اخبار داغ

وقتی آرزوها به امید مبدل می‌شود؛

بازگشایی دریچه‌های تخلیه سد کمالخان و هدایت سیلاب به سیستان/ صدای پای آب، شادی را مهمان خانه هامون‌نشینان کرد

بازگشایی دریچه‌های تخلیه سد کمالخان و هدایت سیلاب به سیستان/ صدای پای آب، شادی را مهمان خانه هامون‌نشینان کرد
بالاخره آرزوها به امید مبدل و با بازگشایی دریچه‌های تخلیه سد کمالخان سیلاب به سمت سیستان روانه شد تا مرهمی بر زخم‌های خشکسالی این دیار شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ سال‌هاست در پی بدعهدی افغانستان نسبت به معاهدات بین المللی در خصوص حق آبه ایران از هیرمند، شاهد خشکی تالاب بین المللی هامون و وضعیت نا به سامان منطقه سیستان هستیم، شرایطی که معیشت مردم را نیز تخت تاثیر قرار داده و مشکلات دیگری همچون جولان ریزگردها و بیماری های تنفسی را برایشان به همراه داشته است.

اما علاوه بر این که طی بیش از دو دهه گذشته حق آبه ای از سوی افغانستان به سمت ایران هدایت نشده، بلکه مدت هاست به واسطه سد و بندهای کشور همسایه از سیلاب هم خبری نیست.
 
امسال به دلیل بارش های خوب زمستانی، سیلاب به یکی از مخازن افغانستان که به منظور جلوگیری از ورود آب به ایران احداث شده، روانه شد و بعد از پر شدن این بند، منحرف شده و به سمت گودزره در حال هدایت بود که با پیگیری های دولت ایران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مقرر شد از این اقدام جلوگیری و آب به سمت سیستان هدایت شود.

یکشنبه همین هفته بود که رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس، طی مصاحبه ای به خبرنگار ما گفت که طبق مذاکرات صورت گرفته و به نقل از مقامات آگاه، طرف افغانستانی قول بازگشایی دریچه بند کمال خان به سمت سیستان را تا ۴۸ ساعت آینده دادند، خوشبختانه این وعده محقق شد و شب گذشته خبر بازگشایی دریچه های تخلیه سد کمالخان لبخند رضایت را بر لبان مردم منطقه نشاند و شادی را مهمان خانه هایشان کرد.

سرانجام دریچه های تخلیه سد کمالخان بازگشایی شد

محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: با پیگیری ها و رایزنی های صورت گرفته به عنوان نماینده مردم در مجلس، همچنین توسط استانداری و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و مسئولین وزارت خارجه با طرف افغانستانی سرانجام دریچه های تخلیه سد کمالخان بازگشایی و آب به سمت سیستان روانه شد.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته مردم سیستان موضوع روان شدن آب در رودخانه هیرمند را با حساسیت زیاد پیگیری کرده و راهکارهایی را برای ایجاد فشار و رهایی آب مطرح می کردند.

سرگزی گفت: خوشبختانه سعه صدر مردم و تلاش مسئولین منجر به همراهی دولت افغانستان در بازگشایی دریچه های سد کمال خان بسمت سیستان شد.

وی ابراز امیدواری کرد: رهاسازی آب با حسن نیت و با حداکثر ظرفیت صورت پذیرد تا نیاز آبی سیستان را رفع کند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, سرانجام دریچه های تخلیه سد کمالخان بازگشایی شد, سرانجام دریچه های تخلیه سد کمالخان بازگشایی شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه