیش از ۹۰ درصد این متکدیان وارداتی نیستند، موضوعی آشکار است که نیاز به بررسی و تحقیق هم ندارد!

,

روش‌های نوین گدایی در تبریز!

, روش‌های نوین گدایی در تبریز!,

با رونق گرفتن بازار متکدیان در تبریز روش‌های گدایی هم به روز شده است! از چسباندن نامه‌ درخواست پول در عابربانک‌ها گرفته تا سبز شدن جلوی مردم و درخواست پول برای کرایه سفر. در بسیاری از موارد این متکدیان با سر هم کردن داستان‌های خیالی از احساسات مردم استفاده کرده و جیب آنها را خالی و جیب خودشان را پر می‌کنند.

,

 

,

افزایش تکدی گری بانوان هم زنگ خطر دیگری است که در تبریز به صدا در آمده و در صورت ادامه این وضعیت چهره شهر بدونِ گدا تغییر خواهد کرد.

,

, ,
حسین علامیر، دبیر دبیرخانه پیشگیری و ساماندهی متکدیان شهر که اکنون در موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز واقع شده، با اشاره به جمع آوری و ساماندهی ۱۱۸۶ متکدی در طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۰، می‌افزاید: از این تعداد ۵۵۰ نفر خانم و ۶۳۶ نفر آقا بودند که نشان از افزایش چشمگیر بانوان متکدی در شهر است.
,
 
,
وی افزایش متکدیان بانوان را زنگ خطری برای جامعه دانسته و می‌گوید: کلیه ارگان‌های ذیربط باید در این زمینه به مسئولیت خود عمل کرده و با راهکارهای قانونی و مدبرانه از گسترش آن جلوگیری کنند.
,
 
,
دبیر دبیرخانه پیشگیری و ساماندهی متکدیان شهر هم‌چنین به سودجویی برخی افراد از این طریق و شگردهای مختلف آن‌ها برای فریب مردم اشاره کرده و تاکید می‌کند: متاسفانه دستگاه‌های مختلف همکاری خوبی در این زمینه ندارند.
,

مستحق یا کلاهبردار؟!

, مستحق یا کلاهبردار؟!,

در حالیکه روز به روز به تعداد متکدیان در شهر افزوده می‌شود اما چیزی از درآمد آنها کم نمی‌شود! در همین شهر بسیاری از مردم با درآمد روزانه ۱۰۰ هزار تومان و حتی کمتر صورتشان را با سیلی سرخ کرده و دستشان را جلوی کسی دراز نمی‌کنند اما برخی از همین گدایان درآمدهای روزانه بالای ۵۰۰ هزار تومان دارند!

,

اگرچه ممکن است برخی از این افراد جزء مستحقین باشند و هیچ عایدی برای گذران زندگی نداشته باشند اما گذری به محلات پایین شهر تبریز نشان می‌دهد افراد نیازمند ترجیح می‌دهند به کارهایی مثل دستفروشی و کارگری بپردازند تا اینکه دستشان را جلوی کسی دراز کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه