اخبار داغ

در واکنش به پدیده کم سابقه آلایندگی ریزگردها در خراسان رضوی مطرح شد؛

برنامه‌ریزی ۵ ساله برای مقابله با ریزگردها/ منشأ «ریزگردها» در سرخس داخلی است

برنامه‌ریزی ۵ ساله برای مقابله با ریزگردها/ منشأ «ریزگردها» در سرخس داخلی است
فرماندار سرخس گفت: منشا ریزگردها در سرخس داخلی بوده و با برنامه‌ریزی ۵ ساله برای مقابله با ریزگردها و همچنین درخت‌کاری ۴۰ هزار هکتاری مراتع دیم توسط آستان قدس رضوی، منابع طبیعی و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق می‌توان این معضل را برطرف کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، محمدرضا رجبی مقدم، فرماندار سرخس شب گذشته در نشست خبری با خبرنگاران که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز دغدغه اصلی مردم ریزگردها و آلایندگی موجود در شهرستان است؛ در استان خراسان رضوی این پدیده کم سابقه بوده و در ۵۰ سال گذشته این مقدار آلایندگی از ناحیه ریزگردها نداشتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

فرماندار سرخس افزود: ۱۰۰ هزار نفر امروز در شهرستان سرخس گرفتار ریزگردها هستند و اگر یک کار ملی و استانی در این رابطه نشود، کلان شهر مشهد نیز در آینده تهدید می‌شود.

,

وی بیان کرد: مسئولان ملی و استانی را پای کار آوردیم و چون برای این مشکل سیستم سنجش آلایندگی متصل به سیستم مرکزی نداریم، پدیده به درستی شناسایی نمی‌شود؛ در این راستا به خاطر تبعات اجتماعی و حفظ سلامت مردم منطقه، برای حل این معضل همه دستگاه‌های اجرایی باید پای کار بیایند.

,

۴ دستگاه سنجش آلایندگی امسال در سرخس نصب می‌شود

, ۴ دستگاه سنجش آلایندگی امسال در سرخس نصب می‌شود, ۴ دستگاه سنجش آلایندگی امسال در سرخس نصب می‌شود,

رجبی مقدم تصریح کرد: در کمیته فنی مصوب کردیم ۴ دستگاه سنجش آلایندگی امسال در سطح شهرستان نصب شود و با اتصال به سیستم کشوری رصدها به نحو تخصصی دنبال شود؛ نصب این چهار دستگاه بر عهده شرکت بهره‌برادری نفت و گاز شرق و شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد است.

,

فرماندار سرخس گفت:مدیران کل مربوطه در شهرستان آمدند و بازدید میدانی از منطقه انجام شد و دو جلسه نیز در رابطه با ریزگردها با اعضای شورای تامین شهرستان داشتیم.

,

وی عنوان کرد: از محیط زیست کشور نیز بازدید میدانی داشتند و نهایتا قرار شد، جلسات کارشناسی و فنی در فاصله دو هفته‌ای داشته باشیم و کارشناسان دانشگاه فردوسی و محیط زیست و منابع طبیعی پای کار بیایند تا منشا واقعی کانون‌های آلایندگی شناسایی شود.

,

رجبی مقدم بیان کرد: تا آخر هفته طرح کوتاه مدتی را آماده می‌کنیم تا در فصل درختکاری در سه کانون آلایندگی شهرستان کاشت درخت داشته باشیم و در این رابطه وزارت نفت، آستان قدس رضوی و منابع طبیعی پای کار هستند.

,

فرماندار سرخس ادامه داد: منابع طبیعی نوع گونه گیاهی قابل کاشت را مشخص می‌کند و تا چند روز آینده دانشگاه فردوسی مشهد با کمک منابع طبیعی نقشه جامعی را ارائه می‌کند.

,

۱۴۰ هزار هکتار از اراضی سرخس باید از دیم به مرتع تبدیل شود

, ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی سرخس باید از دیم به مرتع تبدیل شود, ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی سرخس باید از دیم به مرتع تبدیل شود,

وی تصریح کرد: از طرفی کار فرهنگی را با مردم شروع می‌کنیم تا ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان را از دیم به مرتع تبدیل کنیم؛ گونه‌ای را منابع طبیعی معرفی می‌کند و مردم همکاری می‌کنند تا از دیم کاری به سمت مرتع کاری حرکت کنیم.

,

رجبی مقدم اضافه کرد: تعادل بین دام و مدیریت چرای دام باید انجام شود و همان تعداد را با دامداران تفاهم کنیم و بعد برای مازاد آن دولت کمک کند.

,

فرماندار سرخس عنوان کرد: ۲۰۰ هزار دام عشایر داریم که با اجرای این طرح باید برای آن‌ها نیز محدودیت‌هایی ایجاد شود.

,

شناسایی ۴ کانون آلایندگی در سرخس

, شناسایی ۴ کانون آلایندگی در سرخس, شناسایی ۴ کانون آلایندگی در سرخس,

وی با تاکید بر اینکه منشا ریزگردها در سرخس داخلی است، بیان کرد: ۴ کانون آلایندگی در شهرستان داریم که یک کانون در منطقه خانگیران و سه کانون دیگر در منطقه صمدآباد، چاله زرد و آبمال و تخته واویلا است.

,

رجبی مقدم خاطرنشان کرد: در منطقه صمدآباد، آستان قدس رضوی ۱۲ تا ۱۵ هزار هکتار را درختکاری و از کاشت تا نگهداری آن را بر عهده دارد.

,

فرماندار سرخس ادامه داد: در این طرح همچنین در منطقه آبمال و چاله زرد ۱۵ هزار هکتار منابع طبیعی درختکاری می‌کند.

,

وی بیان کرد: در منطقه خانگیران نیز دو مجموعه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق و شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد کار کاشت و نگهداری ۱۰ هزار هکتار درخت را بر عهده خواهند گرفت.

,

برنامه‌ریزی ۵ ساله برای مقابله با ریزگردها

, برنامه‌ریزی ۵ ساله برای مقابله با ریزگردها, برنامه‌ریزی ۵ ساله برای مقابله با ریزگردها,

رجبی مقدم تصریح کرد: در مدت ۵ سال این ۴۰ هزار هکتار درختکاری می‌شود و از کاشت تا نگهداری بر عهده خود این سه دستگاه است.

,

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که امسال حدود ۱۰ هزار هکتار از سه محل کانون آلایندگی را با کمک این سه دستگاه زیر کشت ببریم.

,

فرماندار سرخس عنوان کرد: در این برنامه جامع طرح ترسیب کربن را نیز در سرخس اجرایی می‌کنیم و جاهایی که ظرفیت دام نداریم با کمک تشکل‌های مردمی طرح جایگزین معرفی می‌شود.

,

رجبی مقدم در پایان تصریح کرد: برای مدیریت ریزگردها در برنامه کوتاه مدت اولین برنامه ما نصب ۴ دستگاه سنجش آلایندگی است و دوم اینکه بحث درختکاری را در فصل درختکاری داشته باشیم تا حداقل ۱۰ هزار هکتار زیر کشت درخت برود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه