اخبار داغ

جریان نجات معدنکاران "قلعه زری" از سیلاب چه بود؟

بغض معدنکارانی که با مرگ چند قدم فاصله داشتند/ گلایه از بی توجهی برخی مسئولان

بغض معدنکارانی که با مرگ چند قدم فاصله داشتند/ گلایه از بی توجهی برخی مسئولان
معدنکاران "قلعه زری" خوسف بر اثر بارندگی‌های اخیر، در یک سیلاب گرفتار شدند که به گفته خودشان هیچ نیروی امدادی، به کمک آنها نرفت و این موضوع موجب گلایه معدنکاران از بی توجهی برخی مسئولان خراسان جنوبی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خوشبختانه خراسان جنوبی علی رغم خشکسالی های گذشته، طی هفته اخیر شاهد بارندگی های خیلی خوبی بود که به طور قابل توجهی، میزان بارش های استان را افزایش داد و مردم را به داشتن سالی نیکو، امیدوار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

اما این بارندگی ها در کنار ایجاد شادی و خوشحالی برای مردم، در برخی از مناطق هم با ایجاد سیلاب، خسارت ها و حوادثی را در پی داشت. در یکی از حوادث اتفاق افتاده در شامگاه روز یکشنبه ۲۶ دی ماه، کارگران معدن کودکان خوسف؛ زمانی که داشتند از معدن به خانه برمی گشتند، در سیلاب گرفتار شدند.

,

گرفتاری این کارگران در حالی بود که به گفته آنها؛ هر چه درخواست امداد داشته اند، کسی به کمک آنها نیامده است. اما از طرف دیگر، مسئولان هلال احمر استان در گفتگو با رسانه ها اعلام کردند که با کمک نیروهای امدادی هلال احمر، کارگران از سیلاب نجات یافتند.

,

, , ,

هیچ مسئولی به دادمان نرسید

, هیچ مسئولی به دادمان نرسید, هیچ مسئولی به دادمان نرسید,

اما گویا اصل موضوع آنطور که معاون جمعیت هلال احمر استان و مسئول جمعیت هلال احمر خوسف گفته اند، نبوده است.

,

مجید یکی از کارگران معدن کودکان خوسف که در این حادثه حضور داشته، در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: شیفت های کار در معدن،۱۲ ساعتی  هست که ساعت ۱۹ یا هفت بعدظهر، شیفت کاری بنده و ۱۴ نفر دیگر از همکارانم تمام شد که ساعت ۷ و نیم با سرویس به سمت روستای قلعه زری حرکت کردیم.

,

وی افزود: در زمان حرکت سرویس، شدت بارش باران خیلی کم بود و اصلا سیلابی وجود نداشت. در همین زمان یک خودروی سواری هم جلوتر از سرویس در حال حرکت بود. خودروی سواری از سرویس کارگری فاصله گرفت و عبور کرد. زمانی که در نزدیکی رود بودیم، میزان آب کم بود. وقتی که به داخل رود رسیدیم، در حالی که آب زیادتر شده بود، ماشین داخل چاله ای افتاد و خاموش شد، در همین حین میزان سیل همچنان شدید و شدیدتر می شد، چون سیلاب از چند رود جاری و از این مسیر به یکجا ختم می شد.

,

او بیان کرد: در این شرایط بحرانی؛ کارگران حاضر در سرویس از روی جبر و درماندگی به هر جایی که فکرشان می رسید، مثل ۱۱۰ و ۱۱۵ هم زنگ می زدند. در تماس با ۱۱۰، گفته شد که ما جز اسلحه و خودرو، چیز دیگری نداریم. در خصوص ارسال بالگرد برای کمک هم، گفتند که در حیطه کار و وظایف ما نیست.

,

این کارگر معدن ادامه داد: با شماره ۱۱۲ و امداد و نجات هلال احمر هم تماس گرفتیم که بعد از پرسیدن چند سوال، گفتند یک خودروی امدادی را می فرستند. به آنها گفتیم که امکان نجات با خودرو نیست، باید بالگرد فرستاده شود، اما پاسخ این بود که بالگرد دید در شب ندارد. در همین خصوص چندین بار تماس گرفتیم که فقط اعلام می شد؛ در حال پیگیری هستیم و تماس را قطع می کردند.

,

,

,
,
,
,
, ,

مجید افزود: زمانی که از آمدن امدادگران هلال احمر ناامید شدیم، به یکی از نیروهای معدن زنگ زدیم که با هماهنگی با مدیرعامل معدن، لودری برای نجات ما فرستاده شد.

,

وی بیان کرد: راننده لودر هم با شجاعت قابل تحسین اش وارد سیلاب شد و به سمت مینی بوس آمد. شدت سیلاب آنقدر زیاد شده بود که همه کارگران برای جلوگیری از غرق شدن، به روی سقف مینی بوس رفته بودند و از همانجا سوار لودر شدند.

,

او گفت: خواست خدا این بود که زنده بمانیم؛ در حالی که اگر بارندگی کمی بیشتر ادامه می‌داشت، همه کارگران غرق می شدند.

,

وی اظهارکرد: لحظه دردناک این حادثه این بود که ما کارگران به زحمت آنتن موبایل پیدا کرده و با برقراری تماس، با بغض درخواست کمک می کردیم، اما نیروهای هلال احمر بدون اینکه جواب درست و حسابی بدهند، بی خیال تماس را قطع می کردند.

,

این کارگر معدن گفت: خیلی صحنه وحشتناکی بود، همه ما کارگران گیرافتاده در سیلاب، مرگ را در مقابل چشمان خود می دیدیم و دیگر از زنده بودنمان ناامید شده بود، اما متاسفانه هیچ مسئولی به دادمان نرسید. بعد از آن هم در رسانه ها مطرح شد که هلال احمر کارگران معدن قلعه زری را نجات دادند.

,

عدم امداد رسانی به کارگران؛ لکه ننگی برای مسئولان

, عدم امداد رسانی به کارگران؛ لکه ننگی برای مسئولان, عدم امداد رسانی به کارگران؛ لکه ننگی برای مسئولان,

یکی دیگر از کارگران معدن نیز در این خصوص اظهارکرد: چرا مسئولان دروغ به خورد مردم می دهند؟ معدنکاران گرفتار شده در سیلاب، به همت مردم محلی، نیروهای ترابری معدن قلعه زری و نیروهای پاسگاه بصیران نجات پیدا کردند.

,

وی با تاکید بر اینکه این حادثه لکه ننگ بی خیالی و بی مسئولیتی مسئولان بود، گفت: نیروهای امدادی هلال احمر، بعد از نیم ساعت از اینکه کارگران معدن از آب خارج شده بودند، به سر صحنه رسیدند.

,

او بیان کرد: اگر کمک مردم محلی و ترابری معدن قلعه زری نبود، این حادثه به یک فاجعه انسانی تبدیل می شد. اما اکنون که خوشبختانه چنین اتفاقی پیش نیامده، مسئولان هلال احمر چطور علی رغم عدم حضور در این صحنه، افتخار نجات کارگران را به نام خودشان ثبت می کنند؟

,

امکان دسترسی امکانات هلال احمر وجود نداشت

, امکان دسترسی امکانات هلال احمر وجود نداشت, امکان دسترسی امکانات هلال احمر وجود نداشت,

رضایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در زمان اتفاق این حادثه و تماس با هلال احمر، بنده خودم در مرکز کنترل حوادث جمعیت هلال احمر بودم. در زمان وقوع هر اتفاق و تماسی با این مرکز، همکاران ما بعد از پاسخگویی، نیروهای امدادی نزدیک ترین پایگاه را به محل می فرستند.

,

وی افزود: در جایی که این حادثه اتفاق افتاده بود، اصلا امکان دسترسی امکانات هلال احمر وجود نداشت. کارگران معدن درخواست اعزام بالگرد داشتند، اما متاسفانه امکان پریدن بالگرد در شب و آن هم بخصوص در این شرایط جوی اصلا وجود ندارد.

,

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: بر همین اساس برای کمک به این کارگران گرفتار شده در سیلاب، حتما لودر و بولدوزر نیاز بود که در این خصوص با مدیرکل راهداری استان تماس گرفتم، اما پاسخ آقای جلال زاده هم این بود که تا زمانی که امکانات و ماشین آلات راهداری بخواهد به این نقطه برود، سه ساعت طول می کشد.

,

رضایی گفت: در ادامه شماره تلفن مدیرعامل معدن قلعه زری را پیدا کرده و با هماهنگی انجام شده، لودر خود معدن به محل رفت و کارگران را نجات داد. در این خصوص پیگیری همه مسائل با حضور خودم و توسط نیروهای مرکز کنترل، تا زمانی که لودر به محل رفت و کارگران را سالم سوار بیل کرد، ادامه داشت. در همین خصوص هم خبرنگار رادیو با حضور در این مرکز، گزارش زنده ای را تهیه و با بنده گفتگو کرد.

,

وی با بیان اینکه در این شرایط اصلا امکان تردد خودرو، آمبولانس و کامیون وجود نداشت و فقط و فقط باید از لودر استفاده می شد که نزدیک ترین لودر هم لودر خود معدن بوده است، گفت: برای چنین حادثه ای، به جز لودر و همچنین پرواز بالگرد البته در روز، هیچ راه دیگری برای نجات نبوده است .

,

حق با کارگران است

, حق با کارگران است, حق با کارگران است,

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همچنین از خود هلال احمر هم سه گروه امدادی با فاصله به محل رفتند، یادآور شد: یکی از کارگران داخل مینی بوس هم داوطلب هلال احمر بوده که تمام راهنمایی های فنی و تخصصی را انجام داده است.

,

رضایی در خصوص هماهنگی برای رفتن لودر معدن به محل حادثه، گفت: شاید خود کارگران هم برای کمک، با شرکت تماس داشته اند، اما ما هم این موضوع را پیگیری کرده ایم.

,

وی تصریح کرد: در هر اتفاقی؛ حادثه دیده هر گونه حرف بزند کاملا حق با اوست. مثل تصادف عابر پیاده و خودرو که در هر شرایطی حق با عابر است.

,

بر اساس این گزارش؛ با ایجاد چنین حادثه ای، تصور هر گونه اتفاقی و تهدید جان کارگران، اصلا دور از انتظار نیست و قطعا حق هر شهروندی است که با قرار گرفتن در چنین شرایطی، از هر نوع حمایت و خدماتی بهره مند شود.

,

حالا در این حادثه هم وقوع یک فاجعه انسانی بسیار متصور بود. فارغ از بحث گلایه کارگران از تعلل و عدم امدادرسانی نیروهای امدادی، موضوع وقتی دردآور می شود که در این شرایط خاص و وضعیت وحشتناک، حداقل به جای تسلی دادن کارگران و ایجاد آرامش خاطر آنها و اینکه گفته شود در این شرایط باید چه برخورد و عملکردی داشته باشند، متاسفانه تلفن های آنها هم قطع می شود و باز دردآورتر اینکه؛ مسئولان هلال احمر در رسانه‌ها، نجات این کارگران را با انجام اقدامات تخصصی خودشان می‌دانند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه