اخبار داغ

گزارشی از وضعیت حیات وحش در بارش برف و ورود حیات وحش به داخل شهر؛

ساکنان شهرک‌های اقماری زنجان مراقب ورود گرگ‌ها به داخل شهر باشند/ علوفه مورد نیاز آهوان در استان زنجان توزیع شد

ساکنان شهرک‌های اقماری زنجان مراقب ورود گرگ‌ها به داخل شهر باشند/ علوفه مورد نیاز آهوان در استان زنجان توزیع شد
حیات وحش، یکی از موضوعاتی است که همواره باید هم حفاظت شده و هم مراقبت شود که از جمله آن مراقبت از حیواناتی مانند آهو در مناطق حفاظت‌شده و همچنین مراقبت از خطرات احتمالی ورود حیواناتی وحشی مانند گرگ به داخل شهرها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; بارش برف از شامگاه یک‌شنبه (26 دی) در کنار اینکه تمام شهروندان و به‌ویژه کشاورزان را خوشحال کرده اما با توجه به کم‌سابقه بودن این بارش طی سالیان اخیر، مسئولان را غافلگیر کرد و البته در این میان، حفاظت و مراقبت از حیات وحش نیز موضوعی است که نباید فراموش کرد. حیات وحش به 2 گونه است. گونه اول، حیات وحش موجود در مناطق حفاظت‌شده مانند دشت سهرین است که تعداد زیادی آهو در این منطقه تحت مراقبت هستند که البته باید در زمان بارش برف نسبت به تامین علوفه و تغذیه مورد نیاز آن‌ها اقدام شود و گونه دوم، حیواناتی مانند گرگ، شغال و روباه هستند که در هنگام سردی هوا و بارندگی‌های شدید به دلیل عدم یافتن غذا وارد شهرها می‌شوند که باید مراقبت لازم نسبت به خطرات احتمالی آن‌ها صورت پذیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

هر چند مسئولان امر و متولیان محیط زیست، حفاظت و مراقبت لازم از حیات وحش را داشته و پایش‌های مستمر را انجام می‌دهند اما شهروندان نیز باید نکات مراقبتی لازم را رعایت کنند تا بتوان با گذر از روزهای سخت زمستان از خطرات حیات وحش نیز جلوگیری شود و خاطره تلخی از بارش برف در اذهان باقی نماند.

,

, ,

*‌ علوفه مورد نیاز آهوان توزیع شده است

, *‌ علوفه مورد نیاز آهوان توزیع شده است, *‌ علوفه مورد نیاز آهوان توزیع شده است,

پرویز رستمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به بارش برف طی 2 روز اخیر گفت: پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده بود و علوفه مورد نیاز آهوان موجود در مناطق حفاظت‌شده استان توزیع شده است.

,

وی با بیان اینکه طبق پایش‌ها هیچ یک از آهوان به داخل شهرها نیامده‌اند، اظهار داشت: پایش‌های لازم از مناطق حفاظت‌شده انجام شده و هیچ اهویی وارد شهرها نشده است.

,

رستمی خاطرنشان کرد: آهوان معمولاً در چنین شرایطی وارد شهرها نمی‌شوند چرا که علوفه و تغذیه مورد نیاز آن‌ها موجود است و مراقبت، حفاظت و پایش لازم نیز انجام می‌شود.

,

وی تاکید کرد: پیش‌بینی‌های لازم در خصوص بارش برف و کاهش دمای هوا صورت گرفته بود و تغذیه لازم برای آهوان نیز توزیع شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

,

رستمی با بیان اینکه سرشماری گونه‌های جانوری قوچ و میش منطقه انگوران نیز به اتمام رسید، بیان کرد: قوچ و میش انگوران امسال 13.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

,

, ,

*‌ مدیریت پسماندها و عدم خروج از منزل در تاریکی، راهکار مقابله با خطرات ورود حیات وحش به داخل شهرها

, *‌ مدیریت پسماندها و عدم خروج از منزل در تاریکی، راهکار مقابله با خطرات ورود حیات وحش به داخل شهرها, *‌ مدیریت پسماندها و عدم خروج از منزل در تاریکی، راهکار مقابله با خطرات ورود حیات وحش به داخل شهرها,

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص احتمال ورود حیوانات وحشی به داخل شهرها گفت: با توجه به بارش برف و کاهش محسوس دمای هوا احتمال ورود حیوانات وحشی مانند گرگ، شغال و روباه به شهرک‌های اقماری و حتی در صورت تحت فشار بودن به داخل شهرها وجود دارد.

,

وی اظهار داشت: جهت جلوگیری از خطرات ورود حیات وحش به شهرها به شهروندان توصیه می‌شود پسماندهای خود را زمانی به بیرون بگذارند که شهرداری در حال جمع کردن است و به‌گونه‌ای مدیریت کنند که به هیچ وجه پسماند در داخل کوچه‌ها و معابر باقی نماند.

,

رستمی خاطرنشان کرد: توصیه بعدی این است که شهروندان و به‌ویژه خردسالان و کهنسالان در تاریکی شب به‌ویژه در شهرک‌های اقماری به تنهایی بیرون نروند.

,

این مسئول ابراز کرد: امیدواریم شهروندان این نکته را در زمان تاریکی یعنی بعد از غروب آفتاب تا قبل از طلوع آفتاب رعایت کنند.

,

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه پایش و رصد لازم انجام می‌شود اما هم وسعت منطقه زیاد است و هم تعداد گشت‌ها محدود است، گفت: امیدواریم شهروندان به‌ویژه ساکنان شهرک‌های اقماری به توصیه‌های لازم عمل کنند تا این چند روزی که با بارش برف و کاهش دما مواجه هستیم را بتوانیم پشت سر بگذاریم.

,

, ,

*‌ درخواست از مردم برای حفاظت از حیات وحش در فصل زمستان

, *‌ درخواست از مردم برای حفاظت از حیات وحش در فصل زمستان, *‌ درخواست از مردم برای حفاظت از حیات وحش در فصل زمستان,

محمدرضا یافتیان، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: با توجه به بارش برف و برودت هوا در اکثر نقاط استان و امکان نزدیک شدن حیات وحش به مناطق مسکونی در اطراف روستاها و حتی شهرها از تمام هم‌استانی‌های عزیز و علاقه‌مند به محیط زیست، درخواست می‌شود در صورت مشاهده این موارد با شماره چهار رقمی ۱۵۴۰ تماس گرفته و یا با مراجعه به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه محیط زیست، نهایت همکاری برای حفاظت از گونه‌های جانوری با ارزش و حمایت‌شده را به عمل آورند.

,

وی اظهار داشت: ادارات حفاظت محیط زیست در سطح استان، موظفند مانند سال‌های گذشته، تمهیدات لازم برای کمک‌رسانی و امداد به این حیات وحش را فراهم کنند.

,

, ,

یافتیان خاطرنشان کرد: تغذیه پرندگان به‌ویژه در فصل زمستان که دانه‌ها در زیر برف مدفون مانده‌اند، کار بسیار ارزشمند و خداپسندانه‌ای است که تاثیر به‌سزایی در تداوم زندگی این پرندگان خواهد داشت.

,

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: صید و شکار حیوانات وحشی، ممنوع بوده و مردم باید به هر شکلی از این کار خودداری کنند و در صورت مواجهه با این تخلفات به شماره تلفن اعلامی فوق، اطلاع دهند.

,

بارش برف و رحمت الهی، شهروندان را خوشحال کرده اما امیدواریم هم با درایت مسئولان و متولیان امر و هم با رعایت تذکرات لازم از سوی شهروندان بتوانیم ایام سرد زمستان را بدون تلفات حیات وحش و همچنین بدون خطرات انسانی پشت سر گذاشته و شیرینی این بارندگی‌ها در فصل برداشت کشاورزان و فصول گرم سال به مزاق مردم استان بنشیند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه