اخبار داغ

یک کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

دولت سیزدهم سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کند/ سفر آیت الله رئیسی به روسیه اهمیت استراتژیک دارد

دولت سیزدهم سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کند/ سفر آیت الله رئیسی به روسیه اهمیت استراتژیک دارد
حمید رضا ترقی درباره اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به روسیه، گفت: دولت آیت الله رئیسی بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری سیاست خنثی سازی تحریم ها را از طریق مذاکرات و راهکارهای دیگر دنبال می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، درباره اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به روسیه، اظهار داشت: دولت آیت الله رئیسی بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری سیاست خنثی سازی تحریم ها را از طریق مذاکرات و... دنبال می کند.

وی افزود: یکی از راهکارهای موجوددر راستای خنثی سازی تحریم ها  ایجاد تفاهم و قرارداد با کشورهای بزرگ اقتصادی دنیا و منطقه است که می تواند مراودات اقتصادی ایران اعم از واردات و صادرات را  تضمین کند و سیاست‌های تحریمی آمریکا را دور بزند.

ترقی خاطرنشان کرد: در راستای دور زدن تحریم های آمریکا در گذشته هم شاهد عضویت ایران در پیمان شانگهای، فعال شدن در سازمان همکاری های اقتصادی اکو و انعقاد قرارداد سه جانبه میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان درباره فروش و انتقال گاز بوده ایم و اخیر هم انعقاد قرارداد و توافق با کشور چین با حضور امیر عبداللهیان صورت گرفت که زمینه های اجرایی آن هم آغاز شده است.

وی از انجام توافقات با کشور روسیه خبر داد که نقش بسیار مهمی در خنثی سازی تحریم ها خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ما نقاط مشترک متعددی با روسیه داریم، هر دو از سوی آمریکا تحریم هستیم، در مسائل منطقه ای  استراتژی های تقریبا نزدیکی داریم، با سیاست های یکه تازانه آمریکا در منطقه مخالفیم و هر دو به دنبال چند جانبه گرایی در دنیا هستیم، همچنین در دریای خزر برای ستفاده از منابع زیرزمینی، نفت و صیادی دریای خزر اشتراک منافع داریم.

ترقی خاطرنشان کرد: مجموعه نقاط مشترک میان ایران و روسیه با توجه به‌ بازار مصرف ۸۰۰ میلیون نفری روسیه که همه کشورها در آن عضویت دارند و خود کشور روسیه که به تنهایی حدود ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت مصرف کننده دارد اقتضا می کند از بازار مصرف روسیه که به کالاهای ایرانی نیاز دارد، برای مبادلات اقتصادی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه در رابطه با حذف دلار از ارز معاملاتی اتفاق نظر دارند، افزود: این نقاط اشتراک و بازار مصرف کالاهای ایرانی در روسیه می تواند زمینه بسیار خوبی برای تعاملات اقتصادی بین دو کشور باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نیاز ایران در رابطه با تامین برخی راکتورهای آب شیرین کن در مناطق خلیج فارس گفت: همچنین روس ها اعلام کرده اند در اجرای پروژه های نفتی و... می توانند تا ۵۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کنند.

ترقی تصریح کرد: با توجه به همه مسائل مذکور به نظر می رسد تعامل با روسیه و سفر آیت رئیسی از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است هم در رابطه با بحث سازندگی در سوریه، عراق و کشورهای منطقه و هم در رابطه با مقابله با تحریم های آمریکا نقش بسیار مهمی در راستای از بین بردن کارایی اهرم فشار آمریکا علیه کشور ایران تحت عنوان تحریم های فلج کننده دارد.

انتهای پیام/

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه