اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

قبض برق بهمن ماه مشترکان با تعرفه های جدید محاسبه خواهد شد/ نقره‌داغ شدن مشترکان پُرمصرف/ خوش مصرف‌ها پاداش می‌گیرند

قبض برق بهمن ماه مشترکان با تعرفه های جدید محاسبه خواهد شد/ نقره‌داغ شدن مشترکان پُرمصرف/ خوش مصرف‌ها پاداش می‌گیرند
تعرفه برق از ابتدای بهمن‌ماه برای مشترکان بر اساس مصوبه دولت محاسبه خواهد شد و مشترکانی که بتوانند مصرف خود را در چارچوب الگو کاهش دهند، مشمول پاداش و پُرمصرف‌ها از یارانه کمتری برخوردار خواهند شد و باید به قیمت تمام شده تولید، قبض برق را بپردازند؛ البته فقط ۶ درصد مشترکان مشمول افزایش قیمت می‌شوند که آن هم به صورت پلکانی است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ تابستان امسال، خاموشی‌ها مردم را با مشکلاتی مواجه کرد و برای روزهای باقی مانده زمستان نیز احتمال قطعی برق نیز وچود دارد. کارشناسان افزایش مصرف در تابستان و گرمای زودرس در اردیبهشت ماه را در کنار نیروگاه نسازی دولت قبل و عدم سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید را علت کمبود برق عنوان کردند.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛,
بنا بر این گزارش، وزارت نیرو و کارشناسان رعایت الگوی مصرف را برای جلوگیری از خاموشی‌ها یا کاهش میزان آن موثر می‌دانند؛ این در حالی است که اعلام می‌شود علت عدم رعایت الگوی مصرف، قیمت ارزان برق است؛ از سوی دیگر بخش قابل توجهی از یارانه‌های پنهان در اقتصاد ایران مربوط به انرژی است که دولت برای حامل‌های انرژی از جمله برق پرداخت می‌کند تا برق ارزان‌تر به دست مردم برسد و ایران کمترین قیمت برق در دنیا دارد.
,
 
,
این ارزانی باعث بی‌توجهی به اصلاح الگوی مصرف شده و برخی از مشترکان چند برابر الگوی مصرف، به استفاده از برق ادامه می‌دهند. برق ارزان و پرداخت یارانه پنهان سبب عدم اجرای عدالت می‌شود، زیرا برخی از این یارانه سود بیشتر می‌برند؛ از سوی دیگر صنعت برق را هم با چالش‌هایی مواجه کرده؛ از بر همین اساس تغییر در نظام تعرفه‌گذاری و داشتن نظام پلکانی شرط لازم است.
,
 
,
دولت و کارشناسان انرژی بر این باورند که با رعایت راهکارهای مدیریت مصرف، علاوه بر تأثیرگذاری در مصرف، می‌توانیم به تأمین برق پایدار کشور کمک کنیم.
,
 
,
 
,
هشدار برای تامین برق در کشور/ چرا پُرمصرف‌ها باید قیمت تمام شده برق را بپردازند؟
, هشدار برای تامین برق در کشور/ چرا پُرمصرف‌ها باید قیمت تمام شده برق را بپردازند؟, هشدار برای تامین برق در کشور/ چرا پُرمصرف‌ها باید قیمت تمام شده برق را بپردازند؟,
 
,
مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: مابه‌التفاوت قیمت تمام شده برق با تعرفه، هر چقدر زیادتر باشد، فشار‌های بودجه‌ای ایجاد می‌کند. وقتی دولت از پس آن برنمی‌آید و نمی‌تواند این بودجه‌ی مورد نیاز را تامین کند، نتیجه‌ی آن این می‌شود که بدهی به پیمانکاران و تولیدکنندگان برق افزایش می‌یابد.
,
 
,
این نماینده مجلس، درباره دلایل قطعی برق در تابستان گفت: یکی از راه‌های مدیریت مصرف، تعرفه‌گذاری پلکانی است که در قانون هم آمده است، ولی متاسفانه به خوبی اجرا نشد.
,
 
,
او بیان کرد: افراد و خانواده‌هایی وجود دارند که براساس الگو مصرف می‌کنند که تبعا به این افراد می‌توان برق با قیمت یارانه‌ای داده شود، ولی در مقابل اشخاصی هم وجود دارند که برق را خارج از الگوی مصرف استفاده می‌کنند که باید با نرخ تمام شده، قیمت برق این افراد را محاسبه کرد و پایین‌تر از آن توجیحی ندارد.
,
 
,
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز روز گذشته گفت: با توجه به اینکه با سرد شدن هوا میزان مصرف گاز در کشور افزایش یافته، اکنون ۵۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها با سوخت دوم است و امیدواریم با همکاری مشترکان مشکلی برای تامین پایدار برق و گاز ایجاد نشود.
,
 
,
وی با بیان اینکه نیازمند همکاری مشترکان هستیم تا تامین برق پایدار داشته باشیم، گفت: در حال حاضر وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها مناسب بوده، اگرچه لازم است که مراقبت های لازم برای ماه سرد بهمن نیز پیش‌بینی شود تا در آن شرایط نیز با مشکل مواجه نشویم.
,
 
,
 
,
دولت نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی را تعیین کرد
, دولت نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی را تعیین کرد, دولت نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی را تعیین کرد,
 
,
هیئت دولت در روز ۵ دی ماه امسال به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم، به استناد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و در اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین کردند.
,
 
,
بر اساس مصوبه هیات وزیران، بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه می‌شود. تعرفه‌های برق مصارف خانگی مشترکین کمتر از الگوی مصرف بر اساس تصویب نامه سال ۱۳۹۷ هیات وزیران تعیین می شود.
,
 
,
همچنین تعرفه برق مشترکین خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای مصارف کمتر از الگو بر اساس جدول فعلی، مازاد بر آن تا یک و نیم برابر، تا دو برابر و مصارف بیش از دو برابر به ترتیب با ضریب (۱/۵) ، (۲/۵) و (۳/۵) برابر هزینه تأمین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت می شود.
,
 
,
در محاسبه صورتحساب برق ماه‌های گرم برای مشترکان مشمول این مصوبه جزء در مناطق گرمسیر یک و سایر مناطق گرم به ترتیب ضریب (۰/۵) و (۰/۸) اعمال می گردد.
,
 
,
با هدف تشویق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف خود را در ماه‌های گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می دهند، به میزان کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد)، پاداش صرفه جویی معادل هزینه تأمین برق پرداخت می شود. اعمال ضریب ۲ برای پاداش صرفه جویی در ساعات اوج بحرانی بلامانع است و برای فرهنگ‌سازی و تشویق به کاهش مصرف، وزارت نیرو مجاز به تعیین و اعمال تشویق (پرداخت پاداش) بیشتر و یا اهدای جوایز می‌باشد.
,
 
,
برای خانوارهای دارای بیش از یک واحد مسکونی، مجموع مصارف واحدهای مزبور (بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو)، برای تشخیص پله مصرف و محاسبه صورتحساب مبنای عمل قرار می‌گیرد. وزارت نیرو مجاز است برای مشترکانی که سطح مصرف انتخابی خود را مراعات کنند، ۵ درصد تشویق اعمال کند.
,
 
,
 
,
نقره‌داغ شدن مشترکان پُرمصرف از پس‌فردا (اول بهمن)
, نقره‌داغ شدن مشترکان پُرمصرف از پس‌فردا (اول بهمن), نقره‌داغ شدن مشترکان پُرمصرف از پس‌فردا (اول بهمن),
 
,
این مصوبه از ابتدای بهمن (دو روز دیگر) اول بهمن ماه اجرایی خواهد شد و مشترکان قبض برق ماه آینده را با تعرفه جدید دریافت خواهند کرد؛ یعنی ۲۵ درصد از مشترکان برق کشور که بیش از الگوی مصرف به مصرف برق می‌پردازند، مشمول افزایش تعرفه خواهند شد و برای دو درصد از مشترکان که بسیار پرمصرف هستند، یارانه پنهان برق به‌شدت کاهش خواهد یافت.
,
 
,
وزیر نیرو نیز در روزهای گذشته درباره این نحوه محاسبه گفت: در زمستان الگوی مصرف ۲۰۰ کیلووات‌ساعت است، اگر مشترکی ۱۰۰ کیلووات‌ساعت بیشتر استفاده کند تا ۱.۵ برابر یعنی ۶۰۰ تومان، دوبرابر الگوی مصرف کیلوواتی ۱۰۰۰ تومان و سه برابر الگوی مصرف با قیمت هر کیلووات‌ساعت ۱۴۰۰ تومان هزینه برق خود را پرداخت خواهد کرد.
,
 
,
براساس مصوبه هئیت دولت از ابتدای بهمن‌ماه (پس‌فردا)، قشری که بیش از الگو مصرف می‌کند، مشمول پرداخت هزینه‌های بیشتری خواهند شد؛ به عبارت ساده‌تر، اگر الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعتی فصل گرم را در نظر بگیریم، تا این میزان مصرف، مشترک تعرفه قدیم را می‌پردازد. مصارف بالای ۳۰۰ کیلووات‌ساعت تا ۴۵۰ کیلووات‌ساعت ۱.۵ برابر هزینه‌های تأمین برق، از ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلووات‌ساعت، ۲.۵ برابر هزینه‌های تأمین برق و از مصرف ۶۰۰ کیلووات‌ساعت به بالاتر ۳.۵ برابر هزینه تأمین انرژی را باید بپردازند.
,
 
,
با توجه به اینکه متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی ۲ سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی نزدیک به ۴۰۰ تومان برآورد می‌شود، لذا تعرفه برق برای مشترکان با مصرف تا ۴۵۰ کیلووات ساعت در ماه برابر ۶۰۰ تومان تعیین می‌شود.
,
 
,
مشترکان پرمصرفی که مصرف برق بین ۴۵۰ کیلووات ساعت تا ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه دارند، باید به طور میانگین هزینه برق ۱۰۰۰ تومانی برای هر کیلووات ساعت بپردازند. علاوه بر این مشترکانی که میزان مصرف برق ماهانه آنها از ۶۰۰ کیلووات فراتر می‌رود، باید هزینه برق ۱۴۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت را پرداخت کنند.
,
 
,
 
,
یارانه برق پر مصرف‌ها قطع خواهد شد اما نه برای همه
, یارانه برق پر مصرف‌ها قطع خواهد شد اما نه برای همه, یارانه برق پر مصرف‌ها قطع خواهد شد اما نه برای همه,
 
,
همایون حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: طبق بند یک تصبره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، کسانی که بالاتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند یارانه به آنها پرداخت نخواهد شد که البته مصرف ۷۵ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف، است و همچنان به آن‌ها یارانه تعلق خواهد گرفت.
,
 
,
حائری افزود: بخش عمده تولید برق در کشور توسط برق خصوصی انجام می‌شود. در واقع دولت برق را از بخش خصوصی خریداری می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد.در زمان گرم سال کسانی که در مقایسه با سال گذشته یا کمتر از الگوی مصرف، برق مصرف کنند، به مقدار صرفه جویی شده یا ۲ برابر مقدار برق تامین شده به آن‌ها پاداش تعلق می‌گیرد.
,
 
,
 
,
۶ درصد مشترکان مشمول افزایش قیمت برق می‌شوند
, ۶ درصد مشترکان مشمول افزایش قیمت برق می‌شوند, ۶ درصد مشترکان مشمول افزایش قیمت برق می‌شوند,
 
,
بر اساس جدول پراکندگی میزان مصرف برق مشترکان خانگی، مشترکان مشمول افزایش قیمت در طرح جدید دولت در پله پنجم، ششم و بیشتر از پله ششم مصرف تنها ۶ درصد کل مشترکان را در بر گرفته و ۹۴ درصد مشترکان مشمول افزایش قیمت برق نمی‌شوند.
,
 
,
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه ۸۰۰ هزار مشترک پرمصرف هستند، گفت: میزان مصرف برقی که توسط قشر پرمصرف، مازاد بر ۲ برابر الگوی مصرف استفاده می‌شود. بر همین اساس با توجه به اینکه قیمت تمام شده برق در کشور به طور میانگین بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان بود، لذا مشترکان پرمصرف در گذشته تنها برای مصرف مازاد ۲ برابر الگوی مصرف، معادل ۵ هزار میلیارد تومان از جیب بیت‌المال، یارانه دریافت می‌کردند.
,
 
,
وی ادامه داد: به عبارت دیگر کمتر از ۲ درصد مشترکان عمدتا پرمصرف در مناطق بالانشین شهرها سالانه بیشتر از ۵ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی دریافت می‌کنند.
,
 
,
سخنگوی صنعت برق، با بیان اینکه قطعا قبوضی که بعد از بهمن ماه صادر می شوند با تعرفه های جدید خواهد بود، اظهار کرد: پیش بینی شده در این طرح برای مشترکانی که میزان مصرف آن ها زیر الگوی کم مصرفی است مشوق هایی لحاظ شود.
,
 
,
 
,
تعرفه برق مشترکان بیش از الگوی مصرف، تصاعدی و پلکانی است
, تعرفه برق مشترکان بیش از الگوی مصرف، تصاعدی و پلکانی است, تعرفه برق مشترکان بیش از الگوی مصرف، تصاعدی و پلکانی است,
 
,
رجبی مشهدی گفت: تعدادی از مشترکان نیز در مرزهای بیش از الگو قرار دارند که می توانند با یکسری اقدامات ساده به سرعت میزان مصرف خود را کاهش دهند و به زیر الگوی مصرف منطقه بروند و مشمول این افزایش قیمت نشوند.
,
 
,
وی با بیان اینکه برای مشترکانی که میزان مصرف آن ها بیش از الگو بوده تعرفه برق به صورت تصاعدی و پلکانی است و متناسب با مصرف آن ها این تعرفه ها افزایش می یابد، گفت: هدف این است تا توزیع عادلانه یارانه انجام شود، علاوه بر این کسانی که مصرف بیشتری دارند هزینه های نزدیک به قیمت واقعی و یا غیر یارانه ای را پرداخت کنند.
,
 
,
به گزارش راه دانا؛ حال باید منتظر بمانیم تا با همکاری مردم و کاهش الگوی مصرف شاهد این خواهیم بود که دیگر خاموشی‌های زمستانی را نداشته و امید داشته باشیم که کم‌کاری دولت تدبیر و امید با این همکاری و تلاش دولت جدید برای افزایش ظرفیت تولید برق دیگر مشکلی را در زمینه تأمین انرژی برق در کشور شاهد نباشیم.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
نویسنده: رضا نجف آبادی
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه